سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: سامسونگ و اپل در دادگاه

سامسونگ و اپل در دادگاه 10 سال 5 ماه ago #42581

سامسونگ و اپل در دادگاه


جدال بین دو شرکت بزرگ فناوری اطلاعات که تاکنون خوراک خوبی برای رسانه‌ها و البته کارکنان سیستم قضایی چندین کشور، اعم از قاضی و وکیل مشاور حقوقی فراهم کرده است. اما دعوا بر سر چیست؟

بهار ۲۰۱۱ بود که ماجرا آغاز شد. اپل جنگی را علیه شرکت‌های مختلف فناوری اطلاعات – از موتورولا گرفته تا سامسونگ - آغاز کرده بود که جنگ "حق ثبت اختراع " نام داشت. پرونده این ماجرا در ۱۹ مورد، در ۱۲ دادگاهِ نُه کشور باز شده بود. اپل و سامسونگ در حال حاضر درگیر بیش از ۵۰ دعوای حقوقی این‌چنینی در سراسر جهان هستند.

دعوا بر سر این است که اپل ادعا می‌کند: سامسونگ، در چند دستگاهِ مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید خود مثل گالکسی تب، حق مالکیت قکری‌ اپل را نادیده گرفته است. اپل شکایات دیگری تحت عنوان رقابت ناعادلانه و نقض حق علائم تجاری هم دارد. سامسونگ هم شش روز بعد از ثبت دعوای شرکت اپل، دعوای متقابلی با ادعای نقض حق ثبت اختراع تکنولوژی‌های موبایل به دادگاه‌هایی در کره‌جنوبی، ژاپن و آلمان ارائه کرده است.

این دو در مواردی منجر به صدور حکم یا قرار هم شده است. حکم جالب الزام شرکت اپل به تبلیغات برای سامسونگ از این دست است. بر اساس این حکم اپل باید در مدتی معین در تبلیغاتی بیان می‌کرد که سامسونگ در ساخت محصولات خود از اپل تقلید نکرده است. قرارهای جالبی هم برای این پرونده‌های صادر شده است. مثل صدور قرار برای ممنوعیت فروش برخی از محصولات سامسونگ – که موضوع اختلافند – در اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا.

شکایت‌های اپل و سامسونگ به غیر از محتوای آن و محق بودن هر کدام از طرفین درس‌های مهمی برای حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. نخست اینکه بر رابطه مستقیم بین رونق بازار و تعداد و حجم دعواها صحه می‌گذارد.بازار هفتصد میلیونی فروش گوشی‌های هوشمند که در آینده نزدیک به یک میلیارد گوشی در سال خواهد رسید؛ چنین می‌طلبد که دعواهای این چنینی میان غول‌های این عرصه بوجود بیاید. نکته دوم این دعاوی، اهمیت موضوع حقوق مالکیت فکری است. این عنوان نقض حقوق مالکیت فکری است که می‌تواند شرکت‌ها را به هول و ولای دفاع از خود و رفع خطر خسارت‌های چند میلیون دلاری بیندازد.
حقوق مالکیت فکری در ایران راه بسیاری تا تکامل دارد اما در حال حاضر دو قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، مصوب ۱۳۸۶ و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای مصوب ۱۳۷۹، وظیفه حمایت از نرم‌افزارهای رایانه‌ای و ثبت اختراعات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده دارند.

منبع : سایت حقوقی گوگل

.
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه