جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: صدا و مبحث آکوستیک

صدا و مبحث آکوستیک 10 سال 3 ماه ago #57308

مقدمه = زندگي پر از صداست و ما هميشه طالب شنيدن صداهاي خوش و حياتي هستيم و از صداهاي نا مطبوع و خطرناك گريزانيم. بطور كلي بايد گفت كه هر چه پيش مي رويم، بشر نسبت به حس شنوايي بيشتر توجه پيدا مي‌كند..

از نظر اهميتي كه آكوستيك يا علم صدا دارا مي‌باشد مي‌توان انتظار داشت كه اين موضوع در تاريخ علوم فيزيك جزو مطالب اساسي به شمار رفته باشد، در صورتي كه چنين چيزي نيست، زيرا در قبال تاريخ ساير علوم ، تاريخ آكوستيك قسمت از قلم افتاده و مهجوري بيش نيست. يكي از دلايل اين مهجوريت تاريخي اين است كه نظريه اساسي اصلي راجع به انتشار و اخذ صوت از زمانهاي بسيار قديم در تحولات فكر بشري پيدا شده و اين فكر همان است كه امروزه مورد قبول ماست.:

حالت آكوستيكي صوت شاخه‌هاي بسيار زيادي دارد از جمله:آكوستيك
ساختماني و سالني، آكوستيك مولكولي، آكوستيك موسيقي ...كه در اين ميان هدف از آكوستيك ساختماني و سالن‌ها، از بين بردن اصوات زائد و نويزها مي‌باشد.
آكوستيك به منعكس نشدن صداهاي زائد در محيط و سالن‌ها گفته مي‌شود كه امروزه با ايزوله كردن از لحاظ صوتي، بيشتر در استوديوهاي ضبط موسيقي استفاده مي‌شود كه با ساخته شدن فضاهايي كه در
اصطلاح فضاي مرده ROOMDEAD گفته مي‌شود باعث افزايش كيفيت صدا مي‌شود.

عایق های صوتی (آکوستیک)
کاهش صدا یا محدود کردن انتشار صدا از یک منطقه به منطقه دیگر، نیازمند کاربرد مصالح عایقی مخصوص و استاندارد است تا منبع تولید صدا را بپوشاند یا احاطه کند و یک مانع صوتی بین منبع و محیط اطراف ایجاد کند.

آکوستیک
پدیده های آکوستیکی در فضاهای معماری ، از قرنها پیش از میلاد عملاً مورد توجه معماران قرار داشته است. چنــان که رعــایت و حل مســائل آکوستیکی در سالنهای تئاتر قدیم یونانی و رومی ، حکایت ازدانش عمیق تجربی ایشان دارد. امروزه چنانکه می بینیم این دانش تجربی جای خود را به مطالعات و تحقیقات طبقه بندی شده و علمی داده است.

آکوستیک چیست؟
کسی که از مباحث علم فیزیک اطلاع داشته باشد، می داند که موضوع ارتعاش و موج در اغلب مباحث فیزیک و مکانیک یا بطور مستقیم وارد است یا وسیله و ابزاری برای استدلال و فهم موضوعات دیگر است. اگر گفته شود که: بدون اطلاع از خواص ارتعاشات تحصیل علم فیزیک و مکانیک کلاسیک غیر ممکن است شاید سخنی به اغراق گفته نشده است. اما موضوع ارتعاشات و فیزیک امواج مخصوص نور و صوت اهمیت اساسی دارند، زیرا در حقیقت موضوع قسمتهای عمده و مختلف این دو علم جستجو در خواص ارتعاش و موج چیز دیگری نیستند.

آکوستیک در معماری
زندگی پر از صداست و ما همیشه طالب شنیدن صداهای خوش و حیاتی هستیم و از صداهای نا مطبوع و خطرناک گریزانیم. بطور کلی باید گفت که هر چه پیش می دویم، بشر نسبت به حس شنوایی بیشتر توجه پیدا می‌کند. پیشرفت روز افزون صنایع صوت از قبیل : تلفن ـ رادیو ـ فونوگراف ضبط صوت روی فیلم و تهیه فیلمهای صدا دار و غیره خود می‌تواند بر این موضوع دلیلی مسلم باشد .

تحقیق مشترک با حدیثه رحمتی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

صدا و مبحث آکوستیک 10 سال 3 ماه ago #57538

کامل نیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: یعقوب رضایی, زهرا خزانه