پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 4 ماه ago #50326

ويژگي هاي علم اطلاع رساني (جامعه ي اطلاعاتي):
1. ويژگي هاي تكنولوژيك: جنبه هاي تكنولوژيك از مهمترين ابعاد جامعه ي اطلاعاتي بشمار مي آيد. همگرايي و پيوند كامپيوتر و مخابرات امروزه از واقعيات معمولي زندگي در تمامي اجتماعات نوين است. پيوند اين دو عنصر تكنولوژي در همه اركان زندگي مانند نظام ماليات بانكداري،‌كارت هاي اعتباري، اطلاعات پزشكي و در بسياري از حوزه هاي ديگر نيز وارد شده است.
2. ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي : ساختار جامعه شبكه اي و ارتباطات الكترونيك، زندگي اجتماعي و بويژه خانوادگي را در معرض تحولات فراوان قرار داده است، تحولاتي كه در كنار تكنولوژي اطلاعات بوقوع پيوسته است تحولات عميقي را در ارزش هاي فرهنگي و آداب و رسوم ملت ها و اقوام بوجود آورده است و بازيابي و تشخيص هويت آنها را در عين حال با مشكلات مواجه ساخته است
3. ويژگي هاي اقتصادي : بخش اطلاعات اقتصادي امروزه از مهمترين مباحث است. صرفه نظر از اينكه توليد اطلاعات از مهمترين ابعاد اقتصاد در جهان امروز است. امروزه براي بازارهاي جهاني ادامه ي فعاليت بدون كمك گرفتن از جامعه ي اطلاعاتي امكان پذير نيست.
4. ويژگي هاي سياسي : از جمله نكاتي كه در اين حوزه مورد بحث است كه جامعه ي اطلاعاتي عملا به جامعه ي مدني امكان جايگزين ساختار دولتمدار را فراهم مي كند و عملا از اين پس دولت موثرترين روش اداره ي جامعه نخواهد بود البته اين بحث به معني حذف كامل و يا نسبي دولت نيست بلكه دولت ها عملا در مقايسه با ساختارهاي بروكراتيك ماهيت بازتري پيدا خواهد كرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی