خوش آمديد,
مهمان
|
|
اخلاق تجاری و رابطه آن با سودآوری شرکتها
تعریف اخلاق تجاری : اخلاق تجاری، شاخه ای از اخلاق کاربردی (عملی) است که اصول اخلاقی و معنوی یا مسایل اخلاق ناشی از آن را در محیط تجاری مورد بررسی قرار می دهد. حوزه تاثیرگذاری اخلاق تجاری بسیار وسیع است و گستردگی آن همه را در بر می گیرد. اخلاق تجاری هم به عنوان یک اصول هنجاری و هم به عنوان یک مجموعه اصول توصیفی مورد توجه قرار می گیرد. از یک تاجر جزء تا یک شرکت عظیم تجاری چند ملیتی، همه تابع یک سلسله قواعد اخلاقی هستند. این قواعد همه جانبه، حسن کارکرد، پیشگیری از بی نظمی و فعالیت اقتصادی – تجاری سالم و صحیح را در جامعه تضمین می کنند.. بر اساس دیدگاههای جدید اقتصادی، اخلاق و تجارت را نمیتوان و نباید از یکدیگر جدا کرد. از دیر باز اخلاق و تجارت رابطهای دیرینهای داشتهاند. اساساً تجارت بر پایة ملاحظات اخلاقی و لزوم فراهم کردن اسباب راحتی سایرین بنا شده است... با رعایت اصول اخلاقی زیر شرکت میتواند در راستای سودآری مطمئن حرکت کند : 1- صداقت : شرکت با مشتریان خود صداقت کامل داشته باشد.. و اطلاعات کافی و درست در مورد موضوع مورد بحث در اختیار مشتریان قرار دهد ..... 2- انصاف : هر شرکت باید منافع طرف مقابل یا شریک تجاری خود را عینا مانند منافع خود در نظر داشته باشد و از روش برنده- برنده پیروی کند. 3- مسئولیت پذیری : اصل مسوولیتپذیری یا پاسخگو بودن با اصل صداقت رابطه تنگاتنگ دارد و در حقیقت مکمل آن است. 4- رازداری : اطلاعات مربوط به قراردادها، مذاکرات تجاری یا معاملاتی که صورت خواهد گرفت، جز اطلاعات شخصی است و افشای آنها میتواند مشکلات زیادی برای طرفین ایجاد نماید یا به نوسانات غیرعادی قیمتها در بازار منجر شود.. پس باید شرکت رازدار باشد... 5- پایبندی به تعهدات : شرکت به تمام تعهداتی که در قبال مشتریان دارد عمل کند و قانون را رعایت کند ...... برای مثال : شرکت در قبال گارانتی و وارانتی به تعهدات خود عمل کند.... نتیجه : شرکت میکوشد با تصاحب سهم مناسبی از بازار، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. در این مسیر، موفقیت شرکت به طور عمده به عواملی چون : توانایی رقابت با دیگران، بازاریابی مناسب، رونق بازار و عواملی این چنینی نسبت داده میشود............ منبع : گردآوری اینجانب از کتابهای مختلف و جزوه ی بهروز اسکویی و فرامرز قرا ملکی |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|