سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثیر منبر برمردم

تاثیر منبر برمردم 10 سال 11 ماه ago #6373

موضوع: آیامنبر یک رسانه است؟
منبر به عنوان یکی از معدود رسانه های با قدمت زیاد و تاثیر گذاری فراوان،همواره مورد توجه مخاطبین بوده و همچنان در صف اول تاثیر گذاری قرار دارد.
از آنجایی که یکی از شیوه های صحیح تبلیغ،مخاطب شناسی می باشد و در این ارتباط طرفینی(گوینده و شنونده)بیشترین اثر گذاری محسوس است،لذا باید با این پیش فرض که باید به نیازهای مخاطب توجه ویژه داشت به تحلیل جایگاه منبر و نقش آن در عصر حاضر می پردازیم.منبر در دوره اسلامی ۲ کارکرد اساسی اطلاع رسانی و آموزش عمومی به عهده داشت که به عنوان رسانه ای با نفوذ،نقش بارزی را ایفا می کرد. این رسانه به سبب این که فرستنده پیام دارای وجاهت دینی است،دارای اعتبار است.
ساختار ارتباطی منبر،ساختار بسیار ساده ای است.یعنی منبر از یک فرستنده و یک گیرنده تشکیل شده است و مهمترین برتری آن بر سایر رسانه ها،سادگی و اثر گذاری آن است.منبر را به یقین می توان یکی از گسترده ترین شبکه های اجتماعی(در صورتی که کارکردهای صحیح آن مورد توجه باشد و مخاطب شناسی به صورت علمی لحاظ گردد)نامید.این رسانه پر کاربرد در عصر انفجار اطلاعات هنوز هم مخاطبان سنتی و نوگرای خود را داراست. در منبر رابطه ی بین گوینده و شنونده رابطه ای پویاست و قویترین مکانیسم برای تبادل اطلاعات است. فضای بین منبر و شنونده فضایی طرفینی است که می تواند هم تولید علم کند و هم مجهولات را پاسخ گوید.منبر در عین سادگی به یک قالب رسانه ای جدی تبدیل شده است. مخاطبان این رسانه از همه اقشار جامعه هستند.بهره وری مخاطب نیازمند امکانات مادی نیست و تنها با یک حضور فیزیکی می توان از فواید این رسانه ی قوی بهره مند شد.مخاطب با خواست خود و با انگیزه مشخصی اقدام به انتخاب این رسانه میکند و پای آن مینشیند.همین عامل یکی از علت هایی است که تاثیر پیام را در مخاطب افزایش می دهد.این مواجهه ی گزینشی در رسانه های دیگر وجود ندارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.