جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مذاکره احساسی - عاطفی: کدام بستر ؟ کدام رویا؟

مذاکره احساسی - عاطفی: کدام بستر ؟ کدام رویا؟ 10 سال 4 ماه ago #51799

مذاکره احساسی - عاطفی: کدام بستر ؟ کدام رویا؟


مثال «یک بستر و دو رویا» را شنیده اید؟

یک بستر و دو رویا ماجرای بسیاری از ارتباطهای عاطفی است. دو نفر در یک رابطه درگیرند. دست در دست یکدیگر میدهند، کلمه به کلمه یکدیگر را میشنوند و پاسخ میگویند، زیر سقف یک ماشین و یک خانه و یک آسمان، راه میروند و در یک هوا دم میزنند اما، دنیای ذهنی متفاوتی دارند.

در مذاکره ها و مکالمه ها، کلمات و جمله ها لایه های سطحی گفتگو هستند. اگر کمی عمیق تر شویم، رویاها و آرزوها و خواسته ها هستند که با یکدیگر سخن میگویند.

مدلهای مختلفی برای بررسی لایه های عمقی یک ارتباط عاطفی وجود دارد که شاید مثلث اشترنبرگ، یکی از ساده ترین و مفیدترین آنها باشد.

اشترنبرگ، سه مولفه اصلی را در لایه های زیرین ارتباط عاطفی مطرح میکند و آنها را «شوق»، «نزدیکی» و «تعهد» مینامد. این سه لغت در واقع ترجمه واژه های Passion و Intimacy و Commitment هستند.

زمانی میتوان گفت یکی از طرفین در یک رابطه مولفه «شوق» را تجربه میکند، که قبل از زمان ملاقات، قلب اش تندتر میزند. صدای زنگ موبایل و اس ام اس، هیجانش را فزونی میدهد. عکس طرف مقابل در کیف پول، هر روز مثل یک تصویر تازه، با شور و هیجان دیده میشود و بدن در وضعیت برانگیخته قرار میگیرد.

شوق با عشق فرق دارد. زمانی که با ماشین در خیابان میچرخید و ماشین دیگری میبینید و فردی از جنس مخالف آنچنان توجه شما را جلب میکند که مسیر خود را برای تعقیب او تغییر میدهید، شوق در شما برانگیخته شده است.

شوق ممکن است یک دقیقه دوام داشته باشد و ممکن است یک عمر به طول بیانجامد.

مولفه دیگر «نزدیکی» است. وقتی که پای صحبت کسی مینشینید و احساس میکنید روح تان خویشاوندی نزدیک را پیدا کرده است. حرفهای هم را میفهمید. رویاهای یکدیگر را درک میکنید. ارزشهای مشترک دارید. دنیا را با یک نگاه میبینید. حرفهای مشترک زیادی دارید. نه از جنس اینکه دیشب کجا بودی و امروز میخواهی به کجا بروی. کدام مانتو را میپوشی و کدام کفش را انتخاب میکنی. حرفهایی که حس «آشنا» بودن را ایجاد میکند.

و سومین مولفه «تعهد» است. وقتی که احساس میکنید به خاطر دوستی و رابطه، نمیتوانید به فرد دیگری - که شاید احساس مثبتی را در شما برانگیخته - لبخند بزنید. دست در دستانش قرار دهید و حتی بدون حس بد، وعده غذایی را در کنارش در یک مکان عمومی صرف کنید.

هر یک از طرفین یک رابطه عاطفی، ترکیبی از این سه را دارد. بخشی شوق و بخشی نزدیکی و بخشی تعهد. بر همان اساس حرف میزند و بر همان اساس حرفها را میفهمد.

و مذاکره های سنگین احساسی آن هنگام آغاز میشود که دو نفر در یک رابطه، ترکیبی متفاوت از این مولفه ها را تجربه میکنند.

چیزی که من آن را «یک بستر و دو رویا» نامیدم.


نویسنده : محمدرضا شعبانعلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید غفاری