خوش آمديد,
مهمان
|
|
رهنمودهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری
از جهاني شدن اقتصاد، اتاق بازرگاني بينالمللي اقدام به تدوين ضوابطي جهت نظاممند نمودن فعاليتهاي تبليغاتي نمود. اين ضوابط به شرح زير ميباشد: مطالب مطرح در تبليغات بايد با واقعيت منطبق باشند. تبليغكننده بايد مسووليت تبليغ را برعهده گيرد. تبليغات در جهت سوء استفاه از اعتماد مصرفكننده نباشند. تبليغات نبايد موجب سلب اعتماد مردم نسبت به امر تبليغ شود. تبليغات نبايد داراي تصاوير مغاير با استانداردهاي جامعه باشند. تبعيض نژادي، جنسي، مذهبي و تحقير شان انساني در تبليغات ممنوع ميباشد. نسبت دادن ويژگيهاي دروغين به كالاها ممنوع است. استناد غير واقعي به دستاوردهاي علمي جهت اثبات ادعا ممنوع است. استفاده بدون مجوز از تصوير شخصيتهاي شناختهشده ممنوع است. خدشه وارد كردن به شركتهاي رقيب ممنوع است. رعايت اصل انصاف، هنگام مقايسه كالا، با كالاي شركت رقيب، اصل انصاف است. سو استفاده از علامت تجاري يا نام شركتهاي خوشنام ممنوع است. ارائه نقل قولهايي كه دلالت بر مرغوبيت كالا دارند، نياز به سند داشته و قابل بررسي ميباشد. تبليغ كالاهاي مضر سلامت جامعه ممنوع است. تبليغات بايد به گونهاي باشد كه خواننده و شنوندهاي به ماهيت تبليغاتي آن پی ببرد. آموزش فعاليتهاي مخل سلامت جامعه در تبليغات ممنوع است. تقليد از تصاوير و عناصر بكار رفته در تبليغات شركتهاي ديگر ممنوع است. در تبليغ محصولات مورد مصرف توسط كودكان رعايت نكات زير ضروري است: نبايد از اعتماد كودكان سو استفاده شود. توضيح كامل در مورد طرزاستفاده از وسيله و وسايل همراه مورد نياز براي استفاه از آن مثل باتري ارائه اطلاعات كامل در مورد ارزش كالا، كيفيت، عمر كالا مدت زمان قابل استفاده ارائه اطلاعات مربوط به شرايط سني استفادهكنندگان استفاده از تصاوير و اشيايي كه صدمات جسمي يا روحي به كودك وارد ميكنند، ممنوع ميباشد. تبليغاتي كه موجب سلب استقلال راي از والدين گردد و والدين مجبور به خريد آن شوند، ممنوع ميباشد. درج تبليغاتي كه فروش آنها همراه ارائه تضمينهاي دروغين ميباشند، ممنوع ميباشد. مجريان تبليغي حق ندارند جوانان را به مكانهاي غير ايمني دعوت نمايند. تبليغاتي كه در خانواده ايجاد تصورات غلطي چون ضرورت خريد كالاي مورد تبليغ كند، ممنوع است. سازندگان تبليغات بازرگاني مسوول همه خسارات حاصل از تبليغ ميباشند. تبليغ كالاهاي مخرب محيط زيست ممنوع است. قيمت تمامشده كالا بايد دربردارنده تمامي هزينههايي باشد كه به كالا تعلق ميگيرد. تبليغاتي كه كودك را به اعمال مضر در تندرستي هدايت كند، ممنوع ميباشد. تبليغات نبايد كودك را به خريد كالاهايي ترغيب كند كه آنها را از لحاظ جسمي يا روانشناختي، از همسالان خود متمايز كند. ماخذ: وبسايت شبكه راديويي تجارت Radiotejarat.ir . |
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|