چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: پنج روش کنترل ترس برای یک سخنرانی عمومی

پنج روش کنترل ترس برای یک سخنرانی عمومی 10 سال 5 ماه ago #49733

  • محسن رهبر
  • محسن رهبر's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 61
  • Thank you received: 43
به نام خدا



ممکن است شما به زودی یک سخنرانی مهم در پیش داشته باشید یا قرار است که در یک برنامه تلوزیونی حاضر شوید.

احساس می‌کنید پاهاتان در حال لرزیدنند. قلب‌تان خیلی تند می‌زند، و پیشانی‌تان عرق کرده است.

بیشتر افراد تجربه‌ی چنین دلشوره و اضطراب‌هایی را برای ارائه یک سخنرانی دارند، و احتمالا با دلیلی مشابه – هیچکس دوست ندارد که با یک اشتباه ناراحت کننده باعث تحقیر خودش در جمعی بشود و همین مسئله او را از رسیدن به اهدافش دور کند. به هر حال هیچ قرص جادویی برای حذف کامل این اضطراب وجود ندارد. اما می‌توانید این ترس را به شکل مؤثری مدیریت کنید، و میزان اضطرابی را که مانع اجرای‌تان است پایین بیاورید.

این‌جا پنج نکته و تکنیک ارائه شده که به شما برای غلبه بر این ترس کمک می‌کند:



۱- تمرین

بیشتر افراد گفته‌اند که تنها و بهترین راه آن‌ها برای غلبه بر این ترس‌ آشنایی و آمادگی بیشترشان با مطالب و از قبل حاضر کردن آن‌ها بوده است. ترس افراد معمولا با تجربه‌‌ی سخنرانی‌های بیشتر رو به کاهش می‌رود.

۲- شما نباید بهترین باشید

هیچکس شما را با معیارهای یک سخنران حرفه‌ای قضاوت نمی‌کند. پس به یک لغزش زبانی یا یک “اوووم” گاه و بی‌گاه یا لغتی که این‌جا و آن‌جا فراموش کرده‌اید توجه نکنید. اگر تمرکز‌تان بر اصل موضوع یعنی ارائه با کیفیت و با اشتیاق محتوا باشد – احتمالا موفق می‌شوید تاثیر مثبتی بر مخاطبان بگذارید.

۳- به یاد داشته باشید – مسئله شما نیستید

دست از تمرکز بر ترس بردارید و در عوض به مخاطب توجه کنید. به زندگی‌ آن‌ها فکر کنید، به نیازهای‌‌شان، و نگرانی‌هایی که دارند. به خودتان یادآوری کنید که چطور اطلاعات شما می‌تواند زندگی دیگران را بهتر کند. سعی کنید برای‌شان سودمند باشید، و به آن‌ها احساس راحتی بیشتری بدهید. مسئله شما نیستید، موضوع به آن‌ها مربوط است.

۴- نفس عمیق بکشید

بزرگسالان به طور متوسط ۱۲ بار در دقیقه نفس می‌کشند. این مقدار در هنگام استرس بیشتر شده – باعث کاهش تراکم دی اکسید کربن در خون و اکسیژن در مغز می‌شود. نفس عمیق گرفتن می‌تواند در بازیابی کنترل بر تنفس به شما کمک کند. با آهسته خارج کردن هوا از ریه‌هاتان شروع کنید و بعد آهسته هوا را از طریق بینی به داخل بکشید تا ریه‌ها پر شوند. سپس نفس‌تان را تا جایی که برای‌تان راحت است نگه دارید. بعد آرام هوا را از طریق دهان آزاد کرده تا احساس کنید ریه‌های‌تان دوباره خالی شده‌اند. این تمرین را ۱۲ – ۱۰ بار تکرار کنید.

۵- عضلات‌تان را منقبض کنید

بر روی یک صندلی راحتی بنشینید و چشم‌های‌تان را ببندید. عضلات صورت‌تان را برای ده ثانیه منقبض کنید، بعد برای ۲۰ ثانیه آن‌ها را شل کنید. بعد نوبت گردن است همین کار را تکرار کنید، حالا آن را بر روی شانه‌ها، بازوها، دست‌ها، قفسه‌ی سینه ، و شکم هم تمرین کنید، و به همین ترتیب تا به نوک انگشتان‌ پا برسید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی