پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وب سايت

وب سايت 10 سال 4 ماه ago #45655

وب چیست؟ مفهوم و تاریخچه وب

امروزه سه حرف انگلیسی w در کنار هم شبکه جهانی اینترنت را در اذهان تداعی می کند. اما بسیاری هنور مفهوم و تاریخچه این سه حرف را نمی دانند.
WWW مخفف عبارت World Wide Web می باشد. که با عنوان W3 هم شناخته می شود Web وب به معنی تار و World Wide به معنی گستره جهانی است. و در کل این سه کلمه در کنار هم مفهوم تار جهانی یا تار گستر جهانی را می دهند. اشاره دارد به تاری که کل جهان را احاطه کرده باشد.
واژه وب امروزه به صفحات اینترنتی گفته می شود که با مرورگرهای اینترنتی قابل مشاهده هستند.
پیشنهاد WWW و پروژه وب نخستین بار در سال 1990 در پروپزال تیم برنرز لی با همکاری رابرت کارلیاو ارائه شد. وی طرح شبکه ای را مطرح کرد که صفحات متنی بتوانند بصورت یک طرفه توسط بازدیدکننده و یک نرم افزار مرورگر مشاهده شوند. وی پیشنهاد کرد که صفحات بتوانند به یکدیگر مرتبط شوند و از طریق یک آدرس هر کس بتواند مقالاتی بنویسد که در نهایت از طریق لینک های ارتباطی شخصی از یک طرف جهان بتواند به منبعی در سوی دیگر دسترسی داشته باشد. در این طرح از صفحات فقط قابل خواندنی صحبت شد که خواننده بصورت یکطرفه آنهارا ببیند و در صورت تغییرات بصورت اتوماتیک به وی اطلاع داده شود. یعنی چیزی که امروز به عنوان RSS همه گیر شده است.
بعد از مدلسازی پروژه ، برنرز لی کلیه مقدمات لازم برای پیاده سازی طرح وب را فراهم کرد. از جمله بکارگیری یک کامپیوتر به عنوان اولین وب سرور جهان با نام NeXT و همچنین اولین مرورگر جهان با همین نام . تصویری که مشاهده می کنید عکس کامپیوتر "نکست" اولین سرور وب است.
برنرز هر آنچه را که لازم میدید اجرا کرد و همچنین اولین صفحات وب در جهان را در سال 1991 ساخت. او در مقاله ای توضیحاتی پیرامون شبکه جهانی اینترنت و وب داد.
از بسیاری رسانه ها نقل شده است که اولین عکس وب در سال 1992 توسط خود برنرز آپلود شد عکس که تیم پایگاه CERN را نشان میداد. جایی که پروژه وب در آن عملی شد.
پروژه برنرز لی اساس شبکه اینترنت امروزی شد و سه اساس مهم در وب که عبارتند از
1- آدرس اختصاصی شناسایی منبع صفحات یا URL
2- انشار متون بوسیله تگ ها یا HTML
3- پروتکل ارسال صفحات وب HTTP
این اصول همچنان در تکنیک های طراحی سایت بکار می رود.پایه ای که برنز لی بنا نهاد به سرعت گسترش یافت و خیلی زود پروژه جهانی اینترنت به تحقق پیوست. امروزه میلیون ها آدرس وب در هزاران سرور جهان ثبت شده اند. سایت هایی که طبق پایه نظریه برنز به یکدیگر لینک هستند و همچنین از تکنولوژی وی یعنی تگ گذاری متون یا HTML بهره می برند. شبکه ای که به درستی مانند تار به یکدیگر تنیده شده و سراسر گستره جهان را در بر گرفته است.
امروزه گرچه عبارت www به عنوان پیشوند آدرس سایت ها پذیرفته شده است اما دیگر از نظر تکنیکی الزامی نیست. اما عادت دیرینه شبکه وب استفاده از این پسوند که به زیر دامنه مبدل گشته است را مرسوم ساخته است.
وب امروزی برپایه نظریات بنز استوار شد اما روز به روز در حال توسعه و تحول است. یکی از تحولات مهم بعد از پیدایش وب بحث استفاده از برنامه نویسی پویا در وب یا به عبارت ساده تر بهره گیری از صفحات وب متغیر است. پروژه ای که برنز آنرا نخستین بار پیاده سازی کرد بر مبنای متون ثابت (استاتیک) بود اما هم اکنون صفحات متغیر وب (داینامیک) وب سایت هایی با قابلیت های حیرت انگیز و برنامه ریزی شده خلق کرده است. وب سایت هایی که گاه نقش خبرگزاری را دارند ، گاه پایگاه ویدیویی می شوند و گاه مانند ربات در شبکه می خزند.
وب جهانی اینترنت به دنیایی مبدل گشته که حتی آنرا با عنوان دنیای مجازی می شناسند . گویی این تار جهانی پیوسته در حال تنیده شدن است و کلیه امور به طرف خود جذب می کند. اموری که حتی بحث های امنیتی را تحت وب پدید آورده و جنگ های سایبری را شکل داده . آنچه مسلم است مفهوم امروز وب با آنچه برنرز در روز نخست پروپزال خود می پنداشت فاصله زیادی دارد.
در تصویر می بینید از چپ به راست رابرت کارلیاو ، جین فرانشیوز از شرکت IBM و تیم برنرز لی - این عکس در دهمین سالگرد تار گستر جهانی گرفته شده است

وب سایت چیست؟
وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به بیان دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، اصطلاحا وب سایت گفته می شود.

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد.

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.
• سرور چسیت؟
همانطور که گفته شد، یک سایت، از چندین صفحه تشکیل می شود. تنها سوالی که در اینجا مجهول است آنست که یک صفحه، از چه چیزی تشکیل می شود و چطور می توان آن را ساخت؟

در حالت عمومی، یک صفحه اینترنتی، چیزی فراتر از یک فایل کامپیوتری که در کامپیوتر سرور قرار گرفته است، نمی باشد. این فایل برای آنکه به درستی روی مرورگر شما نشان داده شود، نیاز دارد تا از قوانینی تبعیت کند. و آن قوانین، همان کدهای HTML می باشند. کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی می باشد و سوای از اینکه واقعا از چه زبانی برای برنامه نویسی و طراحی صفحه صفحه اینترنتی استفاده شده باشد، بر ماهیت وجودی و محوری زبان HTML تاثیری نمی گذارد.

عوامل رایج هک شدن سایتها
عوامل رایج هک شدن سایتها یک و یا چند مورد از موارد زیر میباشد:
1. استفاده از نرمافزارهای قدیمی

معمولاً نرمافزارهای قدیمی دارای انواع اشکالات امنیتی میباشند و به دلیل قدیمی بودن این اشکالات شناختهشده هستند و توسط نفوذ گران استفاده میشود.
2. استفاده از سیستم های مدیریت محتوای قدیمی مانند جوملا 1.5 و یا ورد پرس قدیمی و یا انواع سیستم های مدیریت محتوای قدیمی


هدف از ساخت وب سايت چیست؟
قبل از هر کاري شما بايد هدف مشخصي داشته باشيد تا مصمم تر آن را دنبال کنيد، پس براي ساختن يک وب سايت هم هدف از ساخت آنرا مشخص کنيد به طور مثال موضوع آن چيست يا چه طرحي مي خواهيد داشته باشه با چه تعداد صفحه.بد نيست که نوع مخاطبين و بيننده ها را هم مشخص کنيد که چه کساني قرار است از سايت شما استفاده کنند. شما مي توانيد در ابتدا از يک سايت شخصي شروع کنيد، فکر کنم با پيشرفت تکنولوژي کامپيوتر و اينترنت در آينده نزديک هر کسي مانند شناسنامه بايد يک سايت براي معرفي خود داشته باشد. هميشه سعي کنيد تا مطالب را متناسب با مضمون سايت انتخاب کنيد و در هر قسمت يک هدف را دنبال کنيد که بيننده گيج و فراري نشود. اگر سايت شما شخصي است و در آن خاطرات ، عکسهاي خود يا دوستانتان را گذاشته ايد پس ديگرنبايد تبليغ محصولات توليدی را اضافه کنيد يا بالعکس.
امروزه ساخت سایت و وبلاگ ها هر دو در دنیای وب شایع می باشد. اغلب تشخیص ساخت سایت – وبلاگ چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟
آنها از دیگری از نظر ظاهر و به همین ترتیب نحوهء عملکرد مشکل می باشد. به همین دلیل جای تعجب نیست که اکثر افراد تفاوت میان یک وبلاگ و یک وب سایت را نمی دانند؛ با این حال هر کدام مشخصات مخصوص به خود و عملکرد ویژه خود را دارند. اما واقعاً چه چیزی باعث تمایز وبلاگ از وب سایت می باشد؟!

• ساختار

ساختار وب سایت ها نسیتاً پیچیده تر از وبلاگ بوده و احتمالاً مهارت های تکنیکی بیشتری برای ساخت سایت نیاز می باشد. وب سایت ها همچنین انعطاف پذیری بیشتری داشته و به شما اجازه می دهد تا به راحتی نوع صفحات و ظاهر آنها را تغییر دهید. اگر چه ساخت وبلاگ ها نسبت به ساخت سایت آسانتر می باشد اما طرح های وبلاگ محدود به قالب های موجود می باشد، مگر اینکه اقدام به استخدام فردی برای ایجاد تغییر در آن نمایید.

ساخت سایت نیاز به مهارت و دانش فنی بیشتری مانند HTML ,AJAX ,PHP ,JAVA و دیگر تکنولوژی های این رشته دارد. اما خبر خوب این است که شرکت های خدمات میزبانی وب زیادی وجود دارند که اقدام به ارائه وب سایت های قالب حرفه ای مانند Yolo ,Homestead ,web.com می نمایند.

• رسمیت

وب سایت ها نسبت به وبلاگ ها بسیار رسمی تر هستند. معمولاً وب سایت ها برای اهداف تجاری و بازاریابی اینترنتی محصولات و یا خدمات ایجاد می شوند. در اینجا مخاطبان هدفمند، مشتریان بالقوه و یا خریداران هدف اصلی هستند اما در وبلاگ این امر بسیار شخصی می باشد. در عین حال در سالهای اخیر وبلاگ نویسان درک کرده اند که با وبلاگ خود هم می توانند کسب درآمد کرده و در کنار ارائه مطالب احساسات، نظرات و تمایلات می توانند خدمات و محصولات خود را نیز به فروش برسانند.

در وبلاگ نویسی، شخصیت، تمایلات، دوست داشتن ها و نداشتن ها اغلب به کرات نمایش داده می شود. اکثر وبلاگ ها حول محور یک تم خاص چرخیده و یا یک موضوع که به صورت فردی انتخاب می شود. همچنین در این موارد بسیار قابل انعطاف و تغییر می باشد. در مقابل وب سایت ها به طور کلی بر روی یک موضوع تمرکز می کنند که مربوط به عنوان و بیشتر در مورد کسب و کار اینترنتی می باشد.

• امکانات

از نظر مشخصات فنی، وبلاگ ها فقط زیر شاخهء وب سایت می باشند و شامل بسیاری از ویژگی های اساسی یکسان هستند. با این حال یک وبلاگ این مشخصات را به طور کلی به صورت یکپارچه در هر صفحه دارد؛ به این معنی که هنگامی که شما تغییری در یک صفحه ایجاد می کنید در تمامی صفحات آن تغییرات نمایش داده می شود.

• پشتیبانی و نگهداری

وبلاگ ها احتمالاً حفظ و نگهداری فنی راحت تری دارند. یکی از دلایل اصلی آن وجود قالب های یکنواخت می باشد. هنگامی که یک تغییر در یک آیتم ایجاد کنید، تمامی آیتمها در وبلاگ به روزرسانی می شود. برای بسیاری از وب سایت ها ممکن است به ایجاد تغییرات زیادی به منظور به روزرسانی و یا تغییر در ظاهر وب سایت نیاز باشد. وب سایت ها در این مورد بیشتر تغییر پذیر هستند.

به طور کلی وب سایت ها برای کسب و کار اینترنتی به قصد فروش و جذب مشتریان جدید می باشد در حالی که وبلاگ برای شخص بوده و به قصد اشتراگ گذاری افکار، نظرات و ایده ها به دیگران و نیز متقابلاً دریافت نظرات خوانندگان از طریق انتقادات و پیشنهادات (کامنت ها و feedback) می باشد.

شما با هر دوی این ها (وبلاگ و وب سایت) می توانید پول ساز باشید اما وبلاگ می تواند موجب افزایش محبوبیت بیشتر و مقدمه ای برای ایجاد درآمد باشد. وب سایت ها و وبلاگ ها نیز می توانند قابل تبدیل باشند. ممکن است شما اقدام به ساخت سایت نموده که شامل یک وبلاگ برای مطالب جدید و به روزرسانی اطلاعات هم باشد. یک وب سایت باعث ترویج فضای کسب و کار حرفه ای شده که موجب ایجاد اعتماد در مخاطبین بالقوه شده و چشم انداز یک شرکت و یا یک کسب و کار اینترنتی قابل اعتماد و مناسب را ایجاد می نماید.

• انواع سایت
• سایتها بر اساس کاربرد و نوع برنامه نویسی به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :
• سایتهای ثابت (Static Website):
• این سایتها یکبار طراحی می شوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار می گیرد و پس از آن برای تغییر در آنها نیاز به یک طراح حرفه ای یا نیمه حرفه ای سایت است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایتها غالبا HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته می شود.
• از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایتهای ثابت استفاده میشود سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارند. علاوه براین کاهش حجم کدها که باعث خوانایی بشتر سایت توسط رباتهای جستجوگر میشود از یک سو و کاهش زمان بارگذاری از سوی دیگر سبب بهتر شدن وضعیت آنها از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان "رنکینگ" می شود. سایتهای ثابت قیمت طراحی پایین تری را نیز عمدتا نسبت به سایر سایتها دارند.
• عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهرهمندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.
• اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب میشود تا امکان بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود.
• نکته: سایتهای ثابت (Static) برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.
• سایتهای پویا (Dynamic Website): محتوای سایتهای داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی وبسایتهای پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا از زبانهای ASP ، ASP.Net و Php استفاده میشود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیتهای ویژه نیز بهره گرفته می شود.
• در اینگونه از سایتها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد میشود و سپس محتوا توسط مدیران سایتها تغییر میکند مانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد میشود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل می شود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایتها تغییر میکند اطلاع ندارد بنابر این چاره ای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب میشود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
• یکی از مزیتهای سایتهای داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.
• با توجه به اینکه در سایتهای پویا از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته استفاده میشود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرمها و جستجوهای پیچیده.
• استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو می شود.
• نکته: سایتهای پویا برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.
• پرتالها (Portal): پرتالها سایتهای پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و ... را در اختیار مدیران آن قرار دهد.
• تمام ویژگیهای یک سایت پویا می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.
• نکته: معمولاً پرتالها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
• سایتهای متحرک استاتیک و نیمه داینامیک (Static and Dynamic Flash Website): سایتهای فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرمافزارهای خاصی ایجاد می شوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیتهای تغییر یا هوشمندی در این سایتها بهره گرفته می شود.
• به طور کلی سایتهای فلش ثابت (استاتیک) غیر قابل تغییر می باشند و مانند سایتهای ثابت یکبار توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.
• اما سایتهای فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایتهای پویا عمل میکند و قابل تغییر هستند اما تغییر در آنها به سادگی سایتهای پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.
• از مزیتهای وب سایتهای فلش جذابیت آنهاست. گرافیک زیبا و انیمیشنهای جذاب. اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط رباتهای جستجوگر و عمدتا سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.
• نکته: سایتهای فلش برای افراد و گروهها یا شرکتها و سازمانهایی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.
• سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems): سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.
• تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند.
• البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMSها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
• از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک می توان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
• طراحی سایتهای CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونههای محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر می کند.
• با توجه به مزیتهای آنها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه میشود تا ابتدا به دنبال سیستمهای مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایتهای پویا روی بیاورند.
• مزایای استفاده از وبسایت
• وبسایتها مزایای فراوانی را برای مدیران و صاحبان خود به همراه دارند که مهمترین آنها به شرح زیرند:
• تاثیر سایت در اطلاع رسانی:
• داشتن یک سایت مانند داشتن یک کاتالوگ است اما با مزایای فراوان دیگر. یک کاتالوگ می تواند شامل تصاویر و متون باشد اما یک سایت میتواند از تصاویر، متون، فیلم و صوت و یا انیمیشن نیز بهره بگیرد بنابر این امکان اطلاع رسانی جامع با محتوایی جذاب تر را می دهد. برای طراحی، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نیاز به هزینه است اما برای یک سایت فقط کافیست هزینه ای بسیار پایین برای طراحی و نگهداری آن پرداخت شود و بعد از آن در طول سایت هزاران و یا میلیونها کاربر می توانند بارها و بارها از آن بازدید کنند.
• تاثیر سایت در بازاریابی:
• موتورهای جستجو بدون هزینه برای شما بازاریابی می کنند فقط کافیست رباتهای آنها سایت شما را پیدا کنند و از آن پس زمانی که فردی به دنبال هر یک از خدمات و یا محصولات و یا اطلاعات ارائه شده در سایت شما باشد، این موتورها فرد را به سمت سایت شما هدایت می کنند. میزان بازدید کننده هدایت شده به سایت به پارامترهای زیادی وابسته است اما در بدترین حالت چیزی در حدود ۵۰ نفر در روز توسط موتورهای جستجو به یک سایت هدایت می شوند.
• ایجاد قابلیتهای جدید تبلیغاتی:
• با داشتن یک وبسایت صاحبان و مدیران آن وارد عرصه تجارت الکترونیک می شوند و امکان استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک برای آنها بوجود می آید از مهمترین این قابلیتها میتوان به تبلیغات اینترنتی، تبلیغات در موتورهای جستجوگر، تبلیغات کلیکی و تبادل بنر و لینک اشاره کرد.
• در دسترس بودن:
• سایت همواره با متقاضیان اطلاعات و محصولات یا خدمات قابل ارائه توسط آن فقط یک کلیک فاصله دارد و در تمامی ساعات شبانه روز و روزهای تعطیل نیز فعال است.
• فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی:
• امروزه یکی از ملزومات فعالیت بدون مرز سایت است و تقریبا هیچکس نمی تواند مدعی فعالیت خارج از مرزهای جغرافیایی شود در حالی که وبسایتی ندارد.
• درآمد زایی:
• میزان سودآوری و درآمد زایی سایتها به نوع سایت و اهداف آن بستگی دارد البته میزان فعالیت صاحبان سایتها و بروز رسانی و رسیدگی به آنها نیز عامل بسیار مهمی است. اما امروزه شرکتها و افراد بسیاری هستند که فقط از طریق سایت فعالیت می کنند و عمده درآمد آنها از طریق سایت و مشتریان آنلاین است.
• طرح وب سایت
• طرح وب به قالب نمایشی و طراحی گرافیکی صفحات موجود در وبگاه میگویند که معرف محتوا و مطالب آن وب سـایت میباشد. طرح وب جلوه بصـری هدف وبگاه است و اولین بخش از یک صفحه وب است که ذهن مخاطب را با خود درگیر میکند.
• طراح وب با در نظر گرفتن هدف سایت و مخاطبان آن و با استفـاده از المانهای متناسب با رویکرد سـایت و به کمک ذهن خلاق و ذوق هنری خود در بکار بردن ابعاد و رنگها، طرحی خلق میکند که ضمن ایجـاد یکپارچگی در کلیه صفحات وبگاه، نمای تکرار شونده و خسته کننده را به مخاطب القا نکند. در وبگاه باید از الگوی ثابتی در صفحات استفاده کرد که کاربر به هنگام دیدن صفحات متوجه این است که همه صفحات در یک سایت مشخص هستند.

• » آشنایی با انواع سایت و پورتال
• خدمات طراحی سایت ایران وب سرویس در طیف وسیعی از طراحی سایت های استاتیک و داینامیک (پویا) تا طراحی سایت های شرکتی و سازمانی و طراحی پیشرفته پورتال (پرتال) خبری و اداری را در برمی گیرد همچنین خدمات طراحی وب سایت شرکت کاملا متناسب با درخواست مشتری بوده و کلیه امکانات و عناصر طراحی وب سایت یا پورتال (پرتال) را مشتری تعیین می نماید.
• » وب سایت شرکتی
• وب سایت جامع شرکتی (پورتال شرکتی) وب سایتی است که کلیه نیازهای یک شرکت را برطرف ساخته و شامل امکانات زیر خواهد بود:

- بخش معرفی محصولات و خدمات شرکت و امکان ایجاد به تعداد نامحدود
- پانل مدیریت فارسی و تحت وب و قابلیت ارتقاء امکانات سیستم در هر زمان
- بخش قراردادن رزومه ها و بروشورهای تبلیغاتی شرکت و تعریف سطح دسترسی برای دریافت آنها
- بخش گالری تصاویر و درباره شرکت و تماس با شرکت با قابلیت فرم ارسال سوال بصورت تحت وب
- بخش مخصوص نمایندگی ها و شرکای تجاری و شرکت های مرتبط بهمراه گزارشات
- بخش اخبار شرکت و اعلام وقایع سالانه و ماهانه شرکت بهمراه امکان جستجو در اخبار و گزارشات
- امکان ثبت سفارش و خرید محصولات و خدمات شرکت بصورت آنلاین و رهگیری سفارشات و مشتریان
- بخش شرایط و قوانین شرکت و اعلام تعرفه ها و تسهیلات شرکت
- بخش ویژه اعضای وب سایت و ثبت نام اعضا و مدیریت کاربران
- مدیریت تماس با مشتریان و بخش مخصوص تماس با پرسنل مختلف و مدیرعامل شرکت و...
- بخش معرفی کارمندان و پرسنل شرکت و ارائه رزومه مشخصات کارمندان و هیئت مدیره
- طراحی قالب شرکتی پیشرفته و طراحی فلش و متناسب با فعالیت شرکت
• سیستم سایت ساز ایران وب سرویس بطور کامل برای وب سایت ها و ارائه امکانات متنوع از طریق وب فراهم گردیده است همچنین این سیستم با امکانات مدیریتی کاملا فارسی و پیکربندی جامع و راحتی که دارد ساخت و مدیریت سایت را بسیار راحت می کند ، به گونه ای که حتی افراد مبتدی نیز می توانند بوسیله آن سایتی حرفه ای طراحی کنند.

• » وب سایت شخصی
• وب سایت شخصی وب سایتی است که اهداف آن وابسته به یک یا چند فرد بوده و اهداف شخصی را پوشش می دهد و معمولا تفاوت آن نسبت به دیگر وب سایت ها یا پورتال ها این است که کلیه اهداف و مطالب و محتوای آن وابسته به یک فرد می باشد و شامل امکانات و ویژگیهای زیر می باشد:

- پانل مدیریت فارسی و تحت وب و قابلیت ارتقاء امکانات سیستم بنا به نیاز مشترک
- بخش درباره ما و مشخصات و تماس بصورت داینامیک و تحت وب
- بخش رزومه شخصی و پروژه ها و اهداف شخصی و همکاران
- بخش مقالات ، کتاب ها ، کارهای انجام شده ، طرح ها و تحقیقات
- بخش ارائه نظرات و خاطرات شخصی با قابلیت نظرسنجی و ثبت نظرات کاربران
- بخش گالری و دانلود نرم افزار و دیگر اسناد قابل دانلود
- بایگانی و آرشیو وب سایت با قابلیت جستجو در سایت
- بخش آخرین گزارشات، آخرین مقالات، تازه ها، اخبار کارها و پروژه ها و برنامه های شخصی
- طراحی متناسب با نوع فعالیت و نظرات مشترک

• » پورتال (پرتال) سازمانی
• پورتال (پرتال) در واقع درگاهی است که امکانات و اطلاعات را از منابع ویژه و بصورت دسته بندی و ویژه سازی شده و متناسب با نیاز و سطح دسترسی کاربران ارائه می دهد. پورتال ها بصورت چند لایه ای برنامه نویسی می شوند و این امر امنیت بالایی را در دسترسی به اطلاعات پورتال فراهم می آورد و همچنین پورتال ها بخاطر پیکربندی ویژه و چند لایه ای خود سطوح وسیعی از کاربران و سطح دسترسی های مختلف را پوشش می دهند که هر کاربر بنا به نیاز و سطح دسترسی تعریف شده امکان دسترسی به اطلاعات پورتال برایش فراهم می گردد و همچنین این ساختار چند لایه، سطح های مختلف مدیریت پورتال را نیز فراهم می کند بگونه ای که یک پورتال قابلیت این را دارد که بصورت پویا و داینامیک هم از طریق شبکه های اداری و هم از طریق وب، توسط چندین مدیر با سطح دسترسی ها و اختیارات متفاوت مدیرت گردد. یک پورتال (پرتال) امکان گروه بندی و دسته بندی پیشرفته منابع و اطلاعات را در رده های مختلف و درجه بندی های متفاوت فراهم می کند. همچنین پورتال ها اعضا و کاربران و پرسنل مختلف تعریف شده در سیستم را به صورتهای مختلف و بطور کاملا ویژه سازی شده، گروه بندی کرده و امکان دسترسی به اطلاعات و منابع و امکانات سیستم را بنا به نوع گروه بندی و سطح کاربری و سطح دسترسی تعیین شده فراهم می نماید.

نرم افزار جامع مدیریت پورتال سیپارس سامانه ای کامل برای ساخت و مدیریت پورتال های اطلاع رسانی ، سازمانی و پورتال های جامع اداری و شرکتی است. نرم افزار مدیریت پورتال سیپارس با انعطاف پذیری بسیار بالا و ساختار و پیکربندی چند لایه امکان توسعه و گسترش بخشهای مختلف یک پورتال را فراهم می کند، بگونه ای که این نرم افزار مانند یک هسته یا پانل کنترل مرکزی عمل نموده و بخش ها و امکانات مختلف پورتال روی آن نصب و پیکربندی می گردد و بدین صورت پیکربندی کل پورتال شکل می گیرد. در پایین لیست پورتال هایی که توسط این نرم افزار قابل ساخت و پیکربندی می باشد را ملاحظه می فرمایید:

- طراحی و ساخت پورتال ها و سایت های خبری و اطلاع رسانی
- طراحی پورتال (پرتال) های دولتی و سازمانی
- طراحی و مدیریت پورتال دانشگاه و مدارس
- ساخت پورتال های سازمانی و اداری
- طراحی و مدیریت پورتال شرکت ها و موسسات
- ساخت و مدیریت پورتال مجلات و پایگاه های روزنامه ای
- ساخت و مدیریت پورتال کتاب و کتابخانه دیجیتال
- ساخت و مدیریت پورتال دارویی و پزشکی

انواع وبگاهها :
وبگاههای گوناگون با محتویات و کاربردهای مختلف بر روی اینترنت به چشم میخورند که در طبقهبندی آنها روشهای متعددی وجود دارد. برخی از این طبقه بندیها عبارتند از:
• وبگاههای وابسته: یک درگاه وب که علاوه بر CMS خود، اطلاعات بقیهٔ ارایهدهندگان خدمات را به ازای دریافت مبلغی در اختیار کاربران قرار میدهند. معمولاً سه ارتباط اصلی قابل تصور است. موسسات وابسته مانند cj.com، دفترهای تبلیغاتی همچون ebay.com و مصرفکنندگان مثل یاهو.
• وبگاههای بایگانی: که در نگهداری از اطلاعات با ارزش کاربرد دارند. برای نمونه: Internet Archive که از سال ۱۹۹۶ میلیاردها وبصفحهٔ کهنه (و نو) را در خود جای دادهاست و Google Groups که تا اوایل سال ۲۰۰۵ بیش از هشتصدوپنجاهوچهارمیلیون پیام فرستاده به گروههای بحث و خبر شبکهٔ کاربران را در خود اندوختهاست.
• وب نوشت دهنده ها: وبگاههایی اند که درشان افراد اطلاعات روزانهٔ خود را نگهداری میکنند و گاهی هم میزگردهای مختلف را دربرمیگیرند. برای مثال میتوان به blogger.com و wordpress.com اشاره کرد.
• وبگاههای میزبانیهاست:میزبانی وب یا وب هُستینگ (به انگلیسی: Web Hosting)‏ به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر میتواند فایلهای وبگاه خود را در آن قرار دهد.
• وبگاه بازرگانی: که در بهبود خدمات یا رونق بازرگانی کاربرد دارند.
• وبگاه تجاری یا سایت تجارت الکترونیک: که برای خرید کاملاً مورد استفاده قرار میگیرد، مانند: amazon.com
• وبگاه ارتباطییا شبکه اجتماعی: وبگاهی که در آن افراد با علایق مشترک به دادوستد اطلاعات میپردازند، معمولاً از طریق گفتگو یا بردهای پیام، برای مثال:مایاسپیس.
• وبگاههای دادگان: وبگاهی که کاربرد اصلیاش در جستوجو و نمایش محتویات پایگاههای داده خاص مانند IMDB(بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها).
• وبگاه نرمافزارسازی: سایتی که هدفش ارایهٔ اطلاعات و منابع مربوط به تولید نرمافزار، مهندسی نرمافزار، طراحی وب و مواردی از این قبیل است.
• وبگاه راهنمای دادگان: سایتی که حاوی مطالب مختلفی است که به صورت منظم طبقهبندی شدهاست مانند راهنمای یاهو، راهنمای گوگل.
• وبگاههای دریافت: مشخصاً در دانلودکردن اطلاعات مثلاً نرمافزارها،آهنگ ها نسخههای نمایشی بازیها یا پسزمینههای رایانهای کاربرد دارند که معمولا در کشور هایی که قانون کپی رایت را رعایت می کنند و به آن اهمیت می دهند این سایت ها غیر مجاز هستند و با آن ها برخورد قانونی می شود.ولی کشور هایی مانند ایران،سایت های دانلود بسیاری دارند.
• وبگاههای استخدامی: به کارفرمایان این امکان را میدهند که نیازهای کاری خود را با اینترنت در اختیار کاربران بنهند. فرد جویای کار هم میتواند برگهٔ درخواست همکاری را پر کرده و یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار کارفرما بگذارد.
• وبگاه بازی: سایتی که افراد با مراجعه به آن همانند مراجعه به «زمین بازی» به بازی میپردازند مانند pogo.com.
• وبگاههای دامنهٔ جغرافیایی: به نامهای دامنهای اشاره دارد که مشابه نامهای مناطق جغرافیایی هستند مانند شهرها و کشورها برای مثال Richmond.com با آدرس اینترنتی www.richmond.com نام دامنهٔ جغرافیایی ریچموند در ایالت ویرجینا است.
• وبگاههای خنده و سرگرمی: حاوی لطیفه و نغز و مطالب سرگرمکننده هستند.
• وبگاههای اطلاعاتی: نقش خبررسانی را بر عهده دارند و لزوماً با اهداف اقتصادی طراحی نشدهاند مانند: RateMyProfessors.com و داشنامهٔ آزاد ویکیپدیا. اغلب موسسات دولتی، آموزشی و غیرانتفاعی یک وبگاه خبررسانی هم دارند.
• وبگاههای جاوا اپلت: حاوی نرمافزار مورد نیاز برای اجرای برنامه خوب روی وب است.
• وبگاههای آینه ای: نسخه معادل یک وبگاه است.
• وبگاههای خبری: همانند پایگاه اینترنتی اطلاعاتی است اما تنها اخبار و تفاسیر خبری را ارایه میدهد.
• صفحهٔ اصلی شخصی: یک فرد یا یک گروه کوچک (مانند یک خانواده) هدایتش میکنند و حاوی اطلاعاتی است که فرد به سلیقهاش روی تار جهانگستر قرار میدهد.
• وبگاههای برگه: وبگاهی که برای کسب اطلاعات مهم و امنیتی مانند رمزهای گذر و اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری طراحی شدهاست و میتواند با گمراه کردن فرد اطلاعات شخصی وی مانند کد سرپرستی امنیت اجتماعی وی یا اطلاعات کارتاعتباری وی را به دست آورد. (فیشینگ را ببینید).
• وبگاههای سیاسی: پایگاهی اینترنتی که افراد بر روی آن دیدگاههای سیاسی خود را مطرح میکنند.
• وبگاههای نمرهدهی: سایتی که در آن افراد یک موضوع خاص را ستایش کرده و یا از آن انتقاد میکنند. مانند ratemycar.com، ratemygun.com، ratemypet.com، hotornot.com.
• وبگاههای مرور: وبگاهی که در آن افراد نظرات خود را راجع به انواع محصولات و خدمات با یکدیگر مطرح میکنند.
• وبگاههای جستجوگر: سایتی که در آن اطلاعات کلی و دروازههایی برای دستیابی به اطلاعات بقیه وبگاهها و جستجو در وب ارایه شدهاست. نمونهٔ بارز این سایتها، وبگاه گوگل و پرکاربردترین وبگاههای از این نوع، سایت یاهو است.
• وبگاههای ترسناک: وبگاهی که حاوی تصاویر یا مطالبی ترسناک است. مانند rotten.com و ratemypoo.com.
• وبگاههای شکوائیه: sucks.com یک سایت وب معروف است که در آن افراد به انتقاد از اشخاص، مکانها، شرکتها، دولتها و سازمانها میپردازند.
• وبگاههای درگاه وب: وبگاه که دروازه یا پورتالی را به سوی بقیهٔ منابع موجود روی شبکه اینترنت یا اینترانت باز میکند.
• ود سایت: وبگاه که در آن جزئیات یک مراسم ازدواج مانند خاطرات، تصاویر، اطلاعات مربوط به آن ارایه میشود.
• وبگاههای ویکی: سایتهایی که در آن کاربران با همکاری یکدیگر به ویرایش میپردازند (مانند ویکیپدیا).
برخی از وبگاهها را میتوان در چندین طبقهبندی ارایهشده جای داد. مثلاً یک پایگاه اینترنتی تجاری میتواند ضمن ارایهٔ محصول، اسناد اطلاعاتی مختلف مانند مقالات سفید را ارایه کند. همچنین هر یک از ردهبندیهای ارایهشده دارای زیرطبقهبندیهایی نیز هستند. برای مثال، یک وبگاهمستهجن نوعی وبگاه تجارت الکترونیک یا سایت بازرگانی است(چرا که تلاش دارد حق عضویت خود را به کاربران بفروشد). یک وبگاهها طرفداری میتواند پایگاه اینتنتیای افتخاری باشد که در آن سرپرست سامانه به یک شخصیت معروف ادای احترام میکند.
بسیاری از وبگاههای تجاری شکل و شمایلی شبیه دفترک (بروشور)ی wikitionary دارند و در آنها تبلیغات تجاری فراوانی وجود دارند. برخی از سایتها هم وسیلهٔ ارتباطی افراد با یکدیگر از طریق گفتوگوی وب هستند.
وبگاهها دارای محدودیتهای معماری هستند (مثلاً توان محاسباتی اختصاص یافته وبگاه محدود است). وبگاههای بسیار بزرگ مانند یاهو، مایکروسافت، گوگل کارسازهای زیادی را به خدمت میگیرند و به تجهیزات بارگذاری پیشرفتهای نیاز دارند (مانند خدمات محتوای سامانههای سیسکو و کلیدهای شبکه).
واژهگزینی :
«وبگاه»[۳] واژه مصوب گروه واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژه «وبسایت» (Website) در زبان انگلیسی میباشند.


فرشته شيرازي-راضيه ميرزاخاني
با تشكر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حجت مداحی شاهخالی

وب سايت 10 سال 4 ماه ago #53912

باسلام خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی