سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: مخاطب شناسي

مخاطب شناسي 10 سال 4 ماه ago #50694

مخاطب شناسي و اطلاع رساني در روابط عمومي
مهمترين وظيفه روابط عمومي برقرار ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت است؛ در اجراي اين وظيفه واحدهاي روابط عمومي با استفاده از ابزارهاي مختلف اقدام به برقراري ارتباط مي‌کنند، ليکن اگر اين عملکرد به نحو علمي و کارشناسي ارزيابي شود؛ اثربخشي همه اين فعاليت‌ها با ترديد مواجه است. چرا که به عناصر ارتباطي در فراگرد انتقال پيام توجه کافي نشده است.
ارتباط به هر شکلي که برقرار شود، حداقل 3 عنصر را در خود دارد. فرستنده(منبع)، پيام، گيرنده (مخاطب). هر سه عنصر ويژگي‌هايي دارد که اگر مورد توجه قرار نگيرد به عنوان موانع ارتباط از اثربخشي آن مي‌کاهد به نحوي که در بسياري موارد ، اثر بخشي يک پيام به صفر مي‌رسد. در اين فرصت ويژگي‌هاي يکي از سه عنصر ياد شده يعني «مخاطب» به طور خلاصه تشريح مي‌شود.
تعريف مخاطب
از مخاطب تعاريف متعددي شده است؛ که ما به عنوان روابط عمومي بايد با توجه به وظايف و رسالت خود، تعريف خاصي از مخاطب داشته باشيم که ذيلاً به آن اشاره مي‌شود:
- مخاطب کسي است که داوطلبانه به محتوي يا رسانه معيني روي مي‌آورد.
- اما از نظر روابط عمومي، مخاطب گروهي از افراد است که ارتباط‌گر مي‌خواهد به آنان دسترسي داشته باشد ارتباط برقرار کند.
از آنجا که دسترسي روابط عمومي به مخاطب آسان نيست، مخاطب از جنبه‌هاي ديگر نيز تعريف شده است:
مخاطب سرسخت:
مخاطبيني که از پذيرفتن آنچه ارتباط جمعي و ساير فرستنده‌ها براي او مي‌فرستند اکراه دارد.
تعريف مخاطب از مخاطب:
افراد ممکن است صرفاً به دليل اينکه به پيام خاصي توجه مي‌کنند خود را مخاطب بدانند. از منظر ديگر مخاطب به عنوان گيرنده و مخاطب به آفريننده با توجه به نقشي که در فرايند ارتباطي دارد تعريف مي‌شود. اما ما به عنوان روابط عمومي مخاطب را کسي مي‌دانيم که قصد داريم پيام‌هاي سازمان يا دستگاهي را که در آن کار مي‌کنيم به او منتقل کنيم.
چرا مردم مخاطب رسانه‌ها مي‌شوند؟
دلايل متعددي براي مخاطب شدن از جانب مردم وجود دارد، به عبارتي مردم به دلايل زير از رسانه‌ها استفاده مي‌کنن
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی