چهارشنبه, 02 خرداد 1403

 



موضوع: اصول و رهنمودهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری

اصول و رهنمودهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری 10 سال 5 ماه ago #41771

اصول و رهنمودهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری


تعاریف تبلیغات تجاری

بارنر، در كتاب تبلیغ نافع می‏نویسد:

تبلیغ تجاری شامل كلیه فعالیت‏هایی است كه به وسیله آن پیام‏های دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده می‏شود تا به وسیله نفوذ در آن‏ها، مردم را وادار به خرید كالا و یا خدمات نموده و تمایل و علاقه آن‏ها را نسبت به افكار، نظرات، اعتبار و اشخاصی كه مورد نظر است جلب نمائیم.

کاظم متولی در کتاب روابط عمومی و تبلیغات، این تعریف را بکار برده است:

«‌فرآیند روشمند ارایه‌ اطلاعات‌ مناسب‌ در مورد كالاها و خدمات‌ به‌ مشتریان‌ و ترغیب‌ و متقاعد كردن‌ مؤ‌ثر مصرف‌ كنندگان‌ به‌ خرید كالاها و خدمات.»


اخلاق تبلیغات تجاری

مقولهء اخلاق در تبليغات تجاري يكي از بحث‌برانگيزترين موضوعاتي است كه مي‌تواند معياري اخلاقي و ارزشي را در معرفي كالا و خدمات به مصرف‌‌كنندگان تعيين كرده و تبليغات را از اغواگري، بزرگنمايي، فريب افكار عمومي و ارايهء ناصحيح كالا به مشتري بر‌حذر دارد. به جرات مي‌توان گفت نقش اخلاق در سمت و سو دادن و تلطيف تبليغات ناسالم از سالم و ترويج اصول و مباني تبليغ (شفافيت، بي‌طرفي و صحت) انكارناپذير است...

ارزشها و اصولهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری


. انعكاس ساده زيستي به جاي تجمل گرايي

. تبليغ قناعت به جاي اسراف

. انعكاس كار و توليد به جاي رفاه زدگي و مصرف گرايي

. تبليغ نكردن مدگرايي

. ترويج نكردن بيگانه پرستي و خودكم بيني

. پرهيز از دامن زدن به چشم و هم چشمي ها

. ترويج نكردن پرخوري و شكم بارگي

. پرهيز از دروغ

. پرهيز از اغراق

. پرهيز از فريب و نيرنگ

. دادن اطلاعات كافي درباره محصول

. سوءاستفاده نكردن از يافته هاي روان شناسي براي تسلط بر مخاطب

. استفاده درست از جاذبه ها

. تبليغ نكردن كالاهاي زيان آور

. مقايسه نكردن كالاي خود با كالاي رقيبان

. بدگويي نكردن از كالاي رقيبان

. پرهيز از نمايش غيرواقعي كالا

. پرهيز از تكرار زياد تبليغ براي كالاهاي غيرضروري

. القا نكردن وابستگي آسايش و سلامتي در استفاده از يك كالا

. نداشتن بدآموزي براي كودكان

. سوءاستفاده نكردن از سادگي كودكان و تحريك نكردن احساسات آنان

. اجتناب از هدف قراردادن كودكان در تبليغات كالاهاي مربوط به بزرگ سالان

. پيش گيري از پيدايش احساس حقارت كودك در تبليغات كالاهاي مربوط به كودكان

. پرهيز از تكرار زياد تبليغ مربوط به كودكان

. استفاده از واژگان فارسي در تبليغ كالا و پرهيز از اصطلاحات نامأنوس خارجي

. استفاده نكردن از نام هاي غربي براي كالاها

. استفاده نكردن از زنان و دختران با هدف جذابيت بخشي آگهي

. پوشش و آرايش متناسب با ارزش هاي اسلامي و عرف جامعه

. توهين نكردن به فرد، گروه، قشر يا قوميتي خاص

. رعايت عفت كلام، ادب و احترام

. نشان دادن عطوفت و رحمت به جاي خشونت و قساوت

. پخش نكردن روابط ناصحيح بين افراد خانواده

. استفاده نكردن از نام هاي مقدس و واژگان داراي بار ارزشي براي كالاهاي نامرتبط

. تبليغ نكردن و نشان ندادن كالاهاي حرام

. تحقير نكردن كالاي ايراني در برابر كالاي خارجي

. استفاده نكردن از موسيقي هاي مبتذل

. ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست

. تناسب زماني ميان پخش آگهي با نوع كالاي تبليغي

معرفی کتابهای مفید تبلیغات:

1- رازهای تبلیغات

2- روان‌شناسی تبلیغات تجاری

3- مدیریت تبلیغات

4- حقوق تبلیغات بازرگانی

5- قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور

منبع : مرتضی سلطانی.. اخلاق تبليغات بازرگانى.. مركز پژوهش هاى اسلامى صدا و سيما...

.
پيوست:
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محسن جعفری یگانه