سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: جشن طلاق

جشن طلاق 10 سال 3 ماه ago #61376

جشن تلخی که این روزها مد شده است!
همين يکي دو سال پيش بود که با تعجب مي شنيديم «هر انگليسي که براي سفارش کيک به شيريني فروشي مي رود از او مي پرسند براي طلاق است يا ازدواج»، زيرا انگليسي ها به تازگي طلاق شان را هم جشن مي گيرند. ولي اکنون در يک انتقال سريع فرهنگي يا بهتر بگوييم تهاجم فرهنگي، اين سوغات کاملاً نا به هنجار با عقايد و فرهنگ ما به ايران هم رسيده است.
***
مفهوم کلی جشن طلاق -¬----
جشن طلاق درواقع جشن فروپاشی یک خانواده است که برگزارکنندگان آن ادعای روشنفکری رادارند.
درتهران جشن طلاق درمناطق شمالی شهرروبه گسترش است درشرایطی که برپایی مراسم ازدواج برای بسیاری ازجوان ها سخت ودشوارشده است شاهدتجمل گرایی دربرپایی این گونه جشن ها هستیم.این مراسم نیزمانندسایرمراسم ها رسم ورسوم خاص خودرا دارد.
عروسک هاي عروس و داماد روي کيک چندطبقه، نه تنها دست در دست هم ندارند، بلکه پشت به پشت يکديگر در حال دور شدن از هم هستند. حتي چشم هايت نيز به ديدن چنين صحنه اي عادت ندارد چه رسد به اين که تو را به جشن طلاق نيز دعوت کرده باشند و تو بتواني آن را درک کنی!!
در واقع اين جشن، مراسم پايان يک زندگي مشترک است که فقط ۲ سال دوام آورده و امشب هر دو يعني عروس و داماد سابق در يک ژست روشنفکرانه و متمدنانه، نه تنها غمگين نيستند که حتي سعي مي کنند به همه لبخند بزنند و حتي با يکديگر نيز شوخي و خنده مي کنند. کل ميهماني بسيار تصنعي است. هيچ چيز واقعاً آن گونه که بايد باشد، نيست. همه جا تظاهر موج مي زند و شايد دروغ ترين لبخند ها را اين جا مي بيني.

پيش از صرف شام داماد سابق ميکروفن را در دست مي گيرد و ضمن تشکر از مدعوين محترم و آرزوي خوشبختي براي همسر سابقش مي گويد: اين جشن را بر پا کرديم تا دوستان و آشنايان بدانند که طلاق مي تواند جشن پايان يک شکست و آغازي ديگر باشد!

وي سپس بسته اي را باز مي کند که در آن چندين ستون سکه طلا قرار دارد. آن را به مدعوين نشان مي دهد و مي گويد: با آرزوي خوشبختي براي همسر سابقم، ۱۰۰۰ سکه طلاي مهريه اش را همين جا در حضور همه تقديم مي کنم. ضمن عذرخواهي به اين دليل که ۹۹۷ سکه کامل است و ۶ نيم سکه. اميدوارم که اين قصور بنده را ببخشند و جمعيت با کف و سوت، صحبت هاي شوهر ديروز و مرد مجرد امروز را همراهي مي کنند.
طلاق در اسلام

آن چه مسلم است طلاق در اسلام، حلالي منفور است. بنابراين جشن گرفتن براي اين عمل منفور نه با اعتقادات ما سازگار است نه با باورهايمان. به گفته يکي از پژوهشگران پژوهشکده باقر العلوم(ع)، در روايات، کلمات و سيره عملي پيامبر(ص) و اهل بيت (ع) مشاهده مي شود، که آنان طلاق را بسيار مذموم و منفور قلمداد کرده اند. برخي از روايات بدين قرارند؛ امام باقر(ع) از پيامبر گرامي اسلام(ص) نقل فرمودند: «جبرئيل آن قدر بر من درباره زن سفارش و توصيه کرد که گمان کردم طلاق زن، جز در وقتي که مرتکب فحشاي قطعي شده باشد سزاوار نيست.»

همچنين امام صادق(ع) از پيامبر اکرم(ص) نقل فرمودند: «چيزي در نزد خدا محبوب تر از خانه اي که در آن پيوند ازدواجي صورت مي گيرد وجود ندارد و چيزي در نزد خداوند مبغوض تر از خانه اي که در آن خانه پيوندي با طلاق بگسلد وجود ندارد.
طلاق امروزي
اگر نگاهي به کشورهاي مختلف بيندازيم و آن ها را از نظر پاي بندي به سنت ها و رسم و رسوم مورد مقايسه قرار دهيم بدون ترديد متوجه خواهيم شد که در ميان کشورهاي مختلف دنيا، کشورهاي آسيايي بيش از ديگر کشورها پاي بند آداب و رسوم هستند. هر چند گاه در اين ميان آداب و رسوم عجيب و غريبي يافت مي شود که البته بيشتر آن ها از جمله سنت هايي است که اغلب در جشن ها و مهماني هاي خانوادگي ردپايي از آن ها يافت مي شود.

براي مثال در بيشتر کشورهاي آسيايي مانند چين، کره و ژاپن برگزاري مراسم ازدواج با آداب و رسوم خاصي همراه است که معمولاً به دقت اجرا مي شود و به اين ترتيب عروس و داماد يک بار با پوشيدن لباس هاي سنتي و به روش سنتي و بار ديگر با پوشيدن لباس هاي امروزي و به شيوه هاي متفاوت مراسم ازدواج خود را جشن مي گيرند. اما از آن جا که امروزه در بسياري از کشورها طلاق به عنوان راه حل نهايي براي پايان بخشيدن به مشکلات زندگي مشترک افراد به رسميت شناخته شده است، به تازگي در برخي کشورها شاهد برگزاري مراسم ويژه اي در روز صدور حکم طلاق هستيم که به نظر مي رسد به تدريج و در آينده اي نه چندان دور به بخشي از رسوم حاکم بر آن جوامع تبديل خواهد شد. متأسفانه اين رسم عجيب به کشور ما هم رسوخ کرده و برخي افراد، به هر دليل و بدون توجه به باورها و اعتقادات هم وطنان شان و نيز تبعات چنين رفتارهايي، به اين تقليد کورکورانه تن داده اند.

اين در حالي است که از طلاق مرد و زني که با هم ازدواج کرده اند در دين اسلام به عنوان «منفورترين حلال» ياد مي شود و بارها در آيات و روايات تأکيد شده است که از اين واقعه، عرش الهي مي لرزد اما اين روزها چه اتفاقي در جامعه رخ داده است که عده اي براي انجام طلاق، جشن به پا مي کنند؟
***
باوجود این تفاسیرچه مشکلات روحی وروانی برای هردوفرد اتفاق می افتد وقتی افرادتظاهربه خوشحالی می کنندو اگر فرزندی هم این میان باشد ایا ازاومیخواهیم دراین مراسم ابرازشادی کند ومیتواند از پدرومادرخودوزندگی خانوادگی بایک مراسم از کنارانهابه سادگی بگذرد!!!
رواج چنین رسوم نوبرانه و وارداتی چه خدشه ای بر فرهنگ ایرانی ما دارد!ما بایدازاین اشاعه فرهنگی فاصله بگیریم وازهرفرهنگ بیگانه ای که جدای ازتمدن مااست بپرهیزیم.


*استادمحترمه سرکارخانم هدهدی*
تحقیق -جشن طلاق
محقق ارزوگرامی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جشن طلاق 10 سال 2 ماه ago #62005

0 دقيقه ago #62001

معصومه هدهدي
معصومه هدهدي's Avatar


آنلاين

مدرس

ارسال ها: 2




سلام وتشکر.شروع خوبی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جشن طلاق 10 سال 2 ماه ago #62006

0 دقيقه ago #62001

معصومه هدهدي
معصومه هدهدي's Avatar


آنلاين

مدرس

ارسال ها: 2




سلام وتشکر. شروع خوبی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: معصومه هدهدي