شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رابطه ی فرهنگ وتبلیغات

رابطه ی فرهنگ وتبلیغات 10 سال 4 ماه ago #46944

رابطه ي فرهنگ و تبليغات
تبليغ در واقع يك ابزار فرهنگ­ساز است . . تبليغات از طريق رسانه­هاي مختلف اعم از مطبوعات، راديو، تلويزيون، تبليغات محيطي و غيره در اشاعه و شتـاب فرهنگ هر جامعه مؤثر بوده و براي تغيير فرهنگ جوامع، نياز به يک برنامه­ريزي دقيق و همه­جانبه ضروري مي­باشد

هر تبليغ فرهنگي، علاوه بر اطلاع­رساني، پيام­هاي آموزشي نيز همراه دارد. ممکن است اين پيام­ها فقط تصوير و يا نماد باشند و الزامي نيست که حتماً اين آموزش­ها به صورت شعار يا تيتر ارائه شود
تأثير متقابل فرهنگ و تبليغات
فرهنگ، مهم­ترين عامل در شخصيت دادن و شکوفا کردن استعدادهاي دروني افراد جامعه است. فرهنگ، هويت­دهندۀ يک جامعه ميباشد
حفظ ارزش­هاي فرهنگي در آگهي­هاي بازرگاني، عامل مهمي در پذيرش اين­گونه تبليغات در ميان عامۀ مردم است. در نظر گرفتن
فرهنگ گروه­هاي مختلف مخاطبان آگهي­ها، در رونق بازار در جامعه­هاي مختلف نقش به سزايي خواهدداشت
تبلیغات فرهنگی
تبليغات فرهنگي به معناي القاي آموزه هاي يک فرهنگ خاص به صاحبان فرهنگ‌هاي ديگر در گوشه و کنار دنياست .تبليغ فرهنگي، فعاليتي آموزشيست كه به منظور اطلاع­رساني پيام­هاي فرهنگي انجام مي­گيرد به طوري كه نتيجۀ اين فعاليت، نفوذ بر ديگران و جذب افكار عموم مردم براي شركت كردن در فعاليت­هاي فرهنگي، نظير رفتن به نمايشگاه، موزه، تئاتر و سينما است

اين فعاليت نه تنها بايد به طور جدّي در سطح هر جامعه وجود داشته باشد، بلكه براي شناخته شدن در سطح جهان،تبليغات فرهنگي براي آن لازم و ضروري است
تبليغات در فرهنگ تبليغات ایران
برخی از ویژگیهای مهم فرهنگ
پذیرش اجتماعی: یک امر هر چند بسیار مقدس و عالی تا زمانی که مقبول اعضای یک گروه یا جامعه نشده باشد، نمی تواند به عنوان یک امر فرهنگی محسوب شود
اکتسابی بودن : نه از طریق وراثت و نه در قالب الگوهای ژنتیکی بلکه در قالب یادگیری و تعلیم و تربیت فرا گرفته می شود
شاخصه های فرهنگی
تداعی معانی : : مقوله ها با حضور در کنار یکدیگر تداعی معانی می یابند. بدین منظور برای استفاده از یک واژه در تبلیغات باید بیاندیشیم که نخستین اندیشه ای که به ذهن مخاطب می رسد و آن را در حافظه ثبت می کند چیست؟ هر چه این تداعی معانی بتواند ارتباط عمیق تر و خوشایندتری بیافریند اثربخش تر خواهد بود
باورها: ایجاد ارتباط بین مقوله ها ، باورها را پدید می آورد. عبارتی باورها و عقاید توافقهایی است در مورد اینکه در جهان حقیقی چه چیزی اصل و درست است و واقعیت دارد. . در واقع هر فرهنگی لزوماً مشتمل بر عقاید درست و واقعی نیست و از این رو از جمله فعالیتهای اساسی مدیریت فرهنگی در یک جامعه تثبیت و نهادینه کردن و ترویج عقاید صحیح و تلاش در جهت اغنای مردم برای دست کشیدن از عقاید نادرست و باورهای غلط است فرهنگی در یک جامعه تثبیت و نهادینه کردن و ترویج عقاید صحیح و تلاش در جهت اغنای مردم برای دست کشیدن از عقاید نادرست و باورهای غلط است.
انتظارها: انتظارها تجربه های پیشین ما را منعکس می کنند. . بیشتر انتظارهای فرهنگی مردم جامعه می تواند با شرایط اقتصادی و سطح درآمدی آنان ارتباط داشته باشد. وقتی سطح درآمدها و تولید سرانه ناخالص ملی بالا باشد، انتظارهای مردم در داشتن رفاه بیشتر خلاصه می شود.
هنجارها: هنجار در واژه به معیار، الگو، رفتار، حدوسط و معدل ترجمه شده است. هنجارها و مقررات اجتماعی تعیین کننده نوع رفتارهایی هستند که در شرایط خاص باید و یا نباید انجام شوند

نقش" مقررات" آرمانها و ا رزشها" نمادها" و.... از عوامل دیگر نیز هیتند.
فرهنگ ایرانی
شاخصه های فرهنگی ایرانی با کلی نگریهای بسیاری که از ویژگیهای فرهنگی ماست آمیخته شده. ، بسیاری از این کلی گوئیها نیز با قضاوتی شایسته متعادل و باانصاف همراه نیستند. احساس غرور نسبت به گذشته و حسرت نوستالژیک برای آنچه سپری شده قوم مداری و خودبرتر بینی فرهنگی، افراط و تفریط بی حد و مرز، پیش داوری هوشمندانه، کنش و واکنش متفاوت نسبت به حاکمیت از ویژگیهای قوم ایرانی است. از دیگر ویژگیها میل شدید به آبروداری صورت خود را با سیلی سرخ نشان دادن، تملق، چاپلوسی و فرصت طلبی است.
امروزه نوعی سرگشتگی و گم گشتگی را در بین فرهنگ ایرانی شاهدیم.
نتیجه گیری
بین تبلیغات فرهنگی و فرهنگ تبلیغات رابطه مستقیم وجود دارد. زمانی که اطلاع رسانی از موضوعات مختلف توسط کارشناسان تبلیغ در بین مردن مطرح می شود مردم باید فرهنگ پذیرش این اطلاع رسانی را داشته باشند و این فرهنگ جز با بستر سازی در بین مردم برای پذیرش اطلاعات ارائه شده ایجاد نمی گردد. در تبلیغات فرهنگی نیز باید با اطلاع رسانی صحیح به تقویت ریشه ها و ارزشهای اصیل جامعه پرداخت و بدین وسیله از نفوذ بیگانگان جلوگیری کرد.














رابطه ي فرهنگ و تبليغات
تبليغ در واقع يك ابزار فرهنگ­ساز است . . تبليغات از طريق رسانه­هاي مختلف اعم از مطبوعات، راديو، تلويزيون، تبليغات محيطي و غيره در اشاعه و شتـاب فرهنگ هر جامعه مؤثر بوده و براي تغيير فرهنگ جوامع، نياز به يک برنامه­ريزي دقيق و همه­جانبه ضروري مي­باشد

هر تبليغ فرهنگي، علاوه بر اطلاع­رساني، پيام­هاي آموزشي نيز همراه دارد. ممکن است اين پيام­ها فقط تصوير و يا نماد باشند و الزامي نيست که حتماً اين آموزش­ها به صورت شعار يا تيتر ارائه شود
تأثير متقابل فرهنگ و تبليغات
فرهنگ، مهم­ترين عامل در شخصيت دادن و شکوفا کردن استعدادهاي دروني افراد جامعه است. فرهنگ، هويت­دهندۀ يک جامعه ميباشد
حفظ ارزش­هاي فرهنگي در آگهي­هاي بازرگاني، عامل مهمي در پذيرش اين­گونه تبليغات در ميان عامۀ مردم است. در نظر گرفتن
فرهنگ گروه­هاي مختلف مخاطبان آگهي­ها، در رونق بازار در جامعه­هاي مختلف نقش به سزايي خواهدداشت
تبلیغات فرهنگی
تبليغات فرهنگي به معناي القاي آموزه هاي يک فرهنگ خاص به صاحبان فرهنگ‌هاي ديگر در گوشه و کنار دنياست .تبليغ فرهنگي، فعاليتي آموزشيست كه به منظور اطلاع­رساني پيام­هاي فرهنگي انجام مي­گيرد به طوري كه نتيجۀ اين فعاليت، نفوذ بر ديگران و جذب افكار عموم مردم براي شركت كردن در فعاليت­هاي فرهنگي، نظير رفتن به نمايشگاه، موزه، تئاتر و سينما است

اين فعاليت نه تنها بايد به طور جدّي در سطح هر جامعه وجود داشته باشد، بلكه براي شناخته شدن در سطح جهان،تبليغات فرهنگي براي آن لازم و ضروري است
تبليغات در فرهنگ تبليغات ایران
برخی از ویژگیهای مهم فرهنگ
پذیرش اجتماعی: یک امر هر چند بسیار مقدس و عالی تا زمانی که مقبول اعضای یک گروه یا جامعه نشده باشد، نمی تواند به عنوان یک امر فرهنگی محسوب شود
اکتسابی بودن : نه از طریق وراثت و نه در قالب الگوهای ژنتیکی بلکه در قالب یادگیری و تعلیم و تربیت فرا گرفته می شود
شاخصه های فرهنگی
تداعی معانی : : مقوله ها با حضور در کنار یکدیگر تداعی معانی می یابند. بدین منظور برای استفاده از یک واژه در تبلیغات باید بیاندیشیم که نخستین اندیشه ای که به ذهن مخاطب می رسد و آن را در حافظه ثبت می کند چیست؟ هر چه این تداعی معانی بتواند ارتباط عمیق تر و خوشایندتری بیافریند اثربخش تر خواهد بود
باورها: ایجاد ارتباط بین مقوله ها ، باورها را پدید می آورد. عبارتی باورها و عقاید توافقهایی است در مورد اینکه در جهان حقیقی چه چیزی اصل و درست است و واقعیت دارد. . در واقع هر فرهنگی لزوماً مشتمل بر عقاید درست و واقعی نیست و از این رو از جمله فعالیتهای اساسی مدیریت فرهنگی در یک جامعه تثبیت و نهادینه کردن و ترویج عقاید صحیح و تلاش در جهت اغنای مردم برای دست کشیدن از عقاید نادرست و باورهای غلط است فرهنگی در یک جامعه تثبیت و نهادینه کردن و ترویج عقاید صحیح و تلاش در جهت اغنای مردم برای دست کشیدن از عقاید نادرست و باورهای غلط است.
انتظارها: انتظارها تجربه های پیشین ما را منعکس می کنند. . بیشتر انتظارهای فرهنگی مردم جامعه می تواند با شرایط اقتصادی و سطح درآمدی آنان ارتباط داشته باشد. وقتی سطح درآمدها و تولید سرانه ناخالص ملی بالا باشد، انتظارهای مردم در داشتن رفاه بیشتر خلاصه می شود.
هنجارها: هنجار در واژه به معیار، الگو، رفتار، حدوسط و معدل ترجمه شده است. هنجارها و مقررات اجتماعی تعیین کننده نوع رفتارهایی هستند که در شرایط خاص باید و یا نباید انجام شوند

نقش" مقررات" آرمانها و ا رزشها" نمادها" و.... از عوامل دیگر نیز هیتند.
فرهنگ ایرانی
شاخصه های فرهنگی ایرانی با کلی نگریهای بسیاری که از ویژگیهای فرهنگی ماست آمیخته شده. ، بسیاری از این کلی گوئیها نیز با قضاوتی شایسته متعادل و باانصاف همراه نیستند. احساس غرور نسبت به گذشته و حسرت نوستالژیک برای آنچه سپری شده قوم مداری و خودبرتر بینی فرهنگی، افراط و تفریط بی حد و مرز، پیش داوری هوشمندانه، کنش و واکنش متفاوت نسبت به حاکمیت از ویژگیهای قوم ایرانی است. از دیگر ویژگیها میل شدید به آبروداری صورت خود را با سیلی سرخ نشان دادن، تملق، چاپلوسی و فرصت طلبی است.
امروزه نوعی سرگشتگی و گم گشتگی را در بین فرهنگ ایرانی شاهدیم.
نتیجه گیری
بین تبلیغات فرهنگی و فرهنگ تبلیغات رابطه مستقیم وجود دارد. زمانی که اطلاع رسانی از موضوعات مختلف توسط کارشناسان تبلیغ در بین مردن مطرح می شود مردم باید فرهنگ پذیرش این اطلاع رسانی را داشته باشند و این فرهنگ جز با بستر سازی در بین مردم برای پذیرش اطلاعات ارائه شده ایجاد نمی گردد. در تبلیغات فرهنگی نیز باید با اطلاع رسانی صحیح به تقویت ریشه ها و ارزشهای اصیل جامعه پرداخت و بدین وسیله از نفوذ بیگانگان جلوگیری کرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.