دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فصل چهارم(عوامل موثر بر هم نوایی:)

فصل چهارم(عوامل موثر بر هم نوایی:) 10 سال 11 ماه ago #8818

روان شناسی اجتماعی:

فصل چهارم(نفوذ اجتماعی و کنترل)

عوامل موثر بر هم نوایی:

نگاهی به مطالعات مربوط به همنوایی فورا برای ما روشن خواهد کرد. که از نظر میزان همنوایی .تفاوت های فردی زیادی وجود دارد در آزمایش (اش) تعدادی از آزمودنیها. علی رغم این که افراد گروه به طور یک پارچه پاسخ نادرست را انتخاب کرده بودند. همچنان بر عقیده خود در مورد پاسخ درست پا فشاری کردند و هم رنگ دیگران نشدند . در تحقیقات روان شناسی اجتماعی چندین عامل را در تعیین این تفاوت ها در همنوایی موثر دانسته اند.

نخستین عامل کلیدی آشکار سازی است. یعنی این که رفتار یک فرد در یک موقعیت تا چه اندازه در معرض دید دیگران قرار دارد. اگر رفتار شخص در معرض نظارت دیگران باشد چنان چه این رفتار ازانتظارات .هنجارها. یا ارزشهای دیگران فاصله داشته باشد . ممکن است شخص مورد طرد یا تنبیه واقع شود به همین جهت ممکن است رفتار خصوصی افراد و رفتار آنها در برابر جمع از هم متفاوت باشد . به اعتقاد گوردون(1925) افراد غالبا در ملا عام عقاید خصوصی خود را تغیر می دهند . به ویژه اگر تصور کنند که حاضران دیدگاهی مخالف دیدگاه آنها دارند. تحقیقات گوردون حاکی از آن است که هنگام ابراز عقیده در حضور جمع . افراد نوعا کوشش می کنند تا به سازشی بین عقیده خصوصی درک خود از عقیده گروه برسند.گوردن به این نتیجه رسید که عوامل زیر در تحت تاثیر قرار دادن همنوایی مهم اند.

1- میزان همانند سازی با گروه (هر چه فرد بیشتر با گروه همانند سازی کند .بیشتر احتمال دارد که در جمع عقیده ای ابراز کند که با موضوع درک شده گروه هماهنگ باشد.)
2- تصور فرد از نگرش گروه نسبت به نا همنوایی (اگر تصور فرد این باشد که گروه نسبت به نا همنوایی نظر منفی دارد . بیشتر احتمال دارد که خود را با انتظارات گروه هماهنگ کند.)
3- تصوری که شخص از ارتباط خود با گروه دارد(این امر می تواند هم شامل پذیرش از طرف گروه و هم عملکرد خاص در درون گروه باشد. اگر پذیرش برای شخص مهم تر باشد یا اگر فرد نقشی را به عهده بگیرد که مایهتا مستلزم همراهی با گروه باشد . احتمال بیشتری دارد که همنوایی افزایش پیدا کند .)
4- ویژگیهای شخصی فرد (کسانی که اطمینان بیشتری به عقیده خود دارند بیشتر احتمال دارد عقیده ای را ابراز کنند که مخالف عقاید گروه باشد.)

با تشکر و احترام
دانشجو: منصور بنی عامریان
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فصل چهارم(عوامل موثر بر هم نوایی:) 10 سال 11 ماه ago #9337

این قسمت خیلی مهم است برای امتحان باید جوابها همینطور کامل نوشته شوند.مرسی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: منصور بنی عامریان, ياسر ناظري
مدیران انجمن: شیرین الله بخش