خوش آمديد,
مهمان
|
|
اصول و رهنمودهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری
تعاریف تبلیغات تجاری بارنر، در كتاب تبلیغ نافع مینویسد: تبلیغ تجاری شامل كلیه فعالیتهایی است كه به وسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا به وسیله نفوذ در آنها، مردم را وادار به خرید كالا و یا خدمات نموده و تمایل و علاقه آنها را نسبت به افكار، نظرات، اعتبار و اشخاصی كه مورد نظر است جلب نمائیم. کاظم متولی در کتاب روابط عمومی و تبلیغات، این تعریف را بکار برده است: «فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد كردن مؤثر مصرف كنندگان به خرید كالاها و خدمات.» اخلاق تبلیغات تجاری مقولهء اخلاق در تبليغات تجاري يكي از بحثبرانگيزترين موضوعاتي است كه ميتواند معياري اخلاقي و ارزشي را در معرفي كالا و خدمات به مصرفكنندگان تعيين كرده و تبليغات را از اغواگري، بزرگنمايي، فريب افكار عمومي و ارايهء ناصحيح كالا به مشتري برحذر دارد. به جرات ميتوان گفت نقش اخلاق در سمت و سو دادن و تلطيف تبليغات ناسالم از سالم و ترويج اصول و مباني تبليغ (شفافيت، بيطرفي و صحت) انكارناپذير است... ارزشها و اصولهای اخلاقی در باب تبلیغات تجاری . انعكاس ساده زيستي به جاي تجمل گرايي . تبليغ قناعت به جاي اسراف . انعكاس كار و توليد به جاي رفاه زدگي و مصرف گرايي . تبليغ نكردن مدگرايي . ترويج نكردن بيگانه پرستي و خودكم بيني . پرهيز از دامن زدن به چشم و هم چشمي ها . ترويج نكردن پرخوري و شكم بارگي . پرهيز از دروغ . پرهيز از اغراق . پرهيز از فريب و نيرنگ . دادن اطلاعات كافي درباره محصول . سوءاستفاده نكردن از يافته هاي روان شناسي براي تسلط بر مخاطب . استفاده درست از جاذبه ها . تبليغ نكردن كالاهاي زيان آور . مقايسه نكردن كالاي خود با كالاي رقيبان . بدگويي نكردن از كالاي رقيبان . پرهيز از نمايش غيرواقعي كالا . پرهيز از تكرار زياد تبليغ براي كالاهاي غيرضروري . القا نكردن وابستگي آسايش و سلامتي در استفاده از يك كالا . نداشتن بدآموزي براي كودكان . سوءاستفاده نكردن از سادگي كودكان و تحريك نكردن احساسات آنان . اجتناب از هدف قراردادن كودكان در تبليغات كالاهاي مربوط به بزرگ سالان . پيش گيري از پيدايش احساس حقارت كودك در تبليغات كالاهاي مربوط به كودكان . پرهيز از تكرار زياد تبليغ مربوط به كودكان . استفاده از واژگان فارسي در تبليغ كالا و پرهيز از اصطلاحات نامأنوس خارجي . استفاده نكردن از نام هاي غربي براي كالاها . استفاده نكردن از زنان و دختران با هدف جذابيت بخشي آگهي . پوشش و آرايش متناسب با ارزش هاي اسلامي و عرف جامعه . توهين نكردن به فرد، گروه، قشر يا قوميتي خاص . رعايت عفت كلام، ادب و احترام . نشان دادن عطوفت و رحمت به جاي خشونت و قساوت . پخش نكردن روابط ناصحيح بين افراد خانواده . استفاده نكردن از نام هاي مقدس و واژگان داراي بار ارزشي براي كالاهاي نامرتبط . تبليغ نكردن و نشان ندادن كالاهاي حرام . تحقير نكردن كالاي ايراني در برابر كالاي خارجي . استفاده نكردن از موسيقي هاي مبتذل . ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست . تناسب زماني ميان پخش آگهي با نوع كالاي تبليغي معرفی کتابهای مفید تبلیغات: 1- رازهای تبلیغات 2- روانشناسی تبلیغات تجاری 3- مدیریت تبلیغات 4- حقوق تبلیغات بازرگانی 5- قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور منبع : مرتضی سلطانی.. اخلاق تبليغات بازرگانى.. مركز پژوهش هاى اسلامى صدا و سيما... .
پيوست:
|
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|