دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه اینترنت در ایران

تاریخچه اینترنت در ایران 10 سال 5 ماه ago #40892

« بیشترین مصرف اینترنت ، پست الکترونیکی یا همان Email است »
که یکی از ابزارهای ارتباطی کارآمد به شمار میرود . پیا مها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر با سرعت پرواز میکنند و منتظر میمانند تا شخص فرصت خواندن آنها را پیدا کند .
وب امکانات خوبی برای کپی از نرم افزارهای مجاز از لحاظ کپی فراهم میسازد. وقتی که می بینیم در مدت کوتاهی اینترنت به چنین رشدی نایل آمده است مطمیناً دشوار خواهد بود که آینده او را پیش بینی کنیم . طبق نظر کارشناسان ماهانه ۱۰ درصد به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود ولی تعداد دقیق کاربران که روزانه از آن استفاده می کنند مشخص نیست . هرچند که پاره ای از کارشناسان تعداد آنها را تا ۹۰۰ میلیون نفر حدس می‌زنند. تعداد رسمی کاربران اینترنتی را در سال ۲۰۰۰ کارشناسان ۵۰۰ میلیون نفر اعلام کرده بودند.
قطعاً در سالهای آینده تحولات شگرفی را در زمینه شبکه های اینترنتی شاهد خواهیم بود. به ‌وسیله اینترنت انسان به راههای جدیدی دست پیدا کرد . در کنار این شانس جدید توسط اینترنت باید بگوییم خطراتی نیز در رابطه با سیاست و اقتصاد و علم به دنبال خواهد داشت. فرم امروزی اینترنت مدیون همکاری تمام کاربران اینترنت در سرتاسر گیتی است که با این تصور که اطلاعات موجود در سطح جهان را به راحتی با یکدیگر مبادله کنند. این تصوری بود که آقای باران(Baran) از اینترنت داشت و امیدواریم در آینده نیز تکامل اینترنت در این مسیر باشد.
تاریخچه اینترنت در ایران :
سال ۱۳۷۱ : تعداد کمی از دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل می‌شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند.
سال ۱۳۷۲ : در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست . نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است .مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات‌ بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [.ir] در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویّت ایران در فضای اینترنت است.
سال ۱۳۷۳ : مؤسسه ندا رایانه تأسیس می‌شود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بورد (BBS)، در عرض یک سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی می‌کند. همچنین این مؤسسه روزنامه « همشهری » را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می‌کند که این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می شود . در همین سال بدنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی « کد ویژن » (Cadvision) مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می‌کند.
سال ۱۳۷۴ : مجلس ایران تأسیس شرکت « امور ارتباطات دیتا » تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد.
سال ۱۳۷۷ : پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان « فارسی وب » آغاز می‌شود . هدف پروژه اینست که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد ، نشر فارسی در کامپیوتر مخصوصاً اینترنت و وب ، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود. وب
وب چیست ؟وب جزیی از اینترنت است وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخصی هستند و توسط آن آدرس ها مسیر یابی می گردند و کاربری که به شبکه اینترنت متصل شده می توانند با نوشتن آدرس صفحه ای از وب بر روی نوار آدرس مرور گر خود به صفحه وب مورد نظر که در مخزن صفحات وب در اینترنت قرار دارد دسترسی یابد آدرس صفحات وب شامل 4 بخش است بخش اول که همان http (یعنی دریافت یا ارسال اطلاعات) بخش دوم www و بخش سوم نام دامنه که همان نام سایت است بخش چهارم com یا net و ....... ختم می¬شوند . تمام اشخاص و سازمان¬ها می¬توانند سایت وب داشته باشند.
نتیجه :
اینترنت ، با وجود معایبی که برای آن مترتب است و کار کردن در محیط آن خطراتی دارد ، مزایای فوق العاده¬ای دارد که می¬توان گفت پیشرفت علوم و فنون و در نتیجه سهولت زندگی تا حدود زیادی بسته به این پدیده است. با توجه به تاریخچه آغاز به کار رسمی اینترنت در سال ۱۹۶۹میلادی، در حال حاضر ( سال2013 میلادی)، اینترنت جهان 44 ساله و اینترنت ایران نیز در این سال ( معادل سال 1392 هجری شمسی) 21ساله است و این پدیده¬ی نوین ارتباطی در حال رشد و شکوفایی وتوسعه قرار دارد و می-رود تا بیشتر از گذشته با خلق شگفتی¬های نوین ،ارتباطات و سطح تعاملات انسانی را در جهان، ارتقاء ببخشد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: هایده فصیحی
مدیران انجمن: هایده فصیحی