سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: چگونه تبلیغمان را عملی کنیم

چگونه تبلیغمان را عملی کنیم 10 سال 5 ماه ago #46804

فنون عملی تبلیغ

اهداف تبلیغ
هر شخص حقیقی یا حقوقی هدف خاصی را یرای تبلیغ محصول خود، دنبال میکند. این محصول میتواند "کالا" یا "خدمات" باشد. این اهداف به طور کلی در قالب موارد زیر خلاصه میشود. اگرچه بسیاری اعتقاد دارند تنها هدف تبلیغ افزایش درآمد است اما ممکن است این هدف بطور مستقیم وجود نداشته باشد و یا کلیه اهداف در نهایت به همین موضوع ختم میشود:

افزایش درآمد (فروش)
تداوم فروش
معرفی محصول جدید
اطلاع رسانی (فرهنگ سازی)
کسب اعتبار – شهرت
حضور در بازار (فراموش نشدن)
حذف رقبا
اهداف شخصی دیگر


ترفندها یا شگردهای خاص
ترفندها یا شگردهای خاص در تبلیغ که معمولا جهت پیشبرد فروش از آنها استفاده میشود، عبارتند از: جایزه، برگ تخفیف، مسابقه، قرعه کشی و ... که برای دستیابی به فروش بیشتر و تشویق مخاطب به خرید استفاده میشود. صحت و نوع این شگردها با توجه به نوع مخاطب، نوع محصول و بودجه در نظر گرفته شده برای ارائه این شگرد، بسیار مهم است.


مراحل تهیه یک آگهی

ایده پردازی: اولین چیز برای تبلیغ، همان پیام است. بنابراین یک ایده خوب و مناسب و منحصربه فرد، کمک شایانی در القای پیام به مخاطب از هر رسانه ای خواهد کرد.



طراحی: پس از یافتن ایده، این ایده باید پرداخت شود. طراحی صرفا به معنای کشیدن یک طرح یا تصویر نیست بلکه به معنای طرح یک برنامه مناسب جهت القای ایده به بهترین نحو ممکن است. یک طراحی ممکن است بدون استفاده از تصویر و صرفا به کلمات یا گفتار ختم شود.




تأیید طراحی: تبلیغ همیشه برای یک کارفرما تهیه میشود. او هر چقدر هم که از تبلیغات چیزی نداند و طراحی آگهی اش را هم به به یک متخصص و کارشناس خبره تبلیغات داده باشد، بسیار مهم و تعیین کننده است. زیرا یک آگهی خوب علاوه بر داشتن ویژگی های یک تبلیغ خوب، باید در جهت اهداف و سیاست هابی کار فرما باشد. ضمن اینکه بدون تأیید کارفرما نباید وقت و هزینه بیشتری برای یک ایده یا طرح گذاشت زیرا مرحله اول (ایده) و دوم (طراحی) یک سوژه ممکن است چندین ماه به طول بینجامد.



تغییرات و پرداخت نهایی: وقتی نظر کارفرما و کلیه تصمیم گیرندگان صاحب آگهی یا ایده و طرح یک متخصص تبلیغات آمیخته شود، یک آگهی خوب و کامل آماده میشود.



ساخت: حالا زمان ساخت و به عمل درآوردن ایده ها و طرح هاست. این مرحله بسیار مهمی است، زیرا یک ساخت خوب از یک طرح متوسط، آنرا خوب جلوه میدهد، و یک ساخت ضعیف از یک طرح عالی، آنرا تا حد متوسط پایین می آورد. بنابراین برای ساخت یک آگهی (با هر روش و رسانه ای) باید از متخصص خبره آن در همان رسانه استفاده کرد.



اجرا: اجرای آگهی ساخته شده نیز به اندازه همه مراحل نقش مهمی دارد. این مرحله پل ارتباطی تبلیغ با مخاطب است و تمام مراحل اول تا آخر تهیه آگهی را در بر دارد. این امر نیز باید به یک مجری خوب و با تجربه سپرده شود.



روش های تبلیغ

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به دو دسته تقسیم میشود:
1)فضای خارجی(Outdoor): مثل بیل برد، ساین برد، استند، تابلوی سردر مغازه ها، تابلوی روی دیوار و بام ساختمان ها، تابلوهای روی پل های هوایی، تلویزیون های شهری دیجیتال، نمایشگرهای دیجیتال LED و LCD ، تابلوهای سه وجهی و اسکرول (چرخان)، بالن های تبلیغاتی، اتوبوس های شهری و ...
2) فضای داخلی(Indoor): مثل کلیه تابلوهای تبلیغاتی در فضاهای سرپوشیده عمومی، مترو، فرودگاه، ترمینال ها، انواع استند، لایت باکس، پلاسما، ویدئو وال و...


تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی به چند روش انجام میشود:

تیزر
اسپانسر شدن (حامی گری): تهیه فیلم، سریال، مسابقه یا هر برنامه تلویزیونی دیگر و یا حمایت مالی از آن در ازای پخش نام و پیام تبلیغ دهنده از طریق برنامه مورد نظر.
زیرنویس: ابلاغ پیام تبلیغی به صورت نوشته هنگام پخش برنامه های تلویزیونی.



تبلیغات رادیویی

تبلیغات رادیویی نیز به صورت های زیر انجام میشود:
1) تیزر: استفاده از موسیقی، افکت های صوتی و گفتار متن (نریشن) جهت ارائه پیام تبلیغاتی مورد نظر.
2) اسپانسر شدن (حامی گری): تهیه برنامه رادیویی یا حمایت مالی از آن در ازای پخش نام وپیام تبلیغ دهنده از طریق برنامه مورد نظر.



تبلیغات مطبوعاتی

تبلیغات مطبوعاتی، در مطبوعات گوناگون متفاوت است:

تبلیغ در روزنامه
تبلیغ در هفته نامه
تبلیغ در دو هفته نامه
تبلیغ در ماهنامه
تبلیغ در دو ماهنامه وفصلنامه
تبلیغ در دو فصلنامه و سالنامه
تبلیغ در گاهنامه یا ویژه نامه





تبلیغات چاپی نامنظم

ابلاغ پیام به مخاطب از طریق چاپ بروشور، کاتالوگ، فولدر، پوستر، کارت ویزیت، پاکت، سربرگ و...
به این دلیل به این نوع تبلیغ چاپی، عنوان "نامنظم" گفته میشود که اصلا تبلیغات چاپی منظم چون در زمان های خاص و معینی انجام میشود ناخودآگاه در قالب نشریات و مطبوعات قرار میگیرد.
برخی از انواع تبلیغات چاپی عبارتند از:
کارت ویزیت، سربرگ، پاکت، بروشور، کاتالوگ، پوستر، تراکت، فولدر، حعبه، دفترچه و...


تبلیغات اهدایی

اهدای هدایای خاص به مخاطبان و مشتریان خاص در جهت احترام و یادآوری حضور در ذهن مخاطب که میتواند تزئینی، مصرفی، کاربردی و... باشد مثل خودکار، خودنوسی، جاکلیدی، انواع قاب و...
ازنظر کلی هرچه عمر یک هدیه تبلیغاتی بیشتر باشد، نام شرکت تبلیغ کننده که بر روی آن حک شده است، بیشتر دیده میشود. اما امروزه، تبلیغات نوین به ماندگاری ظاهری کمتر توجه دارد و بیشتر ماندگاری در ذهن مخاطب را خواهان است،به همین دلیل هدایای خوراکی با وجود ماندگاری فیزیکی بسیار کم، امروزه جای خود را دربین هدایای تبلیغاتی پرطرفدار باز کرده است.

تبلیغات مجازی

این روش در مجموع در سه بخش قابل ارائه است:

تبلیغ در سایت های اینترنتی
ارسال پیام تبلیغاتی از طریق Email
ارسال پیام تبلیغاتی از طریق SMS (مخابراتی)



تبلیغات به روش های دیگر


تبلیغات مالتی مدیا: ابلاغ پیام از طریق CD و نرم افزارها به مخاطب که میتواند در حد تیزر تلویزیونی یا سینمایی باشد. این تبلیغات در واقع ترکیبی از تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی محسوب میشود.

تبلیغات مکاتبه ای: ابلاغ پیام تبلیغاتی از طریق تهیه یک متن و ارسال آن در قالب نامه برای مخاطب. در این حالت چون فقط پیام و نوشتار تعیین کننده است، پیام حرف اول را میزند.

تبلیغات حضوری (عملیاتی): شامل برگزاری یا شرکت در نمایشگاه ها، سمینار، همایش، انواع کنفرانس ها و... جهت ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب.

تبلیغات متفرقه و خاص: شامل ساخت ماکت و انواع حجم های تبلیغاتی دیگر جهت نمایشی محصول یا ابلاغ پیام به مخاطب. این نوع کار چون در نهایت بصورت نمایش در محیط های باز یا بسته ارائه میشود، به نوعی تبلیغات محیطی محسوب میشود و ممکن است در قالب مبلمان شهری قرار گیرد که نوعی تبلیغات محیطی خود ساخته میباشد.

اما به هر حال چون تمام تبلیغات محیطی به صورت حجمی یا مبلمان شهری نیستند، در یک دسته بندی جداگانه آورده شده است. اگر کاربری اولیه حجم ساخته شده، تبلیغاتی باشد معمولا تزئینی و فانتزی بوده و حجم تبلیغاتی خوانده میشود اما اگر کارکرد اولیه آن کاربردهای دیگری داشته باشد (مثل ایستگاه اتوبوس، پل های هوایی و ... ) به عنوان مبلمان شهری محسوب شده که تبلیغات نیز روی آنها صورت میگیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی