پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه اول

خلاصه درس جلسه اول 10 سال 4 ماه ago #50305

متخصصان و صاحب‌نظران در ارتباط با مفاهيم اطلاع، اطلاع‌رساني و دانش اطلاع‌رساني از ديدگاه‌هاي مختلفي به موضوع پرداختند. يعني از آنها به اقتضاي رشته‌ي تخصصي خود بخشي از مسئله را برجسته كرده و جنبه‌هاي ديگر را كمتر مورد توجه قرار دادند. عبارتي متناسب با خواست و علاقه‌ي خود براي اطلاع و اطلاع‌رساني مفهوم‌سازي كردند. در دهه‌هاي اخير دانش اطلاع‌رساني اهميت فوق‌العاده‌ يافته است. سازمان‌هاي اطلاع‌رساني در تمام كشورها به وجود آمده‌اند، و نقش سازمان‌ها و مراكز اطلاع‌رساني در پيشرفت‌هاي علمي – فني – اقتصادي – اجتماعي و فرهنگي همه‌جا مورد تأييد و تأكيد قرار گرفته‌است. مسائل و مباحث مربوط به اطلاع‌رساني براي جامعه‌ي بشري درست به اندازه‌ي مسائلي نظير مواد خام و مسئله‌ي انرژي حائز اهميت است. استفاده از الكترونيك به عنوان وسيله‌ي كمكي كه خيلي زود از طرف سازمان‌هاي اطلاع‌رساني مورد پذيرش قرار گرفت باعث شد كه تحقيق در مسائل نظري و مباني بنيادي دانش اطلاع‌رساني نيز در مقياس وسيع‌تر و جدي‌‌تر مورد توجه قرار گيرد. به جرأت مي‌توان گفت كه مفهوم اطلاع بر تمام كوشش‌هاي علمي و فني زمان ما تأثير گذاشته است، لذا مفهوم اطلاع مركز اصلي تحقيقات در دانش اطلاع‌رساني به شمار مي‌آيد.
جامعه‌ي اطلاعاتي چيست؟
جامعه‌ي اطلاعاتي در حكم گسترش مفهوم جامعه‌ي فراصنعتي است با اين تفاوت كه در آن نقش تكنولوژي اطلاعات بسيار توسعه يافته‌‌تر است و عنصر اطلاعاتي مهم‌ترين عامل متحول‌كننده‌ي سازمان اجتماعي است. در سال 1988 ويليام مارتين در سدد برآمد تا تعريفي از جامعه‌ي اطلاعاتي ارائه نمايد. به اعتقاد او جامعه‌ي اطلاعاتي جامعه‌اي است كه در آن كيفيت زندگي همانند چشم‌اندازهاي تحول اجتماعي و توسعه‌ي اقتصادي به ميزاني قابل توجه به اطلاعات و بهره‌برداري از آن وابسته است. در چنين جامعه‌اي استانداردهاي زندگي، الگوهاي كار و فراغت،‌ نظام آموزشي و بازار كار به ميزان كاملاً محسوسي تحت‌الشعاع پيشرفت‌هايي قرار گرفته‌اند كه در قلمرو اطلاعات و دانش‌ها روي داده است.
رسانه‌ها و تكنولوژي اطلاعات
واژه تكنولوژي رسانه‌ها به طور سنتي به تلفن، راديو و تلويزيون گفته مي‌شود كه هر يك در مقطعي از تاريخ هدف و كاربرد محدودي داشته‌اند. به هر حال تكنولوژي اطلاعات واژه‌اي است با تعبيري باز كه مجموعه‌ي وسيعي از تكنولوژي ارتباطات از قبيل كامپيوتر، ماهواره و بهره‌گيري جديد از رسانه‌هاي قديمي‌تر از طريق كاست ويدئو و كاست‌هاي شنيداري و تكنولوژي‌هاي مخابراتي كه ارتباط‌هاي پيچيده‌تر و گسترده‌تر را فراهم مي‌سازد، در بر مي‌گيرد. تكنولوژي ارتباطات امروزه در اصل الكترونيك بوده و اساس آن را مدارهاي يك‌پارچه تشكيل مي‌دهند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی