یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه سایت گوگل

تاریخچه سایت گوگل 10 سال 4 ماه ago #52337

عرض سلام محضر استاد گرامی
مقدمه
اینترنت تکنولوژی مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و هر 5 ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند، و بدین ترتیب روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بارزتر می گردد. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.
تاریخچه تشکیل سایت گوگل از ابتدا تا امروز
برای آن ها که غرق در دنیای کامپیوتر و اینترنت هستند شاید باور این نکته سخت باشد که گوگل از سال ۱۳۷۷ تاسیس شده است. درحالی که شاید به اندازه عمرش و حتی بیش از آن در ذهن ما سابقه حضور دارد و خیلی از ما زندگی روزانه مان در فضای مجازی با جست و جو در گوگل معنا پیدا می کند. گوگل را واقعا می شود جزو برندهای سرآمد در میان برندهایی دانست که به قول معروف، یک شبه ره صد ساله رفته اند و نامی ماندگار در ذهن همه شده اند. جالب این جاست که گوگل به این موفقیت عجیب و غریبی هم که طی این سال ها به دست آورده است، راضی نیست و حالا در تکنولوژی تلفن های همراه و تبلت و حتی تلویزیون، حرف هایی برای گفتن دارد. بررسی موفقیت های این برند از این جهت مهم است که می تواند به عنوان الگویی تجاری، مورد توجه مدیران و بازرگانان جوان کشورمان قرار بگیرد. همان هایی که هر روز بیش از دیروز اهمیت حضور در فضای مجازی را درک می کنند و در اندیشه گسترش کسب و کار بومی خود به فضای نت هستند. اگر دنبال بازاریابی موفق اینترنتی هستند این پرونده واقعا به دردتان می خورد. ساختمان اصلی گوگل در مانتین ویو، کالیفرنیا قرار دارد و با نام «گوگل‌پلکس» شناخته می‌شود. واژه گوگل‌پلکس خود آمیختهٔ دو واژهٔ گوگل و کامپلکس (به معنای مجتمع و پیچیده) است و در اینجا منظور بدین موضوع اشاره دارد که اجتماعی زیادی از ساختمان‌های گوگل در آنجا حضور دارند. سالن ورودی آنجا مزین به یک پیانو، تعدادی سرور قدیمی، و جستارهای تحقیقاتی یک پروژه برروی دیوار است. تالار ورودی آنجا مملو از توپ‌های ورزشی و دوچرخه‌ها است. هر کارمندی می‌تواند وارد قسمت تفریحی شرکت شود که دارای ماشین پایی، رختکن، لباسشویی و خشک‌کن، اتاق ماساژ، بازی‌های ویدئویی، فوتبال دستی، پیانو، میز بیلیارد و پینگ‌پنگ است. علاوه بر اتاق تفریح، در آنجا اتاق‌هایی دارای غذا و نوشیدنی نیز وجود دارد. در سال ۲۰۰۶ گوگل به دفتر ۲۸٫۹۰۰ متر مربعی خود در خیابان هشتم منهتن، نیویورک سیتی منتقل شد. این دفتر اختصاصاً برای گوگل ساخته شده بود و هم اکنون بزرگترین تیم تبلیغاتی آن در آنجا مستقر هستند. در سال ۲۰۰۳ گروهی از مهندسین به آنجا اضافه شد که مسئولیت بیش از ۱۰۰ پروژه مهندسی از جمله گوگل مپ و گوگل اسپریدشیت و... را بر عهده داشتند. تخمین زده می‌شود که این ساختمان ۱۰ میلیون دلار در سال به عنوان کرایه برای گوگل هزینه برمی‌دارد و شباهت زیادی در طراحی با مرکز آن در مانتین ویو دارد، و شامل فوتبال دستی، هاکی، میز تنیس و بازی‌های ویدئویی هست. در نوامبر ۲۰۰۶ گوگل زمین کارنگی ملون در پیتسبورگ را افتتاح کرد و در آنجا برروی مسائل خرید و فروش و تبلیغات و برنامه‌هایی برای تلفن‌های هوشمند تمرکز داشت. علاوه بر این‌ها، دفاتری در سراسر دنیا دارد و دفاتر آن در آمریک نیز شامل آتلانتا، آستین، بولدر، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و واشینگتن دی‌سی‌است.
زمینه فعالیت GOOGLE
شرکت گوگل یک شرکت فعال در عرصه جست و جوی اینترنتی و تکنولوژی تبلیغات است که در تاریخ ۴ سپتامبر سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. این شرکت در عین حال در زمینه عکس، اخبار، نقشه ها، ویدئوها و برنامه هایی که از سوی خود گوگل ساخته شده اند، هم فعالیت می کند. گوگل پربیننده ترین سایت اینترنتی دنیاست و به حدی در سراسر دنیا محبوب است که در زبان انگلیسی حتی فعل to google به معنای جست و جو در اینترنت هم به وجود آمده است. این فعل هم چنین در زبان های دیگر دنیا هم معادله های مشابهی پیدا کرده است. یکی از ویژگی های خاص گوگل این است که این سایت در تاریخ های مشخصی شکل لوگوی اصلی خود را به مناسبت رویدادی که در آن تاریخ رخ داده، تغییر می دهد. لوگوی گوگل در این شرایط doodle نامیده می شود. شرکت گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین تاسیس شد که در دانشگاه استنفورد به عنوان داوطلب PHD حضور داشتند و به آن ها لقب «پسران گوگل» اطلاق شده است. اولین فروش سهام گوگل در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت. البته پیج، برین و اریک اشمیت قرار گذاشته اند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی کنار هم مدیریت گوگل را عهده دار باشند. مقر شرکت گوگل از سال ۲۰۰۶ تاکنون در ماونتین ویو کالیفرنیاست.
مديران شركت گوگل
در حال حاضر لری پیج و اریک اشمیت و سرگئی برین اداره شرکت گوگل را بر عهده دارند. اریک اشمیت مدیر عامل و مدیر اجرایی گوگل و از اعضای مجمع گردانندگان شرکت اپل نیز است. برین در حال حاضر مدیر تکنلوژی شرکت گوگل است و لری پیج نیز مدیرعامل و مدیر بخش محصولات گوگل می‌باشد. در گوگل اشخاص ایرانی نیز دارای پست‌های کلیدی و مدیریتی هستند، از جمله امید کردستانی که نایب‌رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اینترنتی گوگل است. امید کردستانی به همراه سالار کمانگر، ترانه رضوی، رضا بهفروز، مایک جزایری، شیرین اسکوئی و شمیم صمدی هشت مدیر بلندپایه ایرانی‌تبار شرکت گوگل هستند.
اهداف GOOGLE
این شرکت هدف اصلی خود را از ابتدا سازماندهی اطلاعات جهانی و امکان دسترسی ساده عموم به این اطلاعات عنوان کرده بود. گوگل روزانه بیش از یک میلیارد درخواست جست و جو دارد .دلیل رشد سریع گوگل، محصولات زنجیره ای و شریک شدن با شرکت های دیگر بود. شرکت گوگل سرویس هایی همچون ایمیل جی میل و شبکه های اجتماعی اورکات و گوگل پلاس را شامل می شود و برنامه هایی همچون مرورگر وب گوگل کروم، ویرایشگر تصویر پیکاسا و سیستم پیام رسانی فوری گوگل تاک را به کاربران خود پیشنهاد می دهد. این شرکت روی سیستم عامل موبایل اندروید نظارت دارد. گوگل به عنوان دومین برند باارزش دنیا از سوی برندز معرفی شده و البته شیوه تجارت این شرکت و خدمات آن، انتقادهایی درمورد عدم رعایت حفظ حریم خصوصی، کپی رایت و سانسور را به گوگل وارد کرده است.
میلیاردها صفحه وب در فهرست جست و جوی گوگل هستند تا کاربران موضوعات دلخواه خود را با استفاده از کلمات کلیدی در آن جست و جو کنند. جست و جوگر گوگل، محبوب ترین سرویس این شرکت است. در نوامبر ۲۰۰۹ گوگل ۶۵ درصد از سهم بازار موتور جست و جوی برتر در آمریکا را در اختیار داشت. گوگل از این طریق روزانه صدها میلیون دلار درآمدزایی دارد. ترتیب قرارگرفتن نتایج جست و جوی گوگل بستگی به عاملی به نام رتبه صفحه دارد.
موتور جستجوگر GOOGLE
گوگل بابت هر جست و جویی که روی این سایت انجام می شود، ۱۲ سنت درآمد دارد و از کلیک روی آگهی ها هم ۶۲ سنت سود می کند. به طور متوسط درآمد گوگل از هر کاربر جست و جوگرش ۷ دلار است. درآمد خالص گوگل در سال ۲۰۰۹ حدود ۶/۵ میلیارد دلار بوده است. البته هرازگاهی به موتور جست و جوگر گوگل انتقادهایی وارد شده است. ازجمله سرویس های دیگر انتقادبرانگیز گوگل، گوگل باکس بود. گوگل کتاب ها را اسکن و آپلود و نسخه کامل کتاب های مجاز را به موتور جست و جوی جدید خود اضافه کرد ولی انجمن نویسندگان آمریکا علیه این سرویس گوگل شکایت کرد. اگرچه گوگل مدعی شد که این اقدام با قوانین کپی رایت تناقض ندارد. سال ۲۰۱۰ گوگل جست و جوی تصاویر خود را هم به روز کرد و این امکان را برای کاربرانش فراهم کرد تا با حرکت دادن موس روی تصاویر، آنها را کمی بزرگ تر ببینند. جستجوگر گوگل یک موتور جستجو در وب است که تحت مالکیت گوگل قرار دارد. گوگل از راه این وبگاه روزانه صدها میلیون دلار دریافت می‌کند. دامنهٔ اصلی این سایت در مه ۲۰۰۸ ۱۳۵ میلیون بار بازدید شده‌است. این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد و روزانه چند صد میلیون بار به طرق مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیلهٔ قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند. گوگل بابت هر جستجویی که انجام می‌دهند ۱۲ سنت گیرش و از کلیک روی آگهی‌ها ۶۲ سنت سود می‌کند. درآمد گوگل از هر کاربر جستجوگرش به طور متوسط ۷ دلار است. درآمد خالص گوگل در سال ۲۰۰۹ حدود ۶٫۵ میلیارد دلار بوده‌است. شرکت گوگل در فصل دوم سال ۲۰۱۱، درآمدی به میزان ۹٫۰۳ میلیارد دلار داشته‌است. جستجوگر گوگل طی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ شاهد ۳۶ درصد رشد، در میزان در آمد این شبکه، به میزان ۲٫۵۱ میلیارد دلار طی ماه آوریل تا ژوئن بوده‌است.
جستجوي پيشرفته در گوگل
برای یک جستجوی حرفه ای ابتدا باید واژه‏ی مناسب با موضوع مورد نظرتان را انتخاب کنید. سعی کنید به جای جمله از یک یا چند واژه استفاده نمایید. از به‏کار بردن حروف ربط، فعل های پرکاربرد، ضمیرها، پسوندهای جمع و علایمی نظیر علامت سؤال، کروشه و پرانتز بپرهیزید. از کلیدواژه های خاص در موضوع مورد نظرتان استفاده کنید نه واژه گان عمومی. جستجو را با چندین عبارت یا واژه تکرار کرده و حوصله داشته باشید. از معادل انگلیسی کلمات هم استفاده کنید. جستجو را در چند موتور جستجوی دیگر نیز انجام دهید و در نهایت برای محدود کردن نتایج جستجو از جستجوی پیشرفته‏ی گوگل در آدرس www.google.com/advanced_search?hl=faاستفاده کنید. در این قسمت شما می توانید از گوگل دقیقاً بخواهید که چه صفحاتی را جستجو کرده و یا در نتایج جستجو چه فیلترهایی را اعمال نماید. به‏طور مثال تعیین نمایید فایل های pdf را بیابد که شامل واژه‏ی خانواده و کودک بوده امّا واژه‏ی بازی درآن نباشد و آخرین تاریخ به روزرسانی آن هفته‏ی گذشته باشد. البتّه توجّه داشته باشید که همیشه بخشی از محتویات وب به دلیل دورماندن از دید موتورهای جستجو پنهان می‌مانند که از آن تعبیر به وب پنهان می شود مثل پایگاه های اطّلاعاتی که برای استفاده از آن ها باید کلمه‏ی کاربری و رمز عبور را وارد نمایید. پس به یاد داشته باشید آن‏چه موتورهای جستجو برای شما می یابند تنها بخشی از کلّ مطالبی است که در اینترنت وجود دارد.
ابزارهای تولیدی و جی میل GOOGLE
علاوه بر سرویس اینترنتی جست و جوگر استاندارد، گوگل طی سال های اخیر ابزار تولیداتی زیادی داشته است. نسخه آزمایشی جی میل، سرویس وب میل رایگان گوگل در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد. هر کاربر می توانست با دریافت دعوت نامه از کاربری دیگر که حساب جی میل داشت صاحب جی میل می شود و از خدمات این ایمیل استفاده کند. در سال ۲۰۰۷ استفاده از این سرویس برای عموم آزاد اعلام شد. سرویس جی میل در سال ۲۰۰۹ به روز شد و از حالت آزمایشی بیرون آمد. در آن زمان جی میل به طور ماهانه ۱۴۶ میلیون کاربر داشت. این سرویس اولین سرویس ایمیل آن لاین بود که یک گیگابایت فضا به کاربرانش می داد و اولین سرویسی بود که ایمیل های رد و بدل شده بین دو نفر را به صورت پشت سر هم همچون یک فوروم نشان می داد. سرویس جی میل هم اکنون بیش از ۷۴۰۰ مگابات فضای آزاد با یک فضای اضافه از رنج ۲۰ گیگابایت در سال به کاربرانش ارائه می دهد. برنامه نویسان سرویس جی میل را به خاطر پیشگام بودن در استفاده از ای جکس، (تکنیکی در برنامه نویسی که به کاربران اجازه می دهد محتویات یک صفحه وب را بدون دوباره نوسازی آن مشاهده کنند) می شناسند. ازجمله انتقادهای وارده به جی میل امکان افشای داده های کاربران است. اگرچه گوگل مدعی است که ایمیل هایی که با جی میل ارسال می شوند، هرگز توسط اشخاص دیگری قابل خواندن نیستند. گوگل داکس هم یکی دیگر از ابزارهای مفید آن لاین گوگل است که به کاربران این امکان را می دهد که اسناد را به صورت آن لاین در محیطی نه چندان غیرمتفاوت با مایکروسافت ورد ایجاد یا ویرایش کنند. این سرویس در ابتدا Writely نام داشت اما گوگل در سال ۲۰۰۶ آن را خریداری کرد. البته در آن زمان استفاده از گوگل داکس مثل جی میل فقط با داشتن دعوتنامه ممکن بود.
كاركرد عملگرها در جستجوي گوگل
● عملگر +
گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتما مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت "+" در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتما وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "+" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید).
● عملگر –
برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر " " استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر " " یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید). مثلا در مثال فوق می توانید بنویسید: bass –music.
● عملگر " "
برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ") قرار داد.


● عملگر ~
گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «کیفیت غذا» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلا به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~کیفیت ~غذا» دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.
● عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید،
می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
● عملگر SITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «پذیرش» در سایت دانشگاه استانفورد می توانید بنویسید: admission site:www.stanford.edu
● عملگر ..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره برید. مثلا اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت 250 تا 350 دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید : DVD player $250..350 ( توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد )
سیستم عامل کروم
کروم سیستم عاملی آزاد است که در ابتدا برای لپ تاپ های ارزان و براساس پردازش ابری طراحی شده بود. در این سیستم عامل تمام برنامه ها از طریق مرورگر کروم اجرا و اطلاعات کاربران هم روی سرور گوگل نصب می شود. گوگل کروم یک مرورگر وب آزاد و رایگان است که سپتامبر سال ۲۰۰۸ بر پایه پروژه کرومیوم ارائه شد. ابتدا نسخه آزمایشی گوگل کروم برای کاربران سیستم عامل ویندوز در ۱۰۰ کشور عرضه شد و گوگل اعلام کرد که در آینده نسخه های دیگری برای مکینتاش و لینوکس ارائه خواهد شد.
سیستم عامل اندروید
محبوبیت گوگل از سال ۲۰۰۷ با راه اندازی سیستم عامل مخصوص تلفن های همراه این شرکت به نام اندروید بیشتر شده و شرکت های مختلف تلفن های زیادی را براساس این سیستم عامل طراحی کردند. اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده و هم اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد که روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه به این تعداد اضافه می شود. در ژانویه ۲۰۱۰ گوگل تلفن همراه خود با سیستم عامل اندروید به نام نکسوس وان را عرضه کرد که سخت افزار آن را اچ تی سی ساخته بود. سخت افزار نکسوس اس، گوشی تلفن همراه بعدی این شرکت توسط سامسونگ با نظارت اندروید گوگل ساخته شد.
جی‌میل
جي ميل یکی از سرویس‌های رایگان است که به کاربران فضای رایگان جهت ایمیل ارائه می‌دهد. نسخه آزمایشی گوگل در ۱ آوریل ۲۰۰۴ ارائه شد، به این صورت که هر کاربر می‌توانست با دریافت دعوت‌نامه از کاربری دیگر که دارای حساب جی‌میل بود دارای حساب ایمیل شود و از خدمات آن استفاده کند. این سرویس در ۷ فوریه ۲۰۰۷ برای عموم آزاد شد و نیازی به دعوت‌نامه برای عضویت نبود و در ۷ ژوئیه ۲۰۰۹ از حالت آزمایشی بیرون آمد که در آن زمان دارای ۱۴۶ میلیون کاربر در هر ماه بود. این سرویس اولین سرویس ایمیلی در دنیا بود که یک گیگابایت فضا به کاربرانش می‌داد، و همچنین اولین سرویسی بود که همه نامه‌هایی که بین دو شخص رد و بدل می‌شد را به صورت قطاری و پشت سر (Thread) هم نشان می‌داد (مانند نوشته‌های داخل یک فوروم) در حال حاضر جی‌میل ۷۶۰۰ مگابایت فضا به کاربرانش می‌دهد، و کاربران با پرداخت سالانهٔ ۰٫۲۵ دلار به ازای هر گیگابایت، قادرند این فضا را به ۲۰ گیگابایت تا ۱۶ ترابایت افزایش دهند. به علاوه برنامه‌نویسان، جی‌میل را به واسطهٔ پیشگام بودن آن در استفاده از ای‌جکس، که تکنیکی در برنامه‌نویسی‌است که به کاربران اجازه می‌دهد که محتویات یک صفحه وب را بدون دوباره نوسازی آن (Refresh) مشاهده کنند، می‌شناسند. یکی از انتقادهایی که از جی‌میل شده‌است، پتانسیل قوی آن برای افشای داده‌های کاربر است، و این خطری‌است که احتمال می‌رود این داده‌ها با بسیاری از برنامه‌های وب آنلاین ارتباط داده شده شوند. استیو بالمر (مدیرعامل مایکروسافت)، لیز فیگر، مارک راش و ویراستاران گوگل واچ به این موضوع عقیده دارند، در حالی که گوگل ادعا می‌کند که نامه‌هایی که با جی‌میل فرستاده می‌شوند هیچ گاه توسط شخصی دیگر خوانده نمی‌شوند.
یوتیوب و گوگل ویدئو
یوتیوب به وسیلهٔ چاد هرلی، استیون چن و جاود کریم که هر سه از کارمندان شرکت Pay Pal بودند در ۱۵ فوریه ۲۰۰۵ ثبت شد و شش ماه بعد در ماه مهٔ ۲۰۰۵ سایت به طور رسمی و عمومی افتتاح شد. در ۱۳ نوامبر به دنبال موفقیت یوتیوب، گوگل آن را به مبلغ ۱۶۵۰ میلیون دلار خرید. یوتیوب در ماه مارس ۲۰۰۹ در ایران فیلتر و پس از مدت کوتاهی رفع فیلتر شد، اما پس از انتشار فیلم‌های اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸)‏ مجدداً فیلتر گردید. به گفتهٔ مسئولان یوتیوب، در هر دقیقه، بیش از ۴۸ ساعت ویدئو (دو روز کامل) بارگذاری می‌شود و روزانه قریب به ۳ میلیارد ویدئو در این سرویس مشاهده می‌شود. گوگل همچنین دارای سرویس با نام گوگل ویدئو بود که دارای ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ویدئوی بارگذاشته شده بود که این در مقایسه با یوتیوب و دیگر سیستم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو عدد بسیار ناچیزی بود . این سرویس در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ ایجاد شد و در اواخر سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود پایان داد. علت این کار هم‌پوشانی سرویس با یوتیوب و صرفه‌جویی در فضای سرورها اعلام شد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنوش محتشمی