پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعاریف کوتاه از کنگره، سمپوزیوم، کنفرانس، سمینار

تعاریف کوتاه از کنگره، سمپوزیوم، کنفرانس، سمینار 10 سال 2 ماه ago #61491

کنگره (Congress)
کلمه کنگره فرانسوي است که وارد فارسي شده در تلفظ بايد گافِ وسط آن ساکن باشد. يعني اجتماع و انجمني از آگاهان،‌صاحبنظران و دانشمندان براي بحث و گفتگو پيرامون مسايل سياسي،‌علمي، ‌هنري و نظاير آن. همچنين به مجمعي که از سران دُوَل، نمايندگان کشورها يا دانشمندان تشکيل مي شود تا در باب مسايل سياسي،‌ اقتصادي و علمي بحث کنند، کنگره گفته مي شود

سمپوزيوم (Symposium)
مجمعي که هدفش مباحث فلسفي و علمي باشد و يا مجمعي که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعي واحد، ‌ مقالاتي ارائه نموده و يا سخنراني هائئ ايراد نمايند. مانند سمپوزيوم نفت يا سمپوزيوم حکمت و فلسفه و نظاير آن. عنصر اصلي در سمپوزيوم،‌موضوع واحد آنست.

کنفرانس (Conference)
کنفرانس يعني مجلسي که تشکيل مي شود براي آنکه کسي مطالب علمي را براي ديگران بيان کند. معني ديگر آن اجتماع و انجمني از عده معدودي براي بحث در مسايل سياسي،‌اجتماعي و فني مي باشد.کنفرانس کوچکتر از کنگره است. ضمنا" به اجتماع گروهي از متخصصان فن براي شور و بحث در باب مسائل فني و يا اجتماع جمعي از سياستمداران، روساي دولتها،‌وزيران به منظور حل يک مسائله سياسي داخلي و بين المللي کنفرانس نيز اطلاق مي شود.

سمينار (Seminar)
دسته اي از دانشجويان که تحت نظر يک استاد، در رشته اي خاص به تحقيق و تتبع بپردازند و سخنراني هائي در آن رشته ترتيب دهند،‌همچنين به دوره اي از تحصيلات،‌که توسط چنين دانشجوياني تثبيت شود سمينار گفته مي شود. معني ديگر سمينار،‌ اطاقي است که دانشجويان در آن گرد هم آيند و به تشريح موضوعي بپردازند.
در کشورمان واژه "همايش" جايگزين سمينار شده است. اما ديده مي شود بسياري از مجامع با اهداف متفاوت از معني، با عنوان "همايش " برگزار مي گردند.

گردهم آيي
گردهم آيي،‌اجتماع کردن براي بحث و گفتگو پيرامون موضوعي که اصلا" جنبه علمي تحقيقاتي نداشته باشد. مجمعي است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زواياي مختلف مورد بحث و بررسي قرار دهند. مثل حضور استانداران، يا مديران کل واحدهاي يک سازمان و يا مسئولان انجمن هاي صنفي و تخصصي و نظاير آن.... در گردهم آيي سخراني و يا مقالات تخصصي ارائه نمي گردد.

بزرگداشت
بزرگ داشتن، تعظيم کردن، توقير کردن،‌تکريم کردن ياد و خاطره شخصيتي که در عرصه هاي علمي،‌فرهنگي، هنري و... شاخص بوده است و اينک در ميان ما نيست. در مراسم بزرگداشت،‌چندين سخنران در باره آراء و نظرات و آرمانهاي نيک آن شخصيت سخنراني مي نمايند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تعاریف کوتاه از کنگره، سمپوزیوم، کنفرانس، سمینار 10 سال 2 ماه ago #62224

سلام. منبع به اعتبار مطالب شما اضافه می کند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: طاهره فخیمی عطاء