جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اشلون

اشلون 11 سال 1 هفته ago #6126

7
استاد محترم:آقای سیاوش دانیالی


تحقیق:اشلون چیست؟


دانشجو : شادبر اسماعیلی





مقدمه

جهان امروز با همه ی گستردگی ناچار به ارتباط با همدیگر در حوزه های مختلف فعالیت است.
تکنولوژی ارتباطات بنا به ضرورت و نیاز در عرصه فعالیت ها، بیش از پیش در تاکید به این خواسته گام بر می دارد و هر روزه پیشرفت های چشمگیری را به رخ می کشد. آنچه حائز اهمیت است و ارتباط دو طرفه را معنا و مفهوم می بخشد، اطلاعاتی است که مبادله می شود.
این اطلاعات که گاهی میلیون ها قلمرو را در می نورددو می تواند ارزشمندترین یا پست ترین اطلاعات باشد که مبادله می شود. در عرصه فعالیت های سیاسی.تجاری.اقتصادی، اطلاع و آگاهی از شگردها و کیفیت و چگونگی اطلاع رسانی و جمع آوری اخبار و اطلاعات توسط دشمن از ضروریات می باشد. در همین راستا شبکه «اشلون » را که کار آن کنترل واستراق سمع کلیه مکالمات تلفنی،فاکس،ماهواره،اینترنت و... جهان است، برای آگاهی انتخاب نموده ایم.



اشلون چیست؟

سیستم كار اشلون بدین صورت است كه یك مجموعه كلید واژه كلی دارد و پس از آنكه موردی نزدیك به این كلید واژه مبادله شد بلافاصله سیستم اصلی فعال شده و اقدامات بعدی را انجام می دهد. این كلید واژه از كد ها و كلمات رمز خاصی پیرویی می كند.




اتحادیه اروپا بر اساس گزارش های منتشر شده بواسطه وجود اشلون ضررهای مالی بسیاری را متحمل شده است. با این حال بسیاری از كشور ها از اطلاعات اشلون به نفع خود استفاده می نمایند. حوزه فعالیت اشلون بسیار گسترده است. این شبكه تار گونه در مسایل سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... مهارت داشته ولی نقطه توجه و تمركز آن بیشتر بر روی مسایل صنعتی و تجاری در حوزه اقتصاد می باشد.
امروزه فعالیت سیستم جمع آوری اكترونیك اشلون برای همه آشكار گردیده است و اكثر كشورها در جهت مقابله با آن دست به اقداماتی زده اند . شاید بتوان یكی از راه های مقابله با آن را دقت در برقراری ارتباطات دانست. اما فرهنگ سازی و دادن اطلاعات كامل تر در خصوص اشلون خود باعث افزایش آگاهی های جامعه جهانی می تواند شود.
برای اولین بار اطلاعات درباره سیستم “اشلون” اواخرسال 1990 پخش شد ‎ مطلبی درج بود كه ایالات متحده امریکاباایجاد شبكه جهانی استراق سمع و تحلیل اطلاعات و داده‌های همه وسایل الكترونیكی اعم از انواع تلفن، فكس، اینترنت و ایمیل، پرداخته است. سیستم های ارتباطات كابلی كه بر روی بستر دریا بین قاره‌ها ساخته شده‌اند، مورد توجه این سیستم قرار گرفت. .
، مخصوص نظارت بر اتحاد شوروی، كشورهای عضو پیمان ورشو و دولتهایی كه به اردوگاه سوسیالیستی گرایش داشتند، بود. اما امكانات آن برای كسب اطلاعات نه فقط نظامی بلكه اقتصادی و جاسوسی-سیاسی و دیپلماتیك- صنعتی و نیز نظارت بر سازمانها و اشخاص كافی بود.
“اشلون” شامل حدود 120 ماهواره ارتباطات، اكتشافی و نظارتی مستقر در مدارهای ثابت دور زمین است. طبق اطلاعاتی كه به مجمع پارلمانی اروپا ارائه شد، بسیاری از ماهواره‌های تجسسی مشغول استراق داده‌ها از كانالهای ارتباطی نه تنها روسیه بلكه اتحادیه اروپا هستند
جمع‌آوری اطلاعات الكترونیكی در سراسر كره زمین صورت می گیرد‎. ایالات متحده، آمریكای لاتین، آسیای مركزی و چین شمالی را كنترل می‌ كند. اروپا، قسمت غربی روسیه تا اورال و آفریقا در عرصه مسئولیت انگلیس قرار دارد. استرالیا مشغول استراق سمع مكالمات از منطقه جنوب شرق آسیا و چین جنوبی است. زلاند نو در منطقه اقیانوسیه فعالیت می ‌كند. ..


اطلاعات به دست آمده به حافظه مدرنترین رایانه های موجود در مركز بررسی اشلون ارسال و پیاده می شود. این اطلاعات از “دیكشنریهای اشلون” رد می شود كه شامل پایگاههای كلمات كلیدی كه این پایگاهها هر ماه در حال نوسازی مرتب است. این پایگاه واژه ها شامل اسامی افراد، ناوها، سازمانها و كشورها و یك سری اصطلاحات ویژه است. شماره تلفن و فكس، آدرس ایمیل در اینترنت كه به اشخاص، تجار، سازمانها یا سرویسهای دولتی تعلق دارند، حكم كلید رمز را دارند. با استفاده از مجموعه معین كلیدها می توان اطلاعات ارزنده را كشف كرده و اطلاعات بی ارزش را بیرون انداخت. تجهیزات ویژه “اشلون” قادر است به طور اتوماتیك موضوع اطلاعات دریافت شده را طبقه بندی كند. دور كامل پردازش گزارشها از پیاده كردن ماشینی سخن شفاهی تا ترجمه اتوماتیك از بیش از 100 زبان، استخراج می شود.
سیستم “اشلون” همچنین دربرگیرنده ناوهای تجسسی و ایستگاههای گیرنده‎ای است كه به سازمانهای عضو پروژه (اداره ارتباطات وزارت دفاع استرالیا، دفتر ملی امنیت زلاند نو و اداره ارتباطات بسته كانادا) تعلق دارند. از این طریق پذیرش و انتقال اطلاعات پردازش شده صورت میگیرد.

كشورها و سازمانهای مختلف مدافع حقوق بشر مكرراً آمریكایی‎ شركای آنها را به استفاده غیر تخصصی از این وسایل نیرومند متهم كرده اند. آنها مدعی هستند كه این ابزار در جهت جاسوسی اقتصادی، صنعتی، سیاسی و دیپلماتیك، استراق سمع مكالمات خصوصی و نظارت بر مكاتبات الكترونیكی خصوصی مردم فعالیت می كند. ولی این اتهامات دارای مدرك و سند قابل توجه و محكمه پسندی نیست. در پارلمان اروپا حتی جلسه ویژه ای در این مورد تشكیل شد. كمیسیونی كه مخصوصاً تشكیل شد، خاطرنشان كرد كه در اتحادیه اروپا قوانینی وجود ندارد كه فعالیت این گونه سیستمها را مقرر كند. این كمیسیون پا را فراتر از حدود بحث درباره كاربرد مشروع این سیستم نگذاشت.
آمریكایی‎انها به استراق سمع جهانی داده ها ادامه می دهند تا طیف وسیع مسایل و از جمله مبارزه با گسترش مواد مخدر را حل كنند. در حال حاضر یكی از جهات اساسی فعالیت این سیستم، مقابله با تروریسم جهانی و جستجوی رهبران و فعالان القاعده و سازمانهای تروریستی دیگر است.
احتمال دارد كه عملیات تروریستی در مادرید كشورهای اتحادیه اروپا را به شركت در سیستم اكتشافی الكترونیكی جهانی سوق دهد. زمان نشان خواهد داد این سیستم تا چه اندازه‎ای به برطرف كردن تروریسم كمك خواهد كرد. اما ادامه انفجارها نشان داد كه سیستمهای عظیم الكترونیكی هنوز نتوانسته است جایگزین مطمئنی برای شیوه های قدیمی مبارزه با چریكها یعنی استفاده از مأموران نفوذی باشد.


چه کشور هایی این شبکه را بوجود آورده اند؟
کشوری که این شبکه را به وجود آورد آژانس امنیت ملی امریکا بوده که کشور های انگلیس و کانادا .استرالیا. نیوزیلنددر ان شرکت دارندتصمیم گرفتند برای ایجاد نفوذ در کشور های دیگر این پیمان را امضاء نمودند..


چرا این شبکه مورد توجه قرار گرفته است؟
این شبکه، مخصوص نظارت بر اتحاد شوروی، كشورهای عضو پیمان ورشو و دولتهایی كه به اردوگاه سوسیالیستی گرایش داشتند، بود. اما امكانات آن برای كسب اطلاعات نه فقط نظامی بلكه اقتصادی و جاسوسی-سیاسی و دیپلماتیك- صنعتی و نیز نظارت بر سازمانها و اشخاص كافی بود.
این سیستم الكترونیكی خصوصی فعالیت مردم را رصدمی كند. ولی این اتهامات دارای مدرك و سند قابل توجه و محكمه پسندی نیست. در پارلمان اروپا حتی جلسه ویژه ای در این مورد تشكیل شد. كمیسیونی كه مخصوصاً تشكیل شد، خاطرنشان كرد كه در اتحادیه اروپا قوانینی وجود ندارد كه فعالیت این گونه سیستمها را مقرر كند. این كمیسیون پا را فراتر از حدود بحث درباره كاربرد مشروع این سیستم نگذاشت.
آمریكایی‎بااستفاده گسترده از سیستم استراق جهانی داده ها ادامه می دهند تا طیف وسیع مسایل و از جمله مبارزه با گسترش مواد مخدر را حل كنند. در حال حاضر یكی از جهات اساسی فعالیت این سیستم، مقابله با تروریسم جهانی و جستجوی رهبران و فعالان القاعده و سازمانهای تروریستی دیگر است.

احتمال دارد كه عملیات تروریستی در مادرید كشورهای اتحادیه اروپا را به شركت در سیستم اكتشافی الكترونیكی جهانی سوق دهد. زمان نشان خواهد داد این سیستم تا چه اندازه‎ای به برطرف كردن تروریسم كمك خواهد كرد

با كمك “اشلون” نظارت بر بیش از 10 خط تلفن متعلق به خالد شیخ محمد، بالاترین مقام‎هم رده با بن لادن، صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده همراه با اطلاعات به دست آمده از مأموران اجازه داد كه این شخص را دستگیر كنند

چگونه این شبکه فاش شد؟
تحلیل اطلاعات و داده‌های همه وسایل الكترونیكی اعم از انواع تلفن، فكس، اینترنت و ایمیل، پرداخته وسیستم های ارتباطات كابلی كه بر روی بستر دریا بین قاره‌ها ساخته شده‌اند، مورد توجه این سیستم قرار گرفت. بعد از انتشار این اطلاعات، كاخ سفید و شركای آن در زمینه جاسوسی الكترونیكی جهانی رسماً به وجود سیستم “اشلون” اعتراف كردند.






نتیجه گیری
در واقع، ماهواره ها در انواع گوناگون خود انقلابي در زندگي افراد بشر پديد آورده اند. به عنوان مثال، ماهواره هاي ارتباطاتي جهان مان را به «دهكده اي جهاني» مبدل ساخته اند كه هر آنچه در آن رخ مي دهد بلافاصله به چهار گوشه جهان انتشار مي يابد. پخش نخستين برنامه هاي تلويزيوني از قاره اي به قاره ديگر در اواسط سال هاي دهه 1960 انجام پذيرفته است. امروز، روزانه گزارش هايي از دور افتاده ترين نقاط كره زمين دريافت مي داريم كه به وسيله ماهواره ها انتقال يافته اند. انتقال هاي ماهواره اي نه تنها به كار اطلاع رساني مي آيد، بلكه تأثيري عمده و گاه سرنوشت ساز بر جريان رويدادها دارد. بدين سان، در بسياري منازعات مخابره اخبار از سوي گزارشگران به سراسر جهان اغلب سران سياسي و نظامي را به «خويشتنداري» واداشته است.
دراين حال، ماهواره هاي هواشناسي ما را در پيش بيني تغييرات آب و هوايي ياري داده، همچنين به ما اجازه مي دهند روند تولد و يا جابه جايي توفان ها و گردبادها و نيز تحولات حاصل در پديده هاي طبيعي مانند سيل ها، آتشفشان ها و... را پيگيري كنيم. ماهواره هايي ديگر به مشاهده جو زمين، اقيانوس ها و زمين، پيگيري روند ذوب يخ ها و غيره اختصاص يافته اند.
از جنگ سرد تا جنگ ستارگان
مي توان گفت كه سرويس هاي اطلاعاتي احتمالا به اندازه تاريخ جهان عمر دارند. در واقع، از همان آغاز انسان پيوسته در جست وجوي آن بوده كه بداند چه كساني در جوار سرزمين وي سكونت دارند، چگونه و با چه هدفي زندگي مي كنند آیا، سرگرم كار خود هستند يا درصدد وارد آوردن ضربه اي به همسايه، و... و چنانچه اين همسايگان به قبيله و يا نژادي ديگر تعلق داشتند، اطلاعات به دست آمده نيز مي توانست براي بقاي افرادي كه جامعه اي را در سرزمين خود تشكيل مي دادند، بسيار حياتي باشد.
تصاویر










منابع
اینترنت:

1. www.gerdab.ir
2. www.ganjejang.com
3. www.afsaran.ir
4. www.bonjadoamin.com
5. www.kanabarfarsi.com






پایان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی