سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: دامپينگ

دامپينگ 10 سال 4 ماه ago #50822

دامپينگ
دامپینگ از واژگان خاصي است كه در تجارت بین‌المللی جایگاهی ویژه و قانونی دارد و معادل فارسی آن رقابت مكارانه یا ارزان‌فروشی است. بسیاری از کارشناسان دامپینگ رافروش کالا در بازار خارجی با قیمتی کمتراز هزینه نهایی تولید آن کالا در کشورعرضه کننده به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه کنندگان تعریف می کنند.

به نظر می رسد این اتفاق در مورد بخش خودروی ايران نيز توسط چینی ها افتاده است .اگرچه چینی ها در حال حاضرسهم نسبتا اندکی در بازارخودرو ایران دارند اما به نظر می رسد در صورت ادامه روند نابسامان فعلی در خوروسازی کشور،حضور آنها بیش از پیش پررنگ خواهد شد.شرکت های خودروسازی چینی بخصوص شرکت چری چینی با یک راهبرد مديريت شده توانسته اند جایگاهی در بازار خودرو ایران کسب کنند.

آنان با پیش بینی گران شدن بنزین و نیازبه خودروهای کم مصرف اقدام به فروش خودروهای کم مصرف و کوچک کردند و سپس امکانات خود را نسبت به رقبا بالا بردند و حالا به دنبال به چالش کشیدن بازارخودرو و حذف رقبا هستند تا در آخرین مرحله دامپینگ که همان افزایش قیمت است ضررهای قبلي را جبران کنند.

در اين راستا قیمت خودروهای چینی به ۵۰میلیون و ۶۰میلیون و حتی بالاتر نیز رسيده که زمانی غیر قابل باور به نظر می رسید. با ادامه این روند به نظر می رسد در سال ۹۳ تعداد عرضه این خودروها از مرز۲۰۰ هزار دستگاه عبورکند در حالیکه خودروسازان داخلی همچنان با افت تولید رو به رو هستند. در این شرایط راهکار مهم افزایش کیفیت کالاهای داخلی در قیاس با رقبای خارجی و چینی و افزایش تعرفه های وارداتی این خودروها است.
از آنچه که گفته شد مشخص مي شود که صنعت خودروسازي براي خروج از وضعيت کنوني نيازمند اتخاذ راهکار‌هاي چند گانه است که بخشي از آن جنبه داخلي دارد که از جمله آنها مي توان به سوئ مديريت و دولتي و انحصاري بودن شرکت هاي خودروساز داخلي اشاره کرد. بخش ديگر مشکلات ابعاد سياسي و خارجي دارد و از اعمال تحريم ها ناشي مي شود. در اين ميان ورود شرکت هاي خارجي از جمله شرکت هاي چيني به جاي ايجاد رقابت سالم از شيوه هاي چون دامپينگ استفاده مي کنند که شرکت هاي داخلي را متضرر مي سازد. بر طرف کردن اين مشکلات باعث افزايش سرمایه گذاری در صنایع پر سود داخلی به جای سرمایه گذاری در کشورهاي چون ونزوئلا و جزایرکومور مي شود و با خصوصی سازی واقعی راه را برای فضای رقابتی هموار کرده و این فضا باعث افزایش رقابت پذیری و در نتیجه افزایش کیفیت تولیدات خودرو شده و عامل دامپینگ را حنثی می کند.این عوامل به همراه مدیریت اقتصادی می تواند نزدیک ۸۰%درصد مشکلات عرضه و تقاضای صنعت خودرو را برطرف کند، در غیر اینصورت رسیدن به تولید دو میلیون و ۳۰۰هزار نیاز داخلی خودرو و صد هزار خودروي تجاری در افق ۱۴۰۴ محقق نخواهد شد .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه