سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: حقوق مصرف کننده و اخلاق در تولید

حقوق مصرف کننده و اخلاق در تولید 10 سال 5 ماه ago #44709

حقوق مصرف کننده و اخلاق در تولید
- حقوق مصرف‌کننده:

حقوق مصرف‌کننده نیز عبارت است از، حقوقی که همه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می‌بایست در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کنند در معاملات رعایت کنند که مصادیق آن توسط سازمان حمایت تعیین خواهد شد.

- تعریف مصرف‌کننده:

مصرف از نظر اقتصادی هدف نهایی تولید و توزیع است، چنان ‌که به تولیدات و چگونگی تخصیص منابع تولید و توزیع شکل می‌دهد و در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نقش چشم گیری ایفا می‌کند. در نگاه اقتصادی، مصرف از آنجا که همراه تولید، شاخص توان اقتصادی جامعه بشمار می‌آید، شرط بقای واحدهای تولید محسوب می‌شود. اقتصاددانان بر این باورند که مصرف آخرین مرحله فرایند اقتصادی است.
مصرف‌کننده به عنوان فاعل و عامل مصرف، کسی است که از محصولات تولیدی انسان که منبعث از خواسته‌ها و نیازهای اوست و به صورت کالا و خدمات ارایه کرده بهره‌برداری می‌کند. بنابر این همه فعالیت‌های اقتصادی با هدف برآورده کردن نیازها و جلب رضایت مصرف‌کننده شکل می‌گیرد.
بر همین اساس، حقوقدانان با الهام از تعریفی که در علم اقتصاد آمده به تبیین مصرف‌کننده پرداخته‌اند. اولین تعریفی که در این زمینه مورد توجه واقع می‌شود توسط کمیسیون بازنگری حقوق مصرف کننده ارایه شده است مبنی بر این که مصرف‌کنندگان، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که برای کاربرد غیر حرفه‌ای اموال یا خدماتی را برای خود تهیه می‌کنند یا مورد استفاده قرار می‌دهند.

- نقش اخلاق در تولید:

در اسلام در بحث تهذیب نفس گفته می شود، هر فردی باید رفته رفته رذایل اخلاقی را از خودش دور کند. و خودش را به حسنات اخلاقی بیا راید. حال اگر این فرد در هرجا که قرار بگیرد سر منشا خیر و برکت می شود. و بر عکس فردی که آلوده به صفات رذیله اخلاقی است. با توجه به نوع رذیله به اطرافیان صدمه می زند که نمونه ای از رذایل اخلاقی در یک کارخانه و واحد تولیدی توضیح داده می شود.
در یک کارخانه و یا یک واحد تولیدی همه دور هم جمع شده اند که با تلاش به هدف نزدیک شوند. و محصولی با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت با کمترین انرژی و با بالا ترین بهره وری به مشتری و جامعه ارائه دهند. یکی از منابع تولید نیروی انسانی می باشد. که باید با بالا ترین راندمان کار کند. و از هرگونه اتلاف وقت و انرژی بپرهیزد. حال برای نمونه ببیند چفدر منابع ، وقت و زمان به دلیل رذایل اخلاقی از بین می رود و تولید را کاهش می دهد.

چاپلوسی : نیروها بجای کا ر و تولید روی چاپلوسی و تملق گویی انرژی می گذارند که هم مدیر و هم کارگر در این مورد مقصر است اگر مدیر صفت چاپلوسی پسندی را از خودش دور کند کارگر نیز اینکار را نمی کند. این صفت حتی در انتخاب نیرو و ترفیعات اثر می گذارد و ضرر زیادی به تولید می زند.

تکبر : تکبر در مدیر یا کارگر باعث می شود که هیچ پیشنهادی با حرف جدیدی را نپذیرد و در همان سطح بماند و باعث رکود تولید شود.

منفعت طلبی : ممکن است لازم باشد یک اصلاحی یا تغییری در واحد داده شود ولی چون منفعتی برای مدیر یا کارگر ندارد آنرا انجام ندهد و به تولید ضربه بزند.

حسادت : ممکن است افرادی با توانایی بالا و دلی پاک در کارخانه باشند ولی گرفتار حسادت مدیریت و یا همکاران شوند و تولید از بروز استعداد های آنها محروم شود و ضربه ببیند.

مقام دوستی : ممکن است مدیر و یا سرپرست می بیند که نیروی زیر دست توانایی بالاتر از خودش دارد ولی بدلیل مقام دوستی هرگز این مسئولیت را به او واگذار نمی کند و سعی در دفع او دارد که با این کار تولید را کاهش می دهد و می خشکاند.

و خودتان براحتی می توانید در مورد دیگر صفات رذیله فکر کنید و ببینید. چه اثرات منفی روی تولید می گذارند و حتی باعث نابودی تولید می شوند. رذایل اخلاقی مانند ترمز هستند و تولید و بروز استعدادها را کاهش می دهند. لذا بهتر است هنگام استخدام کارگر یا مدیر علاوه بر تخصص و توانایی ها به عاری بودن از صفات رذیله و آراستگی به حسنات اخلاقی توجه کنید.

واژگان :

Consumer Rights : حقوق مصرف کننده

Economic : اقتصادی

Production and Distribution : تولید و توزیع

Index: شاخص

Ethics In Prouduction : نقش اخلاق در تولید

Flattery : چابلوسی

Arrogance : تکبر

Jealousy : حسادت

Management : مدیریت

Talent : استعداد
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه