دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش ارتباطات برفرهنگ(خلاصه تحقيق ارائه شده دركلاس)

نقش ارتباطات برفرهنگ(خلاصه تحقيق ارائه شده دركلاس) 10 سال 4 ماه ago #47712

با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد گرامي:
خلاصه اي از تحقيق ارائه شده در كلاس: ( نقش ارتباطات برفرهنگ "بخش اول")

چکیده:
بانظر به اینکه انسان موجودی است اجتماعی که نقش‌ها و عملکردهای آن تن‌ها در تعامل با محیط اطراف و جامعه امکان پذیر است ارتباطات جایگاه عظیمی پیدا می‌کند به خصوص اگر تعامل در سطح جهانی باشد چرا که در این سطح تفاوت‌های فرهنگی زیادی وجود دارد. پس چگونگی ارتباط برقرار کردن با وجود تفاوت فرهنگی اهمیت و راه و روش ویژه‌ای می‌طلبد. در این مقاله ابتدا به بیان مختصری از ارتباطات و سپس فرهنگ و بعد از آن تاثیر ارتباطات بر فرهنگ می پردازم. همچنین ارتباطات میان فرهنگی که در عصر حاضر رو به افزایش است.

مقدمه:
عصر حاضر را عصر ارتباطات واطلاعات می‌نامند، زیرا اطلاعات ابزاری لازم برای تصمیم‌گیری بجا و بموقع است تا افراد و سازمان‌ها بتوانند از میان گزینه مطلوب به هدف‌های خود دست یابند. برای دسترسی به اطلاعات ابزار و وسایل یا به اصطلاح فناوری اطلاعات ضروری است و این امر در سایه علم ارتباطات امکان می یابد تا بتوان پیام یا اطلاعاتی را از طریق هوا، امواج رادیویی، و سایر انواع رسانه در اختیار کاربران اطلاعات قرار داد و سازمان‌ها را به هم پیوند زد. زندگی در دنیای امروز به ارتباطات بستگی دارد و متاثر از آن است. نویسندگان، هنر پیشگان، معلمان، فروشندگان، روانپزشکان، منشی ها و … از طریق ارتباط با سایر افراد جامعه به تحصیل و یا ادامه معاش می پردازند و حتی ارتباطات و عظمت نفوذ آن تا دل زمین کشاورزان یا عمق چاه‌های آب حیات نفوذ کرده است.

تعریف ارتباطات:
ارتباطات جمع ارتباط است و هر نوع برخورد بین دو موجود یا پدیده که منجر به اشتراک، همبستگی، واکنش و مبادله پیام شود ارتباط نام دارد. و ممکن است بین دو فرد، دو نظام، دو جامعه، یک فرد و یک جامعه، یک فرد با ماشین، یک فرد با حیوان و حتی حیوان با حیوان اتفاق افتد. از ارتباط تعاریف مختلفی شده است، اما بهترین تعریف از ارتباط تعریف چارلز کولی است که در کتاب معروف خود به نام سازمان اجتماعی چنین تعریف می کند: «ارتباط فرایندی است که روابط انسانی بر اساس و به وسیله‌ي آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری انتقال و حفظ آن‌ها در مکان و زمان بر پایه‌ي آن توسعه می یابد.» ارتباطات حالات چهره، رفتارها، حرکات، طنین صدا، کلمات، نوشته، چاپ، راه آهن، تلگراف، تلفن و تمام وسایلی را در برمی‌گیرد که در راه غلبه برمکان و زمان ساخته شده اند. اما ارتباطات صرفا به این مورد ختم نمی شود؛ فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … تحت تاثیر ارتباطات هستند؛ مثلا ارتباطات انسانی با مجموعه‌ای از فرایندهای دقیق و ظریف به صورت کلامی و غیر کلامی موجب می‌شود مردم با هم تعامل داشته باشند، فرهنگ و شیوه‌های زندگی خود را حفظ کنند و از این طریق رفتار دیگران را کنترل کنند.

تعريف فرهنگ:
فرهنگ «کولتور» (cultur) ابتدا در تمدن اروپایی به عنوان واژه‌ای برای کشف نظام‌های روابط انسانی و کنجکاوی درباره شیوه زندگی مردمان و … به کار می رفت.
واژه کولتور که از ریشه‌ي لاتینی گرفته شده است در اصل به معنای کشت وکار و پرورش بوده و نخستین بار به مفهوم کنونی در زبان آلمانی به کار گرفته شده است. واژه فرهنگ در زبان فارسی از واژه‌های کهنی است که تنها در متن‌های نثر فارسی دری بلکه در نوشته‌های بازمانده از زبان پهلوی نیز فراوان یافت می‌شود. همچنین از مصدر آن یعنی «فرهیختن» عبارت و واژه‌های گوناگونی داریم. فرهیختن به معنای ادب و هنر و علم آموختن با آموزاندن بوده است و فرهنگ در اصل به معنای ادب و علم و هر آنچه که در رده‌های شایستگی‌های اخلاقی و هنروری جای دارد.
امروزه واژه‌ي فرهنگ در زبان فارسی به معنای آموزش وپرورش در برابر education نشسته است.

اهمیت ارتباطات:
انسان با استفاده از ارتباطات ،توانایی‌های جدیدی را برای خود به وجود می‌آورد. مثلا با بهره‌گیری از علایم و نشانه‌های ارتباطی، رفتار اجتماعی خود را در شهرها و اجتماعات بزرگ و کوچک کنترل می‌کند. با استفاده از زبان و خط، فرهنگ، تاریخ، علوم و تجربیات خود را به آیندگان منتقل می سازد. و از همه مهم‌تر با استفاده از وسایل ارتباطی، جامعه را برای توسعه یافتن و بهتر زندگی کردن آماده می سازد.
از آنجایی که ارتباطات یکی از اهرم‌ها و وسایل موثر در زندگی اجتماعی انسان به شمار می‌رود، نقش ارتباطات را در جریان توسعه جوامع بشری نمی‌توان امری ساده تلقی کرد.

اهداف ارتباط:
به نظر می رسد که ارتباط برای دستیابی به یکی از اهداف زیر برقرار می‌شود:
1- خبر دادن یا مطلع کردن
2- آموزش دادن
3- تفریح و سرگرمی
در برخی متون اهداف ارتباط را بی این شکل بیان کرده اند:
1- فهماندن (خبر دادن آموزش دادن)
2- تغییر عقیده دادن
3- گسترش و توسعه رابطه موجود
4- تفریح
5- ایجاد رفتار مورد نظر

ارسطو هدف از ارتباط را اقناع کردن دیگران می‌داند و معتقد است که برقرار کننده ارتباط از هر راه و با هر وسیله‌ای که امکان داشته باشد مایل است طرف مقابل ارتباط یا مخاطب خود را تحت تاثیر و نفوذ خود در آورد و نظر و اندیشه خود را به او بقوبولاند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش ارتباطات برفرهنگ(خلاصه تحقيق ارائه شده دركلاس) 10 سال 4 ماه ago #49289

mamnon khob bod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: هانيه علي اكبر سلطاني
مدیران انجمن: علی احمد الفتی