پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وظایف مدیر بازاریابی

وظایف مدیر بازاریابی 10 سال 4 ماه ago #47527

وظایف مدیر بازار یابی :

وظیفه ی مدیران بازاریابی در هر مؤسسه این است که با تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجراء کنترل، برنامه های بازاریابی مؤثر و کارآمد ، یک موقعیت رقابتی ممتاز برای شرکت در بازارهای هدف ایجاد کنند.

بازار یابی تبدیلی :

این شیوه بازاریابی ، زمانی به کار گرفته می شود که برای کالاها و خدمات عرضه شده شرکت، تقاضای منفی وجود داشته باشد یعنی مردم تمایلی به خرید و استفاده آن ها نداشته و نگرش منفی نسبت به آن کالا ها دارند.

وظیفه ی مدیر بازار یابی این است که تقاضای مثبت تبدیل نموده و به سطحی مساوی با عرضه برسانند.

بازاریابی انگیزش :

بازاریابی انگیزش زمانی وجود دارد که تقاضا برای کالا وجود نداشته و مردم نسبت به محصول بی اعتنا باشند. فقدان تقاضا یا تقاضای صفر عمدتاً در مورد محصولات به ظاهر بی ارزش مثل کاغذهای باطله یا کالاهای دارای ارزش اما غیر قابل استفاده در محل مانند کولر در ناطق سرد سیر مصداق دارد. وظیفه ی بازاریان در این وضعیت، ایجاد انگیزه در خریدار به منظور خرید کالا می باشد و آن ها باید با اتخاذ تدابیر مختلف به ترغیب و تشویق افراد جهت خرید کالا بپردازند و در آن ها شور و شوق و هیجان ایجاد کنند.

بازاریابی توسعه ای :

این نوع از بازاریابی به منظور پاسخگویی به تقاضای پنهان به کار گرفته می شود. تقاضای پنهان حالتی از تقاضاست که کالا یا خدمتی مورد نیاز عده ی زیادی از مردم است و این نیاز برای مردم به صورت آرزو و آرمان در آمده، اما تا به حال هیچ فرد یا مؤسسه ای به فکر تولید آنها نبوده است.مثل تقاضا برای سیگاری که فاقد نیکوتین باشد. مدیر بازاریابی باید تلاش کند تا آنچه که در اذهان و افکار مصرف کننده به صورت آرمانی وجود دارد، آشکار شود.

بازاریابی مقابله ای:

محصولات و خدمات زیادی وجود دارند که تقاضای آن ها برای رفاه عمومی جامعه و به تبع آن برای رفاه مصرف کننده و عرضه کننده آن مضر است و هر نوع تقاضا برای آن ها زائد به نظر می رسد. مثل تقاضا برای مواد مخدر، سیگار . در بازاریابی مقابله ای، مدیران سعی در از بین بردن تقاضا دارند و می کوشند خود کالا را به طور ذاتی نامطلوب جلوه دهند که این وظیفه را اصطلاحاً بازاریابی مقابله ای ، بازاریابی مخالف ، عدم فروش و ضد بازاریابی می نامند .

بازاریابی تضعیفی:

در بعضی از مواقع، تقاضا برای یک محصول یا خدمت خیلی بیشتر از عرضه آن است. این حالت که به تقاضای بیش از حد معروف است نوعی از تقاضاست که معمولاً در شرایط جنگی و یا در هنگام بحران اقتصادی و سیاسی به طور ناگهانی و غیر منتظره اتفاق می افتد. بازاریان در چنین مواقعی باید با تلاش تضمینی، سعی کنند تقاضا را کاهش داده و مشتریان را به طور موقتی و تا زمانی که بتواند تولید خود را افزایش دهند، دلسرد کنند که این کار از طریق افزایش قیمت و یا تغییر در کیفیت و کاهش خدمات حمل و نقل و ... امکان پذیر است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی قدوسی