خوش آمديد,
مهمان
|
|
هر اندازه که فناوری روز به افقهای جدیدی دست مییابد، دگردیسی جدیدی در فرآیند شکلگیری سازمانها و نهادهای سنتی در حوزههای مختلف ایجاد میشود. سازمانهای الکترونیکی یکی از پدیدههای اخیر سرزمینهای دیجیتالی محلی و بینالمللی هستند که دولتهای الکترونیکی را پدید آوردهاند امروزه دیگر روابط عمومی صرفاً با کارکنان سازمان، روزنامهنگاران و مخاطبان روبهرو نیست کارگزاران روابط عمومی، به واسطهی استفاده از پایگاهها و سایتها و پست الکترونیک، با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا میکنند. مخاطب بدون گذراندن مراحل سخت و فیلترهای غیرقابل عبور، نظر خود را به گوش مسئولان برساند. در واقع این همان شیوهی نظرسنجی است که به سادگی و با کمترین هزینه انجام میشود روابط عمومی الکترونیک یک فن برتر و مدرن است که در اختیار کارگزاران روابط عمومی قرار گرفته است. در عصر حاضر همه چیز به روابط عمومی الکترونیک ختم نمیشود. رشد روزافزون فناوریهای ارتباطی به حدی است که هر قدر در این فضا با سرعت حرکت کنید، باز هم خواهید دید که چندین گام عقبتر هستید و لازم است که تلاش بیشتری در این حوزه صورت دهید. هدف از روابط عمومی الکترونیک افزایش کارایی و شفافسازی سازمان در ارائهی خدمات به مشتریان و ایجاد سهولت برای مشتری جهت کار و ارتباط با سازمان، هدف اصلی روابط عمومی الکترونیک است. نباید فراموش کنیم هر بار که مشتری را مجبور میکنیم اطلاعاتی را که قبلاً داده است، مجدداً ارائه کند، درست مثل این است که او برای اولین بار به سازمان ما مراجعه کرده است.
افزایش مشتری یکی از اهداف اصلی در روابط عمومی سنتی است که بر پایهی محصولمداری استوار است؛ حال آنکه روابط عمومی الکترونیک به جای آنکه در پی افزایش مشتریان خود باشد، به دنبال افزایش خدمات و ارائهی هر چه بیشتر و بهتر این خدمات به مشتریان خود است. استفاده از شبکههای اینترانت و اینترنت در این دوره مطرح هستند. در این شکل جدید روابط عمومی ـبا توجه به خدماتی که به منظور رفع نیاز مخاطب ارائه میکندـ به جهت گسترش فعالیتها و کاهش ترافیک کاری، استفاده از اطلاعات درجشده در سایت ضروری به نظر میرسد؛ اطلاعاتی شامل درج کامل قوانین و مقررات، مدارک مورد نیاز، آشنا کردن کاربران با بخشهای مختلف و وظایف آنها در سازمان و... از آنجا که شخصیت یک سازمان با روابط عمومی آن رابطهی مستقیم دارد، تلاش کشورهای پیشرفتهی دنیا در جهت ارائهی نگاه مثبت به نهادهای خود معطوف گشته است و آنها با صرف مبالغ هنگفت سعی دارند به اهداف بزرگ دست یابند. اشکال دیگر روابط عمومی الکترونیک عبارتاند از: The Web PR The Net PR روابط عمومی آنلاین نحوهی بهکارگیری فناوریهای جدید ارتباطی و شیوههای نوین اطلاعرسانی در جهت ارائهی خدمات منطبق بر خواستههای مخاطبان، به طور لحظهای (online)، به منظور تحقق اهداف روابط عمومی یعنی ارائهی خدمات در 24 ساعت شبانهروز و در 7 روز هفته روابط عمومی دیجیتال . بینش دیجیتالی در شناسایی نقش تکنولوژیهای ارتباطی قدرتمند است کارگزار روابط عمومی دیجیتال یک آدم فنی نیست و نباید هم باشد و نیازی نیست که الزاماً مسلط به مسائل ارتباطی IT باشد، بلکه او با آشنایی با مسائل، «ایده» میدهد و «تصمیمسازی» میکند روابط عمومی سازمانها و خبرگزاریها با بهکارگیری و افزودن سرویس وب به ابزار اطلاعرسانی خود، این امکان را فراهم میآورند که طیف وسیعتری از مخاطبان را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند و گامهای عملیتری را برای رسیدن به روابط عمومی دیجیتال بردارند روابط عمومی مجازی (سایبر در این روابط عمومی، با تک تک مخاطبان ارتباط دوسویه و تعاملی برقرار میشود و به محتوا بیش از سایر موارد اهمیت داده میشود، چرا که سایبر «اطلاعاتمحور» است. روابط عمومی سازمانها و خبرگزاریها با بهکارگیری و افزودن سرویس وب به ابزار اطلاعرسانی خود، این امکان را فراهم میآورند که طیف وسیعتری از مخاطبان را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند و گامهای عملیتری را برای رسیدن به روابط عمومی دیجیتال بردارند روابط عمومی هر سازمانی، برای اینکه بداند در چه سطحی از روابط عمومی الکترونیک قرار دارد، باید 4 گام زیر را، که در قالب 4 پرسش مطرح شده است، با موفقیت پشت سر بگذارد: گام اول: آیا در برنامههای ICT روابط عمومی از همراهی مدیران ارشد سازمان برخوردار بودهایم؟ گام دوم: آیا برای مکانیزه کردن روابط عمومی برنامهای داشتهایم؟ گام سوم: آیا توانستهایم اطلاعات مشتریان را متمرکز کنیم؟ گام چهارم: آیا از دید مشتری، یک شرکت یا سازمانِ «مشتریمحور» شدهایم؟شناخت فردی مخاطبان:حداقل مشخصههای مخاطبان مهم را جمعآوری کنیم. با دستهبندی مخاطبان خود و تعریف جامعهی هدف میتوانیم برای هر گروه از مخاطبان خود طرح و برنامهی ویژهای داشته باشیم- دستهبندی مخاطبان:دستهبندی و گروهبندی مخاطبان میتواند شامل رسانهها، مشتریان یا مخاطبان فعال، مشتریان یا مخاطبان عادی و سایر . بسته به نوع فعالیت سازمان، شرکت یا دستگاه، باشد. ایجاد محیط روابط عمومی الکترونیک انجمن مشاوران روابط عمومی انگلستان (PRCA) مراحل سهگانهای را برای ایجاد محیط روابط عمومی الکترونیک پیشنهاد داده است: 1. ارتقای دانش نظری 2. آماده کردن محیط 3. آیندهنگری سه راهبرد عملی روابط عمومی الکترونیک: 1. ایجاد وبلاگ 2. استفاده از شبکهی اینترانت 3. سایتهای خبری و موتورهای جستوجوگر مخاطبان سایتهاى جستوجوگر خبرى 5 دستهاند: 3-1. بلاگرها؛ 3-2. روزنامهنگاران؛ 3-3. روابط عمومیها و گردانندگان سایتها؛ 3-4. خبرجویان آنلاین یا کسانی که در حد اعتیاد علاقهمند به کسب خبر در زمینهی فعالیت یا دلمشغولی خود هستند و الزامی را برای خود ایجاد کردهاند تا خود را آنلاین نگه دارند؛ 3-5. بازدیدکنندگان گذرى که این افراد اصولاً به منظور اطلاع از یک خبر یا موضوع خاص سراغ سایتهای جستوجوگر خبری میروند. مثلاً اطلاع از آخرین اخبار دربارهی زمان اعلام نتایج کنکور یا اخبار مربوط به زلزله و... البته باید توجه داشته باشیم که با توجه به سیر شتابان تغییرات در عصر اطلاعات، ارتباطات و دانایی، همان گونه که پیش از این نیز بیان شد، «این پایان کار نیست و تازه آغاز راه است.» با وجود تکنولوژیهای وب2 و حرکت به سوی وب3، بدون تردید فعالیتهای روابط عمومی نیز به طور جدی دستخوش تغییر میشود و نیازمند بازنگری خواهد بود که در مجالی دیگر به آن پرداخته خواهد شد[میرخلف زاده.کرمی] |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: هایده فصیحی
|