چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تفاوت تصنیف و شعرو ترانه وسرود

تفاوت تصنیف و شعرو ترانه وسرود 10 سال 5 ماه ago #43940

به نام خدا
موضوع:پاسخ گویی به سوال
تفاوت ترانه و تصنیف
بر اساس گفته های پیشین ترانه ، سروده ای است کوتاه و ملحون برآمده از توده مردم
اما تصنیف مصنوع است که به مناسبت های مختلف ساخته شده است و رواج یافته است. به هر صورت امروزه واژه های ترانه و تصنیف مترادف هستند و بیشتر لفظ ترانه در بین مردم رایج است .
یکی از روشهای ساخت موسیقی بر روی شعر به این صورت میباشد که موسیقیدان شعری را بر میگزیند و برای آن آهنگ میسازد (عنصر سخن قبلا وجود داشته و بعد عنصر نغمه بر آن افزوده میشود) در این شیوه موسیقی و شعر باید بسیار هماهنگ باشد تا تصنیفی دلپسند به وجود آید و هیچ یک نباید بر دیگری تحمیل شده باشد و اصالت دیگری را مخدوش کند.
-چه تفاوتی است میان سرود و ترانه ؟
اگر چه این دو را بعضی از موارد به یك معنی به كار می برند ، ولی سرود كه بیشتر با ریتم ها و ضرب های تند و مهیج « غالبا دو ضربی » اجرا می شود ، به طور كلی با ترانه و نقش اجتماعی و احساسی آن دارای تفاوت هایی است ، زیرا سرود های ملی و میهنی تاثیر پذیر از مارش ها و موزیك های جنگی است كه به خاطر ترغیب سپاهیان ، به دلاوری و جنگ جویی در صحنه های نبرد با آلات موسیقی پر طنین مانند : سنج ، كرنا نواخته میشود. در صورتی كه ترانه و تصنیف ، ترنم است و نغمه گری های عاشقانه و تاثیر پذیرفته از عواطف پاك انسانی كه جهان را خالی از جنگ و كینه و عداوت می خواهد .
تصنیف:
نوعی سنگین و غیر ریتمیك(منظور من از ریتمیك بودن تنها ریتم داشتن نیست بلكه منظور در این مقاله وابستگی شدید به یك ریتم بارز است) و اغلب اوقات غیر ملودیك از قطعه ی ضربی است.
سرود:
گه گاه ریتمیك و ملودیك است و همیشه با جمع خوانی همراه است و تفاوت اصلی آن با تصنیف و ترانه نوع خاص آكوردی است كه مورد استفاده قرار می گیرد( كه باعث می شود اغلب این سرودها در مایه ای مشخص مثلن دشتی ساخته شود.
"شعر کلامی است مخیل، ترکیب شده از اقوالی دارای ایقاعاتی که در وزن متفق، و متساوی و متکرر باشند و حروف خواتیم آن متشابه باشند"

باتشکراز زحمات استاد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فرناز فروزان