جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: هنر مسگری و ملیله سازی روی نقره آذربایجان در حال ا

هنر مسگری و ملیله سازی روی نقره آذربایجان در حال ا 9 سال 11 ماه ago #79241

هنر مسگری و ملیله سازی روی نقره آذربایجان در حال انقراض ( خبرگزاري مهر}

،وقتی گذرم به بازار تاریخی تبریز افتاد با تعجب دیگر صدای چکشی از بازار مسگران این شهر نشنیدم گویی این هنر با تاریخ بلند و طویل خود به تاریخ پیوسته و جای خود را به مغازه های دیگر که اکثرا" فروشنده وسایل خارجی هستند داده است.

صنایع دستی هر کشوری نشان دهنده تمدن و فرهنگ آن ملل بوده و در اکثر کشورهای پیشرفته همیشه سعی در حفظ اصالت و هنر اجداد خود دارند و از آن حراست می کنند ولی متاسفانه ما وارثان خوبی نبودیم و بیشتر هنرهای اجداد ما یا منقرض شده اند یا در حال انقراض هستند.

برخی از رشته های این صنعت اصیل و پرقدمت به علت ناآگاهی مسولان و مردم مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که با احیای این صنعت با سرمایه کم و مکانی مناسب می توان برای حل مشکل بیکاری گام های اساسی برداشت.



فلزات به علت برخورداری از استحکام قابل ملاحظه، داشتن قابلیت شکل پذیری، تورق، آلیاژ شدن و ذوب شدن و امکان استفاده مجدد، کاربردهای وسیعی در عرصه هنر و صنعت دارند. مس فلزی قرمز رنگ، نرم و چکش خوار است و از جمله فلزاتی است که با وجود گذشت هزاره ها هنوز جایگاه خود را در تولید محصولات فلزی حفظ کرده است و دارای خواص درمانی قابل توجهی است. از این رو استفاده از ظروف مسی سفید شده (قلع اندود شده) از نظر بهداشتی نسبت به ظروف آلومینیومی و نچسب ارجح است.

برای تهیه مواد اولیه مسگری (مس و برنج) معمولاً اسقاطی های مس و برنج را خریداری کرده و سپس ذوب می کنند و بصورت شمش در می آورند، ضمن آنکه در بعضی مواقع از شمش یا ورق های آماده نیز برای ساخت استفاده می شود. سپس شمشها را به کارگاه نورد منتقل کرده تا پس از نورد، ورقهای مسی و برنجی با ضخامتهای مورد نیاز ساخته شود.

مسگری به دو روش چکش کاری و خم کاری انجام می شود. در روش چکش کاری صفحه ای مدور از ورق فلز را به اندازه معین بریده و پس از تعیین مرکز ورق بعنوان کف شیء مورد نظر، با وارد آوردن ضربات متوالی چکش دیواره ظرف را مشخص کرده و شکل نیم کروی ظرف نمایان می شود.

در روش خم کاری، همین عمل توسط ماشین خم کاری انجام می شود و در صورت نیاز قسمتهای مختلف ظرف به هم لحیم می گردد. ظروف مسی ساخته شده پس از اتمام مراحل ساخت، سفید کاری می شود. مواد لازم جهت سفید نمودن شامل پودر نشادر، پنبه و قلع می باشد. پس از این عمل ظرف آماده قلمزنی می گردد.

تفرش یکی از مراکز تولید مس چکشی در ایران است. این هنر موروثی و سینه به سینه در میان هنرمندان تفرش باقی مانده و با وجود رکود بازار فروش مس در چند سال پیش و ورشکست شدن بسیاری از مغازه های بزرگ مسگری و سفید گری، همچنان پابرجا مانده و دوباره رونق از دست رفته خود را باز یافته است و طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد. امید است که در سایه حمایت های مردم و مسئولین ذیربط از این هنر و صنعت ارزنده، شاهد درخشش هر چه بیشتر آن در آینده نزدیک باشیم

کد خبر: 2294029
تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۲/۲۹ - ۰۷:۰۱
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مرضیه اسکندری