جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مذاکره و اصول آن

مذاکره و اصول آن 10 سال 4 ماه ago #49917

همواره یکی از مهم‌ترین اصولی که موفقیت یک مذاکره را تضمین می‌کند نوع نگاه به مذاکره، لحن فرد مذاکره‌کننده و نحوه ورود به بحث است. موضوعاتی که توجه به آن و تغییر اصولی و نگاه علمی به آن در روزهای گذشته شیوه مذاکره دستگاه دیپلماسی کشور را تغییر داده و منجر به تغییرات چشمگیر و بهبود بالای شرایط در روابط بین‌الملل شده است. مواردی که در نگاهی سطحی و گذرا آن را می‌توان بدیهی و ساده انگاشت، اما تغییرات ایجاد شده در پی اعمال آن می‌تواند دلیل متقنی در ارتباط با اهمیت و ضرورت نگاهی دوباره به آن را گوشزد کند.
در تجارت نیز بی‌تردید نوع نگاه به مذاکره است که تضمین‌کننده موفقیت و کسب سود حداکثری برای بنگاه خواهد بود. نگاهی درست به مقوله مذاکره از دریچه بازی برد-برد و اولویت دادن منافع به جای مواضع کلید یک مذاکره موفق خواهد بود و حل و فصل مشکلات تنها نتیجه یک مذاکره صحیح و با منطق است. در حقیقت شکل‌گیری مذاکره محصول عدم توافق است، وقتی انسان به مذاکره می‌پردازد که احساس کند همه یا بخشی از خواسته‌های مشروعش توسط دیگران نادیده گرفته شده است و در آنجا سعی خواهد کرد، از طریق گفت‌وگو به خواسته‌های خود دست یابد. خواسته‌هایی که خود آنها را به حق و قابل تحصیل می‌داند، از این رو سعی می‌کند در فرآیند گفت‌وگو طرف مقابل را متقاعد به پذیرش آن کند. حال این سوال مطرح می‌شود که برای یک مذاکره اصولی و برد-برد که تضمین‌کننده منافع درازمدت طرفین باشد باید چه کرد؟
وقتی شما پاسخ مناسبی برای این سوالات داشته باشید خواهید توانست مراحل پنج‌گانه مذاکره را به شرح زیر به صورت موفق و هدفمند انجام دهید: 1- تدارك و برنامه‌ریزي؛ 2- تنظیم تاکتیک مذاکره ؛ 3- توضیح و توجیه؛ 4- بحث و ارائه راه حل و 5- تنظیم توافق نامه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید غفاری