پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آشنایی با روستای کندوان - آذربایجان شرقی

آشنایی با روستای کندوان - آذربایجان شرقی 9 سال 11 ماه ago #84512

در اين مقاله به بررسي معماري همساز با اقليم روستاي كندوان پرداخته ايم، به نظر مي رسد كه معماري اين روستا از معماري معمولي بسيار پراهميت تر مي باشد زيرا در اين محيط عوامل كالبدي محيط زيست انسان از بين عوامل كاملاً طبيعي انتخاب شده و تلفيق عجيبي بين كالبد مسكوني و رفتار انسان بعمل آمده و در واقع اين هردو در هم ﺗﺄثير گذاشته اند، براي اين كار به معرفي موقعيت روستاي كندوان كه در 62 كيلومتري شهر تبريز قرار گرفته پرداخته ايم. براي شناخت بيشتر اين روستا و رسيدن به نتايج بهتر مواردي مانند علل پيدايش روستا و مراحل توسعه آن و همچنين ويژگي هاي اقليمي اين منطقه از قبيل، ارتفاع از سطح دريا، عرض جغرافيايي و جريانات هوايي مورد بررسي قرار گرفته است.
معماري صخره اي حاكي از صحنه هاي مبارزه و جدال انسان با طبيعت و در خدمت گرفتن صخره هاي طبيعي است. اين معماري از نظر فضا و كالبد آن به دو نوع تقسيم مي شود، نوع اول درون صخره هاي بزرگ آزاد و مجزا از يكديگر، فضاهاي متعدد ايجاد گرديده كه به يك واحد مسكوني و يا واحدهاي عمومي اختصاص دارد، نوع دوم كه فضاهاي متعدد در داخل صخره ها و
تپه ها ايجاد گرديده و فاقد نماي خارجي مي باشد كه نمونه مهم آن در ايران مي باشد.
در اين تحقيق انواع معماري صخره اي مطالعه شد، و تحقيقات ما نشان داد كه معماري صخره اي منطقه گورمه كاپادوكياي تركيه و معماري روستاي كندوان از نوع اول اين نوع معماري و معماري صخره اي روستاي ميمند كرمان را مي توان در نوع دوم معماري صخره اي دسته بندي نمود. لذا معماري صخره اي كندوان كه موضوع اصلي پژوهش ما بوده است و به علت شباهت آن با معماري صخره اي منطقه گورمه كاپادوكياي تركيه در اين تحقيق مورد مقايسه قرار گرفت.
جهت قياس معماري دو منطقه فوق ويژگي هاي معماري صخره اي كندوان اعم از علل به وجود آمدن كران ها و انواع آن بررسي و تجزيه و تحليل گرديد. همچنين چگونگي قرار گيري عناصر معماري در كران ها در كنار يكديگر و گره خوردن آنها با طبيعت و استفاده روستاييان از امكانات و منابع موجود طبيعي براي ايجاد يك زندگي با شرايط مطلوب مورد بررسي واقع شده اند كه نتيجه آن نشانگر دسته هاي مختلف كران ها از نظر شكل ظاهري و تعداد طبقات در منطقه كندوان مي باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مرضیه اسکندری