جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: اقسام شبکه های اجتماعی

اقسام شبکه های اجتماعی 10 سال 5 ماه ago #49904

اقسام شبکه های اجتماعی
الف:ازجهت ساختاری
میکروبلاگ یامیکروبلاگینگ بلاگنویسی کوچک تاحداکثر 140 حرف
موبلاگ نوشتن پیغام های کوتاه درحد پیامک های تلفن همراه 3مورد
پرتال وبگاه ی برای جمع آوری داده هاازمنابع گوناگون ازجمله کاربران
تالار گفتگو به انگلیسی فروم وب گاهی که کاربران درآن پرسش میکنند وپاسخ میدهند
انجمن محلی برای گردآمدن افراد بااهداف مشترک
ب:ازجهت جنسیت کاربر
شبکه های اجتماعی ازجهت جنسیت کاربرانی که ازآن شبکه ها بهره میبرند نیزدارای انواع زیر است.
1-شبکه های اجتماعی عمومی دراین نوع همه اقشار جامعه میتوانند درآن سرویسها دارای عضویت باشند.
2- شبکه های اجتماعی اختصاصی
شبکه های اجتماعی ویژه بانوان3مورد
شبکه های اجتماعی ویژه کودکان6مورد
ج:ازجهت حرفه وتخصص اعضا
شبکه های اجتماعی ازجهت حرفه یاتخصص ودانش اعضا نیز دارای انواع گوناگونی است.
مقايسه كاربران چهارشبكه اجتماعي توييتر، فيسبوك، لينكدين و ماي اسپيس
فيس بوك(Facebook)
همان طور كه نتيجه مطالعات قبلي نشان داده بود، نتيجه اين پژوهش نيز تاييد كرد كه كاربران فيسبوك به طور ميانگين مسنتر از ساير شبكههاي اجتماعي هستند. كاربران اين شبكه اجتماعي متأهل (40 درصد)، سفيد پوست (80 درصد)، بازنشسته (6 درصد) هستند و در اين زمينه ها از ساير شبكههاي اجتماعي آمار بالاتري دارند. كاربران فيسبوك از نظر بيشترين ميانگين درآمد با 61 هزار دلار در رده دوم قرار ميگيرند. فيسبوكيها به طور ميانگين هر كدام با 121 نفر در صفحاتشان به عنوان دوست در تماس هستند.
براي فيسبوكيها علاقه مشترك عمدهاي ديده نمي شود و حوزه علايق كاربران اين سايت بسيار متنوع است. دليل اين پراكندگي علايق، تعداد بسيار زياد كاربران اين شبكه اجتماعي با ويژگيهاي متفاوت است كه بيشترين تعداد در بين سايتهاي مشابه است. كاربران فيسبوك همچنين نسبت به اين سايتبسيار وفادار هستند. 75 درصد آنها گفتهاند كه فيسبوك سايت محبوبشان است و 59 درصد آنها استفادهشان از فيسبوك در شش ماه گذشته افزايش داشته است.
ماي اسپيس(MySpace)
كاربران ماياسپيس جوان هستند و تعداد كمتري كاربر در اين سايت نسبت به گذشته فعاليت ميكند. كاربراني كه هنوز در شبكه اجتماعي ماياسپيس فعاليت ميكنند گفتهاند استفاده آنها نسبت به شش ماه گذشته كاهش داشته است. كاربران اين سايت بيشتر به سرگرمي اشتياق نشان ميدهند و مخصوصا سرگرم ساختن دوستان، شوخي، كمدي و بازيهاي ويديويي از علاقهمنديهاي اصلي آنهاست.
ميانگين درآمد ماي اسپيسها كمترين مقدار در ميان سايتهاي مشابه و 44 هزار دلار است. كاربران ماياسپيس سياهپوست (9 درصد)، داراي ريشه اسپانيولي (7 درصد)، مجرد (60 درصد) و دانشآموز (23 درصد) هستند و در اين زمينهها آمار بيشتري از ساير شبكههاي اجتماعي دارند.
توييتر(Twitter)
توييتريها در بين كاربران سايتها با 16 درصد، بيشترين تعداد شاغلان پارهوقت را به خود اختصاص دادهاند و ميانگين درآمد آنها 58 هزار دلار است. كاربران توييتر به طور خاص به اخبار، رستورانها، ورزش، سياست، امور مالي شخصي و مذهب علاقهمند هستند. آنها همچنين به فرهنگ مردمپسند و محصولات آن از جمله موسيقي و تلويزيون علاقه نشان ميدهند و بيشتر از كاربران ساير سايتها اهل خواندن به حساب ميآيند.
به طور ميانگين پيامهاي هر كاربر توييتر را 28 نفر دنبال ميكند و هر توييتري پيامهاي 32 نفر را دنبال ميكند. البته كاربران توييتر چندان به اين شبكه اجتماعي وفادار نيستند و 43 درصدشان گفتهاند ميتوانند بدون توييتر زندگي كنند.
لينكدين(LinkedIn)
عجيب نيست كه شبكه اجتماعي لينكدين كه شبكه كاربران تجاري است، بيشترين ميانگين درآمد اعضا را داشته باشد. ميانگين درآمد لينكدينيها 89 هزار دلار است. همانطور كه اهداف اين شبكه اجتماعي مشخص كرده، اعضا اغلب براي تجارت و اهداف كاري به اين سايت مي پيوندند. آنها مخصوصا براي حفظ تماس با شبكههاي تجاري، جستوجوي شغل، استخدام كردن و توسعه تجاري عضو اين سايت مي شوند. آنها به اخبار، اطلاعات مشاغل، ورزش و سياست علاقهمندي بيشتري نشان ميدهند.
كاربران لينكدين بيشتر از ساير شبكههاي اجتماعي صاحبان ابزارهاي الكترونيكي هستند. آنها به طور خاص به دوربينهاي ديجيتالي، دي.وي.آر ها و تلويزيونهاي اچ.دي علاقه بيشتري دارند. علاقه به قمار و سريالهاي آبكي از ديگر علاقهمنديهاي كاربران لينكدين محسوب مي شود.
اشتراكها و تفاوتها
ويژگيهاي و علاقهمنديهاي متفاوتي در كاربران شبكههاي اجتماعي ديده مي شود كه نشاندهنده شكلگيري اجتماعات آنلاين متفاوتي در اين سايتهاست. تفاوتهايي كه وبسايتهاي شبكه اجتماعي در اهداف اوليهشان تعريف كردهاند و امكانات متفاوتي كه در اختيار كاربران قرار ميدهند، باعث شده افرادي با ويژگيهاي متفاوت به عضويت آنها درآيند. البته بين استفاده از اين سايتها همپوشاني هم ديده مي شود و اغلب كاربران اينترنتي عضو بيشتر از يك شبكه اجتماعي هستند. بيشترين اشتراك بين كاربران توييتر و فيسبوك وجود دارد و 91 درصد كاربران مورد پرسش قرار گرفته، عضو هر دو سايت هستند. پس از آن كاربران مشترك لينكدين و فيسبوك در رده دوم قرار ميگيرند. كمترين مقدار اشتراك را هم كاربران ماياسپيس و لينكدين دارند كه تنها شش درصد پاسخگويان همزمان عضو هر دو سايت بودهاند.
با وجود اين اشتراكها، تفاوتهاي استفاده از اين شبكههاي اجتماعي بيشتر جالب توجه است. مثلا لينكدين كه شبكه اجتماعي با محوريت مسايل تجاري و كاري تعريف شده در بين كاربرانش هم، چنين علايق و گرايشهايي ديده ميشود. وضعيت سايت ماي اسپيس هم بدين گونه است و همانطور كه امكانات سرگرمكننده بيشتري ارايه ميكند و تلاش بيشتري براي جذب كاربران جوان و نوجوان انجام داده توانسته در اين زمينه موفق شود و گرايش كاربران آن نيز حول موضوعات سرگرمكننده است. توييتر وب سايتديگري است كه بيشتر در گروه ميكروبلاگها دستهبندي مي شود ولي به سبب شباهتها، برخي آن را هم به نوعي شبكه اجتماعي ميدانند. توييتر نيز از آنجايي كه تنها امكان نوشتن و خواندن را به كاربران ميدهد و برخي جذابيتهاي بصري ديگر سايتها را ندارد، كاربران بيشتر اهل مطالعه را جذب خود كرده است.
فيسبوك هم كه مدتي است گوي سبقت را از رقبا ربوده و پرجمعيتترين شبكه اجتماعي دنيا شده، مطابق تعريفش حالتي عمومي پيدا كرده و همه نوع كاربر در آن ديده مي شود. به همين سبب است كه فيسبوك بيشترين تعداد اشتراك را با كاربران ساير شبكههاي اجتماعي دارد.
بدين ترتيب ميتوان گفت هر وبسايت شبكه اجتماعي كه يك اجتماع آنلاين محسوب ميشود، پاتوق گروهي از كاربران با ويژگيهاي خاصي است. توجه به اين ويژگيها از سويي براي آگهيدهندگان اينترنتي و بازاريابان مجازي داراي اهميت است و از جنبه ديگر براي كاربراني كه هر كدام با ويژگيها و علاقهمنديهاي متفاوت به دنبال شبكه آنلاين مناسبي براي عضويت ميگردند.
رسانههای جدید و گسترش فرهنگ دموکراتیک
رسانههای سنتی مانند تلویزیون، رادیو و مطبوعات به تقویت پوپولیسم و عوام گرایی کمک کردهاند ولی رسانههای جدید فرهنگ دموکراتیک را گسترش می دهند. تمرکززدایی از قدرت از طریق گسترش تعامل آگاهانه شهروندان باهم و با سازمانهای دولتی و مردم نهاد از جمله پیامدهای رسانههای جدید است. در عصر حاضر و با گسترش امکانات جدید رسانهای، سیاستمداران مجبور هستند صادق باشند.
جنبشهای اجتماعی جدید که هدف آنها کوششی هماهنگ و متمرکز برای رسیدن به هدف یا اهداف مشترک است، هم به نوعی متأثر از شبکه های اجتماعی هستند. این جنبشهای جدید شکلی از فعالیت مدنی و سیاسی عقلانی هستند.
طبق گزارش سال ۲۰۰۹ موسسه تحقیقاتی نیلسون درباره سایت های شبکه اجتماعی و وبلاگ ها، دو سوم از جمعیت کاربران اینترنت در کشورهای مورد بررسی، بازدیدکننده شبکه های اجتماعی یا وبلاگ ها هستند. استفاده از سایت های شبکه اجتماعی و وبلاگ ها در اینترنت رشد داشته و به چهارمین مورد استفاده کاربران تبدیل شده است. در سال گذشته در همه کشورهای مورد بررسی بیش از نیمی از جمعیت آنلاین، استفاده کنندگان از این نوع سایت ها بوده اند.
در بین شبکه های اجتماعی محبوب از قبیل مای اسپیس، اورکات، فیس بوک و ببو ، رشد استفاده از فیس بوک بیشتر از سایر رقبا بوده است. آلمان با ۱۲ درصد، انگلستان با ۱۰ درصد و ایتالیا و اسپانیا با همین حدود بیشترین رشد استفاده این سایت ها را داشته اند.
در میان کشورهای بررسی شده، کاربران برزیل همچنان صدرنشین استفاده از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها هستند و بیش از ۸۰ درصدشان از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها استفاده می کنند.
به خاطر رشد قابل توجه استفاده از شبکه های اجتماعی، این سایت ها سهم قابل توجهی از کل زمان صرف شده در اینترنت را به دست آورده اند. در حالی که این سهم در سال ۲۰۰۷ حدود شش درصد بوده، در سال ۲۰۰۸ به حدود نه درصد رسیده و رشد ۳۸ درصدی داشته است. در بین کشورهای بررسی شده سوئیس با ۲۰۷ درصد و آلمان با ۱۴۰ درصد بیشترین رشد در زمان صرف شده برای استفاده از شبکه های اجتماعی را داشته اند.
ترکیب سنی استفاده کنندگان از فیس بوک در سال های اخیر به میزان قابل توجهی تغییر کرده است. در حالی که فیس بوک در ابتدا در محیطی دانشگاهی و برای استفاده دانشجویان راه اندازی شد و کاربران اولیه آن اکثرا جوان بودند، به تدریج مخاطبان آن گسترده تر شد و تعداد کاربران مسن تر در این شبکه اجتماعی افزایش پیدا کرد. در حال حاضر ۳۵ تا ۴۹ ساله ها با جمعیت حدود ۲۴ میلیون نفر بیشترین کاربران فیس بوک را تشکیل می دهند. بعد از آن ۱۸ تا ۳۴ ساله ها قرار دارند و حدود ۲۳ میلیون نفر از اعضای فیس بوک هستند.
سبک زندگی و شبکه های اجتماعی

مقدمه
انسان، موجودی مدنیالطبع نامیده شده و همواره با همنوعانش در ارتباط بوده، در واقع این ارتباط ریشه در نیاز او به ارتباطات اجتماعی دارد، همین نیاز سبب شکلگیری اجتماعات انسانی، شهرها و جوامع شده و در گذر زمان و ادوار زندگی انسان متحول و متطور گشته است. بشر، در دورههای گوناگون برای تسهیل ارتباطات اجتماعی خود دست به اختراعاتی از جمله، تلفن، تلگراف، تلوزیون، ماهواره و اینترنت زده است. شبکههای اجتماعی که زاده وب۲ هستند، از همین دست است.
حضور در اجتماع یک رابطهدو سویه است، از یک سمت فرد با تمام مختصات فردی خویش، اخلاق، تربیت، روحیات و استعداد و تواناییهایش بر اجتماع خود تأثیر میگذارد و از سوی دیگر، از جامعه خود رنگ میپذیرد و ترکیب این دو ـ صوصیات فردی و اکتسابات اجتماعیـ سبک زندگی او را میسازد.
مولفههای سبک زندگی چیست؟
برخی متفکران کلاسیک شیوهتغذیه، خودآرایی (نوع پوشاک و پیروی از مد)، نوع مسکن (دکوراسیون، معماری و اثاثیه)، نوع وسیلهحملونقل، شیوههای گذران اوقات فراغت و تفریح را از مؤلفههای سبک زندگی دانستهاند. در این زمینه میتوان به تقسیمبندی «گُردُن» اشاره کرد. او درجمعبندی خود، چند عامل مهم را در مطالعهسبک زن
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنوش محتشمی