سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحریم کشورهای افریقایی

تحریم کشورهای افریقایی 10 سال 4 ماه ago #52310

تحریم کشورهای افریقایی وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی:
شرکتهای آفریقای جنوبی قربانی تحریم‌های غرب علیه ایران شدند

خبرگزاری تسنیم: وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در دیدار طیب نیا وزیر اقتصاد گفت: شرکتهای آفریقای جنوبی قربانی تحریم های کشورهای ثالث شده اند


به گزارش خبرگزاری تسنیم، طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به عنوان فرستاده ویژه ی روحانی رییس جمهور اسلامی ایران و رییس دوره ای جنبش عدم تعهد برای شرکت در اجلاس سران عربی- آفریقایی عصر روز دوشنبه 26 آبان وارد کویت گردید و مورد استقبال مقامات کویتی قرار گرفت.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و فرستاده ویژه رییس جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای عربی – آفریقایی در بعد از ظهر همان روز با کالینز چابانه وزیر نظارت و ارزیابی در نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی ملاقات نمود.

در این ملاقات طیب نیا ضمن ابلاغ سلام و پیام دوستی و محبت رییس جمهور کشورمان و ملت ایران به رییس جمهور و ملت آفریقای جنوبی ،با اشاره به علاقمندی کشورمان به توسعه روابط در همه بخش های اقتصادی، خواهان انجام اقدامات عملی از جانب طرفین برای افزیش حجم همکاری ها شد.

فرستاده ویژه رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه حجم مناسبات دو کشور طی سال های اخیر کاهش یافته است ،اظهار امیدواری کردند که با انجام پیشرفت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 و رفع محدویت ها و موانع تحمیل شده به ایران زمینه همکاری فی مابین دو کشور بیش از پیش فراهم گردد.

وی ضمن یادآوری اینکه کشورمان هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست، اعلام نمود که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی در دستور کار کشورمان است .

وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات از حمایت ها و پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افریقای جنوبی قدردانی نمود.

کالینز چابانه با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شرکت ها و سرمایه گذاران آفریقای جنوبی در ایران ،اعلام کرد این شرکتها قربانی تحریم های کشورهای ثالث شده اند.ایشان ضمن ابراز امیدواری به حل و فصل موضوعات و مباحث میان ایران و گروه 1+5 اعلام داشت کاهش واردات نفت توسط آن کشور از ایران به دلیل تحریم های اعمال شده غرب است.

چابانه با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی دارای توانایی هسته ای است و از این توانایی هم نکاسته است ؛اظهار نمود که آن کشوردر نظر دارد از این توانایی برای اهداف صلح آمیز استفاده نماید.

وی اعلام کرد از موضع ایران برای گفتگو و مذاکره برای حل و فصل مباحث هسته ای حمایت می کنیم و ما هم مانند ایران اعتقاد داریم با برقراری صلح و امنیت امکان توسعه برای منطقه فراهم می گردد.

وی اعلام کردند که شرکتهای آفریقای جنوبی به محض بهبود شرایط حاضرند با شرکای ایرانی خود وارد گفتگو شوند.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا مملو از فرصت ها و امکانات است و آفریقای جنوبی از این حیث از موقعیت خوبی برخوردار است خواهان ایفای نقش ایران در فرایند توسعه آفریقا شد.

فرستاده ویژه رییس جمهور کشورمان، با بیان اینکه با انتخاب دولت جدید ایران، مذاکرات با گروه 1+5 وارد مرحله جدیدی شده است ،ابراز امیدواری نمود مذاکرات به نتایج مطلوبی منجر شود و ایران به حق خود دست یابد.

طیب نیا با اشاره به سفر اخیر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی و برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک فی مابین دو کشور خواهان پیگیری مقامات دو کشور برای اجرایی نمودن تفاهمات شد و پیشنهاد نمود از طریق تبادل هیات های کارشناسی و تخصصی زمینه عملیاتی شدن تفاهمات فراهم گردد.

وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی نیز ضمن استقبال از تبادل هیاتها برای پیشبرد تفاهمات اعلام نمود به محض بازگشت به پرتوریا گزارش ملاقات را به رییس جمهور آفریقای جنوبی ارایه خواهد نمود و اقدامات لازم را درا ین رابطه به انجام خواهد رساند.

انتهای پیام/
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه