چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 4 ماه ago #50366

تكنولوژي اجتماعي:
جهان امروز با چالش‌هاي همزمان تكنولوژي ارتباطي و فرهنگي روبرو است. اولين چالش به رسانه و تكنولوژي‌هاي مرتبط به آن مربوط مي‌شود و چالش دوم از راه‌ها و وسايل پذيرش تكنولوژي در شيوه‌ي زندگي فردي و نظام اجتماعي افراد و هويت ملي آنها مربوط مي‌شود. اشاعه‌ي تكنولوژي‌هاي ارتباطي توسعه‌ي تكنولوژي‌هاي اجتماعي را مي‌طلبد. تكنولوژي اجتماعي به گونه‌اي عمل مي‌كند كه فعاليت‌هاي مردم به تغييرات اجتناب‌ناپذير در نظام اجتماعي منجر مي‌شود. عرضه‌ي هر تكنولوژي جديد تغييراتي را به‌دنبال دارد. شايد ميزان و تاثير دگرگوني چندان چشم‌گير نباشد چون در اغلب موارد تاثير دگرگوني براي دوران قابل ملاحظه‌اي و حتي براي نسل‌ها نامحسوس باقي مي‌ماند. از ديدگاه تكنولوژي اجتماعي نيازهاي كاركرد تكنولوژي بايد با الگوهاي موجود كنش‌هاي متقابل انساني سازگار بوده و در نظام‌هاي اجتماعي داراي معني باشد. لذا نظريه‌ي تكنولوژي اجتماعي با رسانه‌ها به عنوان يك پديده‌ي خاص برخورد مي‌كند. جامعه‌است كه تصميم مي‌گيرد چه رسانه‌اي در چه مقطعي بايد در جهت نيازها و ارزش‌هاي جامعه وارد عمل شود. در طبقه‌بندي نيازها و كاربرد رسانه‌ها مي‌توان آنها را از لحاظ ايدئولوژيك به رسانه‌ي پيام‌رسان، اطلاع‌رسان و آگاهي‌دهنده تقسيم كرد.
در نظريه‌ي تكنولوژي اجتماعي چه نكاتي بايد مورد بررسي قرار گيرد؟
1. چگونگي تاثير تكنولوژي‌هاي جديد ارتباطي بر شيوه‌ي زندگي فردي و اجتماعي از لحاظ كيفيت زندگي، روابط و فعاليت‌هاي خانوادگي، روابط اجتماعي، نقش طبقه‌بندي جنسيت، رشد آگاهي و كسب اطلاعات.
2. چگونگي تاثير تكنولوژي‌هاي ارتباطي در نظام اجتماعي از طريق افزايش يا كاهش شكاف ميان اطلاعات غني و اطلاعات ناقص در فعاليت‌هاي جوامع كوچك و منافع اقشار خاصي از اجتماع.
3. چگونگي تكنولوژي جديد ارتباطي موجبات دخالت دسترسي، مشاركت در سطوح مختلف ارتباطي هم در ميان استفاده‌كنندگان و هم در ميان مديران را فراهم مي‌سازد.
تکنولوژی اطلاعات :
به دلیل دگرگونی سریع تأکید بر رشد اقتصادی و امنیت ملی و ماهیت باز و بسته تکنولوژی یکی از پویاترین و بحث انگیزترین رشته های علم و تکنولوژی محسوب می شود . بهبود کیفیت زندگی ، دانش برای دانش ، اهداف اجتماعی سیاست علمی را تشکیل می دهد . اهداف اجتماعی سیاست تکنولوژی اساسا بر رفاه اجتماعی ، اهمیت اقتصادی و رهبری تکنولوژی متمرکز است . جامعه اطلاعات به خلق دوباره تکنولوژی نمی پردازد و بلکه با بهره گیری از فنون و کاربرد های تکنولوژی و ارزش ها و اصول جدیدی را می آفرینند که در میان اصول موجود قدیمی ادامه حیات می دهند . در جریان جذب تکنولوژی های جدید هر یک از ملل 3 مرحله از انقلاب اطلاعات را تجربه می کنند . مرحله توسعه تکنولوژی ، مرحله نرم افزار و مرحله انتشار اطلاعات در جامعه.
زيرساخت هاي فني - اجتماعي :
براي وجود اطلاعات بخشي از عوامل اساسي مي بايست حضور داشته باشد و قبل از همه چيز يك زيرساخت ارتباطي ضروري است كه بتواند توليد و انتقال حجم زيادي را از اطلاعات را روي يك شبكه بسيار پراكنده عملي سازد لذا اين زيرساخت ها در سه دسته تقسيم بندي مي شوند:
1. زيرساخت هاي ارتباطات از راه دور
2. زيرساخت هاي مرتبط با دانش
3. زيرساخت هاي تكنولوژيك مرتبط اطلاعات
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی