جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گزیده ای از فراگیری اینجانب از درسهای استاد آذرخیل

گزیده ای از فراگیری اینجانب از درسهای استاد آذرخیل 11 سال 2 روز ago #4760

تعریف رسانه؟
وسیله ای که پیامی را از یک پیام ساز به یک پیام گیرنده {مخاطب} منتقل می کند رسانه گفته می شود.
از مهمترین وظایف رسانه های خبری به ویژه رسانه ها اطلاع رسانی و هوشیار سازی به همراه گسترش دانش و اطلاعات مخاطبان در زمینه های است که امکان دسترسی و تجربه مستقیم از رویدادها و موضوعاهای مختلف برای آنها فراهم نباشد در بین سازمانها و نهادهای گوناگون که در جامعه فعالیت می کنند وظیفه جمع آوری تدوین و انتقال اطلاعات و تامین نیازهای مخاطبان در زمینه های مختلف برعهده رسانه های خبری است در واقع در دنیایی که زندگی می کنیم وقایع در صحنه های سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی رخ می دهد که برای همه مردم قابل دسترسی یا تجربه مستقیم نیست و وسایل ارتباط جمعی با ارائه اخبار و اطلاعات گوناگون آگاهانه و یا خود ناآگاهانه می کوشند به شکل گیری ذهنیات ما و محیط اطراف کمک کنند. امروز سوال این نیست که وسایل ارتباط جمعی چگونه به نگرش ما اعتقادات و باورهای ما تاثیر می گذارد بلکه سوال این است که رسانه ها چه کمکی به تبیین اندیشه مخاطبان از محیط اطراف خود می کند و چگونه می تواند مشارکت مخاطبان را در برنامه های توسعه جلب کند

نقش رسانه های خبری؟
1- تهیه و تنظیم و ارائه خبرها و گزارش های صحیح در باره وقایع مهم کشور و جهانی: رسانه های خبری باید تلاش کنند تا تصویر جامع و کاملی از آنچه که در دنیا می گذرد در اختیار بینندگان خود قرار دهند تا آنان بتوانند با داشتن اطلاعات درست تصمیم های آگاهانه ای در زمینه های مختلف زندگی خود بگیرند.
2- حمایت از قانون و ناظر براجرای درست و دقیق قوانین: در انجام این وظیفه رسانه های خبری باید خادم مردم و ناظر برکارها و تصمیماتی که در کشور جریان دارد باشند و بعضی ها مسئولان و مردم را از جریان امور آگاه کنند.
3- ایجاد محیط مناسب برای برخورد عقاید دیگران: تنها در محیطی که عقاید و نظرات گوناگون بایکدیگر تبادل می شود امکان رشد و توسعه سیاسی و حکومت مردم بر مردم امکان پذیر است و باید وسایل ارتباط جمعی بخصوص مطبوعات باید بستر مناسب این محیط را فراهم کنند.
4- فراهم کردن زمینه آموزش مداوم برای بزرگسالان : وسایل ارتباط جمعی می تواند به بزرگسالانی که مدرسه را ترک کرده اند اطلاعات جدیدی در زمینه علوم و فنون ارائه دهد همچنین مردم را از نوآوریهای جدید آگاه کند امروز از وسایل ارتباط جمعی به عنوان دانشگاه یاد می شود و در بسیاری از موارد جنبه های آموزشی رسانه ها برای کودکان و نوجوانان بسیار قوی است و سالها در ذهن آنها باقی می ماند.
5- کمک به رشد فکری و فرهنگ جامعه: وسایل ارتباط جمعی به عنوان مکمل مدارس و دانشگاه ها باید در رشد فکری و معنوی افراد جامعه تاثیرگذار باشند. وسایل ارتباط جمعی باید با ارائه موضوعات روز و اخبار نقش ویژه ای را در ایجاد مسئولیت اجتماعی در میان مردم داشته باشند.
6- فراهم کردن سرگرمیهای سازنده و آموزنده: در انجام این امر باید رسانه های ارتباطی جنبه آموزشی را در نظر داشته باشند و از بدآموزی پرهیز کنند.
7- ایجاد روحیه مشارکت و همکاری با برنامه های اجتماعی و توسعه: با ارائه گزارش های تحقیقی و انتقادی رسانه های خبری باید روحیه مشارکت و همکاری مردم را با برنامه های توسعه ایجاد کند و آنان را در اجرای این برنامه ها سهیم بدانند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.