سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: مخاطب شناسی

مخاطب شناسی 10 سال 6 ماه ago #38490

مخاطب شناسی :
با توجه به اینکه اساسا بقاء هر رسانه به در جذب حداکثری مخاطب است؛ می توان گفت : اولین و مهمترین اصل در جذب مخاطب "شناسائی سلائق و علائق مخاطبین در جهت تامین خوراک فکری و نیازهای بصیری انها است. چرا که با توجه به فعالیت رسانه های مختلف و متفاوت در دنیای امروزی شاهد انواع برنامه ریزی ها و مدیریت ها از سوی مسولان در جذب مخاطب هستیم که این مهم می تواند عرصه رقابت را سخت تر و نیاز ما را به برنامه ریزی دقیق تر بیشتر کند .
حال سوالی در اینجا مطرح می شود که صدا و سیمای ما تا چه اندازه توانسته ؛ مخاطب های خود را شناسائی کرده و در جهت تامین خواسته ای مخاطبین قدم بردارد؟ تا چه اندازه سعی کرده بسترهای مناسب را برای شناسائی مخاطبین و طبقه بندی آنها ایجاد کند؟
چرا که اگر ، مخاطبین را شناسائی و طبقات و طیف های مختلف فکری را شناخته باشد در این صورت است که می تواند به بهترین صورت ممکن به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و نتیجه مطلوب را از برنامه های خود کسب کند .(این مهم در نظرسنجی عملکرد سیما دیده شده؛ اما به حد کفایت نرسیده است ) اما متأسفانه شاهد هستیم که در عملکرد و روند برنامه سازی ،چنین مهمی – یعنی شناخت مخاطب و نیازهای او کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
اما به قولی رمضان ماه فرصت های طلایی است ! اگر تا کنون مخاطب شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است چه بهتر که بعد از اتمام مناسبت های مذهبی ؛ علی الخصوص ماه مبارک رمضان کیفیت سریال ها سنجیده شده و برای سال آینده موضوع شناسی بصورت خاص مورد توجه قرار گیرد .تا برنامه سازان با زمان بندی بیشتری ، فرصت شناسی مقبول تری را از مخاطب داشته باشند و سطح کیفی کار خود را ارتقاء بخشند . چرا که اگر سلائق مخاطب شناسائی شود تنوع در کار، اصل اول در برنامه سازی سیما خواهد شد تا اقشار مختلف مردم آنچه را که مد نظر دارند در برنامه های مناسبتی سیما بدست آورند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: کبرا گلستانی
مدیران انجمن: کبرا گلستانی