چهارشنبه, 02 خرداد 1403

 



موضوع: مالکیت معنوی و حقوق مصرف کننده

مالکیت معنوی و حقوق مصرف کننده 10 سال 5 ماه ago #42197

مالکیت معنوی و حقوق مصرف کننده


مالکیت معنوی چیست ؟

چرا کشورهایی مانند ایالات متحده، ژاپن و هلند از اختراعات، آثار ادبی و هنری و نشانه ها، تصاویر، نامها و طراحی هايی كه در تجارت مورد استفاده قرار می گيرند: (كه در واقع) اطلاعات و ابرازنظرهای شخصی افراد خلاق است و بعنوان مالکیت معنوی (IP) شناخته ميشود، حمایت می کنند؟ انجام این کار از آن جهت است که می دانند حراست از حقوق مالکیت معنوی، سبب بوجود آمدن انگیزهایی برای اختراع تکنولوژی و جذب سرمایه هایی که فرصت های شغلی جدیدی را برای سایر شهروندان بوجود خواهد آورد، می شود و همچنین باعث رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد. گزارش چشم اندازهای اقتصاد جهانی بانک جهانی برای سال 2002 اهمیت فزاینده مالکیت معنوی برای اقتصاد جهانی را تائید كرده و دريافته است "در بين كليه سطوح درآمدی، حقوق مالکیت معنوی (IPR) با معاملات بیشتر و جريان سرمایه گذاری مستقیم خارجی مرتبط بوده كه به نوبه خود باعث ضریب های سریع تر رشد اقتصادی ميشود.
بعنوان مثال تنها در ایالات متحده مطالعات انجام شده در دهه گذشته بر آورد کرده است که بالغ بر 50% از صادرات از ایالات متحده، در مقایسه با 50 سال گذشته كه کمتر از 10% بوده، به حمایت از مالکیت معنوی وابسته بوده است.
انسانها با استعدادهای فکری یا هنری حق دارند از استفاده غیر مجاز و فروش آثارشان، قانوناً مانند اموال مادیشان، چون اتوموبیل – ساختمان و مغازه ممانعت بعمل آورند. در عين حال در مقایسه با سازندگان مبل و صندلی و، یخچال و دیگر کالاهای مادی، مردمی که کار آنها ذاتاً غیر ملموس است اگر ادعای آنها برای آثارشان محترم شمرده نشود در بدست آوردن مخارج زندگی با مشکلات زیادی تری مواجه می شوند. هنرمندان، نویسندگان، مبتکران و سایر کسانی که قادر به حفاظت و حراست از کارهایشان نیستند برای حفاظت از کارهایشان به حقوق مالکیت معنوی (IP) روی می آورند تا از استفاده دیگران از نتیجه کارشان جلوگیری شود.
در پی اينكه دادن غرامت های مناسب به مبتکران و هنرمندان وجذب سرمایه خارجی و تکنولوژی برای کشورها امکان پذیر شد، حمایت از مالکیت های معنوی نیز برای مصرف کنندگان بسیار مهم تلقی شد. بیشترين پیشرفت ها در زمينه حمل ونقل، ارتباطات، کشاوزی و بهداشت بدون حمایت قوی از مالکیت معنوی به وجود نخواهد آمد.
تشخیص و حمايت افزایش يافته از حق مالکیت معنوی با بالا رفتن استانداردهای زندگی در کشورهایی مانند چین و هند ارتباط بسیار دارد. تنها در چند سال گذشته هند در تلاش برای نگهداری بهترین و باهوشترین مهندسان و دانشمندان کامپیوتر شکست خورد. به علت کمبود حمایت از مالکیت معنویشان این دانشمندان و متخصصان مجبور می شدند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، تا از کارسخت آنها در برابر سوء استفاده نادرست توسط رقبای سود جويشان حمایت و محافظت شود.
بالاخره مجلس هند در سال 1999 قانونی را برای حمایت از محصولات فکری دانشمندان کامپیوتر خود تصویب کرد. در نتیجه: باعث رونق تکنولوژی پیشرفته صنعتی شده و بعضی از نرم افزارهای پیشرفته دنیا را بوجود آورد و هزاران کارگر و بعبارت دیگر کسانی را که می خواستند در جهت سود آوری برای بخش دیگری از جهان، هند را ترک کنند به کار مشغول کرده است.

شکل های اصلی مالکیت معنوی

اشکال مهمی از حق مالکیت معنوی که به ثبت رسیده است، عبارتند از: حقوق مؤلف، علائم تجاری و اسرارتجاری. به دلیل اینکه مالکیت های معنوی دارای بسیاری از خصوصيتهای داراييهای واقعی (فيزيكی) و شخصی هستند، حقوق مربوط به آنها اجازه ميدهد كه مالکیت های معنوی به عنوان يك دارايی تلقی شود که می تواند خرید و فروش شود، گواهينامه يا مجوز دريافت كند یا حتی بدون هیچ هزینه ای پخش شود.
قوانین IP، مالکین، مبتکران و خالقین اثر را قادر می سازد که از دارائی هایشان در برابر استفاده غیرمجاز محافظت کنند، کارهای آهنگسازان، نویسندگان و طراحان باله و رقص - مانند مارتا گراهام رقاصه مشهور آمریکایی - توسط قانون حق مؤلف حمایت می شوند.

حق مؤلف

حق انحصاری واژه ای است قانونی برای حقوق اقتصادی داده شده به خالقین آثار ادبی و کارهای هنری شامل حق تولید کار و نسخه برداری و اجرا و نمایش آنها در ملاً عام است، در حقیقت حق مؤلف اصولا از موسیقی فیلم ها، رمان ها، اشعار، آثار معماری و سایر کارهای عرضه شده که ارزش فرهنگی دارند حمایت می کند. همانطوریکه هنرمندان و مخترعین روشهای جدیدی برای بیان نظراتشان بکار می برند، این مقوله گس?رش پیدا کرده و شامل آنها هم می شود. الان برنامه های کامپیوتری و ضبط صدا هم تحت حفاظت قرار گرفته اند.
همچنین حق مؤلف از سایر فرمهای (IP) ماندگارتر بوده است. بر اسا س توافق نامه بین المللی سال 1886 کنوانسیون بِرن که كشورهای امضا كننده فعاليت های حق مؤلف يكديگر را تشخيص می دهند، طول مدت اجرای قانون حق مؤلف يك اثر برای تمام طول حيات نويسنده آن به علاوه 50 سال اجباری گرديده است. بنابر کنوانسیون برن کارهای ادبی، هنری و سایر کارهای صلاحیت دار بلافاصله بعد از بوجود آمدن توسط حق مؤلف حمایت می شوند. هیچ ثبت رسمی برای حمایت از آنها در کشورهای عضو پيمان مورد نیاز نيست.
به هر جهت پيمان برن اجازه مشروط شدن حق مؤلف را همانگونه كه در آمریکا هست، به کارهایی که در فرم ثابتی به وجود آمده، می دهد. بیشتر کشورها نیز مراکز ملی حق مؤلف دارند که سیستم حق مؤلف آنها را اجرا می کند. در ایالات متحده برای مثال قانون اساسی به مجلسين سنا و نمايندگان قدرت وضع قوانین تاًسیس یک سیستم حق مؤلف را می دهد، و این سیستم توسط دفتر حق مؤلف کتابخانه کنگره، مديريت می شود.
اداره حق مؤلف ایالات متحده بعنوان مکانی برای ثبت و نگهداری ادعاهای مربوط به حق مؤلف و اسناد مربوط به آن عمل میکند، تا تمام مقررات قانون حق مؤلف ایالات متحده مورد اجرا قرار گیرد. به هر جهت برای همه کارها، حتی نمونه های خارجی، اداره ثبت ایالات متحده بی درنگ، راه کارهای مهم و سود آور با حداقل هزینه را ارائه می دهد.
دسترسی فوری به این راه کارها موجب بزرگ شدن صنایع سرگرمی در ایالات متحده شده است. طبق کتاب چاپ سال 2004 صنایع حق مؤلف در اقتصاد آمریکا، كه توسط استيون سویک تدوين شده، صنایع اصلی حق مؤلف آمریکا حدود 6% از تولید خالص داخلی آمریکا، یا 2/626 میلیارد دلار در سال 2002 بوده است. بر اساس این گزارش صنایع اصلی حق مؤلف را چاپ روزنامه ها، چاپ کتاب، ضبط آهنگ، موسیقی، مجلات، فيلم، رادیو و برنامه های تلویزیونی و برنامه های نرم افزارهای کامپیوتر در بر می گیرد. در گزارش سال 2004، کتاب فروشی ها و دکه های روزنامه فروشی هم به این صنایع اصلی اضافه شدند.
تنها یک نویسنده یا کسانی که از طرف يك نويسنده دارای حقوق هستند-- بطور مثال یک ناشر --می تواند بطور قانونی خواهان حق مؤلف باشد. بدون توجه به اينکه چه کسی آن را در اختیار دارد، حقوق آن محدود می شود. برای مثال در ایالات متحده ممکن است خارجی ها یک بخش از کارها را با هدف تحقیق، نقد هنری، گزارش های خبری یا آموزشی باز تولید کنند، مقررات مربوط به استفاده مجاز در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

ثبت اختراعات

مردم ممکن است بگویند که ثبت اختراعات یک قرارداد بین جامعه به عنوان يك کل و افراد مخترع (جزء) است. براساس شرایط این قرارداد اجتماعی به مخترعان یک حق انحصاری برای جلوگیری از ساخت، استفاده و فروش اختراع ثبت شده شان در یک دوره زمانی ثابت داده می شود-- در اغلب کشورها این زمان بیش از 20 سال است – كه در ازای آن آشکارساختن (ارائه) جزئیات اختراع توسط مخترعین برای عموم لازم است.
بسیاری از محصولات بدون حمایت ثبت انحصاری اختراعات هرگز به وجود نمی آمد، مخصوصا"محصولاتی که نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارند و درصورت فروش می تواند به آسانی توسط رقبا همانند سازی شود. در نهایت از سال 1474 به دلیل آن که بار جمهوری ونیز این قانون را اعطا کرد، حفاظت از ثبت انحصاری اختراعات توسعه و توزیع تکنولوژیهای جدید را ترویج داده است.
زمانی كه قانون ثبت اختراعات قابل دسترسی نباشد، تکنولوژی ها کاملا مخفی نگه داشته می شوند. اگر مخترعین برای حفاظت از اختراعاتشان به رازداری اتکاء کرده بودند اکثر اطلاعات مهم ولی آشکارنشده با خود آنها به گور می رفت.

به هر حال ثبت اختراع به راحتی به دست آورده نمی شود و حقوق ثبت اختراع نه به فکرهای مبهم و ناشناخته بلکه به موارد کاملا" دقیق و بررسی شده اهداء می شود. برای اجتناب از حفاظت از تکنولوژی هايی که قبلا" در دسترس بوده یا توسط صنعتگران معمولی قابل دسترسی است، این درخواست ها توسط متخصصین آزمایش می شود. از آنجاييكه که درخواستهای ثبت اختراع از نظر ارزشی به اندازه تکنولوژیهايی كه از آن حمايت ميكنند متوع هستند متقاضیان بایستی درخواستهای خود را در حوزه مناسب و قابل دفاعی را ارائه دهند. (حوزه قابل دفاع به معنای آن است که متقاضیان بایستی در تعیین حد و مرز مواردی كه اختراع را تشكيل ميدهد و اینکه چه قسمتهايی از اين اختراع بايد در برابر سوء استفاده محافظت بشود دقت لازم را به خرج دهند). این مرحله اغلب دوسال یا بیشتر طول ميكشد و هزینه زیادی دارد.

اسرار تجاری

هر نوع اطلاعاتی که در يك عمليات تجاری مورد استفاده قرار ميگيرد و آن قدر ارزشمند است كه بتواند يك امتیاز واقعی و بالقوه اقتصادی ايجاد كند یک سر تجاری محسوب می شود، مثالهايی از اسرار تجاری میتواند شامل فرمول يك محصول مانند فرمول کوکاکولا، مجموعه اطلاعاتی که برای یک تجارت مزيت رقابتی فراهم می نماید مانند بانك اطلاعاتی مشتريان و همچنين استراتژیهای تبلیغاتی و فرآینده های توزیع و پخش، باشد.
برخلاف ثبت اختراعات، اسرار تجاری بدون هیچ آئین نامه رسمی برای مدت زمان نامحدودی از نظر تئوریک محافظت می شوند. به هرحال اسرار تجاری مستعد لو رفتن می باشند و محافظت از آنها آسان نیست . تحت بهترین شرایط تجارتخانه ها بایستی دسترسی به اسناد و مدارک را محدود کرده ، کارمندان کلیدی و بازرسان دولتی را آموزش داده و به طور دقیق انتشارات و نمایشگاه های معرفی کننده یک تجارت را بازبینی و کنترل نمایند. با وجود اينكه نگهداری اسرار تجاری كار بسيار هزینه بر است ولی شرکت های بزرگ در زمانی كه حق ثبت موجود نيست به شدت به آن تکیه ميكنند. هر چه شركت بزرگتر باشد نيازمند محافظت های قانونی بيشتری از اسرار بازرگانی خود است.
شرکتهایی که نمی توانند به دادگاههای کشور خود برای کمک به حفظ اسرار مهم متکی باشند ، بایستی به خودشان متکی باشند. برای مثال آنها ممکن است افرادی را که به اطلاعات مهم رقابتی دسترسی دارند شدیدا" محدود کنند.
خوشبینانه اطلاعات مورد نیاز برای عملیات بحرانی زمانی به اشتراك گذاشته خواهد شد كه حفاظت مناسب از اسرار تجاری در دسترس باشد. درغير اينصورت اگر نگوييم هيچ كس تنها تعداد كمی از افراد برای انجام فعاليتهای سطوح بالاتر تخصصی (بالا تر از سطح فعاليتهای بدون مهارت) آموزش داده ميشوند.

علائم تجاری

علائم تجاری شاخصهای منابع بازرگانی هستند، علامتهای ویژه ای که کالاهای اصلی و خدماتی را که به وسیله اشخاص و شرکتهای خاص تولید و مهیا شده اند، مشخص می کنند. در روستاها اسامی پينه دوزان این وظیفه را انجام می داد. مارکهای تجاری خیلی مهم هستند، خصوصا" زمانی که مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از یکدیگر خیلی دور باشند. بچه ها راجع به عروسکهای باربی و خانه سازيهای لگو، ماشینهای اسباب بازی هات ویلز سوال می کنند. بعضی از بزرگسالان آرزوی اتومبیلهای فراری را دارند اما بیشتر توان خرید شان در حد یک تویوتا یا هوندا است. این مصرف کنندگان برای انتخاب و یا عدم انتخاب کالاها و یا خدمات شرکتهای خاص نیاز به علائم تجاری دارند.
در اکثر نقاط جهان مارکهای تجاری بایستی ثبت شوند تا قابل اجرا شوند و اسامی ثبت شده بايستی جديد باشند. از آنجا که مدت زمان حق کپی رایت و ثبت اختراع سرانجام منقضی می شود نام شرکتهایی که با مشتریان خود رفتار خوبی داشته اند در طول زمان با ارزش تر می شود. اگر مدت زمان حقوق علائم تجاری به انتقضاء برسد، در مجموع مصرف کنندگان و مالکین به یک میزان آسیب می بینند. اغتشاشی را تصور کنید كه يك شركت غير مرتبط بتواند محصولاتش را تحت نام تجاری شرکتی دیگر بفروش برساند. به عنوان مثال تصور کنید که کیفیت نامعلوم داروهای جعلی و قلابی اگر منجر به مرگ هم نشود، می تواند بالقوه آسیب های بسياربزرگ برای مصرف کنندگان ناآگاه به همراه داشته باشد.
حفاظت از علائم تجاری در زمينه های ورزشی نيز گسترده شده است و تخمين زده می شود كه 5/2% از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. برای مثال بیشترين حمايت های انجام شده از المپیک ها نه از طریق اخبار (حفاظت شده از طريق) حق مؤلف بلکه از طریق خرید وفروش حقوق حفاظت شده علائم تجاری ايجاد می گردد.
اخيرا، خریداران محصولات نيز نام و آرم تیم های مشهور ورزشی و یا رویدادهایی را که محتملا" هیچ ارتباطی به آنها نداشته بيشتر می پذيرند تا کیفیت تاييد شده بین تیم های ورزشی را، به عنوان مثال كلاه بیس بال كه نشان تیم را با خود به همراه دارد. مصرف کنندگان از هر دو مقوله استفاده می کنند. تا سال 1993 تیم بیس بال ایالات متحده به تنهایی مجوز استفاده از مارک تجاريشان را برروی 5/2 میلیون دلار از کالاها، صادر کردند.

انواع دیگر از مالکیت های معنوی

در چارچوب شکل های اساسی مالکیت های معنوی، انواع خاص و گوناگونی از حفاظت ممکن می شود. به عنوان مثال از شاخص های جغرافیایی که کیفیت، شهرت و دیگر مشخصات محصول تولید شده در آن منطقه را مشخص میکنند و ضرورتا در آن منطقه قابل استناد می باشند میتوان نام برد. بعضی از کشورها به طور جداگانه از شاخص های جغرافیایی کالاهای خود محافظت ميكنند مانند برندی کینگ فرانسه یا ویسکی اسکاچ، در ایالات متحده شاخص های جغرافیایی با مارکهای اشتراکی و علائم گواهینامه ها حفاظت می شوند. آنها به مثابه یک زیرمجموعه از مارکهای تجاری برای پیشگیری از سردرگمی مصرف کنندگان جهت حفاظت از جذابیت های تجاری عمل می کنند. همچنین در ایالات متحده ورزشکاران مشهور و اجراکنندگان قادر به صدور مجوز یا جلوگیری از استفاده تجاری از نامها و تصاویر جعلی و گمراه کننده هستند. براساس مارکهای تجاری و موارد وابسته به آن، حقوق تبلیغاتی روبه رشد، مارکهای شناخته شده اغلب بیشتر از طریق پشتیبانی کسب درآمد می کنند تا انجام فعالیتهای اصلی که منجر به شهرتشان شده است. همچنین جنبه های هنری و تزئیینی ابزار الکتریکی، صندلی ها و .... در یک مسیر جداگانه محافظت می شوند. بیشتر صنایع طراحی در ایالات متحده ، ژاپن و کره جنوبی به صورت ثبت طرح محافظت می شوند. در سایر کشورها به ویژه در اروپا کپی رایت مانند یک حفاظ عمل می کند. در ایالات متحده کارهای دارای جذبه های شفاف هنری مانند جواهرسازی یا الگوهایی که ممکن است اصل کالایی را بوجود آورد توسط قانون کپی رایت حفاظت می شوند. به علاوه در ایالات متحده دونوع مخصوص از حفاظت قانونی برای طرحهای جدید کمیاب مانند حفاظت منحصر بفرد از بدنه کشتی ها و تراشه های کامپیوتری پیشنهاد شده است. طرحهایی که هیچ قصد دیگری به جز نشان دادن منبع بازرگانی ندارند ممکن است توسط قانون علائم تجاری محافظت شوند.

پدید آمدن عناوین مالکیت معنوی : اسامی دامنه اينترنتی

کاهی اوقات نیاز برای شکلهای جدیدی از مالکیت معنوی بوجود می آید و تعیین نشانی های اینترنتی یکی از مسائل واقعا مشکل مطرح شده است. مانند آدرس های اینترنتی، مانند شماره های تلفن، فرم های ابتدایی "123،456،123" را دارند. اگر این پایان مسئله بود دیگر مشکلی وجود نداشت از آنجائیکه کتابچه های راهنما مفید دور از دسترس هستند اغلب نشانی ها یک فرم الفبائی دارند مانند "BBC.uk" ، "BBC.com" ، "yale.edu" . بخش متمایز از هرکدام (“BBC” or “Yale”) به عنوان یک دامنه اينترنتی ثبت شده است. نشانی های پستی فقط مکان فیزیکی خاصی را نشان می دهند. اسامی دامنه های اينترنتی محل اختصاصی در دنیای کامپیوتر را که افراد از طریق آن با هم ارتباط برقرار می کنند نشان می دهد.
نهادهای گوناگونی، ثبت، بازسازی و انتقال دامنه ها را، که وابسته به بخش پایانی هر نشانی الفبایی هستند، کنترل می کنند. نشانی هایی که به کد کشورها ختم می شوند مانند “fr” یا “uk” به ترتیب تابع قوانین فرانسه و انگلستان هستند. بر طبق توافق با وزارت بازرگانی ایالات متحده توسط سازمان غیرانتفاعی آمریکائی به نام اِدوکازکنترل می شوند. آنهایی که به “com” ختم می شوند و چند نمونه دیگر که دسترسی جهانی دارند توسط قوانین بوجود آمده شرکتهای اینترنتی تعیین نامها و شماره ها (ICANN) و همچنین برطبق توافق با وزارت بازرگانی ایالات متحده کنترل می شوند.

از آنجائی که دامنه اينترنتی شامل اشخاص مشهور، نام شرکتها، مارکهای تجاری و مشابه آن می شود برخی از اشخاص آنها را فقط به مثابه آدرس مورد ملاحظه قرار می دهند. دراوایل به وجود آمدن اینترنت اشخاص سریعا دریافتند که نامهای بسیاری که با پسوند “com” در فضای اينترنتی برای فروش به ثبت رسیده دارای مزایای زیادی است. برای مثال یک آژانس توریستی ثبت شده به نام Barcelona.com به عنوان اسم دامنه اينترنتی ثبت شد. یک حرکت از شهر اسپانیایی بارسلونا، افشاء کرد که به ثبت ادعاهای بیشتری در اسامی دمین ها ادامه داده است. بعدا" به صاحبان دامنه پیشنهاد شد که روابط غیر قانونی در قلمرو اینترنت را محکوم بشمارند. روش هایی به سرعت برای پیشگیری از گمراهی در ثبت نام یا انتقال مالکیت خودشان به دیگران با اولویت ادعاهای حقوقی به ثبت رسیده شد.

برطبق شرایط بسیار مساعد نیز بایستی پول و زمان برای داشتن یک دامنه قابل انتقال صرف شود. همچنین بیشتر نشانی ها ممکن است به دروغ، تعهد به وسیله شخص و یا شرکت بازرگانی مشابه را پیشنهاد کند. تجربه نشان داده است که متوقف کردن آنها اگر دیگران بعد از آن دوباره ثبت نام کنند کافی نیست. اما نگهداری از حدود صدها ثبت آدرس های اضافی یک اتلاف پول اضافه است. اینچنین مشکلاتی توسط جریمه های شدید مدنی و مجازتهای تبهکارانه در رابطه با استفاده غیر قانونی در قلمرو اینترنت کم شده است. اما هنوز هم بعضی از آنها خارج از دسترس هستند و اقداماتی بیشتر مورد نیاز است تا فعالیتهایی را که اغلب استفاده کنندگان کامپیوتر در سراسر جهان را به گمراهی وامیدارد، متوقف کنند.

مالکیت معنوی بسيار حائز اهميت است. اگرچه اولین پیمانهای بین المللی حفاظت از حقوق مالکیت معنوی – اجلاس پاریس برای حفاظت از دارائیهای صنعتی و اجلاس برن برای حفاظت از ادبیات و کارهای هنری – در دهه 1880 در دسترس بوده است هماهنگی در میان کشورها برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی تاکنون ناکافی باقی مانده است.

حقوق مالیکت معنوی ابتداء در میزگرد اروگوئه از توافق عمومی بر روی تعرفه های گمرکی و تجاری (GATT) درج شد، از سال 1986 تا 1993 با توافق برروی تجارت مرتبط با جنبه هایی از حقوق مالکیت معنوی (TRIPS). توافق بر تجارت مرتبط با جنبه های حقوق مالکیت معنوی نیازمند امضاء کنندگانی جهت تسهیل دستیابی شهروندانشان و دیگران وتقویت حقوق مالیکت معنوی می باشد. اگرچه هنوز در مورد نام های دومین توافقی صورت نگرفته است.

کشورهای عضو این توافق بایستی آگاه باشند که اگر قوانین مالکیت معنوی برروی کاغذ به حمایت از ابداعات و حفاظت از مالکیت معنوی بیانجامد ولی درعمل اینطورنباشد، با این کار آنها جز انتقاد و بدگویی چیزی تولید نخواهند کرد. بالعکس ابزار کارآمد با هزینه موثر جهت تامین حمل و نقل و اجرای حقوق مالکیت معنوی باعث پیشرفت توسعه فرهنگی و استانداردهای زندگی به مانند توسعه سلامت و امنیت عمومی می شود.

اگرچه اعمال موثر مالکیت معنوی اهداف اقتصادی مهمی را به خدمت می گیرد، ولی علاوه بر آن از اهداف مشترک اجتماعی متفاوت دیگر نیز توسط فراهم آوری فرصتی برای شرکتهای داروسازی درجهت جبران سرمایه گذاری در تحقیقات پشتیبانی می کند، اجرای قانون مالکیت معنوی می تواند به کاهش خطرات جدی سلامتی کمک کند. به جز تشویق برای بوجود آمدن تکنولوژیهای جدید، قانون ثبت اختراع و مارکهای تجاری برای پیشگیری جدی از صدمه و جعل کالاهای تقلبی مستند مفید است. برای مثال آنهایی که آگاهانه محصولات داروئی را تحت برچسب های دروغین جا می زنند، دررابطه با اینکه آیا این محصولات برای مصرف کنندگان ناآگاه بی ارزش یا مضر است بی تفاوت هستند.

فرهنگ های محلی نیز در معرض خطر هستند. کارهای انجام شده توسط هنرمندان محلی، نویسندگان، آهنگ سازان و سایرین اغلب درجهت هایی حمایت می شوند که نسبتا" از نیاز برای ریسک سرمایه گذاری خصوصی مستقل هستند. حتی اگر این مساله هم حقیقت نداشته باشد، آن آثار اغلب توسط فروش غیرقانونی موسیفی های ارزان و رایگان، فیلم ها و کتابهای سازماندهی شده در خارج از کشور مورد سوء استفاده قرار می گیرند، کارهایی که اگر قانون حق مؤلف به طور محلی اجراء می شد هزینه بسیار زیادی داشتند.

درتمامی نقاط مردمی که علاقمند به رشد فرهنگی و حفاظت از آن به مانند بهبود وضع بهداشت و رفاه اقتصادی هستند بایستی بدانند که چگونه حفاظ مالکیت معنوی به این اهداف خدمت می کند.
در سال 1973 پروفسور تاماس جی. فيلد جونيور اقدام به کمک به مرکز قانونی پیرس فرانکلین در ایالت نیوهامپشیر کرد. او بیشتر درک عمومی خود از مالکیت معنوی را دراختیار دانشجویانی که از خارج شرکت کرده بودند قرارداد. کتاب مرجع، مقدمه ای بر مالکیت معنوی، درمیان کتابهای منتشر شده اخیر وی است.

برای اطلاعات بیشتر به تارنمای http://WWW.piercelaw.enu/tfield/tgf.htm مراجعه کنيد.

.
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه