شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چگونه در شغل خود حرفه ای رفتار کنیم؟

چگونه در شغل خود حرفه ای رفتار کنیم؟ 10 سال 5 ماه ago #45087

با عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی سلامتی برای جنابعالی

استاد راهنما:سرکار خانم خسروی دانشجو: پرویز شهبازی

موضوع :چگونه در شغل خود حرفه ای رفتار کنیم؟
101 راه برای رفتار حرفه ای در تجارت
تالیف: الری سمپسون
مترجم: علی ضرغام
تهران،انتشارات قدیانی، چاپ دوم 200،1380صفحه

* پژوهشها نشان می دهد که 90 درصد از ما انسانها ظرف چند دقیقه پس از دیدن یک فرد دیگر، درباره او قضاوت می کنیم. ظاهر فرد مبنای 50 درصد این قضاوت است (قد، وزن، رنگ، نژاد، حرکات، نحوه پوشش، آراستگی، طرز نشستن و ... ) 38 درصد این قضاوت به چگونگی صحبت کردن شخص و پیام یا محتوای گفتار تنها 7 درصد در قضاوت افراد موثر است. (نتیجه آنکه بسیار مراقب تعاملات خود با گروههای مخاطب در دیدارهای اول باشید چرا که اگر قضاوت مناسبی راجع به ما نداشته باشند در تعاملات بعدی دچار مشکل می شویم)
* وقتی دو نفر به هم می رسند قبل از اینکه با یکدیگر به صحبت بپردازند، با زبان باستانی و جهانی با هم ارتباط پیدا می کنند. واژه های این زبان شامل لباسها، زیورآلات، محیط کار و یکایک لوازم شخصی آنهاست.
* عدم آراستگی، انسان را در کار بازنده می کند. آراستگی بدون عیب و نقص و سلیقه خوب در ارتقای تصویر شخصیتی شما در هر سازمانی بسیار موثر است.
* برای اینکه حرکات بدن خود را تحلیل و بررسی کنید، به یک فیلم ویدویی از خودتان در حالی که صدای آن خاموش است، نگاه کنید.
* حرفه ای ها اعتماد به نفس بالایی دارند. برای اینکه حرفه ای باشید لبخند بزنید. با لبخند احساسات خود را مخفی کنید.
* یک ضرب المثل می گوید: فقر و شرمساری برای کسی است که از آموزشها سرپیچی می کند، اما کسی که به مخالفتها احترام می گذارد مفتخر خواهد بود.
* (حرفه ای ها تنها در جلسات حاضر نمی شوند، آنها با اشخاص مرتبط دیگر نزد شما می آیند)
* ( حرفه ای ها پیشگام آموزش های جدید هستند و از این مهم استقبال می کنند)
* (یاد بگیریم برای رفتن به منزل منتظر پایان ساعت اداری نباشیم بلکه باید کار خود را پایان رسانده و به منزل برویم، ممکن است این دو ساعت با هم تفاوت داشته باشند)
* راهنمایی های برای تشکیل جلسات کاری:
اگر دستور جلسه به تعداد لازم ندارید وقت خود را با جلسه گذاشتن خراب نکنید.
جلسات بیش از هشت نفر تشکیل ندهید و کسانی که مرتبط با بحث نیستند را به جلسه دعوت نکنید.
زمان شروع و پایان جلسه معلوم باشد.
همه حاضرین مطالب و نوشته های خود را اماده داشته باشند و کسی بدون امادگی و مقدمه در جلسه حاضر نشود.
یاداشت برداری کنید، به کسی که در جلسه است اجازه سکوت ندهید. فراموش نکنیم که کسی را به عنوان مستمع آزاد دعوت نکرده ایم.
لغو جلسه بدون اطلاع رسانی به یکایک همکاران، توهین است.
*برای حرفه ای شدن در نهادها و انجمن های مرتبط حرفه ای عضو شوید. حداقل فایده این عضویتها این است که فرصت هایی را برای شبکه سازی، تبادل افکار و معاشرت ایجاد می کند.
* (حرفه ای ها در جلسات به گونه ای وارد می شوند که گویا می خواهند سمینار ارائه کنند.)
* یک حرفه ای از معاشرت اجتماعی خوبی برخوردار است. حرفه ای ها یک شبکه ساز فعال هستند. آنها از رابطه های خود در داخل و خارج سازمان بهره می برند.
* مجموعه ای از پژوهش های علمی حاکی از این واقعیت است که «چگونگی ارائه» بیشتر از آنچه «ارائه می گردد» بر شنونده تاثیر می گذارد.
* گفته می شود هیلاری کلینتون به دستیارانش گفته است: اگر بخواهم موضوعی را از صفحه اول روزنامه ها حذف کنم فقط مدل موی خودم را تغییر می دهم.
* هر کار که می خواهید بکنید، ولی در جمع از روی نوشته نخوانید.
* (در پی کسب افتخارات برای گروه خود باشید، هر چند گواهی نامه ها یا جوایز کم اهمیتی بگیرید)
* سفرهای کاری خود را جذاب کنید، در طول سفر رفتارهای غیر حرفه ای نکنید.
* موفقیت در کار تجاری وابسته به آن است که چه کسانی را می شناسید. پس برای موفقیت باید مهارتهای شبکه سازی خود را تقویت کنید.
* برای خود یک رزومه کاری تدوین کنید و سعی کنید مرتب به ان بیفزایید. رزومه کاری شامل بخش های ذیل
می باشد: ساختار، اطلاعات شخصی، شرح حال کوتاه شخصی( در حد 30 کلمه)، تحصیلات، تخصص ها، شغل فعلی،خلاصه سوابق کاری، معرفها، حقوق، علایق و وضعیت شخصی
* (حرفه ای ها مطلب می نویسند) مزایای چاپ مطلب عبارتند از : ارتباط (مخاطب بیشتری پیدا می کنید و از نظرات بیشتری بهره خواهید برد) اعتبار (با نوشتن بر اعتبار خود بیفزایید) خلاقیت (نوشتن می تواند تفریح شما باشد و به خلاقیت شما کمک کند) رسمیت یافتن (باعث شناسایی شما می شود) پاداش مالی (می تواند به همراه بیاورد)
* برای خود پرونده کاری بسازید شامل اهم فعالیتها، خبرهایی که از شما چاپ می شود، عکس های شما، دستاوردهای شما، اهداف شما، خاطرات شما و ...
* با مطبوعات دوست شوید. همکاری با آنها را همیشه در برنامه کاری خود داشته باشید
* ( حرف آخر: تفاوت بین «حرفه» و «شغل» را درک کنیم. ممکن است جایی شاغل باشیم ولی حرفه ای نباشیم. تلاش برای حرفه ای برودن تلاش برای ارتقای سطح کمی و کیفی شغل ماست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی