خوش آمديد,
مهمان
|
|
بودجه چگونه تقسیم می شود؟
تقسیم بودجه بین اهداف مختلف بازاریابی، امری قضاوتی است و لازم است تا با تمامی طرفین ذینفع مذاکره شود. بودجه بازاریابی را در هر سازمان باید میان دو دسته اصلی تحت عنوان گروه « بالا خطی» و «پایین خطی» تقسیم کرد. عوامل بالا خطی، شامل عناصر مربوط به تبلیغات و روابط عمومی است. عناصر پائین خطی نیز جوایز فروش و در واقع تمامی عواملی را که باعث افزایش فروش می شوند شامل می شود. هزینه شرکت در نمایشگاهها اغلب جزء گروه پائین خطی قرار داده می شود. بسیاری از سازمانها این تقسیم بندی را انجام نداده و تنهـا دارای یک بودجـه کلی برای اهـداف بازاریابی خود هستند. دو هزینه نسبتاً بزرگ بودجه بازاریابی، هزینه تبلیغات و جوایز فروش هستند. به منظور تخصیص منابع میان این دو عامل باید تعادل را در نظرگرفت. سؤال مهمی که در اینجا مطـرح میشـود، این است که کدام یک از هزینه های بالا نسبت به دیگری در اولویت است؟ در زمان رکود بازار یا کاهش حجم فروش، بودجه های تبلیغاتی معمولاً به نفع جوایز فروش کاهش مییابند و در دوره های تثبیت یا توسعه بازار، عکس این مسأله مصداق پیدا میکند. منبع: http://www.2had.com/ |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|