سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: هک و هکر - فیلتر اینترنتی - تکنولوژی های جدید

هک و هکر - فیلتر اینترنتی - تکنولوژی های جدید 10 سال 3 ماه ago #58520

«هك» چيست و «هكر» كيست؟

امروزه وقتی صحبت از فناوری اطلاعات و دغدغه های امنيتی اين حوزه به ميان می آيد، يكی از مهم ترين مباحث طرح شده مفهومی به نام هك است.


* هك چیست؟

هك یا Hack در دنیای فناوری از چند معنی مختلف برخوردار است كه البته این معانی با یكدیگر در ارتباط هستند. رفع سریع و هوشمندانه یك مشكل در یك برنامه رایانه ای یا به طور كلی برطرف ساختن سریع یك نقص رایانه ای از جمله تعاریف و معانی كمتر شنیده شده هك است.
اما معنای مشهورتر این اصطلاح ایجاد تغییر و تحول در یك برنامه یا یك وسیله به گونه ای است كه افراد بتوانند به امكانات و قابلیت هایی كه به طور عادی در دسترسشان نیست، دسترسی پیدا كنند.
به عنوان مثال برخی هكرها با سرقت اطلاعات شخصی كاربران سرویس های بانكداری آنلاین موفق به انتقال مخفیانه وجه نقد از حسابی به حساب دیگر می شوند.
از این روش در فضای مجازی برای دسترسی مخفیانه به رایانه های شخصی و سرقت اطلاعات آنها و حتی سوءاستفاده از دستگاه های تحت نفوذ برای حمله به دیگر رایانه ها استفاده می شود.
باید توجه داشت كه گستره استفاده از واژه هك منحصر به دنیای كامپیوتر نمی‌باشد و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی و نقاشی نیز به كار می‌رود كه به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.


*سرمنشا خلق این واژه

خلق واژه هك به معنای امروزی مانند بسیاری از واژه های مدرن دنیای فناوری به دهه 60 میلادی و دانشگاه مشهور MIT در آمریكا بازمی گردد. در آن زمان این واژه به معنای راه حلی سریع و خلاقانه برای حل یك مشكل فنی و غلبه بر یك مساله بغرنج در دنیای فناوری بود.
واژه هكر نیز در همان زمان ابداع شد و منظور از آن فردی بود كه قادر به یافتن راه حال های خلاقانه برای حل یك مشكل رایانه ای و فنی باشد. هك در اصل برگرفته از یك واژه آلمانی بدین معنی است: كسی كه با استفاده از یك تبر مبلمان خانه می سازد.
منظور از این واژه به كنایه عدم ظرافت و دقت است.
این واژه برای اولین بار در اواسط دهه 60 توسط كاركنان مركز رایانه دانشگاه MIT مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت علوم رایانه و گسترده شدن استفاده از آن هك به عنوان روشی مطرح شد كه اگر چه از نظر فنی به درستی عمل كرده و موجب حل مشكلات می شود، اما ماهیتی زشت و ناپسند دارد و خارج از هنجارهای پذیرفته شده است.
با آغاز دهه 80 واژه هك كم‌كم معنای امروزی خود را پیدا كرد. در آن زمان تعریف هك كردن بیشتر به معنای كلمه كراكر یا Cracker نزدیك شد. كراكر كسی است كه هدفش از نفوذ به سیستم‌های رایانه ای، خرابكاری و ایجاد اختلال در آنها است.
البته هنوز هم هك به معانی مثبتی به كار می رود. متداول ترین معنای مثبت برای این كلمه افزودن كاركرد یا قابلیت های جدید و مفید به یك نرم افزار برای كمك به كاربران آن است.
در دهه 80 این كلمه توسط علاقمندان به سخت افزارهای الكترونیك مانند كنسول های بازی ویدیویی، ماشین حسابها، ابزار موسیقی الكترونیك و برخی مدل های اولیه رایانه با همان مفهوم مثبت به كار برده می شد. آنان تلاش می كردند تا با ایجاد تغییراتی در این دستگاه ها امكانات جدیدی را به آنها اضافه كنند و نام این كار خود را هك می گذاشتند.

انواع هکرها :
:هکرها را معمولاً به دو گروه هکرهای کلاه سفید و هکرهای کلاه سیاه تقسیم میکنند


"هکرهای کلاه سفید":
به ان دسته از هکرها اطلاق می‌شود که کارهای مخرب انجام نمی دهند و سعی در خنثی سازی کارهای هکرهای کلاه سیاه دارند


"هکرهای کلاه سیاه" :
به ان دسته از هکرها اطلاق می‌شود که کارهای مخرب میکنند و سایت‌ها را تخریب یا اطلاعاتی را دزدی و.. را انجام میدهند و بنابر قوانین جرایم رایانه ای مجرم شناخته میشوند .



فیلتر اینترنتی

فیلتر (ابهام زدایی)


دسته‌بندی براساس گزارشگران بدون مرز بدون فیلترینگ اینترنت کمی فیلترینگ اینترنت کاملاً تحت نظر سیاه چاله‌های اینترنت (کشورهایی که سنگین‌ترین فیلترینگ اینترنت را دارند)
فیلتر اینترنتی یا فیلترینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست، اِعمال فیلتر معمولاً به وسیلهٔ ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌هاست.[۱]
کشورهای بلاروس، میانمار، چین، کوبا، مصر، ایران، کره شمالی، عربستان، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، و ویتنام [۲][پیوند مرده] از بزرگ‌ترین فیلتر کنندگان اینترنت در جهان هستند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که میان کشور های تحت نظر،روسیه و استرالیا فقط مسائلی که از نظر اخلاقی مشکل دارند را فیلتر می کنند.به گونه ای که در این دو کشور گروهی زیر شاخه از پلیس را برای نظارت بر این سایت ها تشکیل داده اند.

محتویات
• ۱ مبانی فیلترینگ در اینترنت
• ۲ انواع فیلترینگ
o ۲.۱ فیلترینگ ازطریق سامانه نام دامنه
o ۲.۲ فیلترینگ به وسیلهٔ پراکسی
o ۲.۳ فیلترینگ به کمک مسیریاب
o ۲.۴ فیلترینگ به کمک سانسورافزارها
o ۲.۵ فیلترینگ به کمک مسدود کردن درگاهها
o ۲.۶ فهرست سیاه و فهرست سفید
o ۲.۷ فیلترینگ معکوس
• ۳ علل، مزایا و معایب فیلترینگ
• ۴ در کشورهای مختلف
o ۴.۱ در ایالات متحده آمریکا
 ۴.۱.۱ تصویب زنجیره ای از قوانین محدود كننده
o ۴.۲ در چین
o ۴.۳ در ایران
• ۵ منابع
• ۶ پیوند به بیرون
مبانی فیلترینگ در اینترنت
1. رایانه یک صفحهٔ وب را درخواست می‌کند.
2. این درخواست در ابتدا به ISP و از آنجا به شبکهٔ محلی فرستاده می‌شود.
3. قبل از این که درخواست از شبکه محلی به سروری که صفحهٔ مورد نظر بر روی آن قرار گرفته است ارسال شود، توسط سیستم فیلتر کننده بررسی می‌گردد.
4. سیستم فیلتر کننده کلیهٔ درخواست‌ها را با فهرستی که در بانک اطلاعاتی دارد مقایسه می‌کند که اصطلاحاً به آن فهرست سیاه می‌گویند. این فهرست از سه جزء تشکیل شده‌است:
• نشانی دامنه
• نشانی پروتکل اینترنت
• کلمه‌های کلیدی (Keywords)
اگر هیچ یک از کلمه‌ها و نشانی‌های موجود در فهرست سیاه در درخواست رایانه وجود نداشته باشد، این درخواست تمیز (clean) در نظر گرفته می‌شود. در غیر این صورت، درخواست آلوده (Dirty) تشخیص داده شده و مسدود می‌شود.
انواع فیلترینگ
فیلترینگ ازطریق سامانه نام دامنه
سامانه نام دامنه نام هر دامنه را به نشانی پروتکل اینترنت متناظرش ترجمه می‌کند. نشانی سروری که سامانه نام دامنه را ارائه می‌دهد، به طور خودکار و در هنگام برقراری اتصال به اینترنت از طریق تأمین‌کنندهٔ خدمات اینترنتی در اختیار رایانهٔ شما گذاشته می‌شود. اگر این سرور سامانه، سانسورکننده باشد کلیهٔ درخواست‌ها برای وبگاه‌های غیرمجاز را بی پاسخ می‌گذارد.
فیلترینگ به وسیلهٔ پراکسی
در این روش تأمین‌کنندهٔ خدمات اینترنتی دسترسی مستقیم به اینترنت را محدود کرده و شما را ملزم به استفاده از پراکسی سرور می‌کند. اگر تأمین‌کنندهٔ خدمات اینترنتی از پراکسی غیرشفاف استفاده کند، برای دسترسی به اینرنت باید در پیکربندی مرورگر وب و یا سایر نرم‌افزارهایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، نشانی پروتکل اینترنت پراکسی سرور را وارد کنید. کلیهٔ درخواست‌ها به پراکسی سرور فرستاده می‌شود و در صورت مجاز بودن درخواست، پراکسی سرور صفحهٔ مورد درخواست را بارگیری کرده و سپس برایتان ارسال می‌کند.
فیلترینگ به کمک مسیریاب
در قسمت انتهایی شبکه (Gateway)، مسیریاب طوری تنظیم می‌شود که ترافیک خروجی شبکه را به سمت یک سیستم فیلتر کننده منحرف کند. کلیهٔ درخواست‌ها از این سیستم عبور داده می‌شوند و در صورت وجود وبگاه‌ها یا کلمات غیر مجاز، جریان اطلاعات مسدود می‌شود.
فیلترینگ به کمک سانسورافزارها
این نرم‌افزارها بیشتر در منزل (برای کنترل والدین بر فرزندان)، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌شوند.
فیلترینگ به کمک مسدود کردن درگاهها
درگاهها (پورتها) مانند درهایی هستند که سرور از طریق آنها خدماتش را ارائه می‌دهد. اگر درگاهی مسدود شود تمام خدماتی که از طریق آن درگاه ارائه می‌شده، غیر قابل دسترس می‌شود.
فهرست سیاه و فهرست سفید
در فیلترینگ بر اساس فهرست سیاه، یک فهرست (معروف به فهرست سیاه) وجود دارد که شامل نشانی وبگاه‌ها و/یا کلمات کلیدی‌ای است که دسترسی به آن‌ها مجاز نیست. دسترسی به سایر وبگاهها یعنی وبگاه‌هایی که در این فهرست وجود ندارند، مجاز است.
در فیلترینگ بر اساس فهرست سفید، یک فهرست (معروف به فهرست سفید) شامل نشانی وبگاه‌هایی وجود دارد که دسترسی به آن‌ها مجاز است. دسترسی به سایر وبگاهها یعنی وبگاه‌هایی که در این فهرست وجود ندارند، در این نوع فیلترینگ مجاز نیست.
فیلترینگ مرکزی‌ای که هم‌اکنون در ایران استفاده می‌شود از نوع فیلترینگ سیاه است.
فیلترینگ معکوس
این نوع فیلترینگ در مقصد انجام می‌شود. سرور ارائه‌دهندهٔ خدمات وب، قبل از ارائهٔ هر گونه خدمتی، ابتدا نشانی پروتکل اینترنت درخواست‌کننده را بررسی می‌کند و در صورتی که در فهرست ممنوعه قرار داشت، از ارائهٔ خدمت سرباز می‌زند. ...


علل، مزایا و معایب فیلترینگ
در بعضی جوامع دسترسی بی حد و حصر به اطلاعات از طریق اینترنت انتقادات شدیدی را به همراه می‌آورد. از دو گروه اصلی طرفداران فیلترینگ یک دسته آنهایی هستند که به برخی محتواهای غیراخلاقی اینترنت اعتراض دارند و دستهٔ دیگر حکومت‌هایی که تاب سخن مخالفان را برنمی‌تابند.
برخی از مزایای فیلترینگ را چنین برشمرده‌اند:
1. مانع افزایش سریع فسادهای اخلاقی
2. کاهش سستی ایمان در جامعه
3. مانع کلاهبرداری‌های کلان اینترنتی
4. مانع گسترش اطلاعات غلط و نادرست
5. مانع زیر سؤال رفتن شخصیت اشخاص
6. جلوگیری از ضربه‌های اقتصادی به سازمان‌ها و نهادها
معایب فیلترینگ را چنین برشمرده‌اند:
1. باعث کندی سرعت اینترنت و اتلاف وقت کاربران و قشر تحصیلکرده می‌شود.
2. باعث تضعیف حوزهٔ فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در بخش تجارت می‌شود.
3. باعث بی جهت فیلتر شدن بسیاری از وبگاه‌های علمی (مخصوصا پزشکی) می‌شود.
4. باعث از بین رفتن حرمت قانون و از بین قبح قانون‌شکنی می‌شود.
5. باعث کاهش ارتباطات مفید در سطح جهانی می‌شود.
6. باعث صرف وقت و هزینه‌های بسیار زیاد می‌شود.
7. سبب استفادهٔ سودجویان برای کاهش امنیت اطلاعات می‌شود.
8. گاهی از انتشار بعضی خبرهای واقعی و لازم برای جامعه جلوگیری می‌کند.
در کشورهای مختلف
در ایالات متحده آمریکا
تصویب زنجیره ای از قوانین محدود كننده
استفاده از اینترنت در ایالات متحده در سال ۱۹۹۶ با پیشنهاد بیل كلینتون رئیس جمهور وقت این كشور آغاز شد. در قانون یاد شده كه به نام «قانون صلاحیت ارتباطات (CDA) مشهور است، هرگونه اطلاع رسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان كمتر از ۱۸ سال منع شده است. به رغم جنجال هایی كه پس از مطرح شدن این قانون به پا شد، چندی بعد، در سال ۱۹۹۸، قانون دیگری با نام( COPPA) به تصویب رسید كه مطابق آن متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن اطلاعات مربوط به كودكان زیر ۱۳ سال به روی اینترنت یا استفاده از این قبیل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع و موظف شدند در صفحات خود نحوه جمع آوری اطلاعات مربوط به كودكان را به طور مشخص اعلام كنند. همزمان با این قانون، قانون دیگری به نام (COPA) طرح شد كه سایت هایی را كه در آنها مطالب آشكار جنسی و یا عكس های مستهجن قرار داشت محدود می كرد. یكی از انگیزه های اصلی طرح این قانون حفاظت نوجوانان از عوارض سوء اینترنت بود. به طور دقیق تر، بخشی از این قانون استفاده مجازی از انتقال هرگونه اطلاعات را كه ممكن است برای كودكان مضر باشد، منع می كند. پس از گذشت ۲ سال، در سال ۲۰۰۰ قانون دیگری به نام( CIPA) مطرح شد كه مطابق آن همه مدارس و كتابخانه های عمومی [كه برای اتصال به اینترنت و یا كامپیوتر های متصل به اینترنت از كمكهای دولت استفاده كرده اند.] موظف شده اند به بستن و یا فیلتر كردن سایت هایی اقدام كنند كه در آنها تصاویر وقیح و عكسهای شهوت انگیز مربوط به كودكان و یا هر تصویر جنسی دیگری كه برای نوجوانان مضر باشد، قرار دارد. در عین حال مدارس موظفند سیاست های پیشنهادی سلامت استفاده از اینترنت را بپذیرند و حداقل یك گزارش از سیاستهای پیشنهاد شده ارائه دهند. همچنین موظفند بر روی همه كامپیوتر های متصل به اینترنت ابزارهای فیلتر كننده (مانند برنامه های فیلتركننده و یا دیواره های آتشین محدود كننده) قرار دهند. [۳][۴]
در چین
سرفصل‌های مهم وبگاه‌های فیلتر شده عبارتند از:
مخالفان دموکراسی، آموزش (مانند وبگاه کانال آموزش آمریکا)، اخبارهای خارجی (مثل BBC و CNN)، وبگاه‌های دولتهای خارجی (قوهٔ قضائیهٔ امریکا، انگلیس واسرائیل)، سرگرمی (۴۵۱ وبگاه از وبگاه‌هایی که در دسته‌بندی‌های «یاهو» قرار دارند)، مذهبی (۱۷۶۳ وبگاه شامل وبگاه‌های الحادی، مسیحی، یهودی ومذاهب دیگر)
در ایران
نوشتار اصلی: فیلترینگ اینترنت در ایران
فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی، از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی را در بر می‌گیرد. گرچه مسدود کردن دسترسی به وبگاه‌های اینترنتی در ایران جنبهٔ قانونی دارد، اما روند آن، به ویژه برای وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی، به درستی مشخص نیست و سیاست‌های آن غیرشفاف است.
کشور است .


با ابداع دستگاه FMRI ، امکان برقراری ارتباط با بیماران در کما

محققان دانشگاه ماستریخت در هلند دستگاهی را ابداع کرده اند که صدا را به افرادی که اصلا قادر به صحبت یا حرکت نیستند، هدیه می دهد و امکان برقراری ارتباط با بیمارانی که در کما هستند را فراهم می کند. این دستگاه بر پایه تحقیقات پیشین ساخته شده است که از فناوری اسکن fMRI از آن استفاده شده بود. در این شیوه افراد می توانند پاسخ بله/ خیر داده و یا به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهند. این راهبرد جدید امکان مکالمه کاملی را فراهم می کند.

اسکن FMRI یک شیوه غیر تهاجمی است که فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات در اکسیژن رسانی و جریان خون که در واکنش به فعالیت های عصبی صورت می گیرد، اندازه گیری می کند. قبلا از این دستگاه برای ارزیابی سطح هوشیاری در افرادی که در وضعیت غیرهوشیار و نباتی قلمداد می شوند و نمی توانند به سوالات بله و خیر پاسخ دهند، استفاده می شد.

اکنون این دستگاه گسترش یافته و به افراد امکان می دهد تا به سوالات چند گزینه ای که چهار یا تعداد کمتری پاسخ احتمالی دارند، جواب دهند. بتینا سورگر محقق دانشگاه ماستریخت و همکارانش اکنون این راهبرد را یک گام به پیش برده اند و یک هجی کننده لغات اسکن مغز در زمان واقعی ارائه کرده اند. تیم سورگر با استفاده از یک شیوه کدگذاری حروف که در آن از شرکت کنندگان خواسته می شد یک کار خاص ذهنی را برای یک دوره زمانی معلوم انجام دهند تا یک ویژگی خاص را مشخص کنند.

در این شیوه 27 الگوی مغزی مجزا متناظر با هر یک از حروف الفبا و کاراکتر فاصله ایجاد شد. این شیوه کدگذاری حروف، نیازمند هیچ آموزشی نیست و این 27 الگوی مغزی مجزا به طور خودکار می توانند در زمان واقعی کدگذاری شوند. محققان در انجام آزمایش های مکالمه ای، دیدند که شرکت کنندگان یک مکالمه کوتاه و کوچک را با سوالاتی که دارای جواب قعطی نیستند برگزار کردند.

هر شرکت کننده مورد آزمایش توانست به طورموفقیت آمیزی طی یک جلسه یک ساعته به پاسخ برسد. از آنجا که دستگاه های MRi تجهیزات بزرگ و گرانقیمتی هستند سورگر امیدوار است این فناوری fMRI که وی وهمکارانش ابداع کرده اند بتواند شیوه قابل حمل و نقل و کم هزینه ای برای اندازه گیری جریان خون در مغز شود. نتایج این تحقیقات درنشریه CurrentBiology منتشر شده است.

عینک موزیکال ویژه نابینایان، راهنمایی برای درک فاصله و رنگ اشیاء

شاید شما نیز به یاد بیاورید. در بچگی یکی از بازیهای مان آن بود که یک نفر چیزی را در جایی مخفی می کرد و دیگری را با زدن ضربه و تولید صدا در پیدا کردن آن راهنمایی می کرد. هرچه قدر که فرد به مخفیگاه نزدیک تر می شد، شدت ضربه ها تند تر و هر چه بیشتر فاصله می گرفت، شدت ضربه ها کند تر بود. حالا محققین با ایده گرفتن از این بازی کودکانه طرحی را برای نابینایان ارائه کرده اند تا بتوانند اشیا اطراف خود را راحت تر شناسایی کنند.

تیمی از محققین دانشگاه Hebrew یک گجت پوشیدنی جدید به نام Eyemusic طراحی کرده اند که می تواند اطلاعات بینایی را به حجمی از صدای تم های موسیقی تبدیل و در اختیار افراد نابینا و کسانی که دچار اختلالات بینایی هستند، قرار دهد. این وسیله جدید یک عینک است که فرد نابینا آن را بر روی چشم خود قرار می دهد. بر روی فریم این عینک یک لنز دوربین جاسازی شده که با هدفونی در انتهای یکی از دسته های عینک در ارتباط است.

زمانی که فرد نابینا عینک را بر روی چشم خود می گذارد، این لنز فضای روبروی او را اسکن می کند. اسکن تصاویر از سمت چپ به راست انجام می شود. به این تصاویر اسکن شده soundscape گفته می شود. بر اساس هر صحنه اسکن شده یک قطعه موسیقی اجرا شده و صدای آن از طریق هدفون برای فرد نابینا پخش می شود.

هر چه که حرکت فرد به سمت نقاط موجود در منطقه اسکن بیشتر باشد، همان میزان صدای موسیقی قویتری برای او از طریق هدفون پخش می شود. در واقع سرنخ های صوتی، فرد نابینا را از طریق شدت و ضعف پخش صدا در وضعیت نزدیک و یا دور شدن به هدف های موجود در تصاویر اسکن شده، راهنمایی می کند.

نقش اصلی این تصاویر آن است که به زبان موزیکال ترجمه می شوند و با نشانه های شنیداری فرد نابینا را در راه یابی کمک می کنند. و البته برای هر رنگ نیز یکی از آلات موسیقی فرض می شود. برای مثال رنگ آبی صدای طبل، سبز صدای نی و .... تصویر با وضوح و کیفیت بالا در اسکن انجام شده، به معنی نزدیک شدن به شیئ مورد نظر و صدای آلات موسیقی به معنی دسترسی پیدا کردن به جسمی با رنگ خاص است. به این شکل فرد نابینا هم می تواند دوری و نزدیکی جسم را درک کند و هم اینکه یک درک موسیقیایی از رنگ های مختلف داشته و میان آنها تمایز قائل شود.

امید است با توسعه این طرح وسیله ای حساس تر و قابل استفاده برای نابینایان ایجاد شود تا آنها نیز قادر باشند کارهای خود را نظیر خرید و یا گردش خارج از منزل، بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

هک و هکر - فیلتر اینترنتی - تکنولوژی های جدید 10 سال 3 ماه ago #58627

با تشكر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علي رضا آل قيس