پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: اينترنت 1

اينترنت 1 10 سال 5 ماه ago #45770

موضوع:
اینترنت چیست و چگونه به وجود آمد؟

استاد ارجمند:سرکار خانم دکتر محتشم

درس : شبکه های اجتماعی

محققین:
سیدامیرعلی آقامیری
محمدرضا صدرایی



تاریخ اینترنت و عوامل به وجود آمدن آن .
بیست ونهم اکتبر 1969 ابزاری برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت که امروز پس از گذشت 40 سال آن را «اینترنت» می نامیم.در این روز «لئونارد کلینراک» از پروفسورهای علوم سازمان UCLA آمریکا برای اولین بار توانست پیام خود را به صورت حرف به حرف بین دو رایانه در موسسه تحقیقاتی استنفورد انتقال دهد. کلینراک در این اقدام از سیستم زمان بندی به اشتراک گذاری بی سیم استفاده کرد و هدفش این بود که از این طریق کلمه Login را پس از تایپ کردن، به صورت بی سیم به رایانه دیگر انتقال دهد اما این سیستم پس از آنکه دو حرف از این کلمه را انتقال داد، با مشکل مواجه شد و از کار افتاد و بنابراین فقط حروف Lo انتقال یافت.

این اتفاق موجب شد کارشناسان تولد اینترنت را در این تاریخ رقم بزنند و نخستین کلمه انتقال یافته در فضای مجازی را Lo بدانند. پیش از این نیز تلاش هایی برای راه اندازی فضای مجازی و انتقال اطلاعات از طریق این فضا صورت گرفته بود. اتحاد جماهیر شوروی آن زمان موشکی با نام Spotnik به فضا فرستاده بود که می توانست شبکه های ارتباطی آمریکا را توسط موشک های بالستیک و دوربرد از بین ببرد. آمریکایی ها در پاسخگویی به این اقدام، موسسه پروژه های تحقیقی پیشرفته ARPA را راه اندازی کردند که هدف از تاسیس این موسسه، پژوهش و آزمایش برای پیدا کردن روشی بود که بتوان از طریق خطوط تلفنی، کامپیوترها را به هم مرتبط کرد. در اصل هدف ARPA ایجاد یک شبکه اینترنتی نبود و فقط یک اقدام احتیاطی در مقابل حمله احتمالی موشک های اتمی دوربرد محسوب می شد. با این وجود باید به این مساله توجه داشت که بیشتر دانش امروزی درباره شبکه مستقیم از طرح آرپانت گرفته شده که مانند یک تار عنکبوت است و هر کامپیوتر از مسیرهای مختلف می تواند با همتایان خود ارتباط داشته باشد و اگر یک یا چند کامپیوتر روی شبکه یا پیوند بین آنها از کار بیفتد، بقیه باز هم می توانند از مسیر های تخریب نشده با هم ارتباط بر قرار کنند. جریان تکمیل یک فضای مجازی با این قابلیت در دهه 1960 دنبال شد تا اینکه در سال 1965 نیروی هوایی آمریکا و «مرکز آزمایشگاهی بل» نظریه یک کارشناس موسوم به باران را که از سیستم مغزی انسان الهام گرفته بود، تایید کردند و سرانجام پنتاگون با سرمایه گذاری در طراحی و ساخت شبکه ای براساس نظریات او موافقت کرد. پس از این اتفاق ارتباطات الکترونیکی به صورت روشی موثر برای دانشمندان و دیگران به منظور استفاده مشترک از داده ها درآمد. در همان زمان که ARPAnet در حال رشد بود، تعدادی شبکه پوشش محلی (LAN) در نقاط مختلف آمریکا به وجود آمد. مدیران LAN ها نیز به وصل کردن کامپیوتر های شبکه های خود به شبکه های بزرگ تر اقدام کردند. پروتکل اینترنت ARPAnet IP زبان استاندارد حکمفرما برای برقراری ارتباط کامپیوتر های شبکه های مختلف به یکدیگر شد.





جمعیت اینترنتی جهان
آژانس تحقیقاتی و آماری IDC چند ماه قبل تعداد دقیق کاربران فعلی و آتی اینترنت را در جهان اعلام کرد. به گفته این مرکز، در حال حاضر 67/1 میلیارد نفر در جهان به صورت مستمر و دائم از اینترنت استفاده می کنند که انتظار می رود تا چهار سال آینده این رقم به 9/1 میلیارد نفر برسد. جمعیت کاربران اینترنت جهان در 8 سال آینده از مرز دو میلیارد نفر هم خواهد گذشت و بیشتر مردم جهان فعالیت های روزانه، حتی کار خود را نیز با کامپیوتر و اینترنت انجام خواهند داد. مدیر مرکز IDC اعلام کرده تا سال 2012 جمعیت آنلاین جهان از 275 میلیون به 375 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. بیش از 80 درصد کارهای تجاری جهان تا سال 2012 از طریق کامپیوتر و ابزارهای مربوط به فناوری اطلاعات انجام خواهد شد و این فناوری سیستم تجاری جهان را متحول خواهد کرد. در این میان، هند به دلیل جمعیت زیاد و استعداد فناوری خود از کشورهایی خواهد بود که تا سال 2012 جهش مطلوبی را در عرصه فناوری اطلاعات و اینترنت خواهد داشت.

شرکت مطالعاتی و تحقیقاتی TeleGeography نیز خاطرنشان کرده تعداد مشترکان خدمات پهن باند در سراسر جهان در فصل نخست سال جاری
به 14 میلیون نفر در دنیا رسیده است. فروشندگان بزرگ تجهیزات ارتباطاتی طی سه ماه اول سال جاری 59 میلیارد دلار فروش داشته اند که نسبت به دوره مشابه در سال 2008 با کاهش پنج درصدی مواجه شده است. طبق آمارهای جدید گفته می شود کاربران اینترنتی زیر 25 سال در چین به طور متوسط 50 درصد از زمان تفریح خود را در اینترنت سپری می کنند و در این میان، متوسط جهانی برای میزان زمان تفریحی که در فضای سایبر سپری می شود حدود 30 درصد است. در کنار چینی ها، کاربران اینترنت در ژاپن و کره نیز زمان قابل توجهی را در اینترنت سپری می کنند. پاسخ دهندگان در این دو کشور اظهار کرده اند به طور متوسط حدود
40 درصد از اوقات فراغت خود را به انجام فعالیت های اینترنتی اختصاص می دهند. کاربران اینترنتی چین علاقه بالایی
به فعالیت های رسانه ای دارند به طوری که 94 درصد آنها در اجتماعات یا سرویس های خبری شرکت می کنند و از هر 10 کاربر چینی حاضر در اجتماعات آنلاین، شش نفر به طور مرتب در آنها مشارکت دارند. ایتالیایی ها و اسپانیایی ها نیز در زمینه مشارکت در اجتماعات آنلاین در ردیف دوم و سوم قرار گرفتند.
همچنین، از هر 10 چینی 9 نفر فعالانه وبلاگ ها را می خوانند یا در نوشتن آنها سهیم هستند و 85 درصد نیز در تالارهای گفت وگو حضور می یابند. کاربران کره ای نیز در زمینه مشارکت در شبکه های اجتماعی با 86 درصد پس از کاربران چینی قرار دارند و به طور متوسط عضو بیش از چهار سایت هستند. در این مطالعه که 28 هزار نفر بین 18 تا 55 سال مورد بررسی آنلاین قرار گرفتند پاسخ دهندگانی از استرالیا، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا شرکت کردند.
همچنین پنج فعالیت اینترنتی اصلی این کاربران جست وجو برای اطلاعات
(81 درصد)، خواندن اخبار(76 درصد)، بانکداری آنلاین(74 درصد)، بررسی و دریافت گزارش ها یا پیش بینی هواشناسی(65 درصد) و بررسی
یک محصول یا سرویس(63 درصد) شناخته شد. علاوه بر این، آمارهای زیر نیز به تازگی از طرف موسسه تحقیقاتی Pingdom در مورد میزان استفاده از اینترنت در دنیا منتشر شده است:
¦ میزان نفوذ اینترنت در دنیا 7/24 درصد است.
¦ شمال آمریکا که فقط 5 درصد جمعیت دنیا را دارد، 15 درصد از کل جمعیت اینترنت دنیا را شامل می شود و دارای بزرگ ترین میزان نفوذ اینترنت یعنی 9/73 درصد است.
¦ کشور سوئیس با 80 درصد بیشترین میزان نفوذ اینترنت را دارد.
¦ اگر میزان نفوذ اینترنت در آسیا مانند شمال آمریکا بود، این قاره می توانست
81/2 میلیارد کاربر اینترنت داشته باشد که 7/1 برابر جمعیت فعلی اینترنت کل جهان است.
¦ اگر میزان نفوذ اینترنت در جهان مانند شمال آمریکا بود، در حال حاضر جمعیت کل اینترنت دنیا 5 میلیارد نفر بود.
¦ اگر پراکندگی جمعیت 77/6 میلیارد نفری کل دنیا را با پراکندگی جمعیت کاربران اینترنت مقایسه کنیم، اگر ضریب نفوذ اینترنت در دنیا عادلانه بود، همه به اینترنت دسترسی داشتند.

تاریخچه اینترنت ، از ابتدا تا تحولات امروز

برای پیش بینی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهند ، بازبینی رویداد های مهمی که قبلا اتفاق افتاده اند و کنار هم قرار دادن آنها می تواند یکی از موثرترین راه ها واقع گردد و البته پیش بینی اتفاقات نو در حوزه اینترنت یکی از موضوعات همیشه جذاب برای علاقمندان دنیای فناوری اطلاعات می باشد و روشن است که دنیای اینترنت از نخستین روزهای شکل گیری هر روز با ایده ای نو همراه بوده است، لذا این بررسی می تواند برای آنها که می خواهند با نگاهی عمیقتر به پیش بینی تحولات دنیای اینترنت بپردازند بسیار مفید واقع گردد و در این مقاله به بررسی اجمالی رویداد های مهم موثر در شکل گیری اینترنت در صده اخیر می پردازیم، هر چند که سیر وقوع اتفاقات در حوزه اینترنت بسیار سریع و امکان اندازه گیری حجم آن خارج از توان می باشد.





تاریخ اینترنت از ابتدا تا به امروز:
- سال 1962 : در این سال J.C. R. Licklider ایده یک شبکه جهانی را مطرح ساخت، که در آن کاربرانی که یکدیگر را نمی شناسند می توانند از داده های مشترکی استفاده نمایند، وی ریاست آژانس تحقیقات پیشرفته ( DARPA ) را به عهده گرفت و عمر خود را صرف نشان دادن اهمیت شبکه نمود.
________________________________________
سال 1974 : در این سال وینت کرف ( Vint Cerf ) و باب کان ( Bob Kahn ) از کلمه اینترنت ( Internet ) در مقاله خود با عنوان Transmission Control Protocol استفاده نمودند.
________________________________________
سال 1976 : کابل اترنت ( Ethernet Cable ) و کابل کواکسیال ( Coaxial Cables ) برای اولین بار در سال 1376 توسط دکتر رابرت متکالفه ( Robert Metcalfe ) اختراع شدند. این اختراع تحول شگرفی در انتقال داده محسوب می شد و می توان گفت که مهمترین عامل در توسعه و شکل گیری یک شبکه محلی ( Local Area Networks = LAN ) بوده است.
________________________________________
سال 1978 : اولین اسپم ( Spam ) در این سال توسط گری تورک ( Gary Thuerk ) به 400 کاربر ARPANET ارسال گردید که نمونه ای از مینی کامپیوتر ها را تبلیغ می نمود.
________________________________________
سال 1983 : از ابتدای ژانویه سال 1983 ، هر کامپیوتری که درخواست اتصال به شبکه ARPANET را داشتند ملزم به رعایت پروتکل TCP/IP و( Transmission Control Protocol and Internet Protocol ) شدند و این هسته اولیه اینترنت می باشد.
________________________________________
سال 1984 : دکتر جون پوستل ( Dr. Jon Postel ) در این سال ایده خود را در رابطه با دامنه های اینترنتی شامل .com , .org , .gov , .edu و .mil در مجموعه مقالات خود توسط Internet Engineering Task Force منتشر نمود.
________________________________________
سال 1985 : در این سال دنیس جننینگز ( Dennis Jennings ) در بنیاد ملی علوم ( National Science Foundation ) تعیین نمود که TCP/IP می بایست برای هر شبکه اجباری باشد. کمی پس از این رویداد مفهوم WAN = Wide Area Network شکل گرفت که چند شبکه LAN را به هم متصل می نماید.
________________________________________
سال 1987 : CompuServe بصورت تصادفی فناوری استفاده از تصویر ( Graphics Interchange Format ( Gif را در این سال منتشر نمود.
________________________________________
سال 1989 : شرکت The World به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات اینترنت ( Internet Service Provide = ISP ) اولین خدمات " تجاری " اتصال اینترنت از طریق Dial-up را ارائه نمود. پس از آن شرکت های Netom و Panix نیز اقدامتی مشابهی انجام دادند.
________________________________________
سال 1992 : سازمان تحقیقات و علوم شبکه ( CREN ) پروتکل World Wide Web را منتشر نمود. در همین سال بنیاد علوم ملی ( NSFNET ) سرعت شبکه خود را به 44.739 Mbps ارتقا داد.
________________________________________
سال 1993 : مارک اندریسن ( Mark Andreessen ) در دانشگاه ایالتی ایلینویز ، " Mosaic for X که یک رابط گرافیکی برای World Wide Web محسوب می شد را ارائه نمود. وی در سال بعد Netscape را راه اندازی نمود و همچنین شرکت وی لایه امن ( SSL ( Secure Socket Layer را توسعه داد و که به کد گذاری داده ها می پردازد.
________________________________________
سال 1994 : شرکت بزرگ و معروف پیتزا هات ( Pizza Hut ) اولین فروش آنلاین را بر روی وب سایت خود ارائه نمود.
________________________________________
سال 1995 : این سال برای ایرانی ها از جایگاهی ویژه برخوردار است، چرا که پیر امیدیار ایرانی الاصل در این سال اولین سایت خرید و فروش اینترنتی یعنی AutionWeb را ارائه نمود که البته بعده ها به eBay تغییر نام داد.
________________________________________
سال 1996 : هات میل ( Hotmail ) راه اندازی شد و در سال بعدی توسط ماکروسافت به قیمت 400 میلیون دلار خریداری شد.
________________________________________
سال 1998 : گوگل با ورود سرمایه اندی بکتولشم ( Andy Bechtolsheim ) از sun microsystem به سهامی عام تبدیل گردید.
________________________________________
سال 1999 : استاندارد شبکه ( Wi-Fi ( Wireless Internet Technology معرفی گردید. در همین سال شون فانینگ ( Sean Fanning ) در حالی که تنها 18 سال داشت، نپستر ( Napster ) را خلق نمود که اولین بار ایده شبکه p2p را برای اشتراک گذاری موزیک پیاده سازی نمود.
________________________________________
سال 2001 : در این سال اولین دانش نامه آزاد اینترنت یعنی ویکی پدیا ( Wikipedia ) انتشار یافت.
________________________________________
سال 2003 : شرکت بزرگ اپل ، فروشگاه موزیک آنلاین iTunes را راه اندازی نمود که با وجود اینکه تنها 200 هزار موزیک را در خود جای داده بود در مدت 24 ساعت فروش 250 هزار نسخه از آهنگ های خود را به ثبت رساند.
________________________________________
سال 2004 : در اول آوریل این سال گوگل ، سرویس ایمیل خود را با نام Gmail راه اندازی نمود که با فضای 1GB ارائه می شد در حالیکه Yahoo و Hotmail تنها با فضای 4 و 2 مگابایت ارائه می شدند. حتی برخی تصور کردند که اعلامیه گوگل ، دروغ اول آوریل بوده است.
________________________________________
سال 2005 : یوتیوب ( YouTube ) در این سال راه اندازی شد ، که انقلابی در دنیای ویدئو آنلاین محسوب می گردد و گوگل در سال بعد یوتیوب را به ارزش 1.6 میلیارد دلار خریداری نمود.
________________________________________
سال 2006 : این سال را باید سال شبکه های اجتماعی نامید، چرا که در این سال ، دام ساگولا ( Dom Sagolla ) شبکه محبوب توئیتر ( Twitter ) را معرفی نمود و شبکه اجتماعی فیس بوک ( Facebook ) که این زمان تنها محدود به شبکه دانشجویان بود برای استفاده عموم آزاد گردید.
________________________________________
سال 2009 : ترافیک انتقال داده موبایل از ترافیک انتقال صدا در ماه عبور نمود و برای اولین بار حجم ترافیک داده های تلفن همراه به عدد یک میلیارد گیگابایت رسید.
________________________________________
سال 2010 : در این سال ، با راه اندازی سرویس ابر سرور ، خدمات رایانش ابری برای نخستین بار در ایران توسط پارس پک ارائه گردید که مورد استقبال هزاران علاقمند به دنیای فناوری اطلاعات در ایران قرار گرفت.
________________________________________
سال 2011 : اسکایپ محبوبترین شبکه ارتباط تصویری بر پهنای اینترنت توسط ماکروسافت به ارزش 8.5 میلیارد دلار خریداری شد.

اينترنت چگونه متولد شد
تولد اينترنت در سال 1968 در وزارت دفاع آمريكا و در بستر جنگ سرد و براساس طرح وينتون سرف شكل گرفت كه چند كامپيوتر نظامي با استانداردهاي آن زمان دنيا به‎هم متصل شود تا در صورت وقوع جنگ اتمي بين آمريكا و شوروي سابق، اين كامپيوترها بتوانند كماكان اطلاعات نظامي را به يكديگر ارسال كنند اما تاريخ تولد رسمي اينترنت از سوي سازمانهاي معتبر جهاني اول سپتامبر 1969 اعلام شده است.
با اين حال فراگيري اينترنت و بلوغ آن براي ارتباط و گفتمان ميان جوامع به بعد از اختراع وب توسط "تيم برنزلي " برمي‎گردد كه مردم دنيا توانستند اطلاعات و مطالب گوناگون را به مشاركت درآورند .
هدف از تاسيس وب، پژوهش و آزمايش براي پيدا كردن روشي بود كه بتوان از طريق خطوط تلفني كامپيوترها را به هم مرتبط كرد به طوري كه چندين كاربر بتوانند از يك خط ارتباطي مشترك استفاده كنند. يعني در اصل شبكه‌ اي بسازند كه در آن اطلاعات به صورت اتوماتيك بين مبدا و مقصد حتي در صورت از بين رفتن بخشي از مسيرها جابه‌جا و منتقل شوند. اين تكنولوژي در رابطه با همكاري با مراكز تحقيقاتي دانشگاههاي معتبر امريكا ابداع شد كه در اولين پروژه 4 كامپيوتر واقع در چهار دانشگاه آمريكا به‎هم وصل شدند.
اما داستان پيدايش اينترنت به اينجا ختم نمي شود و افراد ديگري نيز در تشكيل اين پديده قرن ، سهم داشتند و هريك سنگي بر پايه و سنگهاي قبلي اين بنا گذاشتند تا اينترنت امروزي تحولات شگرفي را در زندگي بشر داشته باشد . از آن جمله مي توان از اقدامات " پل باران " براي تشكيل و تكامل اينترنت نام برد كه پايه كار اينترنت امروزي را شكل داد.
وي معتقد بود كه اطلاعات و داده‌ها به صورت قطعات و بسته‌هاي كوچكتري تقسيم و هر بسته با آدرسي كه به آن اختصاص داده مي‌شود به مقصد خاص خود فرستاده مي‌شود. به اين ترتيب بسته‌ها مانند نامه‌هاي پستي مي‌توانند از هر مسيري به مقصد برسند. زيرا آنها شامل آدرس فرستنده و گيرنده هستند و در مقصد بسته‌ها مجددا يك‎پارچه مي‌شوند و به صورت يك اطلاعات كامل درمي‌آيند.
دانشمندي ديگر به نام " تيلور " نيز موفق شد دو كامپيوتر را در شرق و غرب آمريكا به هم متصل كند. با اين اتصال انقلابي در نحوه صدور اطلاعات در دنياي ارتباطات رخ داد كه نتيجه آن را امروز همگي شاهد هستيم كه اين شبكه به بسته‌هايي از اطلاعات كه به وسيله كامپيوترهاي مختلف ارسال مي‌شدند، اتكا داشت.
"رِي تاميلسون " نيز از ديگر افرادي بود كه اختراع اي‎ميل - پست الكترونيكي - به وي نسبت داده شده است.
اينترنت در دنيا فراگير مي شود
اوايل سال 1990 رشد استفاده از اينترنت به صورت تصاعدي در دنيا افزايش يافت كه يكي از علل آن را مي توان در ايجاد ابزار و موتورهاي جستجو تحت تاثير "word wide web " اعلام كرد. اما با آنكه اينترنت از ابتدا طوري بود كه مبادله اطلاعات براي تازه‎واردان بسيار ساده باشد اما بزرگترين جهش در وب در سال 1993 با عرضه نخستين برنامه مرورگر وب گرافيكي " موزاييك " به وجود آمد كه اين نرم افزار محصول تلاش دانشجويان و استادان بخش "مركز ملي كاربردهاي ابركامپيوتر " در دانشگاه ايلينويز آمريكا بود.
اين نرم افزار امكانات اشاره و كليك به وسيله موس را فراهم كرد و كاربران مي‌توانستند صفحات وب يا مجموعه‌اي از متن و گرافيك را كنار هم بگذارند تا بتوانند آنها را روي اينترنت ببينند.
صفحات وب هر روز متولد مي‌شدند و اواسط سال 1994 سه ميليون كامپيوتر در دنيا به اينترنت وصل شدند اما طبق آمارهاي ارائه شده 51 درصد كاربران فعلي اينترنت در دنيا بعد از سال 1995 وارد اين محيط شده‌اند.
رشد روزافزون اينترنت و ساده‎تر شدن استفاده آن همچنان ادامه يافت به نحوي كه هم اكنون ميليون‌ها انساني كه از اينترنت استفاده مي‌كنند نيازي ندارند كه نكات فني اينترنت را بدانند و اينترنت در نظر بيشتر كاربران منبع سرگرمي اطلاعات است .
هم اكنون بيشترين مصرف اينترنت در ميان كاربران جهان پست الكترونيكي يا همان اي‎ميل است كه يكي از ابزارهاي ارتباطي كارآمد به شمار مي‌رود. پيامها از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر با سرعت پرواز مي‌كنند و منتظر مي مانند تا شخص فرصت خواندن آنها را پيدا كند .
كارشناسان معتقدند كه ماهانه 10 درصد به تعداد كاربران اينترنت افزوده مي‌شود ولي تعداد دقيق كاربران كه روزانه از آن استفاده مي‌كنند مشخص نيست. طبق گزارشات سازمان هاي بين المللي در پنج سال اخير تعداد كاربران اينترنت در جهان دو برابر شده و هم اكنون تعداد كاربران به مرز دو ميليارد نفر رسيده است كه اين گزارشات از ثبت بيشترين ميزان رشد كاربران در كشورهاي در حال توسعه خبر مي دهند.
سال‏شمار حضور اينترنت در ايران
ورود اينترنت به ايران به سال 1370 برمي‎گردد اما كاربرد اين فناوري نوظهور به شكل گسترده تنها در چند سال اخير ميان عموم مردم مورد استفاده قرار گرفته است.
حدود 23 سال پيش يك ايراني كه كارمند دانشگاه بركلي كاليفرنيا بود اولين كامپيوتر را به نام "تهران " كه محتوايش مطالب مربوط به ايران بود به شبكه اينترنت وصل مي كند. وي در سال 72 نيز اولين وب سايت ايراني را به عنوان يك پايگاه اطلاعات و منابع ايراني در وب مستقر مي كند كه جزء اولين وب سايتها و وب سرورهاي خارج از اروپا محسوب مي شود.
اما شكل گيري اينترنت به معناي امروزي در ايران به ايجاد مركز تحقيقات فيزيك نظري در سال 68 و اقدامات اين مركز براي همكاري و ايجاد پروژه هاي تحقيقاتي و علمي بين دانشگاههاي ايران و مؤسسات بين المللي برمي‎گردد.
در سال 71 با تلاش هاي صورت گرفته از سوي اين مركز تعداد كمي از دانشگاههاي ايران از جمله دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه گيلان به اينترنت وصل شدند تا با دنياي خارج اي‎ميل رد و بدل كنند. در آن سالها كسي تصور امكان تجارت، خريد و فروش، پرداخت وجه، آموزش و بسياري از كاربردهاي فعلي بر بستر اينترنت را نداشت و تنها استفاده اي كه از اينترنت صورت مي گرفت تبادل اي‎ميل بود.
پس از اين سال بود كه تقريبا همه ساله اقدامات و ابداعات جديدي بر بستر اينترنت در ايران شكل گرفت كه هريك از آنها توانست مبناي استفاده اقشار مختلف مردم از اين پديده قرار گيرد.
ثبت دامنه ملي دات آي آر - IR - در سال 72 يكي از اقدامات موثر در قلمرو اينترنت ايراني محسوب مي شود كه توانست مشخصه اي تعيين شده براي هويت ايران در فضاي اينترنت شكل دهد . اين اقدام از سوي مركز تحقيقات فيزيك نظري انجام شد كه هنوز نيز تنها نهاد ثبت اسامي قلمرو دامنه هاي اينترنتي در ايران به رسميت شناخته مي شود. در همين سال اولين ليست اي‎ميل ايراني كه موضوعي ورزشي داشت به راه افتاد تا اولين طومار ايرانيان در شبكه اينترنت راه‎اندازي شود و هزاران ايراني از سراسر دنيا بتوانند در مورد اخبار و حوادث ورزشي ايران تبادل نظر كنند.
در سال 72 اقدام مهم ديگر تدوين و انتشار نسخه فارسي مرورگر اينترنتي "موزاييك " بود تا كاربران ايراني بتوانند متن فارسي را در وب سايت‎ها به نمايش درآورند كه پس از اين اقدام محتواي روزنامه همشهري براي اولين بار به زبان فارسي روي وب قرار گرفت.
مركز تحقيقات فيزيك نظري در سال 73 توسط يك مودم 9600 بيتي با دانشگاه وين در اتريش براي اولين بار يك لينك IP تمام‎وقت اينترنت برقرار كرد و در اولين فرصت حدود هجده دانشگاه و مؤسسه تحقيقاتي از طريق مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات به اينترنت دسترسي پيدا كردند. در همين سال بود كه به‎دنبال اتصال به اينترنت، موسسه "ندا رايانه " فعاليت خود را به‎عنوان اولين ISP در ايران آغاز كرد.
اولين مجله اينترنتي ايراني در سال 74 در وب منتشر شد و در همين سال نيز مجلس شوراي اسلامي تاسيس شركت امور ارتباطات ديتا را تحت نظر شركت مخابرات ايران تصويب كرد تا تصدي توسعه خدمات ديتا در سطح كشور به‏طور انحصاري در اختيار اين شركت قرار گيرد. از ديگر اتفاقات فراموش نشدني سال 74 مي توان به پخش زنده اينترنتي اولين مسابقه فوتبال ( ايران- عربستان در تهران) توسط صدا و سيما به‎طور زنده در اينترنت و از طريق وب سايتي در انگلستان اشاره كرد.
در سال 75 طبق اعلام موسسات جهاني حدود 2 هزار نفر در ايران كاربر اينترنت مي شوند كه با توجه به سرعت دسترسي پايين و پهناي باند چند بيت در ثانيه تنها موفق به ارسال و دريافت اي‎ميل مي شدند.
به گفته كارشناسان كاربردهاي اينترنت در سالهاي اول ورود به ايران تنها مربوط به ارسال و دريافت اي‎ميل متن در حد چند كيلوبيت مي شد و براي ارسال يك عكس دو هزار كيلوبيتي كاربر بايد حدود دو ساعت زمان صرف مي كرد. در آن سالها بيشترين سرعت اينترنت حداكثر 64 كيلوبيت در ثانيه بود.
از اين سال به بعد رفته رفته اينترنت نمود پررنگ‌تري در جامعه ايراني پيدا كرد به نحوي كه در سال 76 براي اولين بار در تاريخ انتخابات ايران،‌ نامزدهاي رياست جمهوري وب سايت هاي رسمي خود را منتشر كردند تا فعاليتهاي تبليغاتيشان را به خارج از ايران گسترش دهند و خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران اخبار خود را از طريق وب سايت انتشار داد.
در سال 76 همچنين براي توسعه پهناي باند اينترنتي، مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات از طريق يك لينك جديد 128 كيلوبيتي به ماهواره Archway در شهر ميلان ايتاليا وصل مي شود كه بعد از اين اتصال وضع اينترنت در دانشگاههاي كشور كمي بهتر شد كه چند ماه بعد ظرفيت اين اتصال به نقطه اشباع رسيد و در سال 77 اين سرعت اتصال به 512 كيلوبيت در ثانيه ارتقا يافت.
در اين سال شمار مشتركان اينترنت در ايران 5 هزار نفر تخمين زده شد و پروژه يونيكد نيز با قرارداد شوراي‌عالي انفورماتيك و با نظارت و مديريت فني دانشگاه صنعتي شريف تحت عنوان " فارسي وب " آغاز شد كه هدف آن گنجاندن كامل و جامع الفباي فارسي در استاندارد يونيكد، نشر فارسي در كامپيوتر به ويژه اينترنت و وب و استاندارد سازي بود تا مشكل فونت هاي غيراستاندارد موجود در نرم افزارهاي ايراني حل شود كه در اواخر سال 79 ايران به‎طور رسمي عضو كنسرسيوم يونيكد شد.
آغاز اولين پديده وبلاگ نويسي در ايران نيز به سال 80 برمي‎گردد و اولين سرويس وبلاگ نويسي ويژه فارسي زبانان "پرشين بلاگ " در ايران آغاز به‏ كار مي كند كه هدف تيم ارائه دهنده اين سرويس مجاني ايجاد محيطي كاملا فارسي از جمله متن‎نويس سازگار با زبان فارسي، تقويم شمسي و سيستم نظرخواهي فارسي و متمركز كردن وبلاگ نويسان فارسي زبان در يك سايت و در نتيجه افزايش بينندگان اين وبلاگها است كه در عرض هفت ماه نزديك به 21 هزار ايراني براي استفاده از اين سرويس ثبت‎نام مي كنند.
ايران نخستين كشور خاورميانه كه به اينترنت وصل شد
سياوش شهشهاني ‌استاد فيزيك دانشگاه شريف و مسئول اسبق ثبت پسوند ملي ايران در پژوهشگاه دانش هاي بنيادي ايران در گفت‎وگويي اعلام كرده كه ايران اولين كشور خاورميانه بود كه به اينترنت وصل شد. وي مي گويد كه در آن زمان بسياري از سازمان هاي خارجي از كمك به ايران خودداري كردند اما با اين وجود اينترنت در ايران شكل گرفت.
شهشهاني معتقد است كه از سال 68 تب اي‎ميل و اينترنت در اكثر دانشگاههاي كشور فراگير شده بود اما زماني كه اينترنت به معناي واقعي وارد كشور شد به سال 70 برمي‎گردد.
وي با تاكيد بر اينكه در مركز تحقيقات فيزيك نظري به اين نتيجه رسيديم كه پست الكترونيك براي يك مركزتحقيقاتي كه مي‌خواهد با دانشگاههاي دنيا ارتباط داشته باشد ضرورتي اجتناب‌ ناپذير است، گفته است كه به دليل شرايط پس از جنگ، برنامه گسترش ارتباط با دانشگاه‌هاي خارجي مورد نظر بود و يكي از سرلوحه‌هاي مركز تحقيقات به‎شمار مي‌آمد . به همين دليل اي‎ميل ارزان‌ترين و سريع‌ترين روشي بود كه مورد توجه قرار گرفت.
وي در مورد اولين اتصال ايران به شبكه اينترنت نيز گفته است كه اواخر سال 1992 ميلادي از طريق اتصال تلفني به دانشگاه لينس اتريش وصل شديم كه بعد‌ها با يك خط استيجاري به دانشگاه وين اتريش كه آن زمان از نقاط اصلي اتصال به شبكه بود وصل شديم.
به گفته دكتر شهشهاني اواخر سال 93 ميلادي پروتكل IP/ICP در ايران راه‌اندازي شد كه امكان اتصال به شبكه اينترنت را فراهم كرد و ايران حدود يك سال بعد از دانشگاههاي اروپايي به شبكه اينترنت وصل شد.
وي سرعت اتصال در آن سال را بسيار كم عنوان كرد و گفت: كل ظرفيت اتصال كشور 9.8 كيلوبيت در ثانيه بود البته در آن زمان هنوز سرويس‌هاي Web و فايل‌هاي گرافيكي راه نيفتاده بود و همين سرعت 9.8 كيلوبيتي براي تبادل اي‎ميل كفايت مي‌كرد.
اين درحالي است كه به گفته مسئولان فعلي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هم اكنون ايران در بحث ميزان تامين پهناي باند اينترنت در منطقه خاورميانه در رده هاي آخر قرار دارد اما از لحاظ رشد كاربران اينترنتي طي ده سال گذشته رتبه دوم منطقه را به خود اختصاص داده است.
نگاهي به تعداد كاربران اينترنت در ايران و جهان
طبق سرشماري هاي انجام شده در سال 1996 تعداد كاربران اينترنت در جهان 36 ميليون نفر بود كه حدود 9 دهم درصد از جمعيت كل دنيا را تشكيل مي دادند و در اين سال شمار كاربران ايران 2 هزار نفر تخمين زده شده است.
در سال 97 ميلادي تعداد كاربران اينترنت در جهان 76 ميليون نفر يعني 1.8 درصد جمعيت جهان بود كه شمار كاربران ايراني 5 هزار نفر تخمين زده شده است.
در سال 98 تعداد كاربران اينترنت در جهان 147ميليون نفر يعني 3.6 درصد جمعيت جهان و شمار كاربران ايراني 22 هزار نفر تخمين زده شد.
در سال 99 تعداد كاربران اينترنت در جهان 195ميليون نفر يعني 4.6 درصد جمعيت جهان برآورد شد كه سهم كاربران ايراني 48 هزار نفر بوده است.
در سال 2000 ميلادي تعداد كاربران اينترنت در جهان 368 ميليون نفر يعني 6 درصد جمعيت جهان و شمار كاربران ايراني 132 هزار نفر تخمين زده شده است.
در سال 2001 تعداد كاربران اينترنت در جهان 531 ميليون نفر يعني 8.5 درصد جمعيت جهان برآورد گرديد كه از اين تعداد، شمار كاربران ايراني 418 هزار نفر برآورد مي‌شود.
پس از اين سال شمار كاربران اينترنت در ايران روند سريعتري به خود گرفت به نحوي كه درسال 2002 حدود يك ميليون و 500 هزار نفر كاربر اينترنت در كشور وجود داشت و در سال 2005 اين آمار تخميني به 15 ميليون نفر رسيد. هم اكنون نيز شمار كاربران اينترنت حدود 25 ميليون نفر اعلام شده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنوش محتشمی