یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: حقوق ارتباط جمعی

حقوق ارتباط جمعی 10 سال 4 ماه ago #52833

به نام خدا
تعریف حقوق : جمع حق است :مجموعه اختیاراتی که به موجب آن هرفرد می تواند چیزی ازدیگران بگیرد،آنان را به انجام یاانصراف ازچیزی وامتناع ازامری وادار سازد .
حق در برابر دیگران : حقی است که افراد نسبت به یکدیگر دارند ، مثلا بین کار فرما و کارگر رابطه ی حق و تكليف برقرار است . كار فرما حق دارد مطابق قرارداد از كارگر كار بخواهد وكارگر حق دارد در مقابل انجام كار دستمزد مطالبه نماید.
انواع آن عبارتند از :
الف)روابط متقابل افراد جامعه با هم دیگر: حقوقی که از مرز بندی این روابط ناشی مي شود حقوق خصوصي است مانند حقوق مدني حقوق تجاري...
ب)روابط متقابل افراد و دولت متبوع آنها : به حقوقی که از این نوع روابط ناشی می شود حقوق عمومی می گویند.
ج) روابط متقابل بین دولت ها : این نوع رابطه حقوق عمومی حقوق بین الملل عمومی را بوجود می آورد که بیشتر به حقوق بین الملل معروف است .





حقوق ارتباطات
رشته حقوقی جدیدی که از نیمه دوم قرن 20 تحت عنوان همایش روابط عمومی آغاز به کار کرد. تاثیر پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژی های نوین در کشورهای غربی و سپس در کشورهای دیگر جهان مورد توجه خاص قرار گرفته است. در واقع ضرورت مقررات گذاری برای تمام فعالیتهای اجتماعی در جوامع معاصر سبب شده است که درمورد فعالیتهای ارتباطی نیز مقررا ت حقوقی ویژه ای تهیه و تدوین شود. برای شناخت موضوع و قلمرو حقوق ارتباطات باید مفهوم جامع از ارتباطات را مد نظر قرارداده و بر اساس آن زمینه ها و شاخه های این رشته حقوقی جدید را مشخص ساخت. زمانی پیشرفته ترین وسیله ی ارتباطی رادیو و تلفن های سیمی بود، پس از آن تلویزیون، سینما و تلفن های بیسیم به عرصه ی ارتباطات وارد شد و امروز شاهد انواع ابزارهای ارتباط تصویری هستیم که در کسری از ثانیه امکان برقراری ارتباط میان نقاط گوناگون جهان را فراهم میکنند.
این پیشرفت ها به همان میزان که برای رفاه بشر و سهولت زندگی وی مفید است، چنانچه قواعد و مقررات لازم را نداشته باشد، می تواند به چالشی مهم برای وی بدل شود! برای مثال وجود ابزار ارتباط تصویری هرچند محسنات فراوانی را دربر دارد لکن چنانچه چهارچوب مشخصی برای آن کاربری آن تبیین نشود،
چنانچه قواعد و مقررات لازم را نداشته باشد، می تواند به چالشی مهم برای وی بدل شود! برای مثال وجود ابزار ارتباط تصویری هرچند محسنات فراوانی را دربر دارد لکن چنانچه چهارچوب مشخصی برای کاربری آن تبیین نشود، می تواند ناقض حریم خصوصی افراد نیز باشد!

طبقه بندی حقوق
1- حقوق طبیعی : حقوقی که به اعتقاد فلاسفه غربی ، طبیعتی در ذات انسان دارد وجزء لاینفک وجود فرد به شمار می رود وقانونگذار باید به آن احترام بگذارد وفرمانروایان باید تابع آن باشند .
2- حقوق موضوعه : مجموعه مقرراتی است که درزمان معینی دریک جامعه ،اعمال می شوند.این قواعد شامل رسوم،عرف، قوانین ، رویه های قضایی و.... هستند.
تقسیم بندی حقوق موضوعه
1- حقوق عمومی : شامل قواعد و مقرراتی است که برتشکیلات
قدرت سیاسی و منافع عمومی وروابط دولت وافراد حاکمند .
2- حقوق خصوصی : قواعد و مقرراتی است که برروابط ومنافع مخصوص افراد در برابر یکدیگر مربوط می شوند.
نسبت حقوق بشر و حقوق الهی
حقوق بشر برای تنظیم روابط بین انسان‌ها تدوین شده و در تعارض با حقوق خدا قرار ندارد.اعلامیه‌ی حقوق بشر یک فرآورده و قرارداد انسانی است که برای تعیین روابط انسان‌ها با یکدیگر تدوین شده ونباید با حقوق خدا که رابطه‌ی انسان را با خدا معین می‌کند،تعارض داشته باشد



اهداف اصلی اعلامیه حقوق بشر
افراد و نهادهایی اعلامیه‌ی30 ماده‌یی حقوق بشررا چون مساله‌یی ساخته وپرداخته انسان است، رد می‌کنند و می‌گویند اساس صلاحیت برای تعیین حقوق انسان‌ها با یکدیگر مربوط به خداوند است و اوست که باید اینها را تعیین کند.
اعلامیه‌جهانی حقوق بشرسه هدف اصلی را دنبال می‌کند
1- هدف آزادی فکر و عقیده و بیان فکر وعقیده ؛
2- مساوات همه‌ی انسان‌ها در حقوق و تکالیف ؛
3- مشارکت همه انسان‌ها در ساختن زندگی اجتماعی .
سه دیدگاه درباره‌ی حقوق بشر و شهروندی
1- دیدگاه نخست که به هانتینگتون منسوب است، بر این نظر است که نگاه عمومی یک کشور بر کل کشورها غالب شود. از این منظر، الگوی آمریکایی حقوق بشر باید بر همه‌ی کشورها حاکم گردد.
2- دیدگاه دیگر را مدرنیست‌ها دارند. آنها بر این عقیده‌اند که اصول حقوق شهروندی جهان‌شمول است و نمی‌توان از حقوق بشر مربوط به یک کشور یا جامعه سخن گفت.
3- درمقابل این دودیدگاه نیزپست ‌مدرن‌ها باتأکید بر مسائل منطقه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی هراجتماع ، برای هرکس و هرجامعه‌ای نسخه‌ی خاص خود را می‌پیچند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی