چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: حقوق فرهنگي بخش 4 جزوه

حقوق فرهنگي بخش 4 جزوه 10 سال 5 ماه ago #40583

چاپ و انتشار = حقوق انحصاري
در اين موارد استثنا وجود دارد :
1- نقل از اثرهايي كه انتشار يافته است و استناد به آنها مقاصد ادبي و علمي و فني و آموزشي و تربيتي و به صورت انتقاد و تقريظ با ذكر ماخذ در حدود متعارف مجاز باشد.
2- ذكر ماخذ در مورد جزوه هايي كه براي تدريس در موسسات آموزشي توسط معلمان آنها تهيه و تكثير مي شود الزامي نيست ‌مشروط بر اينكه جنبه انتفاعي نداشته باشد.
3- نسخه برداري از كتاب و رساله و جزوه و نمايشنامه و هر نوشته ديگر علمي و فني و ادبي و هنري و ضبط برنامه هاي راديويي و تلويزيوني فقط در صورتي كه براي استفاده شخصي و غيرانتفاعي باشد مجاز است.

مدت حمايت از حقوق مادي پديد آورنده مطابق قانون و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 :
1- مدت استفاده از حقوق مادي پديدآورنده موضوع اين قانون كه به موجب وصايت يا وراثت منتقل مي شود از تاريخ مرگ پديدآورنده 50 سال است و اگر وارثي وجود نداشته باشد يا بر اثر وصايت به كسي منتقل نشده باشد براي همان مدت به منظور استفاده عمومي در اختيار حاكم اسلامي (ولي فقيه) قرار مي گيرد.
o همچنين مدت حمايت اثر مشترك 50 سال بعد از فوت آخرين پديدآورنده خواهد بود.
2- حقوق مادي اثرهايي كه در نتيجه سفارش پديد مي آيد تا 30 سال از تاريخ پديدآمدن اثر متعلق به سفارش دهنده است مگر آنكه براي مدت كمتر يا ترتيب محودتري توافق شده باشد.
3- انتقال گيرنده حق پديدآورنده مي تواند تا 30 سال پس از واگذاري از اين حق استفاده كند مگر اين كه براي مدت كمتر توافق شده باشد.

شرايط حمايت از اثر قانون مولفان و مصنفان و هنرمندان 1348 :
1- اصالت اثر (اصيل و ابتكاري باشد)
2- حقوق مادي پديدآورنده موقعي از حمايت قانون مذكور برخوردار خواهد بود كه اثر براينخستين بار در ايران چاپ يا نشر يا اجرا شده باشد و قبلاً‌در هيچ كشوري چاپ يا نشر يا پخش يا اجرا نشده باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فرناز فروزان