چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه فیس بوک

تاریخچه فیس بوک 10 سال 4 ماه ago #52470

فيس بوک (Facebook) يک سايت اجتماعي است که توسط Mark Zuckerberg در فوريه سال 2004 راه اندازي شد.

اين سايت هم اکنون از نظر تعداد کاربر عضو و نيز از نظر کارشناسان، در زمينه سايت هاي اجتماعي، برتر از MySpace.com و امثال آن و در حقيقت در زمينه کاري خود، سايت شماره 1 جهان محسوب مي شود.

Mark سايت فيس بوک را از اتاق خود در خوابگاه دانشگاه هاروارد آمريکا طراحي کرد و در فوريه 2004 آن را به عنوان يک وب سايت اجتماعي مخصوص دانشجويان هاروارد راه اندازي کرد.

اما سايت او فراتر از محدوده يک دانشگاه و دانشجويان آن، خيلي سريع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازي آن، بيش از نيمي از دانشجويان هاروارد درآن نام نويسي کرده بودند و از آن به عنوان راهي براي ارتباط با يکديگر استفاده مي کردند و در کوتاه مدت، ميليونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضويت آن در آمدند و يک شبکه اجتماعي بسيار گسترده، وسيع و با نفوذ و تأثير گذار را بنيان نهادند.

پس از موفقيت چشمگير فيس بوک، زاکربرگ تصميم گرفت کارش را گسترش دهد. بنابراين او در اين راه از هم اتاقي خود Dustin Moskovitz هم کمک گرفت.

آن دو ابتدا سايت را براي دانشگاه هاي Stanford، Columbiaو Yaleراه اندازي کردند و سپس چندين دانشگاه ديگر در ايالت بوستون آمريکا را نيز به اين سايت مجهز کردند.

تا آغاز تابستان همان سال، فيس بوک توسط هزاران نفر در بيش از 45 دانشگاه آمريکا استفاده مي شد.

در همان موقع زاکربرگ به همراه چند نفر از دوستان خود که او را در اداره سايت کمک مي کردند، به پالو آلتو کاليفرنيا رفت و در آنجا خانه اي کوچک اداره کرد.

اين خانه اولين محل کار رسمي آن هابود. رفتن زاکربرگ به کاليفرنيا، مقدمه آشنايي او با اولين سرمايه گذارفيس بوک يعني Peter Thiel بود.

هم اکنون فيس بوک تشکيلات اداري مجهزي، شامل 7 ساختمان در پالوآلتو و صدها نفر کارمند دارد و زاکربرگ آن را يک اردوگاه شهري مي نامد.

طبق آماري که دوازدهم آگوست 2008 توسط موسسه “کام اسکور” منتشر شده است، هم اکنون سايت فيس بوک پر مخاطب ترين وب سايت اجتماعي جهان است و حدوداً 250 ميليون نفر کاربر دارد که 63 درصد آنها خارج از آمريکاي شمالي قرار دارند.

فیس بوک چیست؟

در این وب سایت کاربران می توانند مانند یک کامپیوتر شخصی، برنامه هایی روی آن نصب یا حذف کنند. اشتراک فایل، قراردادن فایل های تصویری ویدئویی، صوتی، انجام تبلیغات و … از جمله دیگر قابلیت های ارائه شده در این سایت هستند.

شما در فیس بوک دارای یک صفحه شخصی هستید. می توانید گروه تاسیس کنید یا در گروه های دیگر عضو شوید.
می توانید برای خودتان آلبوم عکس بسازید آن هم بدون هیچ محدودیتی. می توانید دوستانتان را انتخاب کنید و به لیست دوستانتان اضافه کنید.

می توانید برای یک هنرمند یا یک وب سایت یا وبلاگ خودتان و شاید هم برای کالایی که تولید می کنید صفحه مجزا طراحی کنید تا دیگران و یا بهتر است بگوییم طرفداران (خریداران) هم در آن صفحات ثبت شوند و پیشنهاد و انتقاد خود را در آن بنویسید.اما وجه تمایز فیس بوک نسبت به سایر شبکه های اجتماعی ساختار پلت فرمی آن است.

فیس بوک مملو از نرم افزارها، ابزارهای جانبی خاص و بازی های آنلاینی است که کاربر می تواند با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کند.
شاید همین امکانات باعث شده تا این سایت اجتماعی این روزها طرفداران بی شماری را به خود اختصاص دهد.

مهم ترین شاخصه فیس بوک، اما دوستیابی آن است. از آنجا که این شبکه مجازی هم اکنون بالغ بر 250 میلیون عضو دارد در نتیجه مبلغانش آن را وسیله ای برای پیدا کردن دوستان یا هم کلاسی های قدیمی خود عنوان می کنند.

شما می توانید با افزودن دوستان و افراد دیگر در لیست دوستانتان از مطالب آنها یا حتی نظراتی که برای آنها گذاشته می شود آگاه شوید. همچنین می توانید مشکلات یا حتی موضوعات مدنظرتان را به رای بگذارید.

افزایش وقوع جرائم در فیس بوک:

رسانه های دولتی انگلستان اعلام کردند: وقوع جرائم در وب سایت «فیس بوک» در سال گذشته میلادی 346 درصد در این کشور افزایش یافته است که این موضوع خود باعث ایجاد ناامنی و کاهش استفاده از اینترنت می شود.

رسانه های دولتی انگلستان از قول پلیس این کشور اعلام کردند: از ماه آوریل سال گذشته میلادی تا پیش از پایان سال میزان وقوع جرائم در «فیس بوک» 346 درصد افزایش داشته است که اکثر این جرائم شامل سوء استفاده از اطلاعات و یا تهدیدهای رایانه یی بوده است.



فیس‌بوک در ایران[
بنابر قوانین نظام جمهوری اسلامی، عضویت در هیچ شبکه اجتماعی جرم نیست ولی از آن جهت که چنین شبکه‌هایی دچار فیلترینگ شدند، عبور از فیلترینگ جرم تلقی می‌شود. بر اساس قوانین جرائم رایانه‌ای ایران، هیچگونه مجازاتی برای افرادی که در فیسبوک عضویت دارند درنظر گرفته نشده است. اگر افرادی نیز اطلاعاتشان در فیسبوک مورد سرقت و سوء استفاده قرار بگیرد، در دادسرای جرائم رایانه‌ای می‌توانند شکایت کنند و به دعاوی حقوقی آنها رسیدگی می‌شود.[۹]


فیلترینگ فیس‌بوک در ایران
فعالیت فیس‌بوک در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. فیس‌بوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر ودوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دوباره فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن را نقض حریم شخصی افراد در این وب‌گاه بیان می‌کنند.
در پی سیاست‌های تحریم ایران، وب‌گاه فیس‌بوک اجازهٔ انتخاب ایران به عنوان کشور محل سکونت را نمی‌دهد، اما به وضوح مشخص است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک جایگاه خاصی در جامعه ایران باز کرده به گونه‌ای که از اقشار مختلف جامعه ایرانی از جمله دانشجویان استادان کارمندان بازاریان معلمین دانش اموزان وهنرمندان بهمراه روزنامه نگاران در ان عضو هستند این موضوع در کنار فیلتر بودن فیس‌بوک در ایران باعث شده آمار دقیقی از تعداد کاربران فیسبوک در ایران وجود نداشته باشد و برآوردهای مختلفی در این مورد به عمل آید ازجمله ۲ میلیون کاربر حرفه‌ای و ۱۲ میلیون کاربر گذری تا ۲۷ میلیون کاربر.[۱۱] به نظر می‌رسد فیلترینگ فیس‌بوک تاثیر محسوسی بر استفاده از آن در ایران نداشته‌است.[۱۱]
در خردادماه ۱۳۹۱ اکبر هاشمی رفسنجانی در طی اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی داشت گفت: «حالا شاهدیم که یک صفحه فیس‌بوک که برای مردم هزینه ندارد، تبدیل به چندین دستگاه رادیو و تلویزیون می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته شده به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من، این امری مبارک برای دنیاست».[۱۲] در شهریورماه ۹۲، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، از امکان رفع فیلتر فیسبوک خبر داد، یک روز پس از آن محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، از امکان رفع مشروط فیلترینگ فیسبوک به شرط تفکیک محتواهای مجرمانه از محتوای مفید توسط نرم‌افزار هوشمند فیلترینگ و یا الزام فیسبوک به تبعیت از قوانین ایران گفت. او فیسبوک را را دارای پتانسیل ترویج دین، بیداری اسلامی و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی معرفی کرد.


کاربران
بر اساس آمار منتشر شده در ماه می۲۰۱۱ تعداد کاربران فیس‌بوک به بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر رسیده‌است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها کاربران خارج از ایالات متحده هستند. بیشترین کاربران از کشور آمریکا هستند و در رتبه دوم کشور اندونزی قرار دارد. همچنین اکثر کاربران فیس‌بوک از قاره آمریکا هستند.[۲۱]


زمان تعداد کاربران روز سپری شده درصد افزایش
۲۶ اوت ۲۰۰۸ ۱۰۰ میلیون ۱۶۶۵ ۱۷۸٫۳۸٪
۸ آوریل ۲۰۰۹ ۲۰۰ میلیون ۲۲۵ ۱۳٫۳۳٪
۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹ ۳۰۰ میلیون ۱۵۰ ۱۰٪
۵ فوریه ۲۰۱۰ ۴۰۰ میلیون ۱۴۳ ۶٫۹۹٪
۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۰ ۵۰۰ میلیون ۱۶۶ ۴٫۵۲٪
۵ ژانویه ۲۰۱۱ ۶۰۰ میلیون ۱۶۸ ۳٫۵۷٪
۲۵ فوریه ۲۰۱۲ ۸۰۰ میلیون 260 ۳٫۲۰٪
۲۴ اوریل ۲۰۱۲ ۹۰۰ میلیون ۲۱۵ ۱٫۷۴[۲۲]

۴ اکتبر ۲۰۱۲ ۱٬۰۰۰ میلیون ۱۶۳ ۲٫۰۴٪





درآمد
سال سود افزایش
۲۰۰۶ ۵۲ میلیون دلار --
۲۰۰۷ ۱۵۰ میلیون دلار ۱۸۸٪
۲۰۰۸ ۲۸۰ میلیون دلار ۸۷٪
۲۰۰۹ ۷۷۵ میلیون دلار ۱۷۷٪
۲۰۱۰ ۲۰۰۰ میلیون دلار ۱۵۸٪[۲۳]
آخرين ويرايش: 10 سال 4 ماه ago توسط رامین رادنیا.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاریخچه فیس بوک 10 سال 4 ماه ago #54679

باتشکر خوب بود
رادنیا
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: رامین رادنیا