سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: رنگ در هنر

رنگ در هنر 10 سال 5 ماه ago #44375

برخی از روانشناسان عقيده دارند رنگی که برگزيده و دلخواه کسی است می تواند گویاخصوصیات ی اخلاقی و روانشناسی او باشدرنگهایی که پیرامون ما را در دنیای هنر فرا گرفته اند و بطور روزمره با آنها سر و کار داریم، نه تنها قابلیت انتقال پیام و احساسات و عواطف هنرمند را دارا می باشند، بلکه دارای انرژی درمانی نیز هستند و تقریبا تمامی کسانی که به نوعی با رنگ سر و کار دارند، از تاثیرات آن کموبیشباخبرند

در گذشته های دور در مصر قدیم، همچنین در هند و بعلبک، چین، یونان از دانشی بنام رنگ درمانی به خوبی استفاده می شده است : آنها به خواص درمانی رنگها پی برده بودند و عقیده داشتند که انسان از نور خورشید انرژی حیات می گیرد و هرگاه یکی از این رنگهای رنگین کمان خورشیدی در بدن کم شود، بدن از حالت تعادل خارج می گردد و دچار بیماری می شود. آنها از روشهای درمانی متفاوتی مثل : تاباندن نورهای رنگی بر نخاع، پوشیدن لباسهای رنگی مناسب با بیماری، خوردن سنگهای رنگی یا همراه داشتن آنها، نوشیدن مایعات رنگی و ... استفاده می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای توسعه یافته جهان تحقیق و پژوهش را بر همین اساس شروع کردند و به نتایج جالبی رسیدند که بسیاری از این پژوهش ها در این پایان نامه آمده است و همچنین نظریات صاحب نظران هنری و روانشناسان و درمانگران شفا بخش طب آیورودیک درباره رنگ و تاثیرات آن بر انسان و درمان از طریق رنگ گردآوری شده است

برای شناخت هر چه بهتر از تاثیر رنگها باید از ریشه آنها و چگونگی تاثیر آنها بر بشر در طول اعصار و دوره‌های مختلف اطلاع پیدا کرد.
به عنوان مثال در زندگی بشر اولیه عامل شب و روز و تاریکی و روشنی از مسائل تعیین کننده زندگی او بوده است انسان ابتدایی ناچار بوده که شب هنگام را به علت تاریکی به پناه گرفتن در مکانی امن و استراحت بپردازد و رنگ‌های مرتبط با این هنگام که عبارت از آبی متمایل به تیره‌ی آسمان شب و رنگهای بنفش و کبود و غیره به همراه خود آرامش برای استراحت و بی‌حرکتی و کاهش عمومی سوخت و ساز و فعالیت جسمانی را داشته است.

این در حالی است که رنگ‌های هنگام طلوع آفتاب که نوید کاروکوشش برای تهیه‌ی آذوقه را به بشر می‌داده ‌است دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به رنگ‌های غروب و شب هنگام بوده‌اند. این رنگ‌ها که شامل زرد روشن و رنگ‌های گرم بوده است پر انرژی و منشاء ایجاد فعالیت و شور و هیجان در بشر بوده‌اند. این رنگ‌‌ها نشانگر محیط‌های شب و روز می‌باشند از این رو عوامل کنترل کننده‌ی انسانند یعنی بر انسان احاطه دارند و در کنترل بشر نیستند، به این جهت به آنها رنگ‌های«غیرمستقل» اطلاق می‌شود یعنی رنگ‌هایی که مستقلاً در طبیعت تنظیم می شود



سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.
اینرنگ نشان میل شدید نسبت به چیزی یا کاری و نمادی از حسرت، تمایل و اشتیاق است .قرمز رنگ عشق و خون است. قرمز رنگ جنگ و جرات و جسارت است. قرمز رنگ نفسانیات و اعلام خطر است و سمبل عشق و تحرک. در بسیاری از کشورها از جمله هندو رنگ لباس عروسی قرمز است. وبسیاری از کشو رها هم رنگ قرمز را رنگ شادی می‌‌دانند..
.

قرمزها انسان‌های قدرتمندی هستند و از انرژی سرشاری برخوردارند.به گونه‌ای که ذخیره انرژی انها نا تمام به نظر می‌‌رسد. انها هیچگاه در ابتدا از سختی و سهولت کار پرسشی نمی‌کنند بلکه بی درنگ دست به کار می‌شوند. انان مدیرانی قوی، سر سخت، جاه طلب، حکم فرما و خواستار اولویت و ارجحیت هستند به گونه‌ای که هیچ ایراد و انتقادی هر چند کوچک نمی‌پذیرند. سبک رهبری آنان سلطه جویانه، ارباب گونه، ریاست طلبانه و گاه ستیزه جویانه و تجاوز کارانه است. انسان قرمز با کمال علاقه مدیریت و رهبری را به دست گرفته و نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند. در اجتماع رخدادها قرار می‌گیرد و این کار رانیز با علاقه و تمایل انجام می‌‌دهد .تیپ قرمز بسیار رک و صادق است. همسر مناسب این افراد. فردی از تیپ آبی است. یک زندگی خانوادگی آرام و هارمونیک برای این افراد تنها با تیپ آبی قابل درک است. چرا که آبی‌ها عقب می‌‌نشینند و فرمان پذیری می‌کنند تیپ قرمز در درون خود تصور اثبات شده نادرستی دارد و گمان می‌کند که هیچ مشکلی با دیگران ندارد. دلیل این واقعیت پنهان است که او معمولاً به نظرها و عقاید اطرافیانش گوش نمی‌سپارد و علاقه‌ای به قانون زندگی قرمزها می‌‌گوید: انسان می‌تواند هر آنچه را می‌‌خواهد بدست آورد. و خواستن توانستن است. شعار قرمز هاست .

قرمز رنگ انسان‌های تند خو و آتشین مزاج است که با کمی ناراحتیاز کوره در می روند.



اضطراب سر کوفته و ارضا نشدهای در شخص وجود دارد که ناشی از تلاش وی برای مقاومت در برابر هر تحریک است و منتهی به بروز -
تندخویی خشم یا حتی اختلال عصبی در روابط می شود و احتمال ناراحتی قلبی وجود دارد



وضعیت شخصیت تهدید کننده است و یا خطر ناک از اینکه ناتوان از رسیدن به اهداف خویش است دچار خشم شده و وقتی که احساس می کند
قادر به جلوگیری از ان نیست و ناامید شده بسیار خسته و افسرده می شود

•رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
•رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
•رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
•رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.

با تشکر عبدی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.