چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سیستم چیست

سیستم چیست 10 سال 4 ماه ago #54757

: 1- سیستمهای پردازش تراکنش TPS

2- سیستم های اطلاعات مدیریتMIS
3- سیستم های اتوماسیون اداری OAS
4- سیستم های پشتیبان تصمیم گیری DSS

5- سیستم های پشتیبان مدیران ارشد ESS
6- سیستم های اطلاعاتی هوشمند IIS



1. سیستم پردازش تبادل اطلاعات " TPS "
اینگونه سیستم ها معمولا برای اجرای عملیات روزانه مانند پرداخت حقوق،حسابداری،سفارشات و ... تهیه می شوند. همچنین از قدیمی ترین سیستم های اطلاعاتی هستند که از آنها در سطح گسترده ای استفاده می شود.

اهداف TPS :

هدف اصلی TPS فرهم آوردن تمام اطلاعات مورد نیاز به وسیله قانون یا قاعده خاص و یا به وسیله خط مشی های سازمانی برای اجرای شایسته و کارآمد فعالیت های سازمان می باشد.

تعدادی از این اهداف عبارتند از:

انجام عملیات سازمانی موثر و کارآمد
فراهم آوردن اسناد و گزارشات به هنگام
افزایش مزایای رقابتی سازمان
فراهم آوردن داده های مورد نیاز برای سیستم های تاکتیکی و استراتژیک
انواع TPS

سیستم اطلاعاتی حسابداری " AIS "
سیستم اطلاعاتی مالی " FIS "
سیستم اطلاعاتی تولید " OIS "
سیستم اطلاعاتی بازاریابی
سیستم اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی " HIS "
2. سیستم اطلاعات مدیریت " MIS "

سیستم های رسمی و غیر رسمی که اطلاعات قدیم،حال و اطلاعات مربوط به برنامه های آینده را به صورت کتبی و شفاهی،مرتبط با عملیات داخلی سازمان و محیط آن فراهم می سازد و سپس به وسیله اطلاعات فراهم شده در چارچوب زمانی مقتضی،به منظور به کار بردن در تصمیم گیری،از مدیران،پرسنل و اجزا کلیدی محیط پشتیبانی می کند.

ویژگی های سیستم اطلاعات مدیریت "MIS"

اطلاعات دقیق را به موقع در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد.
پاسخگوی کنکاشهای مدیریت برای دستیابی به اطلاعات باشد.
ارائه گزارش بر مبنی استثنا به مدیریت
داشتن توان ادغام در آینده
پذیرش سیستم توسط استفاده کنندگان
۳. سیستم اتوماسیون اداری " OAS "

اتوماسیون اداری عبارت است از کاربرد وسایل الکترونیکی در فعالیت های دفتری به منظور افزایش کارایی،این سیستم شامل دامنه وسیعی از ابزار از قبیل صفحه گسترها و واژه پردازها می باشد.OAS ها به افراد کمک می کند تا به صورت موثر ثبت،یادداشت و محاسبه کارهای عادیشان را انجام دهند.

۴. سیستم پشتیبانی تصمیم "DSS "

CarlsonوSprague سیستم پشتیبانی تصمیم را چنین تعریف کرده اند:سیستم پشتیبانی سیستم سیستمی است که:

بر مبنی سیستم های کیمپیوتری فعالیت می کند.
به تصمیم گیرندگان در تصمیم کمک می کند.
می تواند به حل مسائل نیمه ساخت یافته و یا ساخت نیافته کمک کند.
دارای تعامل مستقیم با کاربران است.
دارای مدلهای داده و تحلیلی است.
اجزا DSS :شامل سه جز اصلی است

یک ژایگاه داده شامل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از داخل و محیط
یک ژردازشگر اطلاعات که گزارشات را تولید،پایگاه داده را جستجو و پدیده های تجاری را شبیه سازی می کند.
یک کتابخانه نرم افزار شامل انواع مختلف نرم افزارهای مورد نیاز برای برآورد ساختن احتیاجات اطلاعاتی مدیر
خصوصیات سیستم های اطلاعات تصمیم:

مرتب کردن تصمیمات نیمه ساخت یافته یا غیر ساخت یافته
کمک به یک DSS تصمیم گیرنده در فرآیند تصمیم گیری
پشتیبانی تصمیم گیرندگان در تمامی سطوح به ویژه سطوح تاکتیکی و استراتژیک
سازگاری با هر محیطی برای به دست آوردن اطلاعات
تسهیل ارتباط میان سطوح تصمیم گیری
و ...
انواع سیستم های پشتیبانی تصمیم:

سیستم پشتیبانی تصمیم سازمانی " ODSS "
سیستم پشتیبانی تصمیم گروهی " GDSS "
سیستم پشتیبانی مدیران عالی " ESS "
5. سیستم اطلاعات مدیریت عالی " EIS "

به گفته واتسون عوامل زیر نیاز به EIS را توجیه می کند:

عوامل بیرونی:از قبیل رقابت شدید،تغییرات سریع محیطی نیاز به فعالیت بیشتر،افزایش قوانین و مقررات دولتی

عوامل درونی:از قبیل نیاز به اطلاعات به هنگام،نیاز به بهبود ارتباطات،نیاز به دسترسی به داده های عملیاتی،نیاز به افزایش اثر بخشی و نیاز به اطلاعات صحیح بیشتر

تفاوت EIS و ESS :

EIS یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر که نیازهای اطلاعاتی مدیران عالی از قبیل دستیابی سریع به اطلاعات به هنگام،دستیابی مستقیم به گزارشات مدیریت را برآورده می کند." گزارشات استثنایی " و " توانایی نمایش تفصیلی اطلاعات "را فراهم می آورد. اما ESS یک سیستم پشتیبانی جامع و فراتر از EIS است و شامل پشتیبانی تحلیلی ارتباطات و اتوماسیون اداری می شود.

و در آخر سیستم های اطلاعاتی هوشمند " IIS ":توصیف کننده کاربردهای تجاری هوش مصنوعی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنوش محتشمی