دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از مطالب گذشته

خلاصه ای از مطالب گذشته 10 سال 6 ماه ago #39050

به نام خدا
خلاصه اي از درس حقوق فرهنگي
حقوق عبارت است از مجموعه حقوق و تكاليف حاكم در جامعه كه در قالب قوانين و مقررات بيان شود. و اوصاف آن قاعده حقوقي يك پديده اجتماعي است و الزام آور است و داراي ضمانت اجرايي و رعايت آن از سوي دولت تضمين مي شود.
منابع حقوق شامل 1- قانون 2- عرف و عادت 3- رويه قضايي4- عقايد علما و حقوقدانان
قانون به معناي عام و خاص به معناي عام آن تمام مصوبات مجلس، آيين‌نامه ها و بخشنامه هاي اداري را شامل مي شود و داراي سلسله مراتبي مي باشد 1- قانون اساسي 2- قانون عادي 3- عهدنامه 4- آيين نامه 5- بخشنامه و قانون به معناي خاص مجموعه قواعدي كه با تشريفات مقرر در قانون اساسي از طرف قوه مقننه وضع شده باشد.2- عرف كه عادتي است كه عموميت داشته و مورد قبول و احترام جامعه باشد.
3- رويه قضايي كه رسم و روش مرسوم بين دادرسان و قضات است. 4- عقايد علماو حقوقدانان كه مجموعه عقايدي كه در باب توجيه و بيان و تفسير قواعد حقوقي از طرف صاحب نظران اظهار مي گردد.
ايين نامه: تنظيم مقررات اجرايي توسط قوه مجريه در قالب تصويب نامه يا آيين نامه صورت مي گيرد.و تفاوت آن با قانون در اين است كه قانون را قوه مقننه و آيين نامه را قوه مجريه وضع مي كند و قانون مي تواند آيين نامه را نسخ كند ولي آيين نامه نمي تواند قانون را نسخ كند و قانون حاوي اصول كلي است ولي آيين نامه حاوي اصول جزيي است.
حقوق عمومي شامل حقوق اساسي و اداري جزا و ماليه و حقوق خصوصي شامل حقوق مدني و حقوق تجارت مي باشد.
مالكيت فكري همانگونه كه ساختار نظام قانوني به زندگي فرهنگي و اجتماعي نظم مي بخشد مقررات و قوانين حق مولف نيز مي تواند حلقه ارتباطي دنياي افكار و انديشه هاي انسان باشد. بدون وجود اين حق براي مولفان و نويسندگان ديگر اقدام به خلق اثر نخواهد كرد و بي نظمي بوجود خواهد آمد و خلاقيت ذهني به تباهي كشيده خواهدشد. بنابراين در قانون مالكيت فكري فرض بر آن است كه انديشه هاي خلاق هنگامي رشد خواهد كرد كه صاحبان آن بتوانند از نظر مالي از كار خود بهره گيرند و بر كنترل نسخه برداري از آن نظارت داشته باشند و به دو قسمت صنعتي و ادبي هنري تقسيم مي شود.
قوانين داخلي در جهت حمايت از مالكيت ادبي هنري شامل قانون حمايت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 و از قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب 1352 و قانون حمايت از حقوق پديد آورندگان نرم افزارهاي رايانه اي مصوب 1379 و موادي از قانون تجارت الكترونيك مصوب 1382
1- حقوق مادي مولفان كه از طريق ارث منتقل مي شود و تا پنجاه سال پس از مرگ به وراث به صورت ارث خواهد رسيد و دوم اينكه اثرهايي است كه در نتيجه سفارش پديد مي آيد و تا سي سال از تاريخ پديد آمدن اثر متعلق به سفارش دهنده است.
و سوم اينكه انتقال گيرنده حق مي تواند تا سي سال پس از واگذاري از اين حق استفاده كند مگر اين كه براي مدت كمتر توافق شده باشد.
و در شرايط حمايت از اثر قانون مولفان و مصنفان مصوب 1348 يكي اصالت اثر و ديگري حقوق مادي پديده آورنده موقعي از حمايت قانون مذكور برخوردار خواهد بود كه اثر براي نخستين بار در ايران چاپ يا نشر شده باشد. و قبلا در هيچ كشوري چاپ يا نشر نشده باشد.
نام و عنوان پديدآورنده جدا از اثر نيست و نام و عنوان و نشان ويژه اي كه معرف اثر است از حمايت اين قانون برخوردار خواهد بود. و پاداش و جايزه متعلق به پديد آورنده است، پاداش و جايزه نقدي و امتيازاتي كه در مسابقات علمي و هنري و ادبي طبق شرايط مسابقه به اثار مورد حمايت تعلق مي گيرد متعلق به پديد آورنده خواهد بود.

نام دانشجو : ريحانه سيفي
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فرناز فروزان