یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش سن، جنسیت و فرهنگ در تفسیر رنگ ها

نقش سن، جنسیت و فرهنگ در تفسیر رنگ ها 10 سال 5 ماه ago #40678

نقش عوامل مختلف در تفسیر رنگ ها

همان‌گونه که پیداست، در این مقاله سعی بر آن دارم به تاثیر سن، جنسیت و فرهنگ در برداشت های افراد از رنگ ها بپردازم. مقاله ای که به شما کمک خواهد کرد از رنگ های مناسب تری در طراحی ها و وب سایت خود استفاده نمایید.

افراد مسن در مقابل جوان


افراد در سنین مختلف واکنش های مختلف به رنگ ها دارند. افراد پس از یک سن خاص، رنگ های سنگین و جدی را جذاب تر می دانند. اما از سوی دیگر، افراد جوان به رنگ های روشن تمایل بیشتری دارند. پس بین افراد مسن و جوان در طراحی هایتان تمایز قائل شوید. افراد با بالا رفتن سنشان، ممکن است رنگ ها را آن گونه که واقعاً هست، نبینند. در رابطه با این موضوع، برای مطالعه‌ی بیشتر به این لینک مراجعه کنید: نقش سن در تشخیص رنگ ها.

مردان در برابر زنان

افراد با توجه به جنسیتشان نیز تمایلات و ترجیحات رنگی آن‌ها تفاوت دارد. مردان به آبی و نارنجی تمایل بیشتری نسبت به قرمز و زرد نشان می‌دهند، در حالی که زنان قرمز را به آبی و زرد را به نارنجی ترجیح می‌دهند. همچنین، به یاد داشته باشید ثابت شده است که زنان قادر به درک تعداد رنگ های قابل ملاحظه‌ی بیشتری نسبت به مردان هستند، به عبارت دیگر، در حالی که مردان ممکن است هلو، مرغابی یا طاووس را به عنوان مفاهیم صرف برداشت کنند، زنان این چیزها را با رنگ ها مرتبط می کنند.

همچنین، خود را از تعصبات و باورهای معمول آزاد کنید: اگر مخاطب شما زنان هستند، به طور مشخص و مستقیم از رنگ صورتی استفاده نکنید. این باور ذهنی ماست که همه ی زن ها از رنگ صورتی خوششان می آید. همان گونه که بعضی از زن ها رنگ صورتی را دوست دارند، بعضی ممکن است دوست نداشته باشند. اخیراً مقاله ای را مطالعه می کردم که حاکی از آن بود که رنگ آبی، رنگ مورد علاقه 57 درصد مردان و 35 درصد زنان است. پس به این نکته نیز توجه داشته باشید.

ملیت ها و رنگ ها

اگر وب سایت خود را به مخاطبان گسترده تر از کشور خود ارائه می کنید و به دنبال مخاطب از یک کشور خاص هستید، حتماً زمانی را به درک “معانی رنگ های مختلف” در فرهنگ آن کشور، اختصاص دهید. به عنوان مثال، در حالی که سفید نماد خلوص در فرهنگ غربی است، در چین، ژاپن و هند آن را نماد بد شانسی و ناراحتی می دانند. در حالی که رنگ صورتی در ژاپن بسیار ستوده شده است، در فرهنگ هند و اروپای شرقی رنگی مذموم به شمار می آید.

رنگ ارغوانی در فرهنگ های عربی با فحشا (همان رنگ قرمز در فرهنگ های اروپا و آمریکای شمالی) عجین شده، ولی در سراسر جهان، آن را به طور کلی با عرفان همراه می دانند. سبز، در صورتی که در وب سایت یک موسسه مالی از ایالات متحده آمریکا استفاده شود، اشاره به رنگ سبز دلار دارد، اما اگر وب سایت موسسه مالی کشوری که واحد پولی دیگری دارد، از این رنگ استفاده کند، این انتخاب رنگ کاملاً بی مورد خواهد بود.

حتی تلفیق رنگ ها می‌تواند معنای آن ها را عوض کنید. برای مثال، اگر در یک فرهنگ قرمز به تنهایی ایجاد حس بدی کند (مثلاً خشم)، قرار گیری آن در کنار رنگ سفید، می تواند بار معنایی آن را تغییر دهد.

رنگ های متداول و معانی آن ها

قرمز: انرژی، شور و شوق، هیجان، قدرت، همچنین به معنی پرخاشگری، خطر.
آبی: خنکی، معنویت، آزادی، صبر، وفاداری، صلح، اعتماد، همچنین می تواند حاکی از غم و اندوه و افسردگی باشد.
زرد: نور، خوش بینی، شادی، روشنایی، شادی.
سبز: زندگی، طبیعت، سلامت، ثروت، رفاه، در زمینه های خاص می تواند حاکی از تباه شدن باشد؛ سمی بودن.
نارنجی: دوستی، گرمی، تقرب، انرژی، بازیگوشی، شجاعت.
بنفش: حکمت، پختگی، جشن.
سفید: خلوص، تمیزی، جوانی، تازگی، صلح.
سیاه: قدرت، ظرافت، رمز و راز.
خاکستری: امنیت، بلوغ، قابل اعتماد بودن.
صورتی: عاشقانه و تقریباً رنگ زنانه است.
سبز: راحتی، استحکام، ثبات، اعتبار.
از نقطه نظر روان شناسی، من پیشنهاد می کنم مقاله آل مارتینویک با عنوان روان شناسی رنگ در تجارت آنلاین را مطالعه نمایید.

ابزار برای انتخاب رنگ مناسب

وب سایت Adobe Kuler، سایتی مناسب برای انتخاب رنگ های از پیش نشانده شده و یا به اصطلاح Preset Colors می باشد. مزیت بزرگ این سایت این است که کاربران می توانند رنگ هایی که در حرفه ی آنان مناسب بوده است را ارائه کنند و دیگر کاربران می توانند درباره هر انتخاب نظر خود را ارائه کنند. حتی به هر انتخاب یک سیستم Rating تعلق می گیرد که می تواند به طراحان کمک زیادی کند.
نتیجه گیری

صرف نظر از اینکه هدف از ایجاد وب سایت شما چیست، آیا به منظور فروش محصولی ایجاد شده است یا نه، انتخاب رنگ بندی اهمیت بالایی دارد. بازی با رنگ ها می تواند بسیار جالب و جذاب باشد، اما باید به خاطر داشت که تلفیق رنگ های مختلف می تواند بار معنایی را تغییر دهد. پس به این مهم توجه داشته باشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش سن، جنسیت و فرهنگ در تفسیر رنگ ها 10 سال 5 ماه ago #40977

salam merci dariaf shod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی