چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: معماری تزئینی

معماری تزئینی 10 سال 4 ماه ago #47762


معماری تزئینی
در معماری تزیینی که یکی از شاخه های هنر سنتی ایران بشمار می رود؛ هر نقش ورای ارزش صوری خود،دارای ارزش برگرفته از فرهنگ وبیانگرعقیده وآرمان تداوم یافته مردم جامعه است.

. منبع الهامات

معماران سنتی در ایجاد آثار هنری و تزیینی به طور کلی از دو منبع بزرگ و فیاض طبیعتو فرهنگ الهام می گرفتند.با آنکه طبیعت نقش و پایگاه برجسته ای در الهام بخشی و صورت بندی شکل ها و نقش ها در ذهن هنرمندان داشت؛ اما نقطه نظر معماران در استفاده از پدیده های طبیعی نمایش مطلق نمودهای طبیعی نبود؛ بلکه در بیشتر موارد شکل های طبیعی زیست بومی وسیله و زبان هنرمند، در القای مفاهیم و اندیشه های فرهنگی ـدینی و آرمان های جمعی مردم بود.

نحوه الهام گیری از طبیعت توسط هنرمندان سنتی بیانگر سطح بالای حکمت و بصیرت آنها در خلق هنر می باشد.الهامات جوهره اصلی هنر تزیینات در معماری به خصوص معماری اسلامی می باشد.

در تاریخ معماری ایران به عقیده آرتور پوپ سه عامل در خلق آثار هنری موثر بوده اند:

نخست فرهنگ و فرهنگ هایی که ایران در دوره حیات تاریخی خود با آنها تماس داشته است.دوم دین و مذهب و طریقت های عرفانی سوم سنت ها که با گذر زمان بر هم انباشته و متراکم شده و هر نسل تجربه ها و سلیقه های نسل های پیشین را از راه تقلید حفظ کرده و در ایجاد هنر بکار برده است.در واقع انگیزه اصلی معماران سنتی ایران در نقش پردازی و تزیین بنا به خصوص بناهای مذهبی مانند مساجد بیان مفاهیم فرهنگی و باور های دینی مردم جامعه همراه با برداشت های هنرمندانه خود بود. از این رو این گروه هنرمند از نقش ها و شکل ها همچون نماد های تصویری استفاده می کردند و با آرمان های جمعی و جهان بینی دینی مردم را تبلیغ می کردند. رسالت آنان در این کوشش از سویی تقرب به درگاه الهی و به دست آوردن رضای خاطر خدا از سویی دیگر حفظ مظاهر علوی و عناصر معنوی ـ قدسی فرهنگ از طریق ارایه این شکل ها به نسل های آینده بود.

“هنرمندی که در عرصه سنت کار می کند روح درونی خود را به جهان بیرون می تاباند.زیبایی یا جمال امری برون ذهنی است، یعنی در درون ساخته ماوا دارد نه در درون بیننده که گاه مستعدِ درکِ آن است و گاه نیست.”(نادر اردلان،حس وحدت،صفحه ۱۰)

هنرمند با حفظ اصول معنوی،انتقال مفاهیم از درون به بیرون را ممکن می سازد.( برگرفته ازمقاله آرمان گرایی در معماری تزیینی ایران-میلاد پرتار-مهرنوش میرسالاری-۱۳۸۹)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

معماری تزئینی 10 سال 4 ماه ago #48154

سلام و تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.