چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: شخصیتهای دشوار

شخصیتهای دشوار 10 سال 5 ماه ago #45143

شخصيت هاي دشوار
بايد توجه داشت كه شخصيت هاي دشوار، بيشترين و عميق‌ترين آثار منفي را بر افراد و سازمان ها دارند، بنابراين ضروري است كه با برخي از اين شخصيت ها، آشنا شويم:
شخصيت هاي همه چيزدان: افرادي هستند كه فكر مي كنند در همه زمينه ها، متخصص هستند و سعي دارند درباره هر موضوعي ابراز عقيده كنند ، اما زماني كه اشتباه مي كنند، اشتباه خود را قبول ندارند حتي حالت تدافعي به خود مي گيرند و بر اشتباه خود اصرار مي ورزند. از خصوصيات ديگر اين افراد، تكبر و پرافاده بودن است.
شخصيت هاي منفعل: شخصيت هاي منفعل، چهره اي سرد و بي احساس دارند، به ديگران با بي تفاوتي نگاه مي كنند و نگاه هاي خيره دارند، از اختلاف نظر و مناقشه يا چالش، به هر قيمتي كه شده، اجتناب مي ورزند و دوست ندارند عقيده و نظر خود را ابراز كنند.
شخصيت هاي مستبد: شخصيت هاي مستبد، قلدري مي كنند، حتي اگر لازم باشد، با چرب زباني ديگران را وادر به كارهايي مي كنند كه ممكن است در نهايت به سود آنان تمام شود. شخصيت هاي مستبد به سادگي به ديگران توهين مي كنند و زماني كه از ديگران انتقاد مي كنند، انتقادشان همراه با قساوت و بي رحمي است. پرتوقع بودن نيز از خصوصيات ديگر اين افراد است.
شخصيت هاي بله گو: شخصيت هاي بله گو، در مقابل هر درخواستي، پاسخ بله مي دهند و با هر پيشنهادي موافق هستند. اين افراد قول انجام دادن هر كاري را مي دهند، اما به ندرت به قولي كه داده اند، عمل مي كنند.
شخصيت هاي نه گو: در مقابل شخصيت بله گو، شخصيت نه گو قرار مي گيرد كه در مقابل هر درخواستي پاسخ نه از آنها شنيده مي شود. آنها منفي باف و بدبين هستند و كمتر از خود انعطاف نشان مي دهد و وجود اين نوع شخصيت در هر جايي، مانع از پيشرفت كارها مي شود.
شخصيت هاي شاكي: فردي است كه به قول معروف از زمين و زمان شكايت مي كنند و در مقابل، براي تغيير اوضاع و احوال در جهت صحيح، اقدامي انجام نمي دهند. افرادي كه داراي اين شخصيت هستند، هميشه منفي گرا بوده و عيب جويي مي كنند و با اين كار خود، ديگران را از خود مي رنجانند.
شخصيت هاي حسود: افرادي كه داراي شخصيت حسود هستند، تاب تحمل رشد و پيشرفت هيچ يك از دوستان و همكاران خود را ندارند و اگر متوجه شوند يكي از دوستان و يا همكاران آنها مورد توجه قرار گرفته است، به روش مستقيم يا غيرمستقيم مي كوشند وي را در نزد ديگران حقير نمايند. همچنين اين افراد سعي مي كنند به گونه اي رفتار كنند كه هرگز كسي متوجه حسد و گاه كينه ورزي آنان نشود.

پيشنهاداتي براي برخورد با شخصيت هاي دشوار
1- بيان سريع مقصود اصلي
سعي كنيد مقصود اصلي خود را از ملاقات با شخصيت هاي دشوار، تقريباً فوري بيان كنيد. سعي نكنيد درباره يك موضوع، احساسي با اين گونه شخصيت ها برخورد كنيد و با صحبت كردن درباره موضوعات غيرمرتبط، هم وقت خود را تلف كنيد و هم نتوانيد مقصود و موضع خود را نسبت به رفتار منفي اين گونه افراد، بيان نماييد.
2- اجتناب از حالت دفاعي و يا پوزش طلبي
توصيه مي شود در هنگام احساس نياز براي ملاقات و مذاكره با شخصيت هاي دشوار، از حالت دفاعي و يا پوزش طلبي اجتناب كنيد. سعي نكنيد در مقابل رفتارهاي منفي شخصيت هاي دشوار حالت دفاعي به خود بگيرد، چرا كه اين گونه شخصيت ها زماني كه حالت دفاعي شما را مشاهده كنند، بيشتر رفتار منفي خود را ادامه خواهند داد. همچنين نبايد در مقابل رفتارهاي منفي اين گونه افراد حالت پوزش طلبي به خود بگيريم چرا كه با اين كار خود، به شخصيت هاي دشوار اجازه خواهيم داد كه در موقعيت هاي ديگر نيز رفتارهاي منفي خود را تكرار كنند.
3- صميمت در برخورد با افراد ديگر در مقابل شخصيت دشوار
نبايد سعي كنيم در برخورد با شخصيت هاي دشوار، موضع خصومت آميز و دشمنانه به خود بگيريم، چرا كه با انجام اين عمل، بيشتر اين گونه افراد را به واكنش هاي منفي وامي داريم. بنابراين توصيه مي شود براي مواجهه با شخصيت هاي دشوار، به شيوه زير عمل نماييم.
با فرد ديگر با صميمت رفتار كنيم تا شخصيت دشوار به چگونگي مواجهه و برخورد ما با خود و افراد ديگر توجه كند و با تعارض هاي تلخي كه در برخورد با او و افراد ديگر رخ مي دهد، متوجه موضوع شود تا سعي در اصلاح رفتار منفي خود نمايد.
به ياد داشته باشيم كه برخورد و مواجهه همراه با خصومت و دشمني با شخصيت دشوار، اين برداشت را براي او تداعي خواهد كرد كه برخورد خصومت آميز ما، براي تلافي و يا تنبه او بوده است و در اين صورت است كه او از خود واكنش منفي نشان خواهد داد.
توجه داشته باشيم پيشنهادي كه براي برخورد و مواجهه با شخصيت هاي دشوار، مطرح گرديد، بدين معنا نيست كه در مواجهه با شخصيت هاي دشوار، هيچ هيجاني از خود نشان ندهيم بلكه شيوه مورد نظر براي برخورد با شخصيت هاي دشوار به اين امر اشاره دارد كه در برخورد با اين گونه افراد، حالت عدم رضايت، دلخوري، تاسف و خشم كنترل شده را از خود نشان دهيم تا آنها را به اصلاح رفتارهاي منفي خود واداريم.
4- برخوردي مرتبط با رفتار شغلي
سعي كنيم به جاي آنكه به احساسات، نگرش ها يا ارزش هاي شخصيت هاي دشوار حمله كنيم، مرتبط با رفتار شغلي با آنها برخورد كنيم؛ يعني رفتار غيرسازنده و اثرات منفي مرتبط با رفتار دشوار فرد مورد نظر را مورد توجه قرار دهيم و رفتار ناسودمند يا دشوار را برحسب آثار و عوارض آن در عمل مورد توجه قرار دهيم. بنابراين توصيه مي شود در مواجهه با شخصيت هاي دشوار، آنها را براي حل مشكلي كه در اثر رفتار دشوار آنها به وجود آمده است، فرا بخوانيم و در رابطه با عوارض و نتايج رفتار دشوار او، در كار صحبت كنيم و براي حل و فصل اين نتايج و عوارض اين شخصيت هاي دشوار را به تغيير رفتار و اصلاح آن، تشويق نماييم.
5- برخورد سنجيده
زماني كه مي كنيم با شخصيت هاي دشوار برخورد نماييم، بايد با قاطعيت رفتار كرد و سنجيده برخورد نماييم، چرا كه در غير اين صورت، ساده تر آن است كه برخورد نكنيم و از مشكل اجتناب كنيم. اگر برخورد يا مواجهه سنجيده انجام گيرد، در اين صورت احتمال اينكه مشكل حل شود، بيشتر است.
توجه داشته باشيم كه اگر با شخصيت هاي دشوار، برخورد سنجيده نداشته باشيم، موقعيت مشكل سازي كه اين گونه افراد به وجود آورده اند، ادامه خواهد داشت و آنها به اين نتيجه خواهند رسيد كه تحمل اين موقعيت دشوار براي ما قابل تحمل است و به همين دليل به رفتار منفي خود ادامه خواهند داد.
توصيه مي شود براي برخورد سنجيده و قاطع با شخصيت هاي دشوار، دقت كافي در به كاربردن واژه ها داشته باشيد و گاهاً با نشان دادن سنجيدگي يا مراقبت از طريق صميميتي كه در صداي خود نشان مي دهيد، به اهداف خود دست يابيم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی