دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحقیق درس شبکه های اجتماعی

تحقیق درس شبکه های اجتماعی 10 سال 5 ماه ago #42159

بسمه تعالي

درس شبكه هاي اجتماعي

استاد راهنما : سركارخانم جلالي
نام دانشجو: خلیل رنجبر لفوت
دانشجوی کارشناسی دانشگاه علمی و کاربردی واحد 13

دهم آذر 1392




شبکه های اجتماعی

تعريف شبكه اجتماعي ؟
عبارت است ساختاري از افراد يا سازمانهاست كه گره ناميده مي شود .
به عبارتي ديگر : شبكه را مي توان در يك نگاره منفرد بعنوان توده اي از كنش هاي متقابل بين بسياري از مردم كه ممكن است در زماننها و مكان هاي مختلف روي دهند توصيف كرد .
شبكه هاي اجتماعي چگونه بهم متصل مي شود ؟ شبكه هاي اجتماعي با يك يا چند نوع از وابستگي همانند ( دوستي ، خويشاوندي ، مبادلات مالي ، دانش و ...... بهم متصل مي شوند

اصطلاحات نظريه شبكه اجتماعي را بيان كنيد ؟
1- گره : افراد يا عوامل دخيل در شبكه را گره مي گويند
2- پيوندها : ارتباط بين گره ها را پيوند يا رابط مي گويند
3- لبه ها : هر پيوندي شامل دو گره مي شود كه در مجموع به آنها لبه گويند
4- شبكه هموفيلي و چند گانه ؟ اين شبكه متشكل از افرادي است كه صفات مشابهي دارند . مانند گروه دوستي

انواع محتواي رابطه اي در شبكه هموفيل عبارت است ؟
1- روابط معاملاتي : روابط كنشگران براساس فيزيكي و نمادي است مثل خريد و فروش
2- روابط ارتباطي : در آن روابط بين كنشگران ، كانال هاي هستند كه از طريق آنها پيامها و اطلاعات از كنشگري به كنشگر ديگر منتقل مي شود .
3- روابط نفوذ مرزي : در اين روابط پيوند ها بين كنشگران با عضويت هاي آن رابطه مشتركي صورت مي گيرد.
4- روابط عاطفي : روابط احساسي مثبت يا منفي بين كنشگران را گويند
5- روابط ابزاري : تماس بين كنشگران جهت دريافت منابع اي ارزشمند مانند كالا – خدمات و اطلاعات است
6- روابط اختدار : روابط بين كنشگران براساس صدور فرمان و رعايت آن است
7- روابط سببي و خويشاوندي : روابطه اي ميان اعضاي شبكه خويشاوندي مي باشد

شبكه هاي چند گانه :
ممكن است يك پژوهش ، شبكه اجتماعي در هر سطحي شامل يك روابط باشد و در برگيرنده چند نوع رابطه باشد . به چنين شبكه اي اصطلاحاً شبكه چند گانه گويند . براي جمع آوري داده ها در باره روابط اجتماعي پژوهشگر مي تواند از ابزارهايي نظير ، ( پرسشنامه - مصاحبه مستقيم – مطالعه اسنادي – آزمونها يا آزمايش و مقايسه ) استفاده نمايد .
نظيريه پردازان در حوزه نظريه شبكه در جامعه شناسي ، بيشتر به بررسي دقيق تجربي ، روش شناختي و رياضيات در انواع شبكه هاي اجتماعي مي پردازند.

پيروان شبكه هاي اجتماعي چه افرادي بودند ؟ 1- انديشمنداني مانند اميل قوركيم – تونيس و جورج زميل بودند
نخستين كسي كه در شبكه هاي اجتماعي به تفكر پرداخت بنام آقاي جورج زميل بودند
آنچه كه كنشگران را در جهان اجتماعي بهم متصل مي كند عبارت است سه بخش ؟
1- نمادها : عبارت است اطلاعات – عقايد – ارزشها – هنجارها و پيامها و .....
2- مواد : عبارت است اشياء فيزيكي مثل پول
3- عواطف : عبارت تهديد – احترام – دوستي و رضايت )
نظريه بازي با قاعده ؟ اين نظريه تحليل ميكند كه چگونه پيامدها و تصميم هاي فردي در سطح كلان كه مبتني بر انگيزه هاي خويشكام هستند از تصميم هاي بهم وابسته همه بازيگران در بازي سرچشمه مي گيرند . ( نظريه پردازي توماس شلينگ ) مثال كاري شخص انجام مي دهد به خود گروه منتهي مي شود .




ملاكهاي گزينش پژوهش در شبكه هاي اجتماعي ؟
1- آزمون پذيري ؟ قاعده اي است كه انسانها براساس آن بصورت سري خود بخود و يك سري روشها و اصول و بينش ها و عقايد ها كنار هم هستند
2- وضوع ؟ در وضوع آن نظريه يا بحثي مطرح مي شود كه بصورت واضع قابل طرح و قابل فهم باشد
3- صرفه جويي ؟ آن نظريه يا بحثي مطرح مي شود هم ساده باشد و هم كمترين هزينه را داشته و بيشترين منفعت را داشته باشد.
4- مناسبت ؟ در يك چهارچوب مشخصي قابل فهم مي باشد و هم بتوانند آن درك كنند .

شبكه هاي رايانه اي ؟
تعريف شبكه هاي رايانه اي ؟ گروهي از رايانه ها و دستگاههاي مي باشند كه توسط كانالهاي ارتباطي به هم متصل شده اند .
شبكه هاي رايانه اي با باعث تسهيل ارتباطات ميان كاربران شده و اجازه مي دهد كاربران منابع خود را به اشتراك بگذارند .
انواع شبكه رايانه اي را نام ببريد ؟
1- شبكه شخصي 2- شبكه محلي 3- شبكه كلان شهري 4- شبكه گسترده 5- شبكه متصل
شبكه متصل خود به چند قسمت مي باشد ( الف : شبكه داخلي ، ب : شبكه خارجي ، ج : شبكه اينترانت و اينترنت

انواع تحليل شبكه هاي اجتماعي كدامند ؟
1- تحليل شبكه هاي اجماعي كل
2- تحليل شبكه هاي اجتماعي فردگرا
3- تحليل شبكه هاي اجتماعي جامعه گرا

1: تحليل كل : از ديدگاه شبكه اجتماعي سازمان از واحدهاي اجتماعي تشكيل شده كه الگوي تعاملي در طول زمان دارد
تحليل شبكه ؟ بررسي تاثير روابط ميان افراد و رفتارهاي غير اجتماعي در سازمان را نشان مي دهد .
2: تحليل فردگرا :
1- روي خصوصيات رفتارها و شرايط افراد بر شبكه تمركز مي كند
2- از ويژگيهاي شبكه شخصي براي نمايش مفاهيم اجتماعي استفاده مي كند
3- دادهاي مربوطه با تعامل با اعضا، شبكه را جمع آوري مي كند

3-تحليل جامعه گرا :
1- روي تعاملات درون گروه تمركز مي كند
2- مركز فضاي اجتماعي را تعريف مي كند
3- اطلاعات اعضاي گروه در مورد اينكه به چه گروه هاي ديگر متصل هستند را جمع آوري مي كند

ويژگيهاي شبكه ارتباطي را نام ببريد ؟
1- هويت 2- به اشتراك گذاري و يادگيري 3- بسيج كنندگي و سازماندهي 4- دوستي 5- اعتماد 6- حلقه هاي مخاطبان 7- قدرت كندو سازي 8- استناد و تعميم 9- چند رسانه اي 10- ادغام فناوري 11- پرستيژ 12-گپ 13- نقد بي رحمانه 14- دنبال كردن و دنبال شدن 15- باز انتشار 16- خرد جمعي 17- جهاني بود 18- سرگرمي 19 – سفارشي شدن 20- جستجو شدن 21- اطلاع رساني و خبررساني 22- رسانه نسل جوان 23- رسانه جايگزين 24- تركيب با موبايل 25- شفاف شدن بيش از گذشته 26- ابتكار و خلاقيت 27- ساختار دمكراتيك 28-قدرت سرمايه اجتماعي 29- تحريك اجتماعي 30- ارتباطات غير رسمي

1- هويت : هويت در شبكه هاي اجتماعي به سمت واقعي تر شدن پيش مي رود چون هيچكس مايل نيست فرد ناشناس را به نسبت به دوستان خود اضافه كند، در فيس بوك با افراد واقعي طرف مي شود .
2- به اشتراك گذاري و يادگيري: افراد علاقمند هر چه سريعتر اطلاعات يا محتوايي را كه توليد كرده اند به اشتراك بگذارند اين محتوا ممكن است ، عكس ، فيلم ، مقاله ، ديدگاه شخصي و يا تجربيات آنها باشد.
3- بسيج كنندگي و سازماندهي : شبكه هاي اجتماعي قدرت بسيج كنندگي دارند يعني مي توانند افراد را در يك زمان يا مكان در محيط واقعي يا در محيط مجازي گرد هم آورند و يا به كمپين ( همايش گرد هم آمدن ) بپردازند .
4- دوستي : تعميق دوستي ها بين جنس مخالف بين هم كلاسي ها ، همكاران ، هم عقيده ها ، دوستان با دوستان دوستانمان
5- اعتماد : قابليت اعتماد به شبكه هاي اجتماعي پيش از وب سايت هاست چون اطلاعات بصورت خام منتقل مي شود . قدرت اطلاعات به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده اطلاعات بستگي دارد .
6- حلقه اي مخاطبان : بجاي مخاطبان انبوه حلقه هاي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي گيرد . تاثير گذاري هر شبكه بر هر حلقه اي به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خواص آن شبكه است
7- قدرت كندو سازي : قابليت دنبال كردن علايق مشترك- يعني كند سازي .
8- استناد و تعميم : فيلم ، عكس ، صدا ، و متون اصلي رسانه ها قابليت استناد و تعميم را بالا برده است .
9- چند رسانه اي : استفاده از چند رسانه ها در شبكه هاي اجتماعي قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه ها را بالا برده است . فيلم ، صوت ، عكس ، اني ميشن ، متن و گرافيك نمونه هاي آن هستند .
10- ادغام فنآوري ها : شبكه هاي اجتماعي محصول فناوري جديد هستند
11- پريستيژ : امروزه افراد ، مجريان تلويزيون ، اساتيد دانشگاه ، دانشجويان ، روزنامه نگاران و هنرمندان بجاي آدرس اميل يا وبلاك ، شناسه فيس بوك را اعلام مي كنند. حتي برنامه هاي تلويزيوني آدرس فيس بوك دارند .
12- گپ : شبكه هاي اجتماعي قابليت گپ يا همان چت كردن را با خود بهمراه دارند .
13- نقد بي رحمانه : شبكه هاي اجتماعي مي تواند فضاي تعاملي جسورترين افرادي شود كه فعاليت در اين شبكه ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند . لذا به همين جهت زمان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد .
14- دنبال كردن و دنبال شدن : امري لذت بخش است شما نيز دوست داريد دنبال شود ، شخصي نگاري يا روزنامه نگاري در وبلاك ها بر همين اساس اتفاق افتاده است
15- باز انتشار: در محيط شبكه ها خبرها پالايش و انتخاب شده و باز انتشار مي شود .
16- خرد جمعي : در عصر شبكه ها همگان در حال زاده شدن هستند گرايش عمومي را مي توان از اين قضايا سنجيد . شبكه هاي اجتماعي بهترين فضاي افكار سنجي هستند .
17- جهاني بودن : حذف مرزهاي زباني مهمترين اتفاقي است كه فضاي جديد در وب سايت ها و شبكه هاي مجازي بطور كلي اتفاق افتاده است . ( مترجم گوگل)
18- سرگرمي : سر گرمي ، طنز ، خنده و شوخي ، كارهاي نشادي ، فتوشاپ كردن و .... از ويژگي هاي آن است
19- سفارشي شدن : وبگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است شما محتوا را سفارش دهيد
20- جستجو شدن : از طريق تركيب موتورهاي جستجو در بسياري از شبكه ها شما مي توانيد در اين فضا ها همزمان جستجو كنيد و جستجو شويد .
21- اطلاع رساني و خبررساني : رسانه هاي شهروندي ، خبرنگاران شهروند از سونامي تا رخدادهاي گوناگون تهران
22- رسانه نسل جوان : نوع بودن ، خلاق بودن ، ابتكاري بودن باعث جذب جوانها به اين پديده شده است
23- رسانه جايگزين : نقش رسانه هاي جايگزين را ايفا مي كند در مقابل رسانه هاي جريان اصلي .
24- تركيب مبايل : اغلب اين فناوري ها يا نسخه مبايل دارند يا با استفاده از مبايل قابل انتشار و دسترسي هستند . مستندات محتواي اين رسانه ها نيز توسط مبايل توليد مي شود .
25- شفاف شدن بيش از گذشته : يعني از كوچكترين رخدادهاي همديگر مطلعه مي شويد .
26- ابتكار و خلاقيت : نوآوري در ذات شبكه ها است ارتباط افقي پيشنهادات خلاقانه طوفان هاي مكرر فكر در اين محيط اتفاق مي افتد.
27- ساختار دمكراتيك : وبلاك ، گوگل زمين همه و همه با هم برابرند
28- قدرت سرمايه اجتماعي : وجود مجموعه معيني از ارزش هاي غير رسمي در ميان اعضاي گروه مشترك بوده و همكاري را در ميان آنها بهبود مي بخشد .
29- تحرك اجتماعي : جنبش هاي اجتماعي با تحرك يا تجمع گروه هايي از افراد متولد مي شوند اين تحرك ها ارتباطات و تماس ها است در اين شرايط افرادي كمتر معتمل بوده با همديگر ارتباط داشته باشند يا پيوندي بين آنها بوجود آيد فرصت آن را خواهند يافت تا يگديگر را هميابي كنند .
30- ارتباطات غير رسمي : ارتباطاتي خارج از نهادهاي رسمي آموزشي ، رسانه اي و غيره است

عمكرد شبكه هاي اجتماعي
1- ارائه خدمات مانند چت و وبلاك نويسي ، ايميل ، پيام هاي فوري ، ويدئو ، اشتراك گذاري و فايل ها و غيره
2- ساخت يك پايگاه داده هاي كاربران، باعث مي شود تا كاربران دوستان خود را بيابند در عين حل اجتماعات مختلفي هم شكل مي گيرد .
3- آزاد و بدون هزينه هستند
4- اضافه كردن ويژگي هاي جديد براساس نظر كاربران
5- اجازه دادن به كاربران براي دسترسي داشتن و تنظيم قوانين و حفظ حريم خصوصي
6- ايجاد جوامع و گروه هاي مختلف
7- فراهم كردن زمينه اي براي ملاقات با افراد غريبه يا كسانيكه به زمينه هاي مختلف مورد نظر افراد نزديك هستند.
انواع رسانه هاي اجتماعي براساس عملكرد .
الف : شبكه هاي اجتماعي
ب: بازوهاي كامپيوتري
ت: اتاق هاي چت
ث: بحث و محبت
پ: وبلاك نويسي
ح: به اشتراك گذاري ويدئو
ر: به اشتراك گذاري عكس
ز: دنياي مجازي

• نسل بندي و انواع شبكه هاي اجتماعي
نسل اول : مانند ايميل ، وب سايت ، موتورهاي جستجو ، چتروم ها ، ( 1990تا 2000 ) را شامل مي شود
نسل دوم : وبلاك ها ، شبكه هاي دوست يابي ، شبكه هاي اجتماعي ، تالارهاي گفتگو ، گروه هاي ايميلي ( 2000 تا 2009 )
• برخي از معروفترين شبكه هاي اجتماعي my.spaee
موضوع عمومي ، در ابتدا در امريكاي شمالي است 826 ميليون تعداد كاربر دارد .
همكلاسي قديمي تعداد كاربران 40 ميليون نفر
• ميانگين استفاده كشورها از شبكه اجتماعي طبق گزارشات دو سوم از جهت كاربران اينترنت بازديد كنندگان شبكه هاي اجتماعي يا وبلاك ها هستند . استفاده از سايت هاي شبكه اجتماعي و وبلاك ها در اينترنت رشد داشته و به چهارمين مورد استفاده كاربران تبديل شده است بيش از نيمي از جمعيت از انلاين استفاده كنندگان از اين نوع سايت ها بوده اند – دربين شبكه هاي اجتماعي رشد استفاده از فيس بوك بيشتر از ساير رقبا بوده است . آلمان با 12% انگلستان با 10% و ايتاليا و اسپانيا با همين حدود بيشترين رشد استفاده از اين سايت ها را داشته اند . اما كاربران برزيلي صدرنشين استفاده از شبكه هاي اجتماعي و وبلاك ها هستند و بيش از 80 درصدشان
• ميانگين سن كاربران شبكه هاي اجتماعي: تركيب سني استفاده كنندگان از فيس بوك در سالهاي اخير به ميزان قابل توجهي تغيير كرده است در حالي كه فيس بوك در ابتدا در محيطي دانشگاهي و براي استفاده دانشجويان راه اندازي شد و كابران اوليه آن اكثراً جوان بودند تبدريج مخاطبان آن گسترده تر شده و تعداد كاربران مسن تر در اين شبكه هاي اجتماعي افزايش پيدا كرد در حال حاضر 35 تا 49 ساله ها با جمعيت حدود 24 ميليون نفر بيشترين كاربران در فيس بوك را تشكيل مي دهند بعد از آن 18تا34 ساله ها قرار دارند و حدود 23 ميليون نفر از اعضاي فيس بوك را تشكيل مي دهند در ميان كشورهاي مختلف جهان سوئيس و آلمان بيشترين رشد در زمان ثبت شده براي استفاده از شبكه هاي اجتماعي را داشته اند

نمونه هاي علمي شبكه اجتماعي :
بايد اذعان داشت كه لزوماً شبكه هاي اجتماعي داراي ماهيت منفي نيستند و برخي از اين شبكه ها داراي بار دانش و علمي براي كاربران و مخاطبان خود هستند . سازمان هوا فضاي آمريكاه ( ناسا) براي جذب جوانان علاقمند به موضوعات هوافضا يك شبكه اجتماعي كه my nasa نام دارد . بخش هاي پيشرفته اي دارد كه كاربران مي توانند از طريق آنها تصاوير و تفكرات خود را در باره موضوعات فضايي با ساير كاربران به اشتراك بگذارند. my nasa يك نمونه بسيار اصلي از شبكه هاي اجتماعي است و يك محيط مجازي را مي سازد كه در آن كاربران مي توانند تمام موضوعات و مقولات مورد نظر و شخصي خود را جمع آوري كنند .

تعهدات شبكه هاي اجتماعي ؟ ابزارهاي شبكه هاي اجتماعي نحوه تعامل در زندگي شخصي مردم را تغيير داده اند و اكنون در حال تغيير زندگي حرفه اي آنها نيز هستند ، در حقيقت اين شبكه ها نقشي در نحوه انجام تعاملات شغلي و تجاري نيز ايفا مي كنند . نكته مهم ريسك بالاي اين شبكه است اين ابزارها با صد ميليون كاربر در شبكه هاي مختلف اجتماعي در سالهاي اخير توجه مهاجمان بيش از هر هدف ديگري بخود جلب كرده اند . اين شبكه ها به نوبه خود داراي تعهداتي هستند كه كاربرانشان را آماج خود مي سازند . چند نمونه از مهمترين تعهدات عبارتند از : 1- سرقت هويت 2- جعل هويت 3- اعتماد 4- جرايم شبكه اي و اقتصادي
نظريه علمي شبكه هاي اجتماعي ؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: زهرا جلالی