چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: صعود شبکه های اجتماعی و سقوط وبلاگ نویسی

صعود شبکه های اجتماعی و سقوط وبلاگ نویسی 10 سال 4 ماه ago #47671

مقدمه :
وقتي صحبت از شبکه‌هاي اجتماعي به‌‌ميان مي‌آيد، يعني وب‌سايت‌هايي که عمومي‌تر مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين وب‌سايت‌ها به سايت‌هاي اجتماعي معروفند. وب‌سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي مثل يک اجتماع آنلاين از کاربران اينترنت عمل مي‌کنند. بيشتر اعضاي اين اجتماع‌هاي آنلاين، علايق خود درباره سرگرمي‌ها، دين يادسياست را به اشتراک مي‌گذارند و اين موضوع‌ها بستگي به نوع وب‌سايت دارد. به‌محض اين‌که شما به يک وب‌سايت شبکه اجتماعي دسترسي پيدا کرديد، مي‌توانيد موجودي اجتماعي‌تر شويد. اين اجتماعي‌تر شدن مي‌تواند خواندن صفحه پروفايل ديگر اعضاي شبکه و حتي برقراري تماس با آنها باشد.
وب اجتماعی چیست؟
يک اجتماع آنلاين از کاربران عمومی اينترنت که ساختاری اجتماعی از گره‌های متصل فردی یا سازمانی است. سایت یا مجموعه سایت‌هایی با امکاناتی که کاربران علاقه‌مندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خود را به اشتراک بگذارند. يك شبكه اجتماعي ساختاری اجتماعي بين كاربران و بخصوص اشخاص و سازمانها که بين گروههايي از مردم پيرامون علائق خاص و يا ارتباطات عمومي بين محيطهاي كسب و كار و امثال آن است .
تاریخچه وب اجتماعی:
مبحث وب اجتماعی نخستین‌بار در سال 1960 در دانشگاه ایلی‌نیو آمریکا مطرح شد . نخستین بارتشکیل وب های اجتماعی، زمان شبکه های یوزنت که همراه با ارائه سرویس های خبری بی بی اس از پربازدیدترین مراکز مردمی بود . جوامع اولیه آنلاین در سال 1985 the well و در سال 1994the globe ,Geocities, tripod بودند.
سالهای 95 و 96 وب سایت هایی چون classmates.com و sixdegrees.com با ایجاد پروفایل شخصی و امکان نگه داشتن فهرستی از دوستان در پروفایل شخص، انقلاب بزرگی به شمار می آمدند.sixdegress نخستین سایت وب اجتماعی که در سال 1997 شروع بکار کرد . سال 2002 سال آغاز تحول عظیم در شکوفایی وب اجتماعی و انفجار تجارت در وب‌سایت‌های وب اجتماعی مانند اورکات و فیس‌بوک بود.
سال 2005 سال ظهور قوانین برای شبکه‌های اجتماعی بود ؛ قوانین مشخصی که برای حفظ اطلاعات شخصی افراد که در اختیار شبکه‌هاست بوجود آمد. در همین سال گسترش روبه رشد جوامع آنلاین با تغییر استراتژی تجاری یاهو و ایجاد سرویسی به نام یاهو 360 صورت گرفت .یکی دو ماه بعد، نیوز کورپ مای اسپیس را خرید. سپس فعالیت بسیاری از سایت های دیگر در کشورهای مختلف و با زبان های مختلف از جمله وب سایت کلوب در کشور ایران شروع شد .
صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي
نتايج تحقيقات گروهی از پژوهشگران حاكي از صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي در ميان قشر دانشگاهي است. البته این امر به معناي كاهش توليد محتوا در اينترنت نيست، بلكه كاربران در سال هاي اخير به اشكال ديگري از توليد محتواي آنلاين روي آورده اند. اما باید توجه داشت، این شبكه سازي مجازي با قابليت های جذاب برای کاربران، ما را از تهديدات آن غافل نکند.
جهان درطي چند سال گذشته قدم در دنياي جديد، تحت عنوان «وب 1» و در ادامه «وب 2» گذاشت كه در طي مدت زمان، «وب 2» به سبب امكان ارتباط تعاملي دوسويه مورد استقبال كاربران فضاي سايبر بالاخص قشر دانشگاهيان قرار گرفت، درحالي كه اكنون نتايج پژوهش ها بيانگر كاهش آمار وبلاگ نويسي در بين نوجوانان و جوانان دريك سال اخير و در مقابل، افزايش فعالان مجازي به شبكه هاي اجتماعي است كه در عصر كنوني به محبوب ترين نوع وب سايت ها بدل شده و كاربران بخش قابل توجهي از زمان خود را به اين شبكه ها تخصيص داده اند.
در ابتدا «وب1»، دنياي اطلاعات را در فواصل زماني سال هاي 1990 تا 2000 متحول ساخت و با ايجاد دسترسي همگاني به اطلاعات مختلف بدون هيچ محدوديتي در دنياي فيزيكي انقلابي شگرف در زمينه دسترسي به اطلاعات و پيشرفت علم ايجاد كرد و پس از آن «وب2» و وب سايت هاي دوسويه و شبكه هاي اجتماعي مجازي از سال 2000 تاكنون دنياي ارتباطات را چنان دگرگون ساختند كه كاربران اين بار ضمن دريافت پيام، خود شخصا اقدام به خوراك دهي سايت ها و وبلاگ ها مي پردازند.
گسترش وبلاگ ها از سال 1999 ميلادي و در ايران از سال 1380 با راه اندازي چندين سرويس رايگان و يا ارزان قيمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگ نويسي آغاز شد و به عنوان رسانه اي محاوره اي عموميت يافت به صورتيكه اكثر بلاگران از وبلاگ براي بحث در ارتباط با موضوعات مورد علاقه استفاده و با به كارگيري لينك هاي متعدد امكان دنبال كردن مباحث مورد علاقه خود را در اختيار خوانندگان قرار داده و آنها را ضمن شركت در مباحث مورد نظر و آگاهي از ساير ديدگاه هاي موجود، ترغيب به بيان عقايد و نقطه نظرات خود مي كردند.
با اين تفاسير، محتويات وبلاگ هاي اوليه اغلب شامل مجموعه اي از لينك ها و توضيحاتي متناسب با علاقه بلاگر بود كه در ادامه با رويكرد روز نوشت به عنوان دفترچه خاطرات شخصي آپلود و در دسترس فعالان سايبري قرار مي گرفت؛ به اين ترتيب وبلاگ ها داراي تشخصي خاص هستند كه اين شخصيت را مستقيما از مؤلف خود به ارث مي برند و اكثراً داراي يك خط فكري خاص بوده و به نوعي اهداف خود را دنبال مي كنند؛ به عنوان مثال دانشجويان بلاگر درصورت علاقه به حوزه فن آوري، به جمع آوري مطالبي همچون نحوه برگزاري نمايشگاه، سمينارهاي فني و تخصصي مي پردازند و در صورت علاقه به مسائل اقتصادي و سياسي با جستجو و يافتن مقالات جديد دراين باره آنها را روي بلاگ خود منتشر مي كنند.
وبلاگ هاي دانشجويي صرفاً داراي يك مؤلف و برخي ديگر به صورت گروهي اداره مي شوند و عملكرد برخي از آنها نظير پرتال بوده و خوانندگان را به ساير وب سايت ها و وبلاگ ها هدايت مي كنند، در حالي كه برخي ديگر در عرصه هاي مختلف و در ارتباط با مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي و... اقدام به نشر اطلاعات كرده و مخاطبان را با رويكردي كاملاً آزادانه قادر به مطالعه مطالب و در صورت تمايل بيان و ارائه ديدگاه و نظر در ارتباط با آن موضوع مي كند اما به يقين مي توان گفت فضاي بلاگستان ايراني به رعايت نكردن استانداردها متهم است. براي برون رفت از اين وضعيت دانشگاه تهران با همكاري شوراي عالي اطلاع رساني پروژه «استاندارد سازي سايت ها و وب سايت هاي ايراني» را از اسفند ماه 85 آغاز كرد.
به عبارتي مي توان گفت يكي از ويژگي هاي وبلاگستان ايراني مخدوش بودن مرزهاي حوزه عمومي و خصوصي است كه در قياس با روند اجتماعي بلاگستان بيش از آنكه محملي براي ساماندهي فعاليت هاي گروه هاي مختلف اجتماعي براي حضور در حوزه هاي عمومي باشد، بيشتر به عمومي كردن مسائل خصوصي و انجام كارهاي جمعي با گرايشات فردي تبديل شده است.
با اين اوصاف جامعه هاي علمي و آموزشي بايد نگاهي جدي تر به وبلاگ ها داشته و آنها را فراتر از يك سرگرمي درنظر بگيرند و نه تنها دانشجويان مقاطع ارشد و دكترا، بلكه شخصيت هاي آكادميك نيز بايد خود را با اين فضا درگير كنند تا محتوا و پيام علمي كه دراختيار فعالان سايبري مي گذارند، از كيفيت بالايي برخوردار باشد.

در مجموع، اين ارتباطات دو طرفه و Interactive در «وب2» سبب ايجاد شبكه هاي اجتماعي بزرگي همچون Facebook (سومين جامعه بزرگ دنيا)، Amazone (بزرگترين كتاب فروشي دنيا)، Wikipedia (بزرگترين دايره المعارف دنيا)، Ebay (بزرگترين سوپرماركت دنيا) و بسياري ديگر، در تمام زمينه هاي زندگي بشر شد كه به نوعي تمامي روابط اجتماعي جامعه بشري را تحت تاثير خود قرار داده و البته محملي براي سوءاستفاده هاي سياسي غرب عليه كشورهايي نظير ايران شد.
انجمن هاي علمي دانشجويي كانون ترغيب دانشجويان براي وبلاگ نويسي علمي و تخصصي

در ابتدا فضاي بلاگستان فارسي بستر علمي-فرهنگي را براي انتشار مقالات دانشجويان و اساتيد در حوزه هاي دانشگاهي فراهم كرد و اكنون به دليل فضاي رقابتي سالم ميان دانشجويان رشته هاي مختلف، زمينه هاي توليد محتوا توسط دانشجويان فراهم است؛ بنابراين اگر تمامي دانشجويان وبلاگي را تعبيه و مقالات خود را در وبلاگ شخصي خود منتشر كنند، آنگاه بستر گسترده اي از مقالات علمي و فرهنگي معتبر در اينترنت بوجود مي آيد كه اين عمل باعث پويايي علوم طبيعي و انساني و همچنين توليد علم جديد مي شود اما اين تلنگر بايد از سوي انجمن هاي علمي دانشجويي صورت گيرد.
به صورتي كه انجمن هاي علمي دانشگاه مي توانند با ايجاد وبلاگ هاي گروهي به درج مطالب علمي حوزه خود بپردازند و از نظرات اساتيد دانشگاه به عنوان استاد راهنما براي تبيين مقالات درج شده استفاده كنند، اين امر ضمن گسترش علم در اينترنت، انگيزه دانشجويان را براي مقاله نويسي علمي كه امروزه به معضلي تبديل شده، بالا خواهد برد؛ همچنين اين انجمن ها ارتباطات دانشجويان با ساير دانشگاه ها و پيوند ساير اساتيد را از طريق شبكه مجازي اينترنت به سهولت فراهم مي كند.
به عبارتي ديگر وبلاگ هاي گروهي دانشجويي به عنوان يك پاتوق علمي در رشد و ارتقاي علمي دانشگاه ها تأثير فراواني دارد بگونه اي كه مطالعات انجام شده در مركز مطالعات و توسعه رسانه ها حاكي از آن است كه دانشجويان به سبب روحيه انتقادي و جذابيت پديده هاي تكنولوژيكي قشري پيشرو در زمينه وبلاگ نويسي هستند و وبلاگ هاي خود را در دسته بندي موضوعي سياسي، اجتماعي، پژوهشي، فرهنگي و فوق برنامه بروزرساني مي كنند.
بنابراين با آغاز فعاليت هر وبلاگ علمي و دانشجويي در فضاي بلاگستان فارسي به نوعي چراغي در فضاي سايبر روشن مي شود كه ديگران از فوايد آن بهره مي برند؛ در حال حاضر محتواي فارسي در وب، توسط اساتيد و قشر دانشجو توليد و بروز رساني مي شود و به اين ترتيب فضاي وبلاگستان به سمت جايگاهي سالم، تخصصي و علمي در حركت است.

اما نتايج تحقيقات كنوني دسته اي از پژوهشگران حاكي از صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي در ميان قشر دانشگاهي است؛ به اعتقاد صاحب نظران ارتباطات، شبكه هاي اجتماعي باعث شكل گيري مفاهيمي همچون صميميت و اعتماد در فضاي سايبر شده است، مفاهيمي كه در گذشته اي نه چندان دور دستيابي و تحقق آن در حد يك رؤيا بود..
رابطه شبكه هاي اجتماعي و وبلاگ نويسي :
نتايج تحقيقات گروهی از پژوهشگران حاكي از صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي در ميان قشر دانشگاهي است. البته این امر به معناي كاهش توليد محتوا در اينترنت نيست، بلكه كاربران در سال هاي اخير به اشكال ديگري از توليد محتواي آنلاين روي آورده اند. اما باید توجه داشت، این شبكه سازي مجازي با قابليت های جذاب برای کاربران، ما را از تهديدات آن غافل نکند. حال مي توان گفت اين وب سايت ها علاوه بر قابليت شبكه سازي مجازي، امكان استفاده از فرصت هاي مختلف در فضاي اينترنت را اعم از جستجو، خواندن و به اشتراك گذاري اخبار، آپلود عكس و فيلم، نوشتن يادداشت ها و عضويت در گروه هاي مختلف، و اين امر باعث اقبال كاربران اينترنتي به شبكه هاي اجتماعي شده است؛ به عبارتي ديگر مي توان گفت سير نزولي وبلاگ نويسي در ميان قشر جوان به معناي كاهش توليد محتوا در اينترنت نيست، بلكه كاربران در سال هاي اخير به اشكال ديگري از توليد محتواي آنلاين در قالب شبكه هاي اجتماعي روي آورده اند.
منفعت های یک شبکه ی اجتماعی :
وب‌سایت‌های وب اجتماعی، محل ارائه خدمات جدید در قالب‌های مختلف است. به‌راحتی با وب‌سایت‌های بزرگ دنیا مثل گوگل، یاهو و حتی وب‌سایت‌های تخصصی، لینک داخلی برقرار می‌کنند و از امکانات آنها در وب‌سایت خود استفاده می‌کند.
مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی، یکپارچه‌سازی امکانات سایت‌های مختلف و امکاناتی از قبیل:
• ایجاد صفحات و پروفایل‌های شخصی، ساخت وبلاگ‌ها،
• جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها
• و شرکت در فضاهای گفتگو ( چت‌روم‌ها و فروم‌ها) و فضا برای آپلود فایل‌ها .
سایر منفعت های شبکه های اجتماعی عبارتند از:
الف) منبعی اطلاعاتی از انواع و اقسام مطالب: وب اجتماعی شما می تواند منبعی اطلاعاتی از انواع و اقسام مطالب باشد: زمانی که یک شبکه ی اجتماعی در بین عده ای تولید می شود ,بلاگر های مختلفی با داشتن مطالب متفاوتی و ذهنیت متفاوتی با هم دیگر کار می کنند. همچنین شبکه ی اجتماعی شما می تواند از بلاگ های تازه تاسیس حمایت کند و آن وبلاگ تازه تاسیس که چه بسا تفکرات زیادی در ذهن داشته باشد را بهتر و سریع تر به جامعه مجازی بشناساند.
ب) شبکه‌های اجتماعی و انتقال فرهنگ‌ها: ‌این قابلیت که یک جوان بتواند با هم‌سن‌وسال‌های خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند، باعث می‌شود تا این شبکه‌ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها بتوان فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود را به دیگر کشورها معرفی کرد و به اشتراک گذارد.
ج) وب اجتماعی و تبلیغات آنلاین: شبکه‌های اجتماعی را گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده‌اند. شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، یکی از منابع مهم برای کسب درآمد از راه تبلیغات هستند چراکه اعضای شبکه‌های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق‌شان صحبت می‌کنند و این به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه می‌دهد که براساس همین علایق برای آنها آگهی بفرستند.
د) روابط انسانی با تار و پود مجازی: صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت عضو صدها وب اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانه‌شان در این سایت‌ها می‌گذرد. پس روابط عمومی‌ها در عصر حاضر با استفاده از بینش دیجیتالی می‌توانند خدمات خود را در قالب یک شبکه منسجم و یکپارچه با عنوان وب اجتماعی یا توسعه ابزارهای وب اجتماعی در وب‌سایت خود ارائه کنند.
ه) وب اجتماعی و اعتماد و صداقت و رابطه بین مردم: مردم در گذشته استفاده از فضای تعاملی مانند چت را تجربه کردند اما در این فضا کاربران کمتر شخصیت و هویت خود را به‌درستی اعلام می‌کنند و از نام و شخصیت‌های مستعار استفاده می‌کنند؛ زیرا اعتماد لازم را به این فضا ندارند. اما با شکل‌گیری وب‌سایت‌های وب اجتماعی مانند فیس‌بوک، اورکات و... مردم اعتماد لازم را برای پیدا کردن دوستان قدیمی و استفاده از علم به‌دست آوردند.
خطرات شبکه‌هاي اجتماعي:
فرصت ها و امتيازات شبكه هاي اجتماعي نباید ما را نسبت به تهديدات اين فضا بي توجه كند. همیشه خطراتي در شبکه‌هاي اجتماعي در کمين کاربران آن است که مشکلات زیر را می تواند فراهم مي كنند :
• ارتباطات ساختگي
• امكان سوءاستفاده هاي سياسي
• حذف ايميل
• عدم اطمينان از صحت اطلاعات
• تجاوز به حريم شخصي
• خطراتي مثل دزدي اطلاعات يا ويروس‌هايي که هر‌روز در حال افزايش هستند.
البته اگر مواظب اطرافيان آنلاين خود و افرادي که با آنها در دنياي مجازي هستید ، باشيد آنگاه مي‌توانيد با اطمينان خاطر بيشتري از شبکه اجتماعي آنلاين لذت ببريد.
عضویت در وب های اجتماعی بزرگتر یا ایجاد یک وب اجتماعی؟
آیا بهتر هست که وارد وب های اجتماعی بزرگتر بشویم یا اینکه خودمان یک وب اجتماعی از دوستانمان به عنوان قطبی دیگر درست کنیم؟
توصیه این است که با بلاگر های معروفی که خودشان وب های اجتماعی بزرگتری دارند اقدام نکنید. برای این توصیه دلایلی وجود دارد:
1-عدم مطرح شدن در وب های اجتماعی حرفه ای و بزرگ .
2- عموما وبلاگ نویس های حرفه ای زیاد به هم دیگر لینک میدهند و از بلاگرهای ساده نفعی نمی برند.
3- رابطه ی دوستی با بلاگر های تازه کار و لینک دادن و گذاشتن با آنها کار ساده تر و شدنی تر و بهتر شدن محتویات وبلاگتان به کمک آنها.
4- بلاگر های تازه کار تعدادشان از حرفه ای ها بیشتر است لذا ساختن یک شبکه ی اجتماعی با آنها بهتر و ساده تر است.
پس پیشنهاد برای بلاگر های تازه کار این است که خودشان اقدام به ساخت یک شبکه ی اجتماعی کنند.
بررسی وب های اجتماعی معروف جهان:
شبكه هاي اجتماعي از گروه هايي عموماً فردي يا سازماني تشكيل شده كه از طریق يك يا چند نوع از وابستگي ها به هم متصل اند، و در بستر يك جامعه اطلاعاتي پيچيده، كاركرد مؤثر شبكه همگرا را تصوير مي كنند و موفقيت و محبوبيت روزافزون آنها به دليل داشتن رنگ و بوي اجتماعي است به صورتي كه طبق آخرين آمار سايت Alexa ، سايت هاي برتر جهان عبارت از ياهو، گوگل، يوتيوب، فيس بوك، ويكيپديا، بلاگر، ماي اسپيس است؛ همچنين طبق نظرسنجي ها پربازديدترين سايت هاي ايراني نيز عبارت از گوگل، ياهو، بلاگفا، فيس بوك، ميهن بلاگ، يوتيوب، بلاگر، كلوب، پرشينبلاگ، ويكيپديا است كه چهار سايت از این سایت ها مرتبط با شبكه اجتماعي است.
برای درک موفقیت برخی وب های معروف جهان آمار کاربران آن را بررسی میکنیم :
Facebook :
در حال حاضر فیس بوک بیش از 300 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد .فیسبوک با توجه به استقبال کاربران ایرانی و سایر فارسی زبانان دنیا از این شبکه ی اجتماعی نسخه ی فارسی خود را راه ندازی کرد.کاربران فیس‌بوک به‌طور میانگین مسن‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی هستند. کاربران به‌طور میانگین مسن‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی اند. 40% متاهل، 80% سفیدپوست‌و 6% بازنشسته‌ و در این زمینه‌ها از سایر شبکه‌های اجتماعی آمار بالاتری دارند.
‌فیس‌بوکی‌ها بطور میانگین 121 دوست در صفحاتشان دارند.تعداد بسیار زیاد کاربران با ویژگی‌های متفاوت باعث پراکندگی علایق در فیس بوک شده است بنابراین نسبت به این سایت بسیار وفادار اند.


Myspace:
کاربران مای‌اسپیس، جوان هستند و تعداد کمتری کاربر در این سایت نسبت به گذشته فعالیت می‌کنند. کاربرانی که هنوز در وب اجتماعی مای‌اسپیس فعالیت می‌کنند، گفته‌اند که استفاده آنها نسبت به شش ماه گذشته کاهش داشته است. کاربران این سایت بیشتر به سرگرمی اشتیاق نشان می‌دهند و به‌ویژه سرگرم ساختن دوستان، شوخی، کمدی و بازی‌های ویدئویی از علاقه‌مندی‌های اصلی آنهاست. میانگین درآمد مای‌اسپیس‌ها کمترین مقدار در میان سایت‌های مشابه و 44هزار دلار است. کاربران مای‌اسپیس 9% سیاه‌پوست، 7% دارای ریشه اسپانیولی، 60% مجرد و 33% دانش‌آموز هستند و در این 1-مقدمه : style=/p align= /pspan lang= font-family:B Nazaninزمینه‌ها آمار بیشتری از سایر شبکه‌های اجتماعی دارند.
Twitter:
توییتری‌ها در میان کاربران سایت‌ها بیشترین تعداد شاغلان پاره‌وقت (16)% را به خود اختصاص داده‌اند و میانگین درآمد آنها 58هزار دلار است. کاربران توییتر به‌طور خاص به اخبار، رستوران‌ها، ورزش، سیاست، امور مالی، شخصی و مذهبی علاقه‌مند هستند. آنها همچنین به فرهنگ مردم‌پسند و محصولات آن از جمله موسیقی و تلویزیون علاقه‌نشان می‌دهند و بیشتر از کاربران سایر سایت‌ها اهل خواندن به حساب می‌آیند.به‌طور میانگین پیام‌های هر کاربر توییتر را 28 نفر دنبال می‌کنند. البته کاربران توییتر چندان به این وب اجتماعی وفادار نیستند و 43 درصدشان گفته‌اند می‌توانند بدون توییتر زندگی کنند.
وب های اجتماعی و آینده :
دگرگونی دنياي ارتباطات توسط شبكه هاي اجتماعي مجازي از سال 2000 تاكنون باعث شده تا كاربران ضمن دريافت پيام، خود شخصا اقدام به خوراك دهي سايت ها و وبلاگ ها ميکنند. گسترش محیطهای اجتماعی تحت وب و راه اندازي سرويس رايگان و يا ارزان قيمت در آن کاربران بیشتری را بسوی خود جذب می کند.
هنوز بشر خواسته هاي بيشتري از وب دارد و هر روز نيازمندي خود را به آن محسوس تر وابسته تر مي بیند؛ از اين رو سرعت و كيفيت بهره گيري از فضاي سايبر روز به روز از اهميت بيشتري برخوردار مي شود .
روش های نوین تر با ادغام روش های قبلی، موفق تر شده اند. به طور مثال فیس بوک می تواند همزمان هم اشخاص را پیدا کند، هم موضوع مورد علاقه آن ها را.
تکنولوژی ها باعث رخ دادن تغییرات در مصرف کنندگان می شود و برند ها هم از این تغییرات تبعیت خواهند کرد و نتیجه این کار 5 موج مشخص خواهد بود و آنها عبارتند از:
• دوره ارتباطات اجتماعی: مردم به هم متصل شده و مطالب را به اشتراک می گذارند.
• دوره کاربری های اجتماعی: شبکه های اجتماعی همانند سیستم عامل عمل می کنند.
• دوره کاملا اجتماعی: هر تجربه ای می تواند کاملا اجتماعی باشد.
• دوره محتوی اجتماعی: محتوی دقیق و شخصی شده.
• دوره تجارت اجتماعی: جوامع، محصولات و خدمات آینده را تعریف و تعیین می کنند.
نتیجه‌گیری و جمع‌بندی :
صداقت در سایت‌های وب اجتماعی، می تواند باعث گسترش آن شده و کلید موفقیت آن به‌حساب ‌آید.
کاربردهای تجاری در سطوح بزرگ می تواند بر وضع تجاری شرکت هدایت کننده وب سایت تاثیر عمیقی بگذارد. تبلیغات تعاملی در وب اجتماعی، راه‌کار گسترش تجارت الکترونیک و جایگزینی تبلیغات تعاملی به‌جای تبلیغات آنلاین است!
از سوی دولت ها عملیات بیشتری برای جلوگیری از هجوم اطلاعات فرهنگی و سوءاستفاده ها انجام شود تا بتوان سالم سازی را در وب های اجتماعی تقویت کرد .فیلترینگ و آموزش های رایگان به والدین برای کنترل کودکان میتوان کمک شایانی به این امر کند.منابع و مراکز دولتی ، آموزش و پرورش ،دانشگاه ها و و سایر مراکز علمی و فرهنگی میتوانند باکمک هم و با ایجاد وب های اجتماعی جامع و بومی کاربران ایرانی را در محیطی سالم و با حداکثر مزایا و منافع فعال کنند تا گام بزرگی در جهت پیشرفت ایران اسلامی برداشته شود.
هم‌اکنون در بیشتر وب‌سایت‌های دولتی، خصوصی و شخصی، نیاز به ایجاد فضاهای بهتری وجود دارد؛ لذا استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش بازدیدکنندگان آنها می‌شود. فاصله دیجیتال بسیار کمی در بین کشورها در وب اجتماعی وجود دارد، پس هنوز زمان را از دست نداده‌ایم آزاد گذاشتن و ایجاد گزینه حق انتخاب برای کاربران و همچنین به‌وجود آوردن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باعث افزایش تولید علم و دانش بومی می‌شود.


منابع :
1. , what is social networking? محمدحسين کردوني
2. The Future of the Social Web: In Five Eras , Jeremiah Owyang
3. صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي , روزنامه کیهان شماره 19687
4. بررسی شبکه‌های اجتماعی بر مبنای روابط الکترونیکی , اعظم گل زردی
5. مختصری درباره وب اجتماعی , سایت جام جم آنلاین
1. مختصری درباره وب اجتماعی , سایت جام جم آنلاین
2. بررسی شبکه‌های اجتماعی بر مبنای روابط الکترونیکی , اعظم گل زردی
3. صعود شبكه هاي اجتماعي و سقوط وبلاگ نويسي , روزنامه کیهان شماره 19687
4. The Future of the Social Web: In Five Eras , Jeremiah Owyang
5. what is social networking محمد حسين کردوني .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فاطمه مدیری